Olie op kleppendeksel na cilinderkop revisie

Gestart door Wouter1973, 28-12-2018 19:50:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter1973

Er ligt steevast na elke rit een klein plasje (verse) olie op het kleppendeksel, en wel op een zodanige plaats dat het eigenlijk alleen uit het carterventilatieslangetje kan komen dat daar vanaf kleppendeksel via inlaatspruitstuk naar beneden loopt.
De vraag is nu wat de oorzaak is. Ik moet nog vaststellen of de olie daadwerkelijk uit het slangetje komt (dus via de carterventilatie) of juist uit het gat waar de slang op aangesloten zit (en dus vanuit de cilinderkop).
Ik heb vacuĆ¼m aan de olievulopening. De dop wordt zowel stationair (lichtjes) als met hogere toeren (iets meer zuiging voelbaar dan) vastgezogen.
Ik wil morgen eens kijken of ik met warme motor kan zien waar de olie uit komt, maar het zou ook kunnen dat dit alleen met turbodruk gebeurt. Dat weet ik nog niet.
Klepseals zijn nieuw dus het zou waarschijnlijk zijn, indien de olie uit de cilinderkop komt, dat daar de rode pakking niet overal goed afdicht.
Ik dacht aanvankelijk aan teveel olie, die stond namelijk na de revisie tot net over het Max streepje. Daar heb ik ca een halve liter uit laten zuigen, peil staat nu precies tussen min en Max in.
Iemand een idee of denkrichting?

Sbv

Rubber van je olievuldop is nog wel goed ?

V70R^2

Zit er wel een goede klem op die slang van de carterventilatie op het kleppendeksel? Daar kan behoorlijk wat olie uit komen anders.

Wouter1973

Citaat van: Sbv op 28-12-2018 20:08:07
Rubber van je olievuldop is nog wel goed ?
Yep. Paar maanden terug nieuwe vuldop geplaatst (met nieuwe ring). Daar komt de olie ook niet vandaag. Het komt 100% zeker uit het slangetje.

Wouter1973

#4
Citaat van: V70R^2 op 28-12-2018 20:19:03
Zit er wel een goede klem op die slang van de carterventilatie op het kleppendeksel? Daar kan behoorlijk wat olie uit komen anders.
Er zit een prima klem op. Maar dat slangetje is nog vrij nieuw en vrij zacht. Die slangenklem ga ik niet belachelijk vast draaien, want dan kost me dat m'n slangetje vrees ik. En hoezo komt daar veel olie uit? Ik was in de veronderstelling dat zich in het carterventilatie systeem vooral dampen bevinden. En geen noemenswaardige hoeveelheden vloeibare olie, toch?

V70R^2

Er gaat stiekem meer olie doorheen dan je denkt, gelukkig dat dat potje aan de voorkant een hoop weet te scheiden. Maar helaas is het systeem niet bepaald optimaal, de inlaat vervuilt altijd.

Kan ook zijn dat de vloeibare pakking niet voldoende of evenwijdig is aangebracht, dan wil er ook weleens wat lekken uit dat andere gat naast de carterventilatie.

Wouter1973

Citaat van: V70R^2 op 28-12-2018 20:26:11
Er gaat stiekem meer olie doorheen dan je denkt, gelukkig dat dat potje aan de voorkant een hoop weet te scheiden. Maar helaas is het systeem niet bepaald optimaal, de inlaat vervuilt altijd.

Kan ook zijn dat de vloeibare pakking niet voldoende of evenwijdig is aangebracht, dan wil er ook weleens wat lekken uit dat andere gat naast de carterventilatie.
Voor de rest is alles droog. Ook dat andere gat. Er komt echt alleen olie uit het slangetje (of het gat waar het slangetje op aangesloten zit). Je ziet een dun oliespoortje naar 1 van de laagstgelegen 'holtes' op het kleppendeksel. Alleen daar ligt na elke rit een plasje heldere olie.

Wouter1973

Wat ook niet meehelpt, is dat het slangetje op een soort nippel zit die ietwat taps naar boven toeloopt. Hoe strakker ik de slangklem aandraai, hoe meer het slangetje de neiging heeft naar boven 'te kruipen' en los te wippen.

Timo

Volgens mij moet er op die slang een oorklem die je 1x vast nijpt en dus niet te hard/zacht kan vastzetten. Die beschadigen de darm ook niet..

Oorklem zelf kost 2x niks en kan je met een zijknip tang wel toe nijpen normaal.
Volvo 855 T-5R CY Manueel 320'000KM - Alles origineel


Transverse, 5-cylinder engine, 2,319 cc. Turbocharged for extreme output.