V70R AWD 1997 Manual - Handgeschakeld

Gestart door Staytuned, 15-11-2018 01:32:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

V70R^2

Citaat van: Staytuned op 16-11-2018 18:23:14

Ik vraag me alleen af hoe wijs het is om een AWD verder te tunen ivm de aandrijflijn.
Deze Saffron is eigenlijk meer bedoeld snelle en betrouwbare cruiser.

Is het hier op zijn plaats om te vragen hoeveel koppel / Nm de AWD aandrijflijn aan kan?


Geen zorgen, die AWD kan heel wat hebben, het maximale wat die GT28 gaat geven is al meerdere malen zonder problemen op classic AWD's gezet.

Leuke spulletjes heb je nog voor handen, gooi het er maar gewoon op, al heb ik en anderen hier niet zulke goede ervaringen met die Spec koppelingen (rammel dingen).


Persoonlijk zou ik de T-5R lekker stock houden en all out gaan met die V70 als je het AWD wilt benutten (aangezien je een super snelle leuke daily wilt), zorgen over teveel koppel/pk is niet nodig.

Wil je een track-day monster, dan zou ik wel de T-5R pakken, scheelt toch de nodige kilo's die het AWD-voordeel niet goed zal maken.

Jelmar

 Die bordeaux rode x70 is dat niet de (ex)wagen van Jos S70?
Met het freddy cane 400+pk avontuur.
850R

Staytuned

Tnx m8's

Ik hou jullie op de hoogte.

De S70 is idd 'die' auto.
Mijn broer had hem gekocht.
De hardware was goed en op 1 of andere manier al snel de zuigers versleten.
Die heeft er nu een B5244T5 in gebouwd met de accessoires die op de andere motor zaten.

FKK

Beetje zelfde schuitje hier. Koppeling is aan het gaan nu na 285k. Zelf ook aan het denken aan een SMF conversie, plus 19t met schuine flens...

Staytuned

@FKK : Wat zullen we doen?  ;)

De m58 is gedemonteerd. Serieus klusje btw.
Daarbij zaten de drukgroep boutjes ook te vast. Ik heb er bouten op moeten lassen om ze los te krijgen.
De standaard LUK koppeling en drukgroep zijn als nieuw en geen olie lekkage van de krukas keerring.
Waarschijnlijk toch te veel koppel.







Vervanging koppeling:
Ipv de standaard inbus drukgroep bouten gelijk torx m8 x16 bouten besteld.
DLI Teknik levert een mooie enkelmassa vliegwiel kit met sachs 707 drukgroep en sachs koppelingsplaat.
Kost incl. hydraulisch druklager wel ca. 14000 SEK incl BTW verzendkosten , verzekering etc.

http://www.dli-teknik.se/index.php?section=products&subsection=7&cat=30&s1cat=700&s2cat=1844&showprod=14103&lang=en

Wel mooi spul



Inhoud:
"The kit includes steel flywheel (~5kg), Sachs PCS pressure plate, Sachs PCs torsion dampened organic clutch disc, Sachs release bearing, flywheel bolts and pressure plate bolts."
Nu heb ik gelezen dat een 850R koppeling ook zeker 520Nm aan kan. Dat is dan ongeveer net zoveel als de DLI Teknik 707 sachs performance koppeling.
In dit geval zal het een kosten overweging worden. Ik bedoel, als een 850R koppeling voldoet hou ik het dubbelmassa vliegwiel en monteer die weer terug.
Dan helaas geen sneller reagerende 'racy' motor en wel betrouwbare roterende en balancerende fabriek engineering.
Nog steeds rrrofffeeellll- rrrofffeeelllll ipv roffel-roffel  :D (snappie?)
Het behoud van een DMF voelt ergens wel goed omdat ik technisch nog niet overtuigd ben of zo'n SMF wel goed is voor de aandrijflijn.
Het is ten slotte een vijf pitter en daarmee heeft de motor een ander balans dan bijv. een 4 of 6 cilinder.
Er zijn in ieder geval heel veel zienswijzen op een SMF vs DMF.

Meer porrie:
Ik wil bij deze auto toch de motor intern standaard houden en er maximaal veilig vermogen uit halen.
Er komt dus een nieuwe turbo op. (Ook vanwege onderhoud vervang ik de oude)
J&D Auto onderdelen levert een 'eigen' merk TD04HL-18t schuine flens voor € 600 incl. BTW.
Timos Motors Zweden levert een 19T 'eigen' merk voor 4,595.00 SEK incl BTW excl. verzendkosten.
Volgens beide bedrijven goede turbo's.
Tja, hoe ben je daar zeker van?
Ik betaal liever iets meer voor een originele turbo, tenzij er goede referenties zijn.

De originele "naar beneden piep":



Verder:
Inmiddels wel een compleet TME uitlaat dubbel AWD uitlaat systeem besteld incl. downpipe. (alleen leverbaar voor schuine flens)
(Volgens hen is dit de laatste op voorraad. Voor wat het waard is...)




Zover ik op fora heb kunnen lezen moeten standaard witte (350 CC) V70R injectoren voldoen. Wat is jullie mening?
Daarbij wil ik nog een do88 RIP kit plaatsen. (Goed idee en het geld waard?)
En als ik dan toch bezig ben wil ik nog een goed luchtfilter plaatsen. (Ideeën?)
Alles weer 'ff' monteren en dan de beste maatwerk software afstelling laten doen. Liefst op een dyno - rollenbank en op korte termijn.
Hoe kom ik het best in contact met Sebastiaan Schutten?

Mag ik vragen wat jullie gedachten zijn??

Wat een werk, bloggen. Respect voor iedereen die dat doet.

arjenT5R

Ja ik wilde al zeggen waarom maak je niet een weblog aan, je bent er best goed in.

Een 18T  hangt er nu toch ook aan? Dan kan ik je voor heel schappelijk geld een vervangende cartridge (als je durft) of ruil turbo leveren met nieuwe originele! (mhi) cartridge er in.

Als ik zie en hoor hoe serieus jij er mee bezig bent misschien zelf tunen een optie? Zie topic Tuners deugd.

350CC zijn veeeeeel te klein voor een 18T of 19T goed tot zijn recht te laten komen.
Op ebay staan hele leuke blauwe 470cc bosch voor nog geen 200 euro voor een setje, zoiets zou ik doen (heb ze zelf ook net besteld).

Luchtfilter, std is meer dan genoeg als je een "tuning" filter wil dan is dat voor meer geluid van afblaas en aanzuig.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

V70R^2

Gooi dat dual massa heel snel de kliko in, rommel! ;D

Ik heb die set van DLI technic, maar dan met deze plaat;

http://www.dli-teknik.se/images/products/20130201_153031.jpg

Maak je geen zorgen over de aandrijflijn, alle 850's hebben een SMF en er is nog nooit een probleem geweest met de opgefokte exemplaren, behalve nou juist met dat nieuwere DMF, die sloop je met dat koppel...

FKK

Goed bezig!

Ik krijg uit andere hoek te horen dat de witte injectoren met een 18t nog prima te doen zijn ook al zit er een schuine flens op.
Tevens zou een 5kg vliegwiel beetje nerveus zijn (alternatief is de 8kg). Maar dat schijnt persoonlijke keuze te zijn.

Verder zou een andere brandstofpomp (walbro 255 lph) een aanbeveling zijn ook al zou de awd pomp standaard wel meer opbrengst hebben. Leeftijd echter speelt een rol, ding is al 20 jaar oud waarschijnlijk... Heb m in ieder geval al klaar liggen maar vervangen schijnt een crime te zijn..

Staytuned

Tjoh, wat mooi zo'n forum.

Bedankt mannen!

@Arjen : Bedankt voor je complimenten en input.
Ik ben geïnteresseerd in een 18t ruilturbo met schuine flens. Als die net zo goed als een nieuwe werkt, prima.

V70R^2: Perfect man! Dit zetje had ik net nodig. Hoe bevalt de sintermetalen koppelingsplaat?

@FKK: Ik zal even de facturen checken en het zal mij niet verbazen als de pomp al eens vervangen is. Over het algemeen is aan mijn Saffron zo'n beetje alles al vernieuwd.
Ik raak nu wel in de war mbt de injectoren  ???   (en dat is prima)
Mijn beperkte kennis nu is, dat het er een algemene stelregel bestaat dat een injector ong. goed moet zijn voor 1 PK per cc.

gr. Jim

FKK

een 18t bij 1 bar zou ong 300 pk doen schijnt. wat witte injectoren nog wel zouden moeten trekken.

V70R^2

#26
Eigenlijk zit je net te mager met wit en een 18t. Een 18t kan ruim meer dan 300pk doen met de juiste setup, en een witte haalt de 300 eigenlijk net niet.

Daarbij wil je de injectoren ook niet de hele tijd tegen 100% laten functioneren. 90% maximaal.

Zelf kwam ik met een 18t en groene injectoren (30% meer cc's) al op 75-80% capaciteit. Dat is dus al meer dan de witte op 100% leveren.

Wat je wel zou kunnen doen is de witte injectoren op 4 bar brandstofdruk ipv 3 bar laten functioneren, dan kom je wel prima uit.


Citaat van: Staytuned op 22-11-2018 18:30:54
Tjoh, wat mooi zo'n forum.

V70R^2: Perfect man! Dit zetje had ik net nodig. Hoe bevalt de sintermetalen koppelingsplaat?



Hij zit er net in met Quaife, binnenkort kan ik je meer vertellen.

Ha hiervoor ene 6puck, dat hapte ook al flink. Dus nu met 4 zal het hopelijk nog strakker aan-uit zijn i.p.v. slippen  :D

arjenT5R

Witte op 4 bar is 395cc (zelfde als blauwe op een N T5).
Dat zou prima zijn.

Ik zeg niet dat het niet kan maar witte en een 18T is vrij krap, een 18T kan flink spoelen en als je dan de brandstof hoeveelheid niet bijhoudt is het ping plof paf pong drijfstang krom.

Als je de boel zo grondig aanpakt ga dan lekker voor een setje frisse nieuwe injectoren met voldoende capaciteit, is wel 1 van de belangrijkste dingen toch juiste en genoeg brandstof toevoer.

Een 18T kan je makkelijk op 1,2 a 1,3 bar draaien dan worden witte toch wel echt te krap.

https://www.ebay.com/itm/5-St%C3%BCck-BOSCH-Einspritzd%C3%BCse-470CCM-EV6-Einspritzventil-VR6-Turbo-G60-16V-Turbo/111681588992?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Hiero de link €150 voor 5 stuks nieuwe 470cc's dan kan je altijd nog vrij makkelijk naar een maatje groter turbo ook als het 18 vermogen gewend is.

Met een dappere 16T zit je met witte injectoren al over de 85% duty cycle heen, meer moet je gewoon niet willen eerlijk gezegd.
Maar dat is mijn filosofie hoor er zijn er vast die er anders over denken, het is maar een mening ;D

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

V70R^2

En... Hoe gaaf zou het zijn als je dat straks zelf allemaal kunt inzien en af kan stellen? DIY tuning!

Het is allemaal niet zo moeilijk, alles is al bekend en gedaan, er is een compleet topic aan gewijd:

https://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=85362.0

8)

Staytuned



Zeker, echt leipe sjips.

Ik heb Arjen net ook gemeld dat ik dat echt rete interessant vind. Wordt wel op langere termijn dat ik daar prioriteit aan kan geven.

Nu net eerst de injectoren besteld met de link van Arjen.

Vanavond even klein spul zoals turbopakkingen, ringetjes etc uitvogelen en bestellen.

Het Zweedse spul van TME en DLI Teknik zijn onderweg.

Begrijp ik goed dat jij een Quaife vóor en 4x4/ AWD hebt/gaat krijgen?
Als je dat aanbeveelt bouw ik nu ook een Quaife in omdat de bak er toch uit is.
Daarbij bedenk ik me op dit moment om dan misschien gelijk een langere overbrenging of M66 6 bak in te bouwen.
Moet ik nog wel ff lagers zoeken overigens.

Wederom veel dank.