Auteur Topic: Van C70 2.5t en 4 traps naar C70 2.3 t5 en 5 traps.  (gelezen 446 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

emiljan

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Van C70 2.5t en 4 traps naar C70 2.3 t5 en 5 traps.
« Gepost op: 02-11-2018 19:03:55 »
Nadat onze vorige C70 2.5t uit 1998 gescheurde cilinderbussen had, maar besloten om deze weg te doen. Nu hebben we een C70 2.3 t5 uit 1999 gekocht, dus al met elektronische gasklep en 5 traps automaat die volgens mij wat gevoeliger is. Auto heeft nu 358.000 op de teller. Nu wilde ik graag nieuwe olie op de bak doen, gaat dit net zo makkelijk als bij de oude 4 traps, of moet ik de C70 hiervoor aan de laptop? Zijn er verder nog dingen waar op ik moet letten wat betreft deze bak? Kan er niet zo veel informatie over vinden als over de AW50 of de AW55.
Volvo C70 2.3 T5 1999 360.000 km LPG

KIM

  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10113
  • Geslacht: Man
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
Re: Van C70 2.5t en 4 traps naar C70 2.3 t5 en 5 traps.
« Reactie #1 Gepost op: 03-11-2018 00:01:53 »
Ik heb dan nog de 4 traps automaat maar deze is wel zelflerend.
Na verversing van de olie moet je eigenlijk twee zaken resetten in Vida:
- Oliekwaliteit
- Adaptiewaarden

Dat zal ook voor de 5 traps gelden.

emiljan

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Van C70 2.5t en 4 traps naar C70 2.3 t5 en 5 traps.
« Reactie #2 Gepost op: 03-11-2018 11:18:53 »
Net even wat onderzoek gedaan en het blijkt dat ik helemaal geen 5 traps heb, maar een "adaptieve 4 traps". Ik heb wel de W knop onder de selectiehendel, maar ik heb slechts PRND3L naast de hendel staan.
Volvo C70 2.3 T5 1999 360.000 km LPG

arjenT5R

  • Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 9236
  • Geslacht: Man
  • I've got propane running around my brain!
Re: Van C70 2.5t en 4 traps naar C70 2.3 t5 en 5 traps.
« Reactie #3 Gepost op: 03-11-2018 11:43:20 »
Turbo versies van 99 hebben allemaal 4 traps at's alleen de ongeblazen motoren kregen de 5 traps.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

KIM

  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10113
  • Geslacht: Man
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
Re: Van C70 2.5t en 4 traps naar C70 2.3 t5 en 5 traps.
« Reactie #4 Gepost op: 03-11-2018 11:54:16 »
Net even wat onderzoek gedaan en het blijkt dat ik helemaal geen 5 traps heb, maar een "adaptieve 4 traps". Ik heb wel de W knop onder de selectiehendel, maar ik heb slechts PRND3L naast de hendel staan.

In dat geval gelden de, door mij, beschreven procedures nog steeds.
Het kan geen kwaad om er mee door te rijden maar het toepassen ervan wordt wel geadviseerd.

classicT5

  • Jeroen
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2605
  • Geslacht: Man
Re: Van C70 2.5t en 4 traps naar C70 2.3 t5 en 5 traps.
« Reactie #5 Gepost op: 03-11-2018 16:39:35 »
Is resetten alleen met Vida te doen? Of andere software ook mogelijk (bv delphi, vol-fcr oid)?

KIM

  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10113
  • Geslacht: Man
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
Re: Van C70 2.5t en 4 traps naar C70 2.3 t5 en 5 traps.
« Reactie #6 Gepost op: 03-11-2018 23:47:50 »
Wellicht Delphi maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Waarom zou ik ook als ik Vida kan gebruiken bij de XC?

emiljan

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Van C70 2.5t en 4 traps naar C70 2.3 t5 en 5 traps.
« Reactie #7 Gepost op: 05-11-2018 21:58:45 »
In dat geval gelden de, door mij, beschreven procedures nog steeds.
Het kan geen kwaad om er mee door te rijden maar het toepassen ervan wordt wel geadviseerd.

Oke, bedankt voor je reactie!
Volvo C70 2.3 T5 1999 360.000 km LPG

Racingbrick

  • XC90 V8 Exec, ML 270CDi aut , Sprinter 213 aut.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
  • Geslacht: Man
Re: Van C70 2.5t en 4 traps naar C70 2.3 t5 en 5 traps.
« Reactie #8 Gepost op: 18-11-2018 21:58:31 »
Is resetten alleen met Vida te doen? Of andere software ook mogelijk (bv delphi, vol-fcr oid)?
Een 4 traps heeft geen adaptieve waarden die je kunt resetten.
Delphi en maxidas kunnen dat wel bij een 5 traps per nu 2000, idem met vida uiteraard.

KIM

  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10113
  • Geslacht: Man
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
Re: Van C70 2.5t en 4 traps naar C70 2.3 t5 en 5 traps.
« Reactie #9 Gepost op: 18-11-2018 22:59:24 »
Lees ik hier nu uit dat je de 4-traps niet kunt resetten met Delphi of zeg je dat een viertraps met adaptie niet bestaat?
De 4-traps in mijn ME7 XC heeft adaptiewaarden die ik met Vida kan resetten. Ook een olie degradatie teller maakt onderdeel uit van deze 4-traps adaptieve bak.

Racingbrick

  • XC90 V8 Exec, ML 270CDi aut , Sprinter 213 aut.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
  • Geslacht: Man
Re: Van C70 2.5t en 4 traps naar C70 2.3 t5 en 5 traps.
« Reactie #10 Gepost op: 19-11-2018 09:38:37 »
De adaptie en oliedegratieteller is een typische feature die voorbehouden is aan (canbus) of gedeeltelijk canbus uitvoerde modellen.
Dit is vrij zeldzame feature.
Welke bouwmaand/jaar is die xc? Dat moet wel een hele late zijn want alleen met CANBUS kom je in een dergelijke wagen.
In de classic zit geen display zoals bij zeg maar de N modellen daar toont men een melding " automaat service vereist "
Eerlijk gezegd heb ik die feature nog nooit gezien bij een 4 traps, en ook niet in de CANBUS uitgevoerde s80 2.5d en de v70N 2.5D tm modeljaar 2001, dat is het jaar dat de D5 uit kwam
Ook zit die feature niet in de S80 T6 met de beruchte GM automaat.

Het is echt echter wel zo dat de automaten die middels een TCM worden aangestuurd in principe adaptief zijn.... dus ook in een 92'er.
De contradictie in deze is wel het feit dat je niet kunt zien bij een classic dat er onderhoud nodig zal zijn aan de viertraps.... Er is geen middel om dat te tonen in een display.
Het is echter wel zo dat de mj 2000 modellen wel een 5 traps hebben maar die zijn slechts enkele maanden in het gamma geweest, althans veel korter dan een jaar.
Het kwartje viel een beetje laat, de ME7 is natuurlijk het laatste systeem voor die serie, en het zou zomaar kunnen dat bij die " tussen modellen "die feature is ingebouwd omdat alle latere die functionaliteit wel standaard hadden.
Ze zijn zeldzaam die 4 traps met ME7

« Laatst bewerkt op: 19-11-2018 11:46:38 door Racingbrick »

KIM

  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10113
  • Geslacht: Man
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
Re: Van C70 2.5t en 4 traps naar C70 2.3 t5 en 5 traps.
« Reactie #11 Gepost op: 19-11-2018 16:24:01 »
Minder zeldzaam dan de 5-traps in de classic gok ik. In de auto zijn ze (dacht ik) herkenbaar aan de selector handle met alleen een W knop en een shift-lock override knop. Een melding over automaat service vereist is wellicht aan het pijltje gekoppeld want er is geen tekst display aanwezig.

Mijn XC is van '98 -> MY99
ME7 = CAN-bus

De bakken waarover jij spreekt zijn volgens mij ook niet meer de AW42 types