Auteur Topic: Amsterdam - Dakar team Daughter & Dad  (gelezen 2305 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V702.5T

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Amsterdam - Dakar team Daughter & Dad
« Gepost op: 24-01-2019 20:42:38 »
Van dit project ga ik de komende maanden een topic bijhouden, wellicht handig voor mensen die ook nog gaan. Nu is er niet echt veel te vinden in het forum behalve wat losse vragen en antwoorden.

Vijftien jaar geleden heb ik met mijn oudste, toen 16 jarige, dochter afgesproken dat wij samen 'een keer' naar Dakar zouden gaan rijden. De 1e Amsterdam - Dakar Challenge was net gereden, en dat zorgde voor onrust in de kop. Toen nog ietwat actief in de autosport en een drukke baan, dus geen geld en geen tijd, maakte dat het een project voor later werd.

Afgelopen december kwam er weer eens wat langs over Fb, en met mijn dochter direct de knoop doorgehakt dat wij in november 2019 gaan vertrekken. Detail, zij moest haar echtgenoot nog informeren (hij wist vaag van 't plan) en ik mijn vrouw (die ik bij onze kennismaking in 2010 vertelde dat het 'ooit' zou gebeuren). Dat hebben we maar gedaan op mijn moeders 84e verjaardag (dezelfde dag) maar ik kwam rechtstreeks uit Kampen naar haar toe zonder eerst thuis te zijn geweest. En zoiets was ook bij mijn dochter aan de hand.
Mijn andere aangeduwde schoonzoon wilde ook mee, net als mijn vrouw. Maar ook Maroucha's man zag het wel zitten. Kortom, hoe ga je daar mee dealen? Want dit dochter / vader ding moest wel gaan gebeuren.
Mijn vrouw besloot dat thuis blijven niet leuk maar wel verstandig is, aangezien haar zoon dan 16 is maar echt die 8e sloot kan vinden. Maroucha;s echtgenoot moet voor de beestenboel zorgen (en zijn net vorige week verhuisd) dus dat was ook getackled. Maar Jan bleef aandringen om mee te gan. Mijn andere dochter was nog niet enthousiast.
Na wat praten, veel plaatjes en filmpjes delen is die inmiddels ook om, dus wij gaan met 2 auto's naar Dakar! (en door naar Banjul / Gambia voor de veiling)

Dat het een Volvo moest worden was bij voorbaat duidelijk voor mij, goedkoop te vinden, veilig, redelijke onderdeel prijzen en 'dat houden we wel rijdend'.
Jan, mijn schoonzoon was niet enthousiast, hij is meer van de Japanners, maar is inmiddels om.

Al snel was ons duidelijk dat we voor V70 classic diesels gaan, gezien het gestelde budget van rond de € 500 per auto. Diesels brengen daar meer op en hier steeds minder.. Een estate voor de ruimte, we willen ook nog wat meenemen tenslotte.
De keuze is op een automaat gevallen voor ons team, het andere team gaat met een handbak. De keuze voor een automaat is deels gedwongen, mijn dochter heeft stevige polsproblemen en kan daardoor niet goed schakelen. Tenminste, niet zonder stevige pijn. Om die reden ook al een Octavia de deur uit gedaan en een T-5 estate automaat (USA uitvoering 1996) gekocht. Einde andere merken wat haar betreft.

Daarnaast gaat het verhaal dat automaten 'beter in het zand gaan' maar wel on-repareerbaar zijn onderweg. Misschien maar een reserve bak meenemen. De andere ploeg kiest voor een handbak, want te repareren. Alleen willen de koppelingsplaten wel eens oproken in de zandduinen.

De route voert via Nl, B, Fr naar Zuid Spanje. Na 3 dagen verzamelen we daar met alle deelnemers (+/- 40 teams) en steken 's nachts over naar Marokko. Vandaar gaan we oostelijk langs het Rif gebergte naar beneden met een mooie bocht Westelijke Sahara in. Langs de kust van Mauretanië onder begeleiding van een militair konvooi naar de grens van Senegal. Via duinen en uiteindelijk het strand is de finish als in de laatste Paris-Dakar etappe (die we dan ook rijden) bij Lac Rose. Hier blijven we 2 dagen, ook om achtergebleven teams de gelegenheid te geven weer aan te sluiten. Vandaar vertrekken we in 1 dag naar Banjul, Gambia. Ook hier zijn we sowieso 2 dagen, bezoek van de gekozen goede doelen, veiling van de auto en dan zien we wel even.

Wij kiezen voor zoveel als mogelijk de extreme routes, op 1 na die alleen met een 4x4 te doen is, maar ook niet zonder heel veel moeite. Kortom, avontuur.

Inmiddels hebben wij gisteren voor € 650,00 een prachtige Garnet Red V70 TDI automaat aangeschaft uit 1997. Historie van 0,0, behalve dat de distributieriem 120K oud is (dus vervangen incl. pompriem) Kilometerstand van 509.000, maar loopt netjes en schakelt goed. Na half jaar stilstand tot leven gewekt, geen blauwe rooksignalen, wel wat condens uit de uitlaat. na een ritje van 20 minuten niets meer te zien. Heb er vertrouwen in.

Ergens in maart krijgen we voor 3-4 maanden gratis de beschikking over een sleutel- en stallingsplek in Zoetermeer, voorzien van 4 koloms brug. Enige deal is niet sleutelen op zondag, verder kunnen we onze gang gaan. Daarna, hoog zomer, zijn we dakloos en overgeleverd aan de wegenbelasting.
Plan is om met onze auto dagelijks te gaan rijden, dus 5K per maand, en zo sponsorgelden bij elkaar te rijden.

Wat moet er sowieso aan onze auto gedaan worden:
- distributieriem en waterpomp
- pompriem
- vloeistoffen en filters vervangen
- ergens ritselen dat eea netjes afgesteld wordt en injectoren gereinigd zijn bij een dieselspecialist (Klaaswaal)
- XC veerpoten voorzijde
- Hulpvering achterzijde (misschien zitten er nivomaten onder, gaan we uitzoeken)
- Carter bescherming aanbrengen
- Tank bescherming aanbrengen
- Imperiaal lassen en plaatsen
- 2 nieuwe voorbanden (we hebben al 4 reserve W(inter)oestijnbanden op stalen velg gekocht
- hoofdschakelaar elektrische ramen vervangen (niet alle ramen gaan ook weer omhoog vanaf die plek
- raamschakelaar rechtsvoor vervangen (ligt uit elkaar)

De auto is redelijk luxe, dus daar kunnen we eea van verkopen en weer nieuwe zaken voor aanschaffen.
- net compleet hondenrek
- trekhaak (gaat onder mijn auto)
- achterspoiler
- rolhoes, werkend (gaat in Maroucha's auto)
- koplampwissers
- net lederen interieur (al eens vervangen denk ik) wat we willen ruilen voor nette stof met kunstleer. Zijpanelen zijn matig.
- net handschoenenkastje (klep) daar hebben we onderweg alleen maar last van

De auto wordt 20 februari geleverd, dus we hebben nog heel even. Ik ga zo een fotootje plaatsen. Het andere team wil in maart een auto zien te scoren.

Wij (Team 1115) gaan rijden voor kinderen met Ernstige Meervoudige Beperkingen in Gambia, stichting Boukarabou uit NL is daar werkzaam.

Zoals ie er gisteren uitzag:



Zoals ie er zonder sponsoring ongeveer gaat uitzien:







V70R^2

  • Beunhaas deluxe.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2572
  • Geslacht: Man
  • To heaven for the climate, to hell for the company
Re: Amsterdam - Dakar team Daughter & Dad
« Reactie #1 Gepost op: 24-01-2019 20:55:27 »
Leuk avontuur! Goed prepareren en dan moeten ze beide het avontuur toch zonder al te grote problemen gewoon halen!

Veel succes ermee, ik ben benieuwd naar de verhalen en foto's van het avontuur als je later dit jaar vertrekt.

Ewout Schalkwijk

  • Volvomania in Optima Forma
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 6268
  • Geslacht: Man
  • XC70N D5 MY'06 / XC70NN D5 MY'08
    • reinemoen.net
Re: Amsterdam - Dakar team Daughter & Dad
« Reactie #2 Gepost op: 24-01-2019 21:00:55 »
Gers plan. Ik lees mee :D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

sander69

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 267
  • Geslacht: Man
Re: Amsterdam - Dakar team Daughter & Dad
« Reactie #3 Gepost op: 25-01-2019 00:26:23 »
Gaaf plan; leuk om dit o.a. met je dochter te doen!

ga dit topic volgen.

succes!
C70 cabrio D5 2007
V70 R AWD 1997
245 Turbo 1983
Saab 900 Aero classic coupe FPT 1992

Marc O.

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10123
  • Geslacht: Man
  • Hyundai Ioniq Electric, 744 GLE, Saab 9-3 Cabrio
    • Reisjes naar de Poolcirkel en naar de Noordkaap
Re: Amsterdam - Dakar team Daughter & Dad
« Reactie #4 Gepost op: 26-01-2019 11:11:01 »
Gaaf hoor! Ga dit zeker volgen :D
...The Nile isn't just a river in Africa...

Reis naar de Noordkaap (2016) en Poolcirkel (2010): http://www.vomac-nl.com

V702.5T

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Re: Amsterdam - Dakar team Daughter & Dad
« Reactie #5 Gepost op: 28-01-2019 19:50:01 »
Even een kleine update, niet zozeer mbt de auto maar wel allerlei zaken er omheen.

Had ik al geschreven dat de kleur doorslaggevend is geweest voor onze keuze? Bij een Challenge moet je uitdagingen tenslotte niet uit de weg gaan. Omdat het hoofdthema dit jaar 'Girls for Girls' is (jonge vrouwen terug naar school om een opleiding af te maken) wilden wij onze autokleur daar op af zien te stemmen. Dichter bij rose dan met Garnet Red gaat niet lukken, zonder een verfroller te hanteren. En wij gaan voor hoge eindprijzen in Banjul, dus niks knikkerbustjoening op de koets.

Mij de afgelopen dagen in verzekeringen verdiept. Slikkkk, in eerste instantie. Voor 1 maand Afrika durft 'De Vereende' met droge ogen € 510,00 te berekenen... Naast de al lopende WA verzekering in de voorgaande maand en de maand dat we in Afrika zitten. Wat discussies met tussenpersonen leveren wel een nette WA premie op, t/m Marokko. De andere helft van de reis is er dan nog geen verzekering...

Via veel zoeken uitgekomen bij Alessie Assurantiën in Rotterdam. Zij zijn de enigen die een auto in heel Afrika willen verzekeren, met een gedekte schade tot € 500.000. De NL WA moet doorlopen tot de auto gevrijwaard wordt om boetes te voorkomen, en zij verzekeren dus pas vanaf Marokko. Voor 1 maand rekenen zijn € 259.00, wat al veel beter is dan de andere offerte.

Zondag sprak ik tijdens de ALV van een andere autoclub Martin, hij is al vaker geweest en gaat nu ook weer mee. Volgens hem koop je na Marokko aan iedere grens een aparte verzekering, dat is verplicht dus al snel dubbel op. Nog maar eens navragen bij de organisatie.

Verder uitgebreid gesproken over carterbescherming, tankbescherming enz. Hij zweert bij een plaat multiplex onder de auto thv tank en carter. Kost niks, weegt weinig en werkt zeer afdoende. Kortom, iets om te testen.

V702.5T

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Re: Amsterdam - Dakar team Daughter & Dad
« Reactie #6 Gepost op: 12-02-2019 19:32:03 »
Stilte voor de storm, dat is de fase waar wij nu even in zitten. De auto komt over ongeveer 2 weken, dus daar hoeven we fysiek even niets mee..
Achter de schermen zijn we volop bezig met partijen te benaderen op het vlak van onderdelen voor de auto, aankleding van de auto enz. Bezoeken, mailen en gesprekken voeren.

Maar ook zijn we aan het nadenken en vooral bedenken hoe we ons streefbedrag gaan realiseren. Immers, er is serieus geld nodig voor de opvang van kinderen met een beperking. Kinderen die door de ouders en samenleving vaak gezien worden als straf van de goden en geesten en daarom uit schaamte worden verstopt. Onder erbarmelijke omstandigheden.

Ons ultieme doel? Met een bedrag van € 20.000 aankomen in Banjul, niet in de kofferbak dat is duidelijk.

Maroucha en ik gaan de uitdaging aan om de komende maanden 1115 portretten te maken. Portretten van personen, families, zakelijke portretten noem maar op. Op locatie met een mobiele studio door heel het land. Op locaties waar veel mensen komen en wij ons werk kunnen uitvoeren.

De volledige opbrengst gaat naar onze funding voor Stichting Boukarabou.  Dus geen reiskosten, lunches of wat dan ook wat er vanaf gaat. Alleen de print- en verzendkosten via website OYPO.

Dus rust? Echt niet, zonde van de tijd!

V702.5T

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Re: Amsterdam - Dakar team Daughter & Dad
« Reactie #7 Gepost op: 12-02-2019 19:34:21 »
Even een kleine update, niet zozeer mbt de auto maar wel allerlei zaken er omheen.

Had ik al geschreven dat de kleur doorslaggevend is geweest voor onze keuze? Bij een Challenge moet je uitdagingen tenslotte niet uit de weg gaan. Omdat het hoofdthema dit jaar 'Girls for Girls' is (jonge vrouwen terug naar school om een opleiding af te maken) wilden wij onze autokleur daar op af zien te stemmen. Dichter bij rose dan met Garnet Red gaat niet lukken, zonder een verfroller te hanteren. En wij gaan voor hoge eindprijzen in Banjul, dus niks knikkerbustjoening op de koets.

Mij de afgelopen dagen in verzekeringen verdiept. Slikkkk, in eerste instantie. Voor 1 maand Afrika durft 'De Vereende' met droge ogen € 510,00 te berekenen... Naast de al lopende WA verzekering in de voorgaande maand en de maand dat we in Afrika zitten. Wat discussies met tussenpersonen leveren wel een nette WA premie op, t/m Marokko. De andere helft van de reis is er dan nog geen verzekering...

Via veel zoeken uitgekomen bij Alessie Assurantiën in Rotterdam. Zij zijn de enigen die een auto in heel Afrika willen verzekeren, met een gedekte schade tot € 500.000. De NL WA moet doorlopen tot de auto gevrijwaard wordt om boetes te voorkomen, en zij verzekeren dus pas vanaf Marokko. Voor 1 maand rekenen zijn € 259.00, wat al veel beter is dan de andere offerte.

Zondag sprak ik tijdens de ALV van een andere autoclub Martin, hij is al vaker geweest en gaat nu ook weer mee. Volgens hem koop je na Marokko aan iedere grens een aparte verzekering, dat is verplicht dus al snel dubbel op. Nog maar eens navragen bij de organisatie.


Inderdaad bericht van de organisatie: de auto wordt gewoon WA verzekerd (t/m Marokko) en vandaar gaan we per grenspost in totaal ongeveer € 200 betalen tot in Gambia. Andere verzekeringen worden aan de grens niet geaccepteerd, en zijn dus dubbelop. Dat is dus geen kopzorg meer.

V702.5T

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Re: Amsterdam - Dakar team Daughter & Dad
« Reactie #8 Gepost op: 12-02-2019 19:39:18 »

Verder uitgebreid gesproken over carterbescherming, tankbescherming enz. Hij zweert bij een plaat multiplex onder de auto thv tank en carter. Kost niks, weegt weinig en werkt zeer afdoende. Kortom, iets om te testen.


Gebeurd mij niet zo snel dat ik stil val, maar nu is het toch een van onze forumleden gelukt.. We krijgen de carterbescherming kado, binnenkort ophalen in Lelystad. Wordt vervolgd!

Overigens bij NIHAM Forepark de vraag neergelegd of zij ons met onderdelen willen sponsoren. Distributie, pompriem, multiriem, spanrol en waterpomp. In ruil voor media aandacht en een sticker oid. Afwachten..
Ook een vraag bij een auto beletteraar neergelegd, die geeft over 2 weken antwoord. En inmiddels met een lijstje bezig voor drukkerijen. Rondom ons thema 1115 portretten voor Dakar. We gaan voor een beachvlag, wat posters, flyers enz. om op locatie duidelijk te maken waarom we bezig zijn met dit project.

Stefan

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • Geslacht: Man
Re: Amsterdam - Dakar team Daughter & Dad
« Reactie #9 Gepost op: 12-02-2019 19:45:24 »
Hij zweert bij een plaat multiplex onder de auto thv tank en carter. Kost niks, weegt weinig en werkt zeer afdoende. Kortom, iets om te testen.
Even iets om over na te denken; Volvo heeft de 850 Turbo nooit (NA versies wel) met een carterplaat(zo'n plastic ding onder je blok) geleverd omdat het blok dan in bepaalde omstandigheden te warm kan worden. Dat is voor Europa, en jij gaat naar Afrika....... :eusa_think:

Als accessoire is er het BBQ rek voor onder je carter te krijgen, maar ik weet niet of dat voldoende is voor jou reis. Het is wel een stevig ding.
850 R Estate MT LPi '97 Rood (609)

Stefan

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • Geslacht: Man
Re: Amsterdam - Dakar team Daughter & Dad
« Reactie #10 Gepost op: 12-02-2019 19:48:39 »
Ik vind deze onderneming overigens een geweldig avontuur! En helemaal omdat je dat met je dochters gaat doen  :eusa_clap:
850 R Estate MT LPi '97 Rood (609)

NinaPaul

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4394
Re: Amsterdam - Dakar team Daughter & Dad
« Reactie #11 Gepost op: 12-02-2019 20:08:26 »
Even iets om over na te denken; Volvo heeft de 850 Turbo nooit (NA versies wel) met een carterplaat(zo'n plastic ding onder je blok) geleverd omdat het blok dan in bepaalde omstandigheden te warm kan worden. Dat is voor Europa, en jij gaat naar Afrika....... :eusa_think:

Als accessoire is er het BBQ rek voor onder je carter te krijgen, maar ik weet niet of dat voldoende is voor jou reis. Het is wel een stevig ding.

Voor "extreme" omstandigheden (volle aanhanger, veel bergen, heet climaat, etc.)  is dan ook het advies bij een alter 1 de voorste beschermplaat (achter de grille) te verwijderen en de carterplaat aan de achterkant in te korten (op de aangegeven lijn).

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

V702.5T

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Re: Amsterdam - Dakar team Daughter & Dad
« Reactie #12 Gepost op: 12-02-2019 21:09:30 »
Voor "extreme" omstandigheden (volle aanhanger, veel bergen, heet climaat, etc.)  is dan ook het advies bij een alter 1 de voorste beschermplaat (achter de grille) te verwijderen en de carterplaat aan de achterkant in te korten (op de aangegeven lijn).



Belangrijke informatie! Maar geldt dit ook voor een V70 diesel? Had zelf al bedacht om evt 'koelsleuven' aan te brengen als die er niet zijn en evt af te dekken met gaas. Eerst even zien in het echt. Overigens, zeker ook omdat we met een automaat gaan ;-)
Bij de tank is dit minder spannend, wel al begrepen dat iets van schertsplaten bij de uitlaat wellicht handig zijn. Anders trek je de uitlaat er mogelijk onderuit als je vastzit in het zand. Kortom, hij moet 'glijbaar' zijn.

Nog even als aanvulling op de koeling. Bedacht, maar hier is meer kennis.. Om de roosters / afdekking mistlampen er uit te halen, de neus zo open als mogelijk te maken en te vullen met redelijk fijn gaas ivm steenslag. Ook over het gehele voorfront achter de lampen, grille enz.

Transparant folie op de koplampglazen is misschien ook niet onhandig.

Nog een idee, om diep in het zand duiken (van de berijders) tegen te gaan: op het staal achter de bumpers ogen of harpen lassen of bouten om sleepkabels aan vast te kunnen maken. Ergens richting de hoeken. We gaan overigens voor lange sleeplinten tot 14.000 kg (puntbelasting 4.5 ton). Een stukkie van 6 meter is niet handig omdat het voor je de eerste 50 mtr waarschijnlijk niet minder mul is. Dus we gaan voor 80-100 mtr in totaal. (in 1 van de 2 voertuigen, dubbel is onnodig)
Aluminium rijplaten zijn schreeuwend duur. Dat willen we oplossen met een meter of 3-4 rubber ringmat aan de rol. Die in de lengte doorsnijden en we hebben een basis rijplaat. Door 'm op de 'kop' te voorzien van 2 aluminium plaatjes die met bouten door de mat heen zitten (dus aan weerszijden van de mat een plaat) kunnen we hier een staalkabeltje doortrekken. Dat scheelt teruglopen als je los bent want we maken die kabels vast aan de haken van de achterzijde is het idee.

« Laatst bewerkt op: 12-02-2019 21:21:39 door V702.5T »

V70geRwin

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 7451
  • Geslacht: Man
  • V70R automaat 426
Re: Amsterdam - Dakar team Daughter & Dad
« Reactie #13 Gepost op: 13-02-2019 11:51:38 »
Wat een gaaf project.

De diesel is gelukkig iets efficienter als de benzine versies maar ik zou niet te veel inleveren op je carter bescherming, dan liever extra sleuven in de motorkap vlak tegen het raam om daar de warme lucht door rijwind weg te lagen zuigen.

Vast al aan gedacht maar spul om met de bandenspanning te spelen is ook zeer handig!
Soms ben je gewoon uitgekwetst met elkaar.

V702.5T

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Re: Amsterdam - Dakar team Daughter & Dad
« Reactie #14 Gepost op: 13-02-2019 20:07:49 »
Wat een gaaf project.

De diesel is gelukkig iets efficienter als de benzine versies maar ik zou niet te veel inleveren op je carter bescherming, dan liever extra sleuven in de motorkap vlak tegen het raam om daar de warme lucht door rijwind weg te lagen zuigen.

Vast al aan gedacht maar spul om met de bandenspanning te spelen is ook zeer handig!

Ga eens nadenken hoe we dat netjes kunnen aanvliegen qua hete lucht.. Gelukkig gaan we 'in de winter'. Dan is de gemiddelde temperatuur in de Westelijke Sahara en Mauretanië ongeveer 32 graden.

Het bandenspanningspul is idd bedacht, compressortje mee, spanningmeter voor de banden en niet vergeten: bandenpropper!