Stuurbekrachtigingsolie C70 1999

Gestart door emiljan, 29-12-2018 17:33:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

emiljan

Goedemiddag iedereen,

Vandaag de stuurbekrachtigingsolie van de C70 vervangen. De C70 is uit '99 en heeft dus al het nieuwe type motor en het stuurbekrachtigingspotje naast het expansievat van het koelsysteem. Voor deze auto's word geadviseerd om CHF11S olie in de stuurbekrachtiging te gebruiken, daarom heb ik dat ook gedaan. Eerst de oude bruinkleurige olie eruit door middel van flushen
, daarna het verse groene spul erin gedaan. Het was moeilijk te zien of de oude olie oude atf of oude chf olie was.

Het probleem is nu dat de auto zwaarder is gaan sturen. Moet er dan toch atf in? Dop van de stuurbekrachtiging heeft een groene ring aan de binnenzijde en dat zou dacht ik moeten duiden op het feit dat er chf olie in moet.

Groet Emil.
Volvo C70 2.3 T5 1999 Coral red 400.000 km LPG

classicT5

Zwaarder sturen klinkt raar. Heb je wel alle lucht eruit?

emiljan

Ja zeker, het systeem is goed ontlucht.
Volvo C70 2.3 T5 1999 Coral red 400.000 km LPG

rjverbrugh

Ik lees even aandachtig mee, in mijn V70R zit ook een groene ring onder de dop, maar wel nog een oud type vaatje. Er zit ook vage bruine vloeistof in, en na even googelen kwam ik ook op chf11s uit....ik wil ook het systeem flushen, had al atf in huis tot ik de dop beter inspecteerde....groene ring dus.

KIM

Ik heb de xc ook met ATF gereden en vorig jaar verruild voor de groene die er in hoort. Heb er wel voor gezorgd dat alle ATF er uit was.
Herken je problemen niet; bij mij is het sturen gelijk gebleven. Er moet dus iets sneers aan de hand zijn. Was je systeem 200% leeg? Dus ook stuurhuis en stuurpomp? De twee vloeistoffen mogen namelijk niet vermengd worden.

emiljan

Ik heb de oude atf eruit geflushed door de retourleiding los te halen, daar een slang aan te koppelen die naar een emmer gaat en vervolgens chf in het stuurbekrachtigingspotje te doen, terwijl ik het stuur van links naar rechts stuurde. Dit gedaan met 2.5 liter chf. Lijkt me dus sterk dat er nog atf in het systeem moet zitten.
Volvo C70 2.3 T5 1999 Coral red 400.000 km LPG

rjverbrugh

Vanaf wanneer zit er chf olie in inplaats van ATF? Ik heb namelijk nog het oude type potje in de V70, maar met een groene ring onder de dop. De olie ruikt wel als atf, maar is zeker niet rood meer en ook niet zwart. Eerderlicht bruin. Zit nu te dubben wat er in moet/ hoort. De v70 is van mrt '98,

classicT5

Bij mijn 98er zat er gewoon ATF in

Peultje

In mijn rode 1999 v70 zit er gewoon rode ATF in.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

V70R^2

Wanneer je echt niet weet wat er in moet,CHF is altijd goed, vermits je alles wat er in zat eruit haalt. 

ATF in een wagen waar CHF is moet kan problemen geven, andersom niet

rjverbrugh

Citaat van: Peultje op 31-12-2018 18:38:58
In mijn rode 1999 v70 zit er gewoon rode ATF in.
Heb jij dan zo'n oud tankje boven op de pomp en een rode ring onder de dop?

rjverbrugh

Citaat van: classicT5 op 31-12-2018 17:36:11
Bij mijn 98er zat er gewoon ATF in
En dus met rode ring  onder dop?

Peultje

Citaat van: rjverbrugh op 31-12-2018 19:43:28
Heb jij dan zo'n oud tankje boven op de pomp en een rode ring onder de dop?
Het tankje is van 1999, weet niet of je dit oud wil noemen. Ik ben ouder. Het is een zwart tankje net naast het koelvloeistofreservoir en heeft inderdaad een rood afdichtrubber onder de schroefdop. Bovenop de stuurbekrachtigingspomp in mijn voiture zit geen vaatje. Dat is enkel voorbehouden aan de nog oudere bolides.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

rjverbrugh

Citaat van: Peultje op 31-12-2018 20:31:52
Het tankje is van 1999, weet niet of je dit oud wil noemen. Ik ben ouder. Het is een zwart tankje net naast het koelvloeistofreservoir en heeft inderdaad een rood afdichtrubber onder de schroefdop. Bovenop de stuurbekrachtigingspomp in mijn voiture zit geen vaatje. Dat is enkel voorbehouden aan de nog oudere bolides.
Ja dat bedoel ik dus met oud, net als bij mijn 850..... die zit er dus ook bij mij in, maar met een groene rubber ring onder de dop....jij hebt dus een nieuwere ( lees: naast het kvs reservoir) maar wel met een rode ring onder de dop....
Begin me nu af te vragen of die dop  van mij wel origineel is. Staan ook geen witte tekst op...zal volgend jaar proberen wat foto's te plaatsen ....

rjverbrugh

En de beloofde foto's:







Laatste foto de kleur van de olie, beetje lichtbruin. Twijfel erg of dit oude ATF is of iets anders. Die CHF is die groen van kleur nieuw? Of een beetje kleurloos?