Darton sleeves, blokguard, shims

Gestart door koen.s, 23-12-2018 19:05:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koen.s

Zit al een tijdje te Google om te kijken wat voor modificaties andere toepassen om een sterke betrouwbare motor te bouwen.

Kom verschillende aanpassingen tegen voor het versterken van cilinderwanden.
Boring 83 is zwakker dan de 81, dat klink logisch minder vlees.
Pak een 81, wanneer scheur een cilindewand? Tempratuur? drukken in de cilinders?
Zijn mensen die rijden jaren probleemloos met flink vermogen, koppel en turbodruk zonder aanpassingen aan de cilinders.

Darton sleeves ziet er serieus goed uit.
Maar kom dingen tegen zoals
- koeling is niet ideaal
- kans op zakken van de bussen

Blockguard de goedkopere oplossing voor darton, maar wel stabiliteit bovenin van de bussen.
Zitten uiteraard ook nadelen aan.
-je pak alleen bovenin een gedeelte van de bussen en er niet tussen waar ze juist scheuren
-koeling van de bussen word minder goed


Shims, hier is erg veel over te lezen zijn er in allerlei vormen.
Word geplaatst tussen de cilinders voor meer stabiliteit tussen de bussen waar ze scheuren.

Toch zijn er nadelen aan,
-een plaatje tussen de bussen geeft extra stress op de bus.
-vermindert de koeling tussen de bussen.

Je leest zoveel verschillende meningen, ervaringen.
Waar doe je goed aan?  :eusa_think:


V70R^2

#1
Zo veel opties! Echter zijn er maar weinig mensen met een lange ervaring met 1 van die opties.

Darton sleeves hoor je weer van dat als daily je geregeld de koppakking kunt vervangen (ivm verschil in uitzettingscoëfficiënt)


Persoonlijk heb ik het beste gevoel bij een B5244T5, vervolgens shims erin (eventueel zelfs dicht lassen en deck vlakken) en een block guard welke niet helemaal closed deck maakt maar een paar mm kvs tussen koppakking en guard toe laat (uiteraard wel  helemaal level met het deck aan de buitenranden/cilinderbussen).

Dus niet:



Maar: