Automaat flushen met flushmiddel

Gestart door Peultje, 17-11-2018 23:27:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peultje

#15
Geweldig heren. Hier kan ik wel wat mee. Hartelijk dank. Zal jullie op de hoogte houden van onze ervaring.

In de Rode R is bij 200.000 km een powerflush gedaan. Bij 300.000 km heb ik met de 15 liter doorspoel methode zelf de bak geflushed en dus ook de ATF ververst. Bak schakelt boterzacht. Om hem dit te blijven laten doen tap ik bij elke carteroliewissel de automaatbak af, er komt dan zo'n 3.3 liter ATF uit, wat ik dan bijvul met nieuwe ATF (Mannol Dexron III Automatic Plus). Goede ervaring met deze methode tot nu toe, kost weinig in vergelijking tot een revisie inderdaad.

Ook ben ik het volledig eens met Razorx dat je in deze en andere contexten op moet passen met de door meer of minder goedwillende mensen nagetypte teksten die zonder eigen ervaring van allerlei dubieuze en minder dubieuze WC-eend webpagina's of andere bronnen geplukte teksten als meer of minder goedbedoeld advies doorgeven. Ik heb hierbij natuurlijk niemand specifiek op het oog.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

-D©©©L-

Maar over welke bak en motor gaat het in dit geval ? En welk jaar ?
Ben het volledig met Raymond eens, alleen is er bij moeilijk schakelen meer te onderzoeken dan alleen bakolie. Problemen met ontstekingsvervroeging bij schakelen bijvoorbeeld. Gare motorsteunen en reactiearmen (ja, dat is beter merkbaar bij koude motor). Zelfs de accuspanning kan voor rare effecten zorgen.

peteRRR

BG en Forte zijn de toppers van ons land, helaas dat dit zo is, ik heb zelf een ruime 10 jaar tegen de volgestapelde pallets van Forte aan zitten kijken
en weet dat de medewerkers onderricht worden om eigenlijk in zoveel mogelijk garages de grote variëteiten aan storingen en problemen te
verbeteren of te verhelpen en dat gebeurd door zo zuiver/goed mogelijk de werking of effecten toepassingen van de producten uit te leggen aan de werkplaatsen/garage houders.

Het is echt niet enkel de dozen afleveren aan de garagehouder en weg wezen,je krijgt als adviseur van zo,n bedrijf te maken met leer en onderwijs
van ieder die zulke producten gaat onderbrengen in zijn bedrijf en dat wil je zo goed mogelijk doen om je klantenkring te behouden en/of uit te breiden.

Nee niets van WC eend toestanden die ik ook maar een enkele keer heb mogen mee maken IRL dat er iets niet werd opgelost op een eerlijke manier,
dus nooit geen fuckup,s gezien,...en het draait nog steeds prima door die bedrijvigheid.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Racingbrick

Inderdaad, dat zijn zeer sterke merken en de Forte mensen werden zeer goed opgeleid en hadden sterke technische kennis.
Helaas waait de vlag na de management buy out door Wyns daar anders
In de kern zijn dat 2 fabrikanten die er serieus in staan/stonden.
En ieder merk heeft zijn pareltjes in hun productlijn.
Ik gebruik zelf BG en heb ook een hele rij additieven altijd in voorraad van deze fabrikant  en geloof me ze hebben echt supergoede en zeer unieke gepatenteerde producten in het gamma.
Het merendeel van de additieven fabrikanten heeft minder werkende producten in het gamma.
Het is echter wel zo dat BG niet gemakkelijk leverbaar is via grossiers of benzine pompen.
Men heeft de keuze gemaakt direct aan de garagebedrijven t ee leveren. Een en ander heeft ook te maken met technische back up.
Zo heeft men ook systemen om diesel inlaten en benzine inlaten en injectie direct reiniging systemen ( Die ik gebruik ) in het gamma, en dan moet je wel weten wat je doet.
Zo heeft BG nog veel meer speciale systemen voor handelingen die minimaal zeer als futuristisch kunnen worden aangemerkt.
Kijk maar eens op YouTube daar kan je veel vinden over hun producten zowel van BG zelf als eindgebruikers... zeer interessant en leerzaam.
BG Is in nl best wel groot (achter de schermen)
Maar ook daar geldt... wonderen bestaan niet. Een versleten component kan je niet reviseren met een additief.
Wat we wel weten is dat met regulier onderhoud je de moderne wagens bijna niet optimaal kunt houden...
Er zijn dus echt additieven nodig.

peteRRR

Wil ook nog wel toevoegen dat er simpel weg valse verhalen zijn verspreid door ex medewerkers die notabene zijn overgestapt naar de concurrent
en het bedrijf waar ze weg zijn gegaan zwart hebben zitten maken en dan niet te spreken over het landje pik/klantje pik.

Zelf tot aan de garage balie toe waar het gevestigde bedrijf de ander tegen het lijf liep en zeer juist heeft kunnen constateren dat tie
z'n product stond te verlogenen om weer een klantje te winnen,....wat echt geen van de 2 bedrijven ook maar nodig hebben.

Dus verhalen zijn niet altijd wat ze zijn.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Racingbrick

Daar ben ik het mee eens, maar ik heb een en ander vernomen van mensen die zeer dicht bij de Forte bron zaten, heel dicht, zonder in details te treden.
Als een bedrijf van eigenaar wisseld gaan dingen natuurlijk altijd anders daarna.
Neemt niet weg dat de producten goed zijn, maar er was een leegloop daar dat is een feit.

peteRRR

Eens,de producten zijn prima en dragen bij aan het schonere auto rijden nu en wat nodig is voor de komende generaties.

Hier nog wat info over Longlive ATF en hoe verschillende leveranciers daar over denken,.https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/artikel/2017/12/57472-10157472

Kan de ATF in een automaat een autoleven lang mee of niet? Eigenlijk denken alle vier de leveranciers van niet. Autrans vindt een vervangingsinterval van 80.000 km de norm voor ATF: "Neem je die in acht, dan kan een automaat vrijwel eindeloos mee. Ook zonder verse ATF gaat het vaak wel 200.000 km goed. Maar veelal beginnen daarna de problemen, met bruut of helemaal niet meer schakelen. Vaak is revisie dan nog de enige oplossing."

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

arjenT5R

Textjes kopiëren van internet en iets googelen kan natuurlijk iedereen. Maar hoe zit het nu echt?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

peteRRR

Ik weet niet wanneer iets benoemd kan worden tot echt,wel dat er iets klopt en dat het fijn is als je alle stappen hebt doorlopen
en heb kunnen volgen en dat je begrijpt hoe het zit of zat, dan klopt het,maar is dat echt?

We staan op een planeet en we flikkeren er niet af zonder dat we het in de gaten hebben en diezelfde planeet staat in het oneindige uitgestrekte
met een gewicht die niet te beschrijven is maar het zweeft en die planeet valt niet plots na beneden wat dan tot beneden benoemd mag worden ruimtelijk gezien.

Het enigste wat ik vermoed en weet is dat als je een versnellingsbak niet reinigt met een cleaner dat er een vuil restant achter blijft die nadelig gaat werken
en dat beter kan voorkomen door het preventief aan te pakken.

Zal zo eens gaan zoeken waar ik het echt kan vinden,..misschien ligt er wat in de koelkast :eusa_pray:

Groet ;)

Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Racingbrick

[quote author=-D©©©L-
Maar over welke bak en motor gaat het in dit geval ? En welk jaar ?
Ben het volledig met Raymond eens, alleen is er bij moeilijk schakelen meer te onderzoeken dan alleen bakolie. Problemen met ontstekingsvervroeging bij schakelen bijvoorbeeld. Gare motorsteunen en reactiearmen (ja, dat is beter merkbaar bij koude motor). Zelfs de accuspanning kan voor rare effecten zorgen.
[/quote]
Eens met Marco hier.
Er zijn heel veel randverschijnselen ( ETM,LMM,bobine, bougies , TPS etc ) die bijdragen aan slecht schakelen.
Een TCM verwerkt het door de ECM aangeleverde gegevens en zal dan het schakelen van de bak voor zijn rekening nemen.
Er zijn legio voorbeelden waarbij een rotte LMM een bak kan vernaaien.
Denk dan aan diverse BMW modellen en ook de XC90 t6 staat daar om bekend.
Dus eerst zorgen dat alles goed marcheert en dan aan de bak denken
En natuurlijk is de jongste 850 22 jaar oud en de jongste classic V en S70 tegen de 19 jaar oud.
Ik kan je garanderen dat elke olie soort na 5 jaar klaar is, dan vormen de additieven geen homogeen mengsel meer met de basis olie.
Tevens kunnen de additieven slijten, En dat heeft ook gevolgen voor de werking van de ATF,motorolie,CHF etc etc.
Dus..... met regelmaat alle vloeistoffen vervangen is het credo.
Daar komt dan bij dat de 4 traps bakken zeer goed zijn en de kwaliteit van de bak er voor zorgt dat de wagen nog kan rijden.

Peultje

Heren, ik stel alle goede raad natuurlijk enorm op prijs maar wilde echt alleen maar weten of er ervaring is met het toevoegen van een schoonmaakmiddel aan de ATF in de automaatbak alvorens de automaatbak te spoelen met verse ATF (en natuurlijk wat die ervaring dan is).

Meen inmiddels te begrijpen dat hier op dit forum weinig ervaring mee is. We hebben onder andere daarom maar besloten om gewoon de bak te spoelen met nieuwe ATF zonder de inzet van schoonmaakmiddel.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

peteRRR

#26
Citaat van: Peultje op 18-11-2018 23:34:14
Geweldig heren. Hier kan ik wel wat mee. Hartelijk dank. Zal jullie op de hoogte houden van onze ervaring.

Dit bestaat niet meer dan.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Racingbrick

Met een 4 traps kom je nog weg zonder reiniger.

Hans Duiven

Citaat van: arjenT5R op 18-11-2018 17:24:01
Haha bij powerflush voegen ze ook een reinigingsmiddel toe zover ik weet.
en een 'conditioner', whatever that may be

HanV70

Ik vond dit tot nu toe interessante en leerzame opmerkingen naar aanleiding van een vraag  :eusa_clap: :eusa_clap: