Verbruik benzine verbruik - Volvo 850

Gestart door jeroen.k, 05-12-2018 15:26:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjenT5R

10V heeft geen maf... Die heeft een map sensor...

Het forum is een rijke bron aan informatie en how to's.
Lees het eens door en bekijk eens eea...
De youtube kennis ben ik niet zo kapot van eerlijk gezegd...
Er zullen vast goede dingen tussen staan maar er wordt ook een hoop onzin verkocht.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Blok70

Citaat van: jeroen.k op 07-12-2018 15:04:39
Bedankt voor het meedenken, fijn.

......Lambda zet vanuit het blok af gezien, net na de katalysator toch?....

Kwam nog een paar handige videos tegen, misschien al bekend bij jullie?


.....een paar posts hiervoor, staat duidelijk dat er ná de kat geen lambda zit. Misschien een spraakverwarrings dingetje:
in ieder geval=>  je stárt bij brandstof, erná komt vanalles, het éindigt bij een pluimpje.
Vrij vertaald: de lambda zit ná het blok en ze komt vóór de kat ;-)

Die video's vind ik ook wel handig ja "om te spieken hoe het zit". Niet omdat ze persee correct of goed zijn.

classicT5

Robert DYI -> zat filmpjes van, maar zijn manier van aanpak vind ik vaak nogal beun de haas achtig :)

Wouter1973

Citaat van: classicT5 op 07-12-2018 20:34:30
Robert DYI -> zat filmpjes van, maar zijn manier van aanpak vind ik vaak nogal beun de haas achtig :)
Bovendien zie je nooit wat je wil zien. Die camera van hem is altijd aan het scherpstellen (wat nooit lukt), en ik weet nooit zo goed wat ie nou precies in beeld probeert te brengen.

arjenT5R

Nou komt de aap uit de mouw he het stikt hier van de "youtube kennis" dus ;D ;D ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

NinaPaul

En ook hier worden regelmatig "onzin dingen verkocht" maar net als met andere media zal de intentie goed zijn.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

arjenT5R

Citaat van: NinaPaul op 08-12-2018 11:53:49
En ook hier worden regelmatig "onzin dingen verkocht" maar net als met andere media zal de intentie goed zijn.

True true... ik bedoel t ook gekscherend, als het werkt dan werk het toch... het is niet de manier maar het eindresultaat wat telt in de meest gevallen.
Ik beun er ook lustig op los gaat ook echt niet altijd volgens t boekje hoor :P
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Blok70

#22
Hoe is het met de TS? Al wat ingrepen toegepast?

Ikzelf haakte aan en kocht vorige week die NGK lambda bij Autodoc, €94 incl verzenden. Voor onder de kerstboom. Ik wacht er nu een weekje op. Heb hem in precies een week binnen. Wil wél Ga vóór de Kerst vervangen....

Blok70

#23
Lijkt wel of ik dit topic kaap. Niet zo bedoeld, eerder goed bedoeld.

Inmiddels is mijn lambda vervangen. De eerste rit erná, eenmaal op temperatuur, ging de motor significant inhouden. Liep slecht, leek wel op 4 pootjes. Geen vermogen=> ff afrit gepakt en af laten koelen. De koude motor startte prima. De loop werd weer mooi.

Toen besloten de vacuum slangetjes te controleren. Er was er (tenminste) 1 lek en trok hierdoor valse lucht op de pasagierszijde van het inlaatspruitstuk. Is een notoir bochtstukje spuit maar eens remmenreiniger daarop tijdens stationairloop. Toen preventief de oliescheider en vlamdover vervangen. Deze waren smerig, en vol sludge.

Que verbruik kan ik nog niks melden. Maar gezien de meeste knietjes in het vacuumtraject aardig verweerd zijn, ga ik die ook snel vervangen. Momenteel (met nieuwe slang tussen vac toren en inlaat spruitstuk) kan ik helaas nog niet zeggen dat de handschoen veel harder de inlaat ingezogen word. Hooguit iéts harder.

Moraal, olie en benzine verbruik zijn flink gebaat bij een gesloten en goed functionerend vacuum traject. Dat maak ik op uit de vele topics. En ga dat hopelijk ook bereiken. 1 op 9. 1 op 10 lijkt dan haalbaar.

Laat even weten of jij al verbeteringen hebt toegepast!

Blok70

Citaat van: Blok70 op 05-01-2019 13:35:54

Laat even weten of jij al verbeteringen hebt toegepast!

@ TS, Jeroen; al vorderingen? Verbruik omlaag? Mooiere loop?

Michaell

#25
Dat is inderdaad best een hoog verbruik.
Ik rij gemiddeld 1 op 9 op LPG (1 op 10 eenvoudig haalbaar). Op benzine rij ik zuiniger. ongeveer 1 op 12. Al heb ik dit niet volledig exact berekend. Ik rij immers op LPG. Benzine is duur! dus ik maak daar minder kilometers op.

Ik heb in de loop van de tijd ALLE sensoren vervangen die de auto heeft betreffende de motor op 1 na. En dat is de lambda sensor (die had de vorige eigenaar al vervangen voor mij) op toen die tijd advies van Dirk. Dit heeft tevens ook een paar kleine dingen verholpen.

Maar in mijn geval doet de lamda sensor niks moet ik er ff bij zeggen. De LPG stappenmotor is namelijk bij mij vervangen door een handmatig bedient kraantje (waardoor het officieel geen G3 meer zou zijn). Om die reden ga ik die ook niet vervangen.

Maar simpel beginnen:
Luchtfilter schoon? (nog geen €10,-)
hou oud zijn de bougies? (Origineel volvo rond de €30,- meen ik).
En draaien alle wielen soepel als de auto is omhooggezet? Als een rem aanloopt (b.v. door een kromme schijf) komt dat natuurlijk niet ten goede voor het brandstofverbruik.  :eusa_angel:
Bandenspanning juist (ik rij zelf het liefst op 2.5bar. officieel is het geloof ik 2.2bar als ik het goed heb)?

Dan iets verder zoeken:
Gasklep schoon?
MAP sensor OK? en vacuümslangetje daarnaar toe niet verstopt (is een erg dun slangetje)
Vacuumlek? (te testen met een sigaar, en ja, dat werkt zeer goed! https://www.youtube.com/watch?v=zMok2y05jNE en ik ben ook geen roker mocht je dat vragen)
Lambda sensor heb je al.
brandstof filter vervangen (nog geen €10,-. vind de brandstofpomp ook fijn. een verstopt filter zorgt ervoor dat deze harder moet werken).
Injectoren schoon?
koelvloeistof Temperatuur sensor in orde? Als die oud is, gewoon vervangen, samen met de thermostaat. (sensor zelf rond de €20,-. thermostaat rond de €10,-)
luchtinlaat temp sensor (rond de €10,-). Zit naast het luchtfilterhuis bij de 10V
Compressie nog juist?

Zijn zo de dingen die mij persoonlijk te binnen schieten om te controleren als mijn verbruik omhoog zou schieten.  :eusa_shifty:

Edit: Gut, ik zie nu pas hoe oud dit topic is.  :eusa_doh:

Blok70

#26
Ik heb dit topic aardig gekaapt, maar dat is omdat ik exact dát meemaak als wat de TS beschrijft: mijn verbruik is van een steady 10,5ltr/11,5ltr (2015) langzaam opgekropen naar 12,5/13 ltr (2018). Ik rij al 4 jaar zeer uniform, zelfde woon werk en prive ritjes ect ect.
Ja, mijn 10V '97automaat rijdt teveel korte stukken (14km enkele rit woon werk, en ritjes in en om het dorp). Dát is de hoofdschuldige.
Wat ik wil is, op lange stukken, eens 1 op 10 (of beter!) te halen. Dat is nog nooit (al 4 jaar niet) gehaald. Ik heb al eea vervangen:
2-2016: koeltemp sensor en thermostaat
6-2016: bougies, bougiekabels, brandstoffilter, rotor en verdeelkapje, lucht- en interieurfilter.
11-2017: compressie test: cil 1,3,5=> 13bar.  cilinders 4&5=>13,5 bar (had toen kapotte waterpomp), distr en waterpomp vv.
12-2018: lambda, vlamdover en oliescheider vv. Allen preventief. Had wél een vacuumknietje lek (op de pasagierskant vd Inlaat), ik heb nooit een storingslampje en of lambda melding gehad, overigens.
12-2018 vacuum slangetje naar de MAP vervangen, was niet lek overigens. Gasklephuis schoongemaakt en gaskabel gesmeerd.
Wielen draaien soepel, een aanlopende rem ruik je, en voel je (velg!)
Iedere 13000 km worden olie en filter vervangen. Soms eerder.
Banden spanning houdt ik (redelijk) bij. Mijn middelste injector (buitenzijde) was zwart/pekkig=> ik wijd dat aan gemorste druppels olie, als ik olie bijvul. Kan ook wat anders zijn.
Hoe check je of je injectoren nog schoon zijn? Is dat ook een onderdeel van een stage0? Compressie was (2016) trouwens nog in orde. Ik verbruik geen KVS.

Als ik bovenstaande tips destileer, moet ik nog:
een luchtinlaat temp sensor vervangen, injectoren checken (ik zal de zoekfunctie eens raadplegen). Mijn bougies (orig Volvo) zijn nu ongeveer 40.000km oud, zal ik die weer vervangen moeten? Als ze zwart zijn (de uitlaat is dat wél) zal ik dat doen, mijn olie verbruik is 1 op 3000km, ongeveer.


Het is dat hier 10V automaat-mensen fluitend 1 op 10 halen, sommigen zelfs op gas. Ik nog nooit. Ik kan wel zeggen dat ik een rustige rijder ben. En grootverbruiker van CC op de snelweg ook. Dat is dus even mijn motivatie dit alles eens netjes aan te pakken.....


850blues

- Heb je andere banden gemonteerd? (Rolweerstand toegenomen)
- Ben je een ander merk benzine gaan tanken (bijv. Tinq,Tango,wittepomp) en/of van een E5 naar E10 type gegaan?  Misschien een keertje een andere pomp nemen(Shell, Esso, Texaco) en anders een "premium"-versie proberen (Vpower, BP Ultimate etc. )
- Is er tussentijds gewisseld tussen de E en S stand van de automaat?
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

NinaPaul

Ik moet de eerste 10V automaat nog tegenkomen die 1 op 10 rijdt met 50/50 stad snelweg. Zelf met een zeer rustige rijstijl.
Op benzine is 10,5l op 100km al een hele nette prestatie (dan rij je erg rustig en defensief), dat kan op gas ook, maar dan heb je een venturi systeem en hou je ongeveer 112pk over.

Ik denk dat je meer bespaart, wanneer je het olieverbruik aanpakt.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

V70R^2

Ik rij met de 10V al snel minder zuinig dan met een turbo/T5/R omdat ik toch even vlot wil rijden, maar met de turbo hoef je dan totaal geen gas hoeft te geven.

Met de 10V vlot op de snelweg rijden is bij mij nog steeds minder dan 500km op een volle tank, met de 10V zuinig rijden is gewoon als een opa rechts blijven, dan haal je ineens makkelijk de 700km per tankbeurt.

Daarbij, de 850 10V is gewoon veel minder efficiënt dan de iets modernere turbo-volvo's, doet toch een hoop die 6-10 jaar jongere techniek.