Auteur Topic: Verbruik benzine verbruik - Volvo 850  (gelezen 1076 keer)

jeroen.k

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
Verbruik benzine verbruik - Volvo 850
« Gepost op: 05-12-2018 15:26:54 »
Goedemorgen Volvo 850 liefhebbers.

Ik heb al een aantal topics gelezen hier op het forum over verbruik. echter ben ik er nog niet helemaal over uit wat ik het beste nu kan gaan doen. Ook ben ik nog redelijk nieuw met de Volvo 850, en weet nog niet alles te vinden en of hoe dingen vervangen moeten worden.

Even een korte uitleg. Ik heb een vraag over mijn 850 uit 1996, ik heb hem nu twee maandjes in bezit.
Het is een benzine 2.5 liter 10 klepper, automaat en weegt 1408 kilo. De afgelopen tijd heb ik het meeste op 80 wegen gereden (zit er alleen in, zonder bepakking). Ik rij redelijk rustig, laat de auto rustig opschakelen maar het verbruik is redelijk hoog in mijn ogen. rond de 1 op +-6/7. (of minder zelfs). De auto geeft verder geen melding of storing op het dashboard aan. Misschien heeft het er niks mee te maken, maar ik heb nu een stuk of 5x gehad dat ik de auto aan wilde doen, contact starten(doordraaien sleutel), hij gaat aan en valt meteen weer uit. Nog een keer ietsjes gas bij en vroem gaat aan.

Nu heb ik al reacties gehad over het vervangen van de Lambda sonde, bougies, verdeler, rotor, kabels.

Wat zou jullie advies zijn om het eerste te doen?
Is het bijvoorbeeld mogelijk om te achterhalen of de lambda nog in orde is of dat deze vervangen moet worden? Is dit bijvoorbeeld uit te (laten)lezen?
Niet dat ik straks een nieuwe koop en er geen verschil aanwezig is.

Ook heb ik de Volvo dealer gevraagd of het mogelijk is de auto uit te kunnen laten lezen:
"Het is mogelijk om een 850 bij ons uit te laten lezen. Echter is de compleetheid van de systemen wel wat gedateerd. Hierdoor is het alleen mogelijk om storingen uit te lezen. Heeft de auto op dit moment last van storingen? Het kan ook komen door bijvoorbeeld oude bougies of aftermarket bougies(hier kunnen de 5 cilinders niet zo goed tegen). Of door een vervuilde luchtmassa meter. Het is wel een lastig punt om daadwerkelijk op te lossen. In alle eerlijkheid ben ik bang dat wij niet 123 een oplossing hebben hiervoor. Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht u nog vragen hebben, kunt u mij bellen of emaillen."

Hebben jullie tips/tricks of een adresje waar iemand er naar kan kijken of dit verbeterd kan worden?

Alvast dank.
Groet Jeroen

« Laatst bewerkt op: 05-12-2018 15:33:45 door jeroen.k »

KIM

• Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
Re: Verbruik benzine verbruik - Volvo 850
« Reactie #1 Gepost op: 05-12-2018 15:58:41 »
De lambdasensor is de sensor waar je de meeste winst gaat halen. Helaas is er geen enkele eenvoudige diagnose op deze sensor mogelijk dus je zult de gok moeten nemen. Over het algemeen is na 150.000 km - 200.000 km het mooie er wel vanaf.

Enige dat je zou kunnen doen om de sensor te testen is het signaal te meten met een oscilloscope. De frequentie bij stationair moet minimaal 0,5 Hz zijn. Meestal ligt deze een stuk lager bij versleten sensoren.

volvobug

• Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 2.5 10v '97 LPi / V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
« Reactie #2 Gepost op: 05-12-2018 16:23:00 »
Eerst maar eens een goede motorische stage "zero".
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V702.5T

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 05-12-2018 17:16:05 »
Ook ik heb afgelopen jaar met horten en stoten van opgelost / niet opgelost enz. dit euvel meegemaakt.
Wellicht eens beginnen met je massakabel even loshalen, opnieuw even laten inleren na de start en eens even op je verbruiksmeter kijken wat er gebeurd tijdens het rijden. Is er een constant hoog verbruik of ontstaan dat 'ineens'.
Bij mijn auto (helaas..) als laatste de lambda sensor vervangen. Wat de oorzaak was.
Wat bij mijn auto opviel: prima lopen tot ie écht warm was en dan begon het gedonder weer. Soms ook op 4 poten (terwijl je verwacht dat dit ontsteking of injectors zijn) omdat de auto gewoon zichzelf verzuipt. Kijk ook eens goed of je bougies zwart zijn, tenminste een indicatie van teveel brandstof icm je vonk.

Mocht het mij ooit weer overkomen is de lamba sensor de 1e die eruit vliegt.

arjenT5R

• Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • I've got propane running around my brain!
« Reactie #4 Gepost op: 05-12-2018 18:18:44 »
Vacuumlekkages zijn ze ook zeer gevoelig voor dat sowieso ook checken.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Stefan

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 05-12-2018 21:01:56 »
Je verbruik is idd wat hoog voor een 10 klepper met een rustige rijstijl. 1op9 zou i.m.o. zeker haalbaar moeten zijn. Wat is de KM stand van je 850 en weet je hoe oud je lambdasonde is? En evt je ontsteking (rotor,verdeler, bougies en kabels)?

En verder; wat KIM zegt. Oude lambdasonde (en ontsteking) is niet bevorderlijk voor het verbruik en motorloop.

Als je delen van de ontsteking gaat vervangen koop dan vooral van de originele fabrikant (rotor+verdeler= Bosch, bougies=Volvo en kabels=Bougicord)dat scheelt een hoop gedoe. Geldt ook voor de Lambdasonde, maar ik weet niet zeker wat daar het merk van is, dat kun je hier op het forum wel vinden. iemand?  ;D
850 R Estate MT LPi '97 Rood (609)

rjverbrugh

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 05-12-2018 21:12:10 »
Lmm ook Bosch, iig bij een Turbo, weet niet of die van de 10v veel verschilt. En zou ook zeker geen dure Volvo bougies nemen, maar ieder het zijne. Gewoon NGK erin, wél het juiste type, bijvoorkeur bestellen bij autodoc of zo.
Te hoog brandstof verbruik kan ook nog andere oorzaken hebben, o.a. lekkende injectoren ed. Zou sowieso even de kleur van je bougies controleren, zoals al gezegd en een goede stage 0 doen, zoals ook al geopperd.

volvobug

• Lid 1000+
  • Offline Offline
    • Volvo foto album
« Reactie #7 Gepost op: 05-12-2018 21:34:47 »
Een 10V op LPG doet al snel 1:9, op benzine zal dat 1:11 a 12 kunnen zijn.

Bougies wel origineel Volvo nemen, zijn voor een 10V rond de 30 euro per 5 stuks. Daar loop je dan geen risico mee. En de lambdasonde voor een 10V is géén Bosch, maar een NTK lambdasonde (OTA4N-5B1, NGK nr. 1765).

Maar ik kan het allemaal mis hebben hoor, ik rij pas 620.000 km met een 10V  :angel:

Als je de auto net 2 maanden hebt, de onderhoudshistorie niet aantoonbaar en bekend is en je van plan bent langer met de auto te rijden gewoon even doorpakken en de basis in orde maken.
« Laatst bewerkt op: 05-12-2018 21:37:15 door volvobug »

JvW

• Jaco van Westenbrugge
  • Lid 500+
  • Offline Offline
  • Vroeger: V70 2.5 10V; 850 2.0 10V
« Reactie #8 Gepost op: 06-12-2018 09:25:29 »
Wat hierboven al geschreven is: zoveel mogelijk origineel spul erin. Even bestellen bij autodoc, dan vallen de prijzen (meestal) ook nog redelijk mee. En de LMM hoef je niet te bekijken, die zit er bij een 10V niet in. Dat is dus een grote (financiele) meevaller!

Blok70

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 06-12-2018 11:31:56 »
....ik zit in hetzelfde schuitje. Mijn verbruik neemt langzaam maar gestaag toe de laatste 3 jaar. (Was 1 op 9 drie jaar terug; vandaag is 1op 7,9 realiteit).

Ik rij 10V aut op benzine. Ontsteking is vorig jaar, origineel vernieuwd.
....lang verhaal kort; ik weet niet hoe oud mijn lambda is. Dus die ga ik onder de kerstboom leggen!

Heeft de 10 V er geen twee? Klok en klepel mijnerzijds misschien?
« Laatst bewerkt op: 05-01-2019 13:04:15 door Blok70 »

JvW

• Jaco van Westenbrugge
  • Lid 500+
  • Offline Offline
  • Vroeger: V70 2.5 10V; 850 2.0 10V
« Reactie #10 Gepost op: 06-12-2018 11:39:13 »

Nope, eentje voor de kat. Na de kat zit geen lambdasensor.

volvobug

• Lid 1000+
  • Offline Offline
    • Volvo foto album
« Reactie #11 Gepost op: 06-12-2018 13:41:17 »
....ik zit in hetzelfde schuitje. Mijn verbruik neemt langzaam maar gestaag toe de laatste 3 jaar. (Was 1 op 9 drie jaar terug; vandaag is 1op 7,9 realiteit).

Ik rijdt 10V aut op benzine. Ontsteking is vorig jaar, origineel vernieuwd.
....lang verhaal kort; ik weet niet hoe oud mijn lambda is. Dus die ga ik onder de kerstboom leggen!

Hier, geef maar door aan de kerstman  ;D : https://www.sparkplugs.co.uk/ngk-oxygen-sensor-ota4n-5b1. Maar als je toch wilt vervangen, zou ik het z.s.m. doen.

arjenT5R

• Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • I've got propane running around my brain!
« Reactie #12 Gepost op: 06-12-2018 13:55:08 »
Mannen kijk ook eens naar de vacuum slangen... als je lekkage hebt dan ziet de mapsensor een lager vacuum en spuit ie meer in (rijker) dan nodig als je wat meer gas geeft.

Dat betekend dus ook het slangetje dat naar de mapsensor gaat en de bijbehorende knietjes.

Die boel is na 20+ jaar goed verrot ;D

Verder zien commentaar Volvobug
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

jeroen.k

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 07-12-2018 15:04:39 »
Bedankt voor het meedenken, fijn.

Ik heb nieuwe Volvo bougies besteld bij de Volvo dealer.
Ik ga proberen om erachter te komen hoe de staat van de slangetjes zijn. Als daar nog tips over zijn hoe dit het beste getest of gedaan kan worden, altijd welkom.

Ook denk ik dat het verstandig is om een nieuwe sensor te kopen. Geen idee hoe oud deze is. Inmiddels ruim 300.000 gelopen. De Lambda zet vanuit het blok af gezien, net na de katalysator toch?
Zijn hier ook nog tips van jullie over, welke merk + type geschikt is?
Ik heb even gezocht naar een Lambda op verschillende websites en prijzen verschillen van 28 euro tot 130 euro.

Kwam nog een paar handige videos tegen, misschien al bekend bij jullie?

VOLVO V70 Spark plug renewal
https://www.youtube.com/watch?v=4MdOvLAGy5o

How to replace the front o2 sensor in a Volvo 850
https://www.youtube.com/watch?v=-Bl8kPIyCYs

mass air flow sensor,
https://www.youtube.com/watch?v=mU43I6gVT-8

« Laatst bewerkt op: 07-12-2018 15:44:26 door jeroen.k »

Blok70

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 07-12-2018 15:21:36 »
Bedankt voor het meedenken, fijn.

Ik heb nieuwe Volvo bougies besteld bij de volvo dealer.
Ik ga proberen om erachter te komen hoe de staat van de slangetjes zijn. Als daar nog tips over zijn hoe dit het beste getest of gedaan kan worden, altijd welkom.

Ook denk ik dat het verstandig is om een nieuwe sensor te kopen. Geen idee hoe oud deze is. Inmiddels ruim 300.000 gelopen.
Zijn hier ook nog tips van jullie over, welke merk + type geschikt is?

De Lambda Sensor bedoel je? Zie post Volvobug op 5-12 om 21u35...hierboven.
De andere tip (van Arjen) betreft alleen het vacuuum (slang) traject. Geen sensors dus.
Ik heb vacuum als ik de handschoenentest doe, op de vulopening. Geen prioriteit voor mij, op dit moment.
Neemt niet weg dat ik de vacuum slangen allen komend jaar een ga vervangen. Zijn veel topics aan gewijd inmiddels.

Op je bougie kabels staat een 4 cijferige code, de laatste twee geven het jaartal aan. Hoe oud zijn de jouwe? De mijne zijn in 2016 vernieuwd.