Mijn tweede (eigen auto) Roffel + het onverwachte project

Gestart door Menno3274, 26-11-2018 22:25:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NinaPaul

Niet lekvrij van voor tot achter, apk afkeur? En hoe zit het met de hitte/geur klep open en stilstaan?
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Menno3274

Citaat van: NinaPaul op 10-02-2020 10:08:40
Niet lekvrij van voor tot achter, apk afkeur? En hoe zit het met de hitte/geur klep open en stilstaan?

Voor de apk heb ik een afdekplaat met pakking zoals op de foto's te zien. Wat betreft met klep open stilstaan weet ik (nog) niet. Was ook niet van plan om in de file of iets dergelijks met die klep open te staan.

Ik moet wel zeggen dat ik al een geur binnen had voordat ik de klep had. Dus het is wel zaak dat ik daar naar kijk op korte termijn.

elianmars

Citaat van: Menno3274 op 10-02-2020 10:25:15
Voor de apk heb ik een afdekplaat met pakking zoals op de foto's te zien. Wat betreft met klep open stilstaan weet ik (nog) niet. Was ook niet van plan om in de file of iets dergelijks met die klep open te staan.

Ik moet wel zeggen dat ik al een geur binnen had voordat ik de klep had. Dus het is wel zaak dat ik daar naar kijk op korte termijn.

Pakkingen uitlaatspruitstuk die er uit liggen?

Barracuda_82

Citaat van: NinaPaul op 10-02-2020 10:08:40
Niet lekvrij van voor tot achter, apk afkeur? En hoe zit het met de hitte/geur klep open en stilstaan?

Ik heb die klep nog getest en er water in gezet en dat liep er niet eens doorheen. Maar daarnaast zit er ook nog een afdekplaat met pakking bij die het hele ding luchtdicht afsluit.
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

Menno3274

Citaat van: elianmars op 10-02-2020 13:16:19
Pakkingen uitlaatspruitstuk die er uit liggen?

Ja of door de gare motorsteunen, waarvan ik nu alleen nog niet de midden voor en midden achter motorsteun vervangen heb, het spruitstuk lek. Maar ik hoop alleen de pakkingen inderdaad.

Menno3274

#95
De nieuwe (Bosch) bobine ontvangen en inmiddels gemonteerd en de zo goed als nieuwe bougies ook, de gehele ontsteking is nu weer fris. Het viel me wel op dat ze allemaal wit waren. Wat kan dat zijn?


Ik vind hem wel flink ploffen bij gas los, kan dat met mijn (waarschijnlijk) lekke uitlaatspruitstuk en/of pakking te maken hebben of met mijn temperatuursensor/thermostaat die niet fris meer is, meter beweegt in de bocht en bij flink accelereren dus rustig aan doen (deze laatste twee zijn bij de Volvo dealer in bestelling).

Filmpje van het geluid komt nog.

Menno3274

#96
Hieronder (instagram link) het verschil met de klep dicht en open:
https://www.instagram.com/p/B8jzplMhPMQ/?igshid=vj41a5dkyeuk
Helaas liet mijn vader de koppeling niet lekker opkomen ;D.

Ik vind het voor het mooie te hard, maar gelukkig kan hij ook dicht :). Eens kijken of ik hem niet in stapjes open kan laten gaan wellicht is het dan wat beschaafder, iemand een idee?

Update: beter filmpje komt nog. En de onderste (laatste) 2 motorsteunen besteld + voor de derde keer een Nissens radiateur (hopen dat hij nu eens heel is..).

Menno3274

#97
Na 3x een radiateur te hebben ontvangen, is deze eindelijk (op het oog) heel aangekomen. Deze samen met de nieuwe (originele Volvo) thermostaat en sensor van het weekend vervangen. De oortjes afzagen zie ik hier vaak voorbij komen, dus daar zal ik ook eens naar kijken.

Nieuwe peilstokbuis o-ring en peilstok o-ring plaats ik ook gelijk.

Ook heb ik de twee laatste (midden voor en midden achter) motorsteunen binnen (Febi), hopelijk is het gebonk/geschok dan over bij gas los en gas geven. Dan zijn zover ik weet alle motorsteunen vervangen, 6 stuks.

Ook heb ik mistlampen en deurpanelen gevonden (R die op dit forum staat en gesloopt wordt), die ga ik de 15de ophalen :).



Menno3274

#98
Afgelopen weekend was het dan zover om de radiateur te monteren (ook thermostaat en sensor meegenomen). Helaas was 1 lasmoer afgebroken, maar uiteindelijk iemand gevonden die even 2 puntjes kon lassen. De oliekoeler weer aangesloten met nieuwe originele klemmen en rubbertjes, voor de zekerheid ook een goede slangenklem eromheen. Ook de oliepeilstokbuis o-ring en o-ring van de peilstok vervangen.


Voorste motorsteun is ook gelukt, de achterste zit zo vast en we konden er niet lekker bij, dus die komt een andere keer. Helaas nog steeds bij normaal gas geven en loslaten een bonk. Bij heel voorzichtig gas geven of loslaten is dat niet, wat zou dat bonken zijn (op 1 na zijn alle motorsteunen vervangen)? Iets met de gasklep, die is overigens redelijk schoon zover ik kan zien?


Gelukkig blijft nu wel weer de naald netjes in het midden staan (en hopelijk de radiateur droog) in plaats van het twijfelen in de bochten. Dus dat is zeker fijn. Langzaam wordt hij beter, maar ik wil toch eens met een forumlid afspreken die verstand heeft van de T5 motoren om eens te kijken of er nog een einde aan sleutelen gaat komen of dat het onbegonnen zaak is ???. Ik hoor het graag, als iemand tijd en zin heeft :).

Menno3274

#99
Na de onderste slangenklem bij de radiateur nog een keer aangedraaid te hebben blijft het nu mooi droog. Ook een nieuwe TPS gemonteerd en na een paar keer gereden te hebben is de bonk (gas geven/los) duidelijk minder. :) De (laatste) achterste motorsteun en de gasklep goed schoonmaken zal het nog wel iets verbeteren, dan ben ik tevreden.

Afgelopen weekend de USA fittingen gemonteerd met de (niet Volvo) lampjes, omdat de Volvo lampjes volgens mij 7W of 8W/21W zijn en ik heb nu 5W/21W, net iets minder opvallend (wel nog een keer kijken voor minder doffe knipperlicht glaasjes). Dinsdag met mijn vader de mistlampen en bijbehorende roosters gemonteerd, toch een mooier gezicht vind ik.



Helaas merk ik met boven de +- 3000 toeren komen, dat de (volgens mij fabrieksaf) turbo begint te "schreeuwen" (te veel speling?). Vooral met de klep open is dit goed te horen. Gelukkig kom ik amper boven dit toerental, maar dat wordt helaas zoeken naar een andere turbo. Als iemand een goede of gereviseerde TD04HL-16T heeft liggen voor een schappelijke prijs of een andere oplossing heeft hou ik mij aanbevolen!

Mocht iemand (mee) willen luisteren hoor ik dat graag, 2 zien/merken meer als 1. :)

Menno3274

#100
De wastegate had geen voorspanning meer, dus deze iets gegeven (halve maan). Ook het membraan losgehad en die was nog heel, zat alleen wel helemaal onder de olie. Ook het begin van de inlaatslang zat onder de olie. Een andere turbo is denk ik geen overbodige luxe. Gelukkig heeft )()()sT er eentje op kunnen pikken voor mij en komt deze een deze weken deze kant op.
Ik heb de (witte) injectoren laten testen en reinigen. Voor het reinigen waren ze eigenlijk al goed, maar na het reinigen net weer iets beter. Dankzij Miyel ook weer nieuwe filters erin. Ook voor de zekerheid een nieuw brandstoffilter geplaatst. Hij rijd er toch net iets lekkerder door.

Ook maar voor het ploffen bij gas los een compressietest gedaan. Dat ging eerst fout doordat ik alle overige bougies liet zitten en geen volgas deed. Daarna wel zonder de bougies, maar weer volgas vergeten. :eusa_wall: Vandaag (na opnieuw warm rijden, +- 23km 100km/h) wel zoals het hoort de test uitgevoerd en toen kwamen er de volgende waardes van links naar rechts (als je voor de auto staat) uit:
1:
2:
3:
4:
5:
Dat zou dus net niet goed moeten zijn? Dat is wel fijn om te weten voordat ik een Japanifold en gereviseerde turbo ga monteren. Maar wat het ploffen betreft wellicht toch LMM of een foute tune?

Afgelopen donderdag mijn setje Columba's omgerolen voor een setje iets nettere Perfo's waar ik redelijke Conti's winterbanden omheen heb laten draaien. Degene (in Rijsbergen) waar ik de wielen omgeruild heb heeft een 850 estate in onderdelen (2.5 20v handgeschakeld). Plaatwerk en ook het interieur ziet er nog goed uit en hij hoeft er weinig voor, dus sla je slag. ;)

Nu weer de Comets (zomerset) eronder :)

cornelis-b

Waarom zou dit NET niet goed moeten zijn? Allemaal rond de 15 is toch prachtig.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Menno3274

Citaat van: cornelis-b op 13-04-2020 16:08:58
Waarom zou dit NET niet goed moeten zijn? Allemaal rond de 15 is toch prachtig.

Ze moeten bij een turbo toch tussen de 11 en 13 bar zijn? Ik zit max tegen de +- 10.7 bar.

Wouter96

Bij mij heeft zo n flush best goed geholpen. Heb zo n potje Forte er in gegooid voor de oliewissel, heeft toen wel wat met mn compressie gedaan.

Menno3274

Citaat van: Wouter96 op 13-04-2020 16:24:59
Bij mij heeft zo n flush best goed geholpen. Heb zo n potje Forte er in gegooid voor de oliewissel, heeft toen wel wat met mn compressie gedaan.

Is de moeite zeker waard. De olie ziet er inmiddels erg slecht uit dus die gaat ik zeker eens na zo'n flush eruit laten lopen. Thnx :)