Turbofluitje in een 10V...

Gestart door 855GLTvincent, 10-01-2019 15:15:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

855GLTvincent

Het onderwerp zegt het al... alleen dat kan natuurlijk niet. Het is ook geen uniek prototype ofzo. ;D
Toch hoor ik soms, als ik hard doortrek met de 10V, een fluitje opsteken dat best veel weg heeft van het geluid dat een turbo produceert  :o. Ik heb geen idee waar dat vandaan komt... Iemand?
Volvo 850 GLT 2.5 20V Estate 08/95
US Uitvoering, Handgeschakeld, LPG G3
132.000 mls / 212.000 km

Volvo 850 2.5 10V Estate 03/96
Automaat, LPG G3, 371.000 km

gero

Dat herkent ik niet, heb zelf ook een 10 V automaat, staat altijd in de sportstand, zit een olie temperatuurmeter op , als de olie lekker warm is lekker doorhalen naar de 5000 rpm.
Ik heb er wel een complete Ferrita onder zitten met een K&N luchtfilter, en dat hoor je wel. :laugh:



RoelNL

Mogelijk een een vacuumslang die kapot is? Is het alleen met gas geven dat je het hoort?

Misschien een je raamlijst die niet goed zit die kan ook gaan fluiten bij bepaalde snelheden/harde wind.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Wouter96

Niet ergens een scheurtje/lekje in het het inlaat traject? Mijn 10v heeft ook wel eens wat vreemde geluiden gemaakt, toen zat mn openluchtfilter er niet goed op.

razorx

Ik wil je niet te vroeg vrolijk maken maar er wás een 10V mét turbo op het forum. ;)
BigJelmo als ik bij niet vergis.

V70R^2

Ik wilde mijn 10V (bi)turbo gaan maken maar die uitlaat poort is zodanig beperkend dat het nooit fatsoenlijk kan/zal presteren vergeleken met een 20V.

Stiekem heb ik de spullen er wel nog voor liggen, maar ik kan mezelf nog net overtuigen eraan te beginnen...




Dat fluiten, is het niet een lager? Stuurpomp/dynamo o.i.d. of een uitlaatpakking welke nét lekt, dat fluit soms ook flink.

Menno3274

Is die set voor een 2.0 of 2.5?

Citaat van: V70R^2 op 10-01-2019 18:48:54
Ik wilde mijn 10V (bi)turbo gaan maken maar die uitlaat poort is zodanig beperkend dat het nooit fatsoenlijk kan/zal presteren vergeleken met een 20V.

Stiekem heb ik de spullen er wel nog voor liggen, maar ik kan mezelf nog net overtuigen eraan te beginnen...




Dat fluiten, is het niet een lager? Stuurpomp/dynamo o.i.d. of een uitlaatpakking welke nét lekt, dat fluit soms ook flink.

V70R^2

Is geen specifieke set voor een 10V, maar gewoon spullen verzameld om een turbo swap op een non turbo uit te voeren.

Het idee was een D5 turbo+spruitstuk te gebruiken, die heeft haast dezelfde ronde aansluiting op de uitlaatpoorten.

Onderblok van de 10V de kliko in, en een versterkt 2.5 turbo onderblok + 10V kop gebruiken (De 10V cilinderkop heb ik afgelopen maandag gesloopt met het testen van wat metaal frezen... ;D ;D), en dan was het idee de compressie nog iets omlaag te krijgen.


Hoop werk, een leuke 850 T5 kopen is een stuk goedkoper ;D ;D

Ben je soortgelijks van plan?

Menno3274

Kijk eens aan ;D.

Zelf dacht ik er eerst aan om het te doen (als ik wat ruimer in de centen zit), maar ik denk dat het 1 best duur gaat zijn en 2 de betrouwbaarheid (met alleen een turbo of compressor op een 2.0 10v schroeven) erg achteruit gaat. Dus ik denk dat sparen voor een nette t5 beter is ;D.

Citaat van: V70R^2 op 10-01-2019 23:12:13
Is geen specifieke set voor een 10V, maar gewoon spullen verzameld om een turbo swap op een non turbo uit te voeren.

Het idee was een D5 turbo+spruitstuk te gebruiken, die heeft haast dezelfde ronde aansluiting op de uitlaatpoorten.

Onderblok van de 10V de kliko in, en een versterkt 2.5 turbo onderblok + 10V kop gebruiken (De 10V cilinderkop heb ik afgelopen maandag gesloopt met het testen van wat metaal frezen... ;D ;D), en dan was het idee de compressie nog iets omlaag te krijgen.


Hoop werk, een leuke 850 T5 kopen is een stuk goedkoper ;D ;D

Ben je soortgelijks van plan?

volvobug

Citaat van: 855GLTvincent op 10-01-2019 15:15:18
Het onderwerp zegt het al... alleen dat kan natuurlijk niet. Het is ook geen uniek prototype ofzo. ;D
Toch hoor ik soms, als ik hard doortrek met de 10V, een fluitje opsteken dat best veel weg heeft van het geluid dat een turbo produceert  :o. Ik heb geen idee waar dat vandaan komt... Iemand?

Rij je momenteel op winterbanden?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

855GLTvincent

#10
Dank voor jullie reacties  ;D

Haha het is echt geen turbo... overal gezocht maar helaas...
Een turbo op een 10v plaatsen lijkt mij trouwens niet zo handig. Kostbaar, veel aanpassingen nodig en wat is de toegevoegde waarde als je voor dat geld inderdaad een nette originele T5 kunt kopen?

Ik rijd momenteel op winterbanden. Het is mij andere jaren nooit opgevallen overigens, maar het zou kunnen. Waarom ik echter denk dat het daar niet aan ligt, is dat het afhankelijk lijkt te zijn van de toeren die de auto maakt. Onlangs nog alle vacuümslangen langsgelopen, geen probleem kunnen ontdekken.
Overigens gaat toevallig deze week de dynamo eraf voor een gereviseerd exemplaar. Deze is nog de originele die er nu 350.000km op zit. Laadt bijna niet meer bij. Ik ruil ook meteen de stuurpomp voor een met 2 ton minder ervaring. Zou het daar dan toch aan kunnen liggen? Ik houd jullie op de hoogte!
Volvo 850 GLT 2.5 20V Estate 08/95
US Uitvoering, Handgeschakeld, LPG G3
132.000 mls / 212.000 km

Volvo 850 2.5 10V Estate 03/96
Automaat, LPG G3, 371.000 km

razorx

Is het een automaat? Ik weet dat als er onbalans op de aandrijfas is er ook een fluittoon kan ontstaan. Hier heeft Volvo zelfs een fix voor.

Hans Duiven

Carterventilatie? Heb dat een keer eerder gehoord in een ver verleden.