Voor- nadelen kouder thermostaat

Gestart door freefall, 30-10-2018 18:03:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjenT5R

Extreme koeling is misschien wat overdreven maar gewoon extra koeling dus...

Dikkere grotere radiateur, minder bende in de weg zoals condensor.
Etc voldoende koeling is gewoon bedrijfstemperatuur rondom thermostaat werkgebied.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

Gewoon 82 gr thermostaat er in, start temps fan omlaag, een paar pulls loggen and see what happens.

V70R^2

#47
Zo is dat, praktijk zal het leren.

Met eenvoudig alu koelpakket had de thermostaat geen effect.

Externe olie koeler, een iets dikkere radiateur, airco condensor de kliko in.

Time Log will tell.

Miyel

Citaat van: razorx op 30-10-2018 23:34:37
..... Vandaar dat voor extreem gebruik je geen oplossing moet zoeken in de thermostaat, zelfs, niet in de software, maar in extreme koeling.

Daarom is een Bugatti Veyron ook volgestouwd met radiatoren in elk hoekje en gaatje; Koelvermogen/oppervlak vergroten.
Als ze uit konden met een ander thermostaatje steken hadden ze vast daarvoor gekozen.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

daanium

Ik heb hier vlot doorheen gelezen en vraag me het volgende af;
Als je die koudere thermostaat plaatst, dan gaat het KVS systeem eerder open.
Betekend dat ook dat je dan eerder warme lucht uit de interieur fans krijgt?
Als dat zo is, dan is dit voor de wintermaanden wel een leuke gadget :D
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015 | Ferrita 3,5" DP | IPD Swaybar | ELEVATE intake/wastegate/eCRV | DO88 piping | Hilton Stage2+]

Miyel

Nee, de aftakking van de kachel zit naar mijn weten niet 'achter' de thermostaat maar in het korte koelcircuit.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

daanium

Ah ok, thnx voor de uitleg.
Dan toch maar wachten totdat ik de hele straat uit ben ;D
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015 | Ferrita 3,5" DP | IPD Swaybar | ELEVATE intake/wastegate/eCRV | DO88 piping | Hilton Stage2+]

arjenT5R

Gewoon alvast starten en dan koffie gaan zetten ;D Is ie al lekker warm als je instapt ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

Citaat van: Miyel op 31-10-2018 07:42:45
Daarom is een Bugatti Veyron ook volgestouwd met radiatoren in elk hoekje en gaatje; Koelvermogen/oppervlak vergroten.
Als ze uit konden met een ander thermostaatje steken hadden ze vast daarvoor gekozen.

Dat is nogal wiedus  :)
Je moet uiteraard voldoende koeloppervlak hebben om uberhaupt de door de motor geproduceerde warmte per tijdseenheid kwijt te kunnen.
Maar als je eenmaal voldoende koelcapaciteit hebt kun je dus wel degelijk de koelwatertemperatuur beinvloeden met een thermostaat ook bij een Veyron.

Bij een kapotte thermostaat die in de open stand blijft staan komt de motor, cruisend op de rijksweg, niet op temperatuur bij de 850. Voldoende koelcapaciteit.

Bij bv.  een omgevingstemperatuur van 40 gr met 60 km/hr steil tegen de berg op gaan met een caravan er achter zal je mogelijk de grens van de koelcaoaciteit benaderen. De koelwatertemperatuur zal dan zo hoog oplopen dat het verschil in temperatuur tussen de radiator en de passerende lucht groot genoeg is geworden om de geproduceerde warmte te kunnen afvoeren. De benodigde koelwatertemperatuur kan dan hoger zijn dan de openingstemparatuur van de thermostaat, die heeft dan natuurlijk geen invloed meer.

MrCain

Vind deze discussie best leuk ;D

Mooie van alles is dat je jaren geleden een koudere thermostaat moest hebben... Want: "Deze zat er vanaf fabriek standaard in" en is later door Volvo zelf om eea wazige reden (milieu??) uit het assortiment gehaald.

Dat deze thermostaat iets kouder is dan de "originele" Volvo Turbo thermostaat, tja zullen zien wat het effect gaat zijn: meten is weten ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

KIM

Citaat van: razorx op 30-10-2018 23:34:37
Die thermostaat is open zodra je blok warm is. En blijft dat ook.

Dit ben ik toch niet met je eens. Als in de radiatior KVS zit van pakweg 40 graden en de thermostaat opent, dan zal de grote hoeveelheid KVS in de radiateur zorgen voor een dermate grote daling van de temperatuur van de KVS in het blok dat de thermostaat weer gaat sluiten.
De taak van de thermostaat is om de temperatuur van het blok te regelen. Als dat niet meer mogelijk is met de KVS in de radiateur als gevolg van te weinig radiateur koeling, zal de koelfan ingeschakeld worden. De temperatuur waarop dat gebeurt wordt ingegeven door de temperatuur in het blok, immers wanneer de KVS in de radiateur de boel in het blok niet langer kan koelen, gaat de temperatuur in zowel het blok als de radiateur omhoog. Op dat moment staat de thermostaat wel continu open.

Even een feitje over moderne auto's: Daar zitten vaak nog meer thermostaten in. Het onderblok is qua KVS circuit dan vaak gescheiden van de kop omdat de laatste een hogere temperatuur mag hebben en ook de kachel krijgt weer een eigen thermostaat. Om het blok sneller op temperatuur te krijgen wordt een extra mantel tussen cilinderbussen en blok geplaatst zodat met name het bovenste deel zeer snel kan opwarmen en de mantel een soort thermosyphon werking heeft met de KVS buiten de mantel.

KIM

#56
Maarten heeft overigens bij mijn ME7 de mogelijkheid ingebouwd in TunerPro om de fan inschakeltemperatuur voor stand 1 en 2 aan te passen. Ik heb dat van hem ontvangen terwijl ik volop in de bergen zat (zie mijn blog). Het resultaat van een verlaging van de inschakeltemperatuur met 5 graden op zowel stand 1 als 2 heeft absoluut een waarneembaar effect opgeleverd in mijn auto.

Ik was oorspronkelijk ook van plan om de temp nog lager te krijgen mbv een eerder openende thermostaat maar heb een verkeerde denkwijze gehad. Dankzij deze discussie is dat nu weer helder en ben ik bang dat het minder zal gaan opleveren dan gehoopt. Ik ben bij mij niet bang voor de bloktemperatuur maar wel van het feit dat de ECT mijn baktemperatuur mee omhoog sleept; dat zou ik liever niet zien.
Desalniettemin ga ik het gewoon proberen met de lage temp thermostaat en ga ik loggen wat het me oplevert.

razorx

De taak van de thermostaat is inderdaad een regeling van de ondertemperatuur. Maar in deze discussie zijn we vooral geïnteresseerd in het reduceren van de boventemperatuur. ;)

Het is overigens ook goed te beseffen dat de fan twee snelheden heeft.

-D©©©L-

Ik denk dat het warmer dan gewenst raken van het koelmiddel veroorzaakt wordt door (te) warme olie.

Suggestie:

(Veel) grotere externe oliekoeler met eigen fan+regeling om de door blow-by torenhoog opgestookte olietemperatuur onder controle te krijgen.
Het is nu zo dat het koelmiddel in de radiateur door de hete (120-140 graden) olie vooral ook eerst extra warm gestookt wordt.
Bij de RN motoren zou je de olie warmtewisselaar aan de koelmiddel zijde eventueel kunnen voeden met koelmiddel dat met een tweede radiateur alvast veel verder is afgekoeld.   


Daarnaast een extra elektrische waterpomp die meer water door de radiateur jaagt bij laag motortoerental.
Je ziet de temperatuur na een stevige run echt omhoog katapulteren zodra het toerental zakt, da's ook logisch... er is veel minder koelwater flow. Dit gebeurt ook met een volop lopende fan. 
Bij enkele moderne auto's wordt een extra elektrische waterpomp gemonteerd zodra er een trekhaak geplaatst wordt (daarom is voor die wagens een originele trekhaak ook zo prijzig). Deze blijft zonodig ook nalopen als de motor stilgezet is.

Jelmar

Ik sluit me aan bij DCCCL, als 940 rijder viel het me gelijk op dat de temperaturen van onze (de?) 850 best wel vlot omhoog gaan (in ons geval, een automaat).

Na het uitsluiten van evt. koppakking of andere problemen bleef het toch een beetje in mijn achterhoofd 'spoken'.
Tijdens het afstellen van de auto op de rollenbank ging de automaat al vlot mopperen, en ook de koelvloeistof temperatuur liep vlot omhoog, na het monteren van wat temperatuursensoren al snel duidelijk... oei.
Na het monteren van een fatsoenlijke bakkoeler werd het snel beter, in de ecu de aanschakeltemperatuur van de fan ingesteld op 97 graden en het hele spul lijkt het allemaal een stuk beter 'naar z'n zin te hebben'.

Of een 82 graden thermostaat echt verschil zou maken.. ik weet het niet. Ik vermoed eerlijk gezegd van niet.


850R