O-ringen oleikoelerleiding op de oliethermostaat vervangen?

Gestart door rjverbrugh, 18-01-2019 13:57:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rjverbrugh

Heeft iemand de gouden tip om deze o-ringen te vervangen? Ben er vanochtend 2 uur mee aan het k..ten geweest, maar de torx 30 bout van het plaatje dat de leidingen vast houdt is met geen mogelijk te bereiken en los te draaien. Moet hiervoor het subframe zakken? Want dat lijkt nu enorm in de weg te zitten of is er een andere mogelijkheid?


V70R^2

In principe moet het gewoon lukken, wel een gepriegel inderdaad.

En even lekker invetten zodat het wat soepeler gaat.

Misschien met de thermostaat los wat makkelijker? Moet je wel die pakking hebben .

Ries van de Zilverschuit

Zorg er ook voor dat de houder waar de pijpen in gaan, ook echt brand- en brandschoon is. Anders kunnen die 0-ringen beschadigd raken als je de pijpen draait om alles op zijn plaats te krijgen. Die torx ook niet meer terugplaatsen maar een zeskant boutje gebruiken. Maat weet ik niet meer uit mijn hoofd.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

volvobug

Blok iets opkrikken schijnt het ook iets makkelijker te maken en boutje M6 (SW10) (geen ervaring, alleen gelezen).
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Chris

#4
Citaat van: rjverbrugh op 18-01-2019 13:57:54
Heeft iemand de gouden tip om deze o-ringen te vervangen? Ben er vanochtend 2 uur mee aan het k..ten geweest, maar de torx 30 bout van het plaatje dat de leidingen vast houdt is met geen mogelijk te bereiken en los te draaien. Moet hiervoor het subframe zakken? Want dat lijkt nu enorm in de weg te zitten of is er een andere mogelijkheid?



Ik ben samen met SBV ooit een halve dag bezig geweest aan mijn 850....

Wij hebben een ratel met een aantal verlengstukken en knietjes gebruikt zodat we (als ik het me goed herinner) over het subframe heen konden. Uiteindelijk kregen we hem los.

Alles inderdaad goed invetten en de pijpjes voorzichtig weer erin duwen. De ringetjes voor de afdichting waren bij mij helemaal naar buiten geduwd. Het plaatje dat de slangen in het huisje moet borgen was ietsje krom en heeft de slangen genoeg ruimte gegeven om naar buiten te komen, en zo ook de ringetjes. Toen kon het dus opnieuw... we hebben het plaatje wat bijgebogen om te voorkomen dat het nog een keer zou gebeuren.

rjverbrugh

Nog wat verder gezocht en inderdaad wordt blok opkrikken genoemd om er iets beter bij te kunnen. Ik neem aan dat dan de motorsteun los moet en dan voorzictig het blok iets opkrikken? Heb pakking van thermostaat huis ook liggen, die torxen willen wel ook wel los.

clk-p

Ook al pm gedaan, maar Oliefilter eraf halen geeft je genoeg toegang..

Benny850

#7
Gewoon het complete huis eraf halen, dan hoeven er geen steunen los oid. Beste kun je het met 2 man even terug monteren zodat die pakking goed op zijn plek blijft zitten.
Daarbij kun je zo alles ook goed schoonmaken en weet je zeker dat het voor lange tijd goed zit.

clk-p

Citaat van: Benny850 op 18-01-2019 18:17:32
Gewoon het complete huis eraf halen, dan hoeven er geen steunen los oid. Beste kun je het met 2 man even terug monteren zodat die pakking goed op zijn plek blijft zitten.
Daarbij kun je zo alles ook goed schoonmaken en weet je zeker dat het voor lange tijd goed zit.

Nu je het zegt, zo heb ik hem idd ook teruggeplaatst.

Sbv

en dan wel hopen dat het niet gaat lekken daar. Het blijft een vervelende klus. Blok iets opkrikken maakt het makkelijker en een klein rateltje met een paar vervelngstukken zodat je vanaf de voorbumper erbij kan

RoelNL

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

rjverbrugh

Ja, lekt redelijk bij de oliekoeler slang, en dan degene die het dichts bij het wiel zit. Uit nota van vorige eigenaar  blijkt  dat 2 jaar geleden de olieleidingen zijn vervangen. Dat zie je ook wel, leidinge zijn redelijk nieuw, alleen lekt die dus nu op een van die aansluitingen. Je ziet ook dat de o-ring iets naar buiten is gekomen.
Had al het huis los, maar doordat de leidingen voor op het blok vast zitten, en je ook daar niet bij kan ( zeskant vout zit achter de bouten van de airocpomp....), zat er weinig beweging in de leidingen....
Oliefilter had ik er ook al af, maar kon nog steeds geen slag maken met voorhanden gereedschap. Ga bij volgende poging proberen blok iets op te krikken en dan proberen met rateltje en verlengstukjes erbij te komen. Had vandaag helaas geen tijd genoeg.

razorx

Het blijft een rotplek. Wat mij geholpen heeft ie een heel lange torx schroevendraaier, dus geen bitje. ;)

rjverbrugh

Nou vandaag voor de herkansing gegaan. Daarvoor de koelfan gedemonteerd, 1 bout uit de aircocompressor verwijderd, daarna de bout die de leidingen tegen het blok aan houdt los kunnen draaien. Olieleidingen uit de koeler, thermostaathuis los met 2x torx 40. Toch ook maar het oeliefilter verwijderd en toen de leidingen met thermostaat naar onder eruit kunnen halen. De niet bereikbare torx 30 was snel los, waarbij ik het idee had dat het plaatje verkeerd om gemonteerd zat.  Bij de lekkende leiding was de o-ring gerafeld. Viel me ook op dat de ligplaats van de o-ring in het thermostaat blok redelijk ruw was. Met schuurpons netjes gld gemaakt en schoon, leidingen ook, nieuwe o- ringen met wat vet om de leidingen geduwd en in het blok geschoven. Ging vrij soepel. Toen plaatje erop en alles weer in omgekeerde volgorde gemonteerd. Lijkt nu na de eerste 20 km lekvrij.....en natuurlijk weer vergeten foto's te maken....





clk-p