AC Tronic ETM en 2 andere zaken V70R 2000

Gestart door Sbv, 09-12-2018 16:41:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sbv

Goedemiddag,

Sinds eige tijd hebben wij een V70R AWD MY00 De 2.4 met 5 bak automaat dus.
Na wat erg achterstallige liefde zijn de meeste zaken inmiddels bij met onderhoud.
Wat vanaf dag 1 al aan de hand is s is het moeizame starten. Het duurt langer voordat de auto aanslaat. Net als je denk het gaat niet lukken met starten dan start de auto.

Diverse malen uitlezen geeft enkel:
ECM-261A Long Term fuel trim upper limit Bank 1
ECM-4801 3 weg katalysator efficiency bank 1

Deze meldingen kunnen diverse oorzaken hebben. O.a. vacuum lekkage , rotte lambda sensoren. Rotte katalysator.

Zelf denk ik dat het mindere starten komt door de ETM. Dit is een revisie exemplaar van AC tronics. Nu weet ik niet wat de ervaringen zijn met zo een exemplaar. Ik kan geen fouten herleiden naar een gare ETM. Wat zoekende op foru kwam ik wat zaken tegen dat AC tronics ETM icm LPI een mindere combi was maar verder eigenlijk geen echte zaken die mij kunnen overtuigen dat AC tronics ETM'sgewoon goed zijn
De beide foutmeldingen hebben hoger verbruik, mindere performance en mogelijk wat minder starten tot gevolg.

Inmiddels vervangen. Beide lambda sensoren door nieuwe Bosch exemplaren. Nieuwe bougies(origineel Volvo), nieuwe bobines(Bosch).

Wie heeft er nog ideeen ? Ik kan wel beginnen met een nieuwe ETM bij dealer te bestellen en nieuwe katalysator maar wil graag eea uit gaan sluiten.

classicT5

Ik heb bij 2.4 N/A een revisie ETM van AC tronics geplaatst, maar daar meteen ellende mee gehad. Nog een keer opnieuw gereviseerd door AC tronics, maar auto wou er niet goed mee lopen. Kan me niet herinneren dat die daardoor slecht startte. Ik zou verwachten dat bij jou die het toch goed gedaan heeft in ieder geval?

Symptonen lijkt mij meer op krukassensor/nokkenassensor te duiden?

Heb je een OBD lezer waarmee je live data kunt uitlezen? If so, kun je dan zien wat de waardes van je fuel trims (short en long) zijn, bij stationair en verhoogd toerental?

Zou niet meteen nieuwe ETM en/of kat bestellen, best kostbaar. Eerst eens meten of je ergens een afwijking kunt vinden. Just my 2 cents ;). BTW, nog verdere uitbreiding van het wagenpark (4 volvo's nu)? :)

Sbv

Vida is gewoon beschikbaar met dice dus uitlezen geen probleem. Ik heb al wat rondjes gereden met Vida op de stoel naast me maar wordt er niet heel veel wijzer van.

De vorige eigenaar dacht dat het mindere starten aan andere zaken lag(dacht ik eerst ook. Auto had wat liefde nodig zeg maar :-)). Toen hij de auto kocht zat de revisie ETM er reeds al in



Nee 3 Volvo's XC60, S70R en V70R.  De 850 T-5R is weg en de speel 850 T-5 van mijn zoontje ook

classicT5

Kun je met vida ook bloksignalen zien of grafieken? Heb geen ervaring met Vida. Bijvoorbeeld signaal van je krukassensor en van je nokkenassensor tijdens starten? En de fueltrims?

henry classic v70

Heb zelf ervaring met ACtronics maar dan met een elektronisch gasklephuis van Peugeot 206
Ook "gereviseerd" maar na een aantal keren resetten zelfde probleem terug...
....nieuwe gekocht, probleem niet meer terug gezien, zonde van je geld dus
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

cornelis-b

Ik heb geen ervaring met de revisie van de ETM's maar ken wel een aantal gevallen van de ABS controllers gedaan door ACTronics die toch weer storing vertoonde. Als je die dan open maakt blijkt dat niet alle essentiële punten zijn gedaan.

Ik heb zelf toen ik nog in de "duikboot" reed gekozen voor een ETM bij de dealer, wel wat duurder maar verder probleemloos.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

elianmars

Het heeft zeker geen zin om een andere ETM te testen?
Wat mij betreft schroeven we die van mijn C een keer over, maar ik meen dat er dan andere software geladen moet worden?

NinaPaul

Heb de mijne bij de dealer laten doen, zat maar 40 euro prijsverschil tussen zelf doen (ophalen en daarna software laden) of het helemaal laten doen.

Ik zou dus zeker de prijzen vragen voor beide.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

KIM

Ik heb nog wel een ETM liggen om te proberen.
Hoorde bij montage van mijn eigen ETM van mijn zwager ook over de slechte ervaringen met revisie ETMs van ACtronics.

classicT5

#9
Degene die de ECM hebben laten vervangen; wat waren de symptonen/redenen om hem te vervangen? Kwamen die overeen met de problemen van TS?

Edit, aanvulling op Kornelis voor zover mij bekend kun je een ECM bij een automaat niet zomaar vervangen en moet die ingeleerd worden bij de dealer. Bij handbak schijn je dat probleem niet te hebben.

Bij mij destijds zowel bij montage AC Tronics liep die als een dweil, als na montage van OEM. Pas na inlezen bij de dealer van de nieuwe OEM, liep die goed.

KIM

Ik heb geprobeerd te achterhalen wat er nu precies ingeleerd wordt en in wel onderdeel. Daar heb ik het antwoord nooit op gekregen. Als het in de ETM zelf is, is het dus geen probleem want de ETM die ik heb liggen komt van de gesloopte T5.
Ik herinner me dat Viking in shorts ook een poosje gereden heeft met niet ingeleerde ETM en dat dat niet eens slecht ging.
En Ach, de ETM heb je ook in een uurtje vervangen.

Sbv

Het wisselen van de ETM is probleem niet alleen is deze niet specifiek op mijn auto ingelezen of is het meer dat deze op CAN bus aangemeld dient te worden ? Indien het laatste dan kan je bijv die van Marcel nemen(wel goed monteren deze keer Mars :-) )als test. @Kor zou ook een goede kunnen zijn, mits deze nog goed is anders weet ik het nog niet of het de ETM is

KIM

Is van een lopende auto afgekomen (T5 van Marc) dus zou moeten werken.
Om die reden heb ik m ook bewaard (heeft trouwens ook de gele sticker).

cornelis-b

Wat ik te horen kreeg bij TvK Beverwijk toen ik de ETM van de "duikboot" had laten vervangen is dat er software moest worden geïnstalleerd die er voor zorgde dat het CANBUS systeem goed communiceerde met de elektronica in de ETM. De software zou zorgen voor de synchronisatie tussen het elektronisch gaspedaal, CANBUS systeem en ETM en dat zou bij elke auto anders zijn. Een andere ETM plaatsen zonder synchronisatie is dus geen succes.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

arjenT5R

Nahh das niet helemaal waar... Uiteraard zal ie het beste werken als ie gecalibreerd is via de software.

Maar de afwijkingen zijn heel miniem als ze er al zijn.
Dus gewoon uitwisselen om te testen werk echt wel...

Ben there...

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!