De kar van ShortLeggedBen

Gestart door ShortLeggedBen, 22-01-2019 11:55:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ShortLeggedBen

Na een tijdje zonder auto te hebben geleefd, werd het met uitzicht op een baan toch tijd om een auto te gaan regelen. Voorgaande auto's waren voornamelijk Volvo's, dus het moest wel weer Volvo worden. Na eerdere ervaring met een 850 10v sedan uit '97 en een broertje dat rondrijdt in een 850 GLT station, moest het een 850 worden. En omdat ik de A1 persoonlijk wat meer charme vind hebben dan de latere modellen, moest het dus ook een A1 worden. Sedan of station? Sedan ziet er net wat stoerder uit, dus dat moest hem worden. Een 850 A1 sedan en dan het liefst een 20v, net wat meer pit maar niet onbetaalbaar. De zoektocht kon beginnen, marktplaats, speurders, autoscout en facebook werden afgespeurd. Ook broerlief hield alles in de gaten en het duurde niet heel lang totdat ik van hem een bericht kreeg: "Nou ik kan een alter 1 20v ophalen, zit wel een voorwaarde aan." Waarop ik antwoorde "En dat is?", broer: "Ik koop 'm, jij mag 'm gebruiken zolang ik 'm nog niet nodig heb". Auto was wel nodig en deze voldeed wel aan de eisen, dus hij werd opgehaald. Nu was er binnen een maand nog een alter 1 sedan opgehaald, dus ik kon de auto die ik gebruikte gewoon overnemen. En zo begon een avontuur...



Bij aankoop 334.xxx op de teller

De auto werd gekocht met het bericht dat de koppeling ietwat zwaar ging, ietwat is een understatement. Verder was er over de auto niet veel informatie qua onderhoudsgeschiedenis. Voor dit gaan we ervan uit dat het meeste niet of slecht onderhouden is. Tijd voor een goede stage 0 dus. Een week of drie na aanschaf begon de auto steeds slechter en slechter te starten, dit duurde niet lang en toen wilde hij helemaal niet meer starten. Wanneer de auto op contact werd gedraaid kon de brandstofpomp niet gehoord worden. Eerste gedachte: brandstofrelais, uitgewisseld, helaas nog steeds niet starten. Auto stond nog wel op een betaalde parkeerplaats, autoambulance opgehaald, auto geladen en gebracht naar een plek waar gesleuteld kon worden. Helaas tijdens het laden zijn beide rechterportieren licht beschadigd geraakt, kleinigheidje hou je toch. Brandstofpomp maar eens los aangesloten op een 12V accu, pomp loopt niet. Pomp stuk, dus een andere pomp nodig. Gelukkig stond er ergens in de hoek nog een 850 met een werkende brandstofpomp. 1 + 1 = 2 en mijn auto snorde weer vrolijk rond op de weg.

Stage 0 dus, waar te beginnen? Eerst maar eens de olie, het oliefilter en koelvloeistof vervangen, daarna kwamen de bougies, luchtfilter en brandstoffilter. Ook direct een setje remschijven en remblokken voor de voorzijde aangeschaft. Ook de radio eens nagelopen, lag een aftermarket muziek installatie in de kofferbak, maar die was volledig gaar. Spul ertussen heen gesloopt en alles weer netjes aangesloten op de originele speakers. Tevens ook een elektronische antenne gevonden en gemonteerd, was nog een heel gedoe met het aansluiten, maar uiteindelijk gelukt. Helaas is deze na anderhalve week tussen de kofferklep gekomen en geknakt. Terug naar een handmatige antenne  :-\

In de tussentijd ook veel aan het rondneuzen geweest op het internet om optimalisaties voor de 850 te vinden. Twee dingen die steeds opnieuw terugkwamen zijn de het vastzetten van de klep in het y-stuk onderin het luchtfilter en het verwijderen van de restrictie op de gasklep. Een beetje tijd over en dit resulteerde in het uitvoeren van deze twee relatief simpele aanpassingen. Het verwijderen van de restrictie op de gasklep heeft enige impact op het rijden. Voelt net wat pittiger.



Restrictie verwijdert en klein plaatje over de opening gesoldeerd.


Zaterdag 5 jan was het tijd om de remmerij aan de voorzijde aan te pakken. Opkrikken, wielen eraf, remklauw losmaken, remschijf eraf, remblokken eraf, nieuwe schijf erop, remcilinder terugdrukken, remcilinder terugdrukken, remcilinder terugdrukken... Waarom wil dit niet? Ah het rubber rond de cilinder zit niet meer op de goede plek, en een remcilinder hoort niet roestig te zijn en al helemaal niet vast te zitten. Op zoek naar een andere remklauw, ergens op de voorraadberg een nog als nieuwe klauw gevonden. Remschijf erop, remklauw vastzetten, remblokken installeren en klauw ontluchten. Fantastisch, remmen aan de voorzijde weer helemaal voor elkaar.

Zondag 6 jan, stukje rijden, uitlaat klonk altijd al een beetje lek maar begint nu toch wel significant te worden. Één vluchtheuvel later... *knak* oeh! Nu klinkt hij wel heel erg sportief, tijd voor een andere uitlaat.



Op beide plekke volledig doorgerot


Maandag 7 jan, andere uitlaat geregeld, dus tijd om de oude eronder uit te slopen. Wat bleek, de gehele uitlaat na de katalysator was een beetje krokant en kwam in drie delen onder de auto vandaan. De andere uitlaat er onder gebouwd en de auto klinkt weer zoals het hoort. Deze dag ook gelijk een setje zomervelgen gescoord.



Argo

Maandag 22 jan, de remmen achter piepen al een tijdje tijdens het intrappen van de rem, hiervoor gehele remmerij achter besteld. Maar eerst eens kijken of de oorzaak van het piepen ook gevonden kon worden. Schijven eraf, geen gekke dingen te zien, blokjes bekijken, ook niets gek te zien. Schijven, blokjes en handremschoenen nog op minstens 80% van nieuw. Dilemma... nieuw spul eronder, of verder leven met piepende achterremmen. Piepende achterremmen it is, zonde om bijna nieuw spul weg te doen. Dus alles netjes schoongemaakt, kopervet gesmeerd en alles teruggeplaatst. Stukje rijden... wat blijkt, piep weg. I'll take it. De bougiekabels, verdelerkap en rotor waren ook nog wat ooit origineel op de auto is gekomen, dus toe aan vervanging. Besteld, geïnstalleerd en hij roffelt vrolijk verder. Langzaam maar zeker wordt het wel wat.

Ewout Schalkwijk

Leuk verhaal. Ik lees mee. :D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

big ben

Leuk dat je een blog maakt  :D, best " grappig " twee tukkers.......één met korte benen, en één met lange benen  ;D.
En beide een A1 412  8)

NinaPaul

A1 zijn de mooiste :D

En leuke velgen ook, beetje jaloers ;)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

fieldhof

Citaat van: big ben op 22-01-2019 18:44:01
Leuk dat je een blog maakt  :D, best " grappig " twee tukkers.......één met korte benen, en één met lange benen  ;D.
En beide een A1 412  8)

Maak er maar 3 van 😉, alleen geen 412 hier

ShortLeggedBen

Tijd voor een update

De korte euforie van de niet piepende remblokjes was slechts van korte duur... Twee dagen nadat het gefixed leek te zijn, begon het gepiep weer.  :( Maar daar laten we het niet bij zitten, wederom de remblokken gedemonteerd, opgeschuurd met korrel 80 en terug geplaatst. Nu een aantal weken later geen gepiep meer van de remmen.

Maar toen kwam er een aanbieding voorbij die ik niet kon laten schieten.



Wellicht een herkenbare auto, voortaan wordt er aan deze auto verder gesleuteld. De sedan is inmiddels in de verkoop.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

KIM

Best een zeldzame verschijning hoor zo'n Alter 1 estate.
Ziet er op de foto goed uit.

Thijs850

Gereden 440 '91, 440 '95, 460 '96, 850 GLE ,93, V40 2013 T3 Summum 103K.
Huidig '93, 850 GLT met 203.502km gekocht huidige stand 312.500

fieldhof

Citaat van: ShortLeggedBen op 12-03-2019 09:48:38




Hey! Die komt me wel bekend voor! :P

Citaat van: KIM op 12-03-2019 10:24:00
Best een zeldzame verschijning hoor zo'n Alter 1 estate.
Ziet er op de foto goed uit.

Aan de buitenkant heeft deze wel een beetje TLC nodig. (Krassen op de motorkap, geen lak meer op het dak, roestpuntjes op het dak)

ShortLeggedBen

Update:

De wagen is sinds afgelopen week weer door de APK gekomen, twee herstelpunten gedaan. De achterophanging bij de uitlaat was niet goed en de handremkabel aan bestuurderszijde had een barst in de buitenmantel en dat is afkeur. Nu het vervangen van de handremkabels best een klusje is heb ik direct beide kabels maar vervangen aangezien het naar alle waarschijnlijkheid de originele handremkabels nog waren. Na demontage en inspectie van de kabels bleek ook de kabel aan passagierszijde al tekenen van gebarsten buitenmantel te hebben, dus beide vervangen was een wijs besluit. Voor de ophanging van de uitlaat is een ophangklem en eindstuk van een 850 gepakt die op stapel stond om gesloopt te worden. Deze netjes gemonteerd en de auto rolde vrolijk door de APK.

Inmiddels ook de zomerpantoffels eronder geschroefd.




Er staan voor de toekomst nog een aantal zaken op stapel: Vervangen van motorolie, koelsysteem spoelen, automaatbak spoelen, rubbers achteras vervangen, remmen rondom vervangen en voorzichtig eens wat proberen met de lak. Ook zitten er bij het dakraam een aantal roestbubbels die aangepakt moeten worden.

Roestbubbels






Slechte lak:



Krassen in de motorkap:





De krassen in de motorkap zitten vrij diep, er zit een merkbaar verloop van de lak naar de kras.

En ik heb sinds kort een aantal problemen met de tellerbak, deze verdienen ook enige aandacht. Tijdens het rijden komen de brandstofmeter en toerenteller pas na een kwartier tot leven. En de tripteller valt sporadisch uit. Heb de tellerbak al gedemonteerd maar het beruchte tandwieltje had al z'n tandjes nog.

Tot een volgende update.


Taranis

Mooie update :)

Hoe ga je de roest aan het dak herstellen? Haal je de hemel eruit of beperk je je tot de buitenkant?

marc-850

Persoonlijk zou ik de hemel eruit halen en kijken hoe de staat van die rand is daaronder. Als die ook rot is en je herstelt alleen de zichtbare plek op het dak, komt het waarschijnlijk toch weer terug.

ShortLeggedBen

Citaat van: marc-850 op 07-05-2019 17:40:57
Persoonlijk zou ik de hemel eruit halen en kijken hoe de staat van die rand is daaronder. Als die ook rot is en je herstelt alleen de zichtbare plek op het dak, komt het waarschijnlijk toch weer terug.
Ik denk ook dat dit de beste optie is, de hemel begint ook al een beetje slap te hangen, dus deze moet er t.z.t. toch uit.