Automaat flushen met flushmiddel

Gestart door Peultje, 17-11-2018 23:27:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peultje

Mijn maat wil de slecht schakelende automaatbak van zijn V70 flushen daar die bak slecht schakelt. Dit vooral bij een koude motor. Eerdere ervaringen hebben ons geleerd dat simpelweg flushen (doorspoelen met zo'n 15 liter verse olie) al veel verbetering brengt.

De vraag rijst nu of het toevoegen van een extra schoonmaakmiddel aan de bakolie voor het flushen het resultaat zal verbeteren. Heeft iemand ervaring met zo'n schoonmaakmiddel?
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

855/96

Voorzichtigheid is geboden, je zal niet de eerste zijn wiens bak rechtstreeks kon worden afgestuurd richting het revisiebedrijf na een flush. De oorzaak is vaak het verschil in viscositeit van hetgeen eruit is gekomen en erin is gegaan.
'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic

freefall

Als je op het forum even zoelt op flush krojg je al een stortvloed aan feiten en meningen...

Succes en veel leesplezier
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

-D©©©L-

Citaat van: Peultje op 17-11-2018 23:27:20
Mijn maat wil de slecht schakelende automaatbak van zijn V70 flushen daar die bak slecht schakelt. Dit vooral bij een koude motor. Eerdere ervaringen hebben ons geleerd dat simpelweg flushen (doorspoelen met zo'n 15 liter verse olie) al veel verbetering brengt.

De vraag rijst nu of het toevoegen van een extra schoonmaakmiddel aan de bakolie voor het flushen het resultaat zal verbeteren. Heeft iemand ervaring met zo'n schoonmaakmiddel?
Welk type automaatbak ?Welk jaar ?
Welke olie zit er nu in ?Type motor ?
Leeftijd motorsteunen ?

Bij extreem vervuilde bakken kan het zinvol zijn om de vuile olie eerst eens af te tappen, dit om te voorkomen dat het toch al vaak erg vuile filter nog een beetje extra (losgespoeld) vuil erbij krijgt.

Peultje

Geweldig bedankt voor de zinvolle info. Ondanks alle eerdere pogingen toch maar weer even gezoelt met de zoelfunctie op schoonmaakmiddel in combinatie met flushen en automaatbak maar de beloofde stortvloed aan feiten en meningen krojg ik echt niet op mijn scherm.

Zoals al geschreven heb ik ruim ervaring met het standaard flushen van automaatbakken maar ben enkel benieuwd naar de zin of onzin van het toevoegen van extra schoonmaakmiddel aan de bak alvorens deze met verse olie door te spoelen en te vullen.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

arjenT5R

ATF zelf is al een sterk reinigend middel, wellicht bij heel zware vervuiling dat je het kan overwegen.

Je zou ook nog een powerflush kunnen overwegen?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Peultje

Met powerflush bedoel je toch veel geld uitgeven aan een meneer of mevrouw die de bakolie met geweld door de bak spoelt alvorens deze te vullen met lekker verse olie? Zou ik dat ook zelf kunnen met de pomp van de wasmachine tussen de ingaande en uitgaande leiding van de oliekoeler te schakelen (dus de koeler te bypassen) en deze korte tijd te laten draaien?
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

arjenT5R

Haha bij powerflush voegen ze ook een reinigingsmiddel toe zover ik weet.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Marc O.

Citaat van: arjenT5R op 18-11-2018 17:24:01
Haha bij powerflush voegen ze ook een reinigingsmiddel toe zover ik weet.

Sommige wel, maar er zijn ook powerflushers die dat juist niet doen omdat dat reinigingsmiddel een negatief effect heeft op de frictie van de frictieplaten (zo heb ik mij althans laten vertellen).
...The Nile isn't just a river in Africa...

peteRRR

Hier wat BG beschrijft op het reinigings product,... http://www.bginnederland.nl/product/bg-quick-clean-for-transmissions/

BG Quick Clean for Transmissions verwijdert snel en effectief schade toebrengende aanslag en reinigt de valve body, filter screen en andere belangrijke componenten in de transmissie, waardoor deze efficiënt blijft werken.

De automatische transmissie bevat meer bewegende delen dan ieder ander systeem in een voertuig. Na 50.000 km bezwijkt automatische transmissie vloeistof. Aanslag vormt zich op en rond de bewegende delen. Langzaam zonder het op te merken, gaan deze aangedreven delen kleven en plakken, waardoor versnellingen gaan slippen of klappen en schakelen moeilijk wordt.

BG Quick Clean for Transmissions lost aanslag op en verwijdert deze van de valve body, filter screen en andere cruciale transmissie componenten. Een belangrijk onderdeel van de BG Transmission Service, het wordt gebruikt met de BG PXTTM Performance ExchangeTM for Transmissions.

Kan je ook nog overwegen en laat je goed informeren.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Ozzzz

Heb die van mij laten flushen met dat BG-goedje.

Bak schakeld z.g.a.n zekers in combinatie met de nieuwe baksteun.

cornelis-b

Ik heb in het verleden de bak van mijn ex 855R laten flushen bij een bedrijf in Hem dat was een dag georganiseerd door Joost en Pim Ditmar en voor de flush schakelde de bak wat bonkerig en na de flush weer letterlijk als nieuw. Deze flush werd ook gedaan met een reinigingsmiddel wat werd toegevoegd. Er kwam letterlijk zwarte bagger uit de bak. Na de flush was het net of er een nieuwe AT was gemonteerd.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Ozzzz

Maar wat nog het meest geholpen heeft is dat ie nu fatsoenlijk getuned is in tegenstelling tot voor die tijd.  :eusa_whistle:

Racingbrick

Het is zinnig om te weten welke reiniger men toepast bij een powerflush.
In ieder geval geen reiniger die gebaseerd is op oplosmiddel alleen. Er moet een reiniger worden gebruikt  die op ester basis is, die geeft smering aan de lagerbussen en dergelijke zodat er zeker smering is tijdens het reinigen.
De plaatjes zullen bij gebruik van een goede reiniger geen schade oplopen.
Het is echter wel zo dat de 4 traps zoals volvo gebruikte in de 850/s70 en v70 modellen tot modeljaar 2000 zeer sterk zijn.
Km.standen van 6 ton zijn geen uitzondering.
In tegenstelling tot de 5 en 6 traps bakken, die zijn veel gevoeliger op het brein.
Uiteindelijk zal een 4 traps altijd blij zijn met nieuwe atf bij een powerflush ( Die goed uitgevoerd is met 15l atf en de j u is te reiniger )
En verlengd de levensduur van de automaat.
Helaas komt er aan alles een einde.
Een 4traps is bijna net zo duur om te reviseren dan een 5 en 6 traps
Spoelen met regelmaat is veel goedkoper op termijn

razorx

#14
Het bericht van Racingbrick onderschrijf ik volledig.
Ik krijg geen beloning voor wat ik nu ga typen  :'(  ;D.

Heb de automaat van de R bij hem laten powerflushen. Het gaat hier om een redelijk zwaar getunede wagen die sindsdien boterzacht schakelt.

Mijn mening is dat als je schade krijgt door schoonmaken het toch al mis was.
Daarnaast wordt er op internet heel veel ervaring nagetypt als advies zonder daadwerkelijke eigen ervaring. Helaas. ;)