Benodigdheden Carterventilatie vervangen V70 10V

Gestart door Frax, 08-06-2016 20:07:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frax

Hallo iedereen,

Aankomend weekend ga ik een oliewissel doen incl. filter en ga ook meteen mijn carterventilatie schoonmaken en waar nodig vervangen. Echter weet ik niet exact welke onderdelen ik allemaal nodig heb. Het gaat dan met name om vacuumslangen, pakkingen, koppelstukjes en ringetjes e.d.. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Heeft iemand enig idee wat je allemaal nodig hebt incl. artikelnummers?

Dit is wat ik al gevonden heb:
- 9146262 (pakking inlaat)
- 1271652 (olieafscheider)
- 1271654 (slang olieafscheider)
- 1271771 (slang olieafscheider)
- 8653339 (ook iets op de olieafscheider)
- 9125598 (buis van vlamdover)
- en de vlamdover zelf

Voor de duidelijkheid het betreft een V70 2.5 10V uit 97. Alvast bedankt!


pcpg.janssen

Dit is de bestelling die ik voor dat klusje gedaan had:

1x 1271652 - Carterontluchtingspot 850 10v
1x 1271653 - Slang tbv carterontluchtingpot 850 C70 -05 S/V40 S60 S/V70 S80 V70n XC70 XC70n XC90
2x 976584 - Slangklem carterontluchting 850 S/V70
1x 8653339 - Carter ontluchtingslang pot carter 850 S/V70 -00
4x 976561 - Slangklem carterontluchting 850 C70 S/V70 XC70 S/V40 V50
1x 9125598 - Carterontluchtingsbuis S/V70 10v
1x 9146262 - Inlaatpakking b5252 10v

1x 9135990 - Gasklephuispakking 850 v70

Zie ook dit stukje tekst en foto's


pcpg.janssen

In mijn geval niet: mijn 10 klepper heeft geen aansluiting voor de carterventilatie bovenop de kleppendeksel en volgens mij gaat de slang die je aan haalt daar heen (vlak naast je olievuldop).

Ik neem aan dat dit geld voor alle 10 kleppers, maar je kunt het makkelijk zien: zit er een slang direct naast je olievuldop, dan heb je hem nodig.

yannickdv

Nope niet nodig. Totaal moet iets over de 200 euro zijn bij de dealer.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

Frax

Jullie hebben gelijk. Er loopt inderdaad geen slang naast mijn vuldop. Scheelt weer 25 euro. Ik ga dit weekend de olieafscheider en de bovenste slang waarin de vlamdover zit proberen te reinigen. De rest van de onderdelen vervangen ik wel zoals de onderste slangen en koppelingen en uiteraard de pakkingen. Ik ben erg benieuwd of het ook daadwerkelijk allemaal dicht zit.

Frax

#6
Hierbij nog even een update over het reinigen van de carterventilatie: Afgelopen weekend heb ik de carterventilatie volledig gereinigd en kwam hier een aantal interessante zaken tegen. In eerste instantie was ik van plan om de volledige carterventilatie incl. alle slangen etc. te vervangen, maar uiteindelijk toch gekozen om eerst eens te kijken of het te reinigen viel. Dit laatste was prima te doen!

Wat handig is om te bestellen voor het reinigen van de carterventilatie is het volgende:
- 1271653 - Slang tbv carterontluchtingpot
- 8653339 - Carter ontluchtingslang pot carter
- 9146262 - Inlaatpakking
- wat vacuumslang. Deze kunnen namelijk uitgedroogd zijn.
- div. slangklemmen

De olieafscheider is niet meer dan een plastic doos welke eenvoudig gereinigd kan worden door deze te spoelen met wat oude benzine. Hetzelfde geldt voor de vlamdover. Dit hoef je mijns inziens nooit nieuw aan te schaffen. Deze twee zaken kunnen makkelijk schoongemaakt worden. De slang waarin de vlamdover zit en welke aan de bovenzijde van de olieafscheider zit kan volledig uit elkaar gehaald worden en worden schoongemaakt.

Ik was niet meer kwijt dan 30 euro aan onderdelen en rijd nu weer rond met een frisse carterventilatie. Het blok heeft nu weer behoorlijke onderdruk i.p.v. overdruk!

Let wel op dat de rubbers van de bovenste slang (9125598 - Carterontluchtingsbuis) nog goed moeten zijn.

Extra: Als je tijdens de procedure de accupool lostrekt is het aan te bevelen om na het aansluiten de auto even een paar minuten stationair te laten lopen zodat hij zijn goede stationairtoerental weer oppakt. Dit had ik niet gedaan met als gevolg dat het toerental tijdens het rijden wegzakte als ik de koppeling intrapte.

volvobug

Heb je nog een vlamdover, zo'n wit kunststof rondje met gaatjes? Weglaten dat ding, gaat alleen maar dichtzitten. Volvo heeft dat inzicht ook gehad en de vlamdover later af fabriek weggelaten.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Frax

Ja die zit er nog in. Beetje jammer dat ik dat ding weer heb teruggestopt

volvobug

Citaat van: Frax op 13-06-2016 19:41:40
Ja die zit er nog in. Beetje jammer dat ik dat ding weer heb teruggestopt

Geen probleem nu hij weer schoon is, bij gelegenheid maar weer eens verwijderen  :)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Blok70

#10
Citaat van: pcpg.janssen op 08-06-2016 21:12:01
Dit is de bestelling die ik voor dat klusje gedaan had:

1x 1271652 - Carterontluchtingspot 850 10v
1x 1271653 - Slang tbv carterontluchtingpot 850 C70 -05 S/V40 S60 S/V70 S80 V70n XC70 XC70n XC90
2x 976584 - Slangklem carterontluchting 850 S/V70
1x 8653339 - Carter ontluchtingslang pot carter 850 S/V70 -00
4x 976561 - Slangklem carterontluchting 850 C70 S/V70 XC70 S/V40 V50
1x 9125598 - Carterontluchtingsbuis S/V70 10v
1x 9146262 - Inlaatpakking b5252 10v

1x 9135990 - Gasklephuispakking 850 v70

Zie ook dit stukje tekst en foto's

Ik heb deze onderdelen óók toegepast. De 2 slangklemmen 976584 waren van herbruikbare (met boutjes) type. Maar ze waren helaas een toefje te klein!
Verder zou het erg helpen om eens een lijstje te maken van die rubber knietjes. Ze verlopen van dun naar dik. Wat ze niet 1 op 1 vervangbaar maakt door een stukje leiding.
Bijvoorbeeld de nippel op je airbox is 4.9mm => het harde leidinkje naar je vacboompje is 3,2 (dacht ik). Hoe doen jullie dat? Alles tussen boompje en box vervangen door 1 nieuwe slang, neem ik aan?

Het valt me op dat mijn olievuldop er niet enorm opgezogen wordt. De rubberebn ring onder de dop is 2 jaar. Een boterhamzakje wordt, ietsjes, naar binnengezogen. Iets.
Ik heb hierdoor het gevoel dat allemaal een beetje half-half gelukt is....
Olieafscheider en vlamdover waren flink vervuild met sludge. Het slangetje dat met een bochtje op de inlaat zit (vlak achter de thermostaat) was gescheurd. Daar werd flink valse lucht aangezogen. Een beruchte dus, gezien de verhalen hier.
Al met al was t dus niet voor niks.

Blok70

Citaat van: pcpg.janssen op 08-06-2016 21:12:01
Dit is de bestelling die ik voor dat klusje gedaan had:

1x 1271652 - Carterontluchtingspot 850 10v
1x 1271653 - Slang tbv carterontluchtingpot 850 C70 -05 S/V40 S60 S/V70 S80 V70n XC70 XC70n XC90
2x 976584 - Slangklem carterontluchting 850 S/V70
1x 8653339 - Carter ontluchtingslang pot carter 850 S/V70 -00
4x 976561 - Slangklem carterontluchting 850 C70 S/V70 XC70 S/V40 V50
1x 9125598 - Carterontluchtingsbuis S/V70 10v
1x 9146262 - Inlaatpakking b5252 10v

1x 9135990 - Gasklephuispakking 850 v70

Zie ook dit stukje tekst en foto's

Wat ik miste bij deze set was:
- een nieuwe o-ring tussen vacuumkerstboompje en gasklephuis.
- een nieuwe o-ring op de vlamdover => heb de oude moeten herbruiken (broos en plat!)

Nu nog de vacuum slangetjes eens goed aanpakken en dan maar hopen op een mooie onderdruk bij de vuldop.