Auteur Topic: Amsterdam - Dakar team Daughter & Dad  (gelezen 2733 keer)

V702.5T

• Lid 100+
  • Offline Offline
Re: Amsterdam - Dakar team Daughter & Dad
« Reactie #15 Gepost op: 25-02-2019 21:00:23 »
Inmiddels hebben we de V70 opgehaald. Daar is dan ook alweer 1000 km in een krappe week mee gestuurd, eigenlijk zonder veel bijzonderheden. Ja, Maroucha heeft 'm meegenomen naar Hornbach en 'm blijkbaar afgeladen... Nu komt de vergrendeling van de passagierskant niet helemaal vrij waardoor deze aan de buitenkant niet opengaat. Klusje te doen dus.
Raamschakelaar in die deur is ook kapot (bekend) en de schakelaar op het bestuurdersportier laat het rechter achterraam wel zakken, maar omhoog gaat ie alleen met de schakelaar in 't portier zelf. Kleinigheden dus tot zover.
Inmiddels wel een stevig begin gemaakt met overtollige accessoires verwijderen en verkopen.
- Spoiler er af, en gereserveerd.
- Interieur gereserveerd en wordt geruild tegen stof / kippenleer uitvoering
- koplampwissers en motoren verwijderd, nog te koop.
- Hondenrek verwijderd, nog te koop.

Stickers geplakt, en verder de auto nog een paar dagen testen. Verbruik is erg netjes, volgens de bcc 5,4-5,6 ltr op de 100 km. Automaat reageert ook prima. Wel loopt de auto wat rauw, maar zodra de distributie wordt vervangen (en waterpomp, spanner, multiriem en pompriem) de auto maar eens goed laten afstellen.
Lekkages zijn er (nog) niet, en de airco werkt. Dat is een mooi vooruitzicht voor de Sahara.
De cruisecontrol zullen we de eerste 3 dagen stevig gebruiken tot Tarifa, daarna verwacht ik er niet te veel van.

Verder wordt het een beetje een familieproject, Olivier onze gezinspuber mag de velgen bronskleurig maken (inclusief de stalen exemplaren) en kijkt daar nu al naar uit. Rond april hebben we de sleutelruimte ter beschikking, dus nu vooral zaken gaan verzamelen.

V702.5T

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 03-03-2019 17:18:25 »
Inmiddels is er bijna 2000 km met de Dakar Volvo gereden, per dag gaat de auto beter rijden. Niet raar na een jaar stilstaan...
Olieverbruik over deze afstand ongeveer een halve liter, inclusief kleine lekkage, dus dat is niet al teveel. De lekkage is waarschijnlijk van een aansluiting ergens bij een leiding midden in het blok. Het lijkt geen krukaskeering te zijn, tenminste de blokhoeken zijn droog. Airco werkt prima, dus dat is een dikke meevaller.

Inmiddels zijn er delen verkocht, en er staat nog eea te koop, maar nog ruim in de tijd. Vanaf medio april een sleutelruimte in Zoetermeer voor 3 maanden ter beschikking, dan moet er echt wat gaan gebeuren.

Tot nu toe de volgende reparatiepunten gevonden:
- Ruimte op onderstel, stangetjes, stuurkogeltje oid.
- bovenste motorsteun, gescheurd rubber
- distributieriem, spanrol, waterpomp, oliekeering (preventief), pompriem. Via Taranis de distributieriem en spanrol geregeld.
- multiriem, lijkt goed maar liever op safe.
- afstellen brandstofpomp en wellicht de kleppen (maar die zullen wel zelfstellend zijn?)
- Portiervergendeling bijrijderskant, beide portieren lopen niet altijd goed mee.
- raamschakelaar bijrijdersdeur
- raamschakelaar bestuurderszijde, rechterachterraam sluit niet
- koelvloeistof verversen, gewoon omdat het kan.
- olie verversen, inclusief filter, is al tijdje niet gebeurd zo te zien..
- brandstoffilter vervangen, scheelt wellicht duwen.
- remvloeistof vervangen, gezien de leeftijd die ik kan achterhalen (2012..) meer drinkwater dan olie schat ik in.
- olielekkage verhelpen, vermoed ergens een minder koppeling aan een leiding. Lekt alleen bij warme motor het eerste uur.
- 2 voorbanden vervangen en 2 banden van het reserveset. Beide voor gebruikte winterbanden met minimaal een millimeter of 5 profiel.
- EGR afdichten, minder rooksignalen cq. roetdelen van m2 's bij het doortrekken.
- Lampjes in het dashboard vervangen, niet alles brandt en het is wel praktischer.
- Ruitenwisserbladen voor vervangen, is niet veel meer.
- Achterwisser gangbaar maken, het lijkt niet het standaard probleem van gescheurde rubber bus door de achterruit.

En dan natuurlijk de lijst met aanpassingen voor de rit:
voorlopige opsomming
- XC veerpoten compleet voor.
- hulpveren achter
- carterbescherming
- tankbescherming
- uitlaat bescherming (zodat we na lostrekken niet de uitlaat achterlaten..)
- transparante folie op de koplampen tegen steenslag
- Op alle 4 de bumperhoeken ogen lassen om gemakkelijk sleeplinten en 'harpen' te kunnen bevestigen
- wellicht extra koelsleuven ivm extra carterbescherming
- gaasbescherming voor de radiateur, oliekoeler, intercooler enz.
- inventieve imperiaal, we zijn aan het ontwikkelen ;-)
- alternatief voor rijplaten
- kleine bandencompressor ivm wijzigen bandendruk (0.8-2.8 bar)

V702.5T

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 03-03-2019 17:22:38 »
En inmiddels ook de definitieve toezegging van de Amsterdam - Dakar Challenge dat wij voor Stichting Boukarabou mogen gaan rijden, en onze donaties en auto ten goede komen aan de opvang voor kinderen met een beperking in Gambia.
Hopelijk kunnen we binnenkort de webpagina op de site inrichten zodat we ook daar van start kunnen met onze inzameling.

Daarnaast zijn we aan het uitzoeken hoe het zit met reisverzekeringen. Niet onbelangrijk aangezien de moeder van mijn dochters 'nogal niet gezond is'. Stel dat ze halsoverkop terug moeten reizen dan moet dit wel gedekt zijn. Ook vanuit lastige locaties als Mauretanië of Westelijke Sahara. De standaard reisverzekeringen met werelddekking nemen deze 2 landen niet standaard mee in de dekking. Maar ook hier hebben we nog voldoende tijd.

V702.5T

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 05-03-2019 22:16:47 »
Vanmorgen de carterbescherming bij André opgehaald. Mooi gesprek, lekkere koffie en overdonderend lekkere appeltaart. André, onwijs bedankt!
Waarschijnlijk gaan we de carterbescherming nog wat 'verdichten'  met stevig gaas als bescherming als de auto ' gaat hangen' wanneer we in een kuil duiken.

Vraag voor de kenners, heeft een 97-er TDI standaard een oliekoeler voor de automaat? Er wordt nml enorm  gewaarschuwd om je blok goed te beschermen tegen stenen en ander geweld.

Ondertussen ook nog een folder in elkaar aan het draaien om tijdens het fotograferen uit te delen met alle informatie. Maroucha gaat de komende dagen op jacht voor een sponsor mbt kleding voorzien van teambaas en logo's. De locatie voor de eerste fotosessies komt deze week met toestemming, of we moeten een andere plek gaan zoeken als het niet akkoord is. Niet onoverkomelijk, maar het kost tijd als we weer opnieuw in gesprek moeten. We gaan het zien.

Over 1,5 week ook een gesprek met een professionele beletteraar om de auto representatief te laten zijn. Idee van ons is om de achterste 5 ruiten met oneway vision folie te beplakken, voorzien van de sponsorlogo's. Geen inkijk, wel uitzicht is het plan.

Als imperial gaan we voor een 22mm plaat die met beugels aan de roofrail wordt bevestigd. Door deze wit te schilderen hebben we gelijk een tropendak. Om lift tegen te gaan maken we er in het achterste deel met de gatenzaag ruime gaten in.
De zijkanten bestaan uit 'planken  van 10 cm hoog, dat is extra sponsorruimte. Op de plaat schroeven we de reserve wielen, de houders voor de jerry's  en de alternatieve rjjplaten. Voordeel is dat de plaat stevig genoeg is om als fotoplatform te gebruiken. Ook kunnen we er in geval van nood op slapen. Althans, dat denken we....

V702.5T

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 24-03-2019 19:41:35 »
Even een kleine schop tegen het topic: Het is stil, dat heeft alles te maken met veel zaken regelen achter de schermen.

Onze pagina op de website van de Challenge is eindelijk online. Dat had wat voeten in aarde.. mail werd niet beantwoord, telefoon niet opgenomen enz. Redelijk frustrerend, maar hoorde van eerdere deelnemers dat dit niet ongebruikelijk is. Voor hen is november ver weg, maar 'wij' willen met 20.000 euro die kant op (figuurlijk dan :-)  ). Kortom, andere interpetaties van tijd...

Mijn andere dochter gaat inmiddels voor hetzelfde goede doel rijden, gaaf want zo kunnen we krachten bundelen. Eén van hun sponsoren heeft een mooi bedrag ter beschikking gesteld voor aanschaf van een auto. Omdat beide de voorkeur aan een goede 4x4 geven hebben we daar een zoektochtje naar gehouden. Afgelopen donderdag hebben we snel gehandeld en voor € 1325 een Mitsubishi Pajero 2.8 Turbo Intercooler automaat met 4wd gekocht. Nog even voorzien van verse apk (sjoemel...) maar goed hij is er. Uitdaging was nog even de verzekering, veel maatschappijen nemen geen grijs kenteken in dekking als deze door een particulier bereden wordt. Nóg een belangrijk gegeven, nóóit vertellen wat je gaat doen want dan kun je verzekeringen écht wel vergeten.. We houden het dus maar op woon-werk en wat vakantie verkeer...

Daarnaast ben ik met dochter Maroucha druk bezig met promotie materiaal te maken, acties rondom de foto's op te starten enz.
Vanaf ongeveer 20 april krijgen we de beschikking over een sleutelruimte in Zoetermeer, dan zal het hard gaan met de updates hier!

V702.5T

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 12-05-2019 21:50:00 »
In de afgelopen weken is er veel werk verzet en zijn er zaken aangeschaft voor onze reis.

Voor het slepen in de woestijn wordt geadviseerd om een flexibele sleeplijn te gebruiken. Eigenwijs als wij zijn hebben we een andere koers gezocht. Met hijslinten die splinternieuw zijn maar waarvan de datum mbt ARBO verlopen is. Een term waarvan ze in de Sahara ongetwijfeld nog nooit gehoord hebben :-)
Omdat het te verwachten is dat als je vast zit het zand om je heen ook niet al te hard is moeten we lengte hebben. Dus 25 rondstroppen van 4 meter gekocht die 14 ton aankunnen. De regel is in het terrein wagen gewicht x 4, en dat halen we ruimschoots met de Volvo en de Pajero qua gewichtsmarge.
Eén uitdaging, die krengen wegen een kilo of 40 bij elkaar...

Inmiddels is sinds afgelopen week ook (eindelijk) de sleutelruimte in gebruik genomen. Tijd om de auto te verkassen naar Zoetermeer waar we een 2 kolomsbrug mogen gebruiken in de komende weken.
Het idee is om de XC veerpoten die we van Hunter hebben gekregen te plaatsen aan de voorzijde en de verstelbare Monroe's aan de achterzijde. Even kijken hoeveel we dan omhoog komen. Wellicht moeten we nog iets met ringen tussen de bovenzijde van de veren en de carrosserie. Hier heb ik geen enkele ervaring mee, maar het schijnt geen bijzondere actie te zijn heb ik mij laten vertellen. Iemand ervaring hier?

Eerst de wielen er af gehaald, althans dat was de bedoeling... Muur, maar dan ook múúrvast... Met een flinke knal kwamen 15 van de 20 bouten los. Linksachter, wat we ook probeerden, inclusief druk zetten via de brug: niks. Morgen neemt Jan een compressor mee met 8 bar tank en een luchtsleutel, ik spray mij ondertussen wezenloos met kruipolie op wielbouten, ophangingen en andere bouten die her en der los moeten.
Bij 3 wielen alle remmerij oké, wel maken we alles los om het te reinigen. Rechts voor is de reactiestang niet meer 100%, aan beide zijden gaan we deze dan maar vervangen, zekerheid voor alles. Het vierde wiel hebben we niet volledig kunnen checken, dat komt maandagavond.

Aan de voorkant is er veel verwijderd.

Hier moeten 2 zware sleepogen op de bumpersteunen komen, die door de bumper heensteken. De gedachte hierachter is dat we bij verzakking niet eerst een halve auto moeten uitgraven maar gelijk kunnen aankoppelen en slepen. Door 2 ogen te plaatsen wordt de kracht gelijkmatiger verdeeld als we 1 sleeplint als een soort triangel aankoppelen. Daarom is ook de bumperschil nu even van de balk losgehaald, zodat we dit rustig kunnen monteren.

De voorzijde wordt zoveel als mogelijk gedicht met stevig maar fijn gaas tegen stenen om de diverse koelers in de neus te beschermen. Dus niet alleen de grille boven de bumper, maar ook de roosters aan de onderzijde en richting de carterbescherming.

De olielekkages opgespoord: de krukaskeerring aan de distributiezijde zweet, dat is geen probleem de distributie wordt toch compleet vervangen met alle riemen, spanrollen, waterpomp en keerring. En niet te vergeten de multiriem. Ook bij het oliefilterhuis is een lekkage, een koppeling is niet helemaal jofel, een slang is wat gezwollen en de pakking lijkt te lekken. Niet dramatisch en we moeten er toch bij zijn tijdens het onderhoud. De keerring zal wel gekomen zijn omdat de auto dik een jaar heeft stilgestaan als ongewenste inruiler.

De motorsteun boven is uitgescheurd, helaas is de motorsteun die we van een forumlid hebben gekregen niet de juiste, maar ook dit is bijna een standaard euvel bij de 5 pitters.
Remolie moet vervangen worden, en zo niet dan toch omdat we hier en daar nog wat bergen gaan tegenkomen tijdens onze reis.

Ook de carterbescherming gepast, dat ziet er goed uit!! Wel nog wat verdichten met zwaar gaas tegen stenen die klem kunnen komen tussen de stangen en daarna alsnog schade kunnen veroorzaken. Als je goed kijkt zie je ook een mooie roze plek op de radiateur, balen maar even aankijken wat er gebeurd in de periode dat we de auto dagelijks inzetten. Voor nu is de lekkage minimaal, maar het is niet mijn favoriete klus..

De spatlappen aan de zijkant hebben we ook verwijderd, dat werkt niet positief voor de stroomlijning in de woestijn als we verzakt zitten.

Aan de achterkant was het de bedoeling om de trekhaak te verwijderen en onder mijn eigen auto te zetten. Ook hier wilde ik sleepogen plaatsen. Dat ding zit zo vastgerot dat ik 'm toch maar lekker laat zitten en dan hebben we gelijk een sleepoog. Wellicht maak is de balk van de trekhaak iets beter bereikbaar om linten te kunnen vastmaken.

En natuurlijk is het bumpersteuntje doorgerot, die vervangen we ook wel weer:

Verder een hoop kleine klussen waarover de komende dagen meer.

« Laatst bewerkt op: 12-05-2019 21:53:26 door V702.5T »

KIM

• Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
« Reactie #21 Gepost op: 12-05-2019 22:13:09 »
Ik heb dat rek ook onder de XC maar ik heb gemerkt dat de plek daar niet de plek is dle je het eerste raakt. Intercooler, radiateur en condensor zijn dat wel. Ik zou nog naar iets zoeken om ook dat deel te beschermen.
« Laatst bewerkt op: 12-05-2019 23:02:12 door KIM »

classicT5

• Jeroen
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 12-05-2019 22:16:17 »
Vwb vastzitten in zand, kijk vooral of je grondankers kunt krijgen/maken (liefst met erg lange pinnen ivm zandgrond) en een lier. Daarmee lukt loskomen veel makkelijker en hoef je niet te graven ed.

V702.5T

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 13-05-2019 09:13:06 »
Ik heb dat rek ook onder de XC maar ik heb gemerkt dat de plek daar niet de plek is dle je het eerste raakt. Intercooler, radiateur en condensor zijn dat wel. Ik zou nog naar iets zoeken om ook dat deel te beschermen.

Dat is een goeie Kim! Had al bekeken dat er nogal wat overhang zit vóór de bescherming en vertrouw het kunststof maar ten dele... Wellicht versterken met een stuk multiplex oid om de 1e klap op te vangen..

V702.5T

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 13-05-2019 09:15:16 »
Vwb vastzitten in zand, kijk vooral of je grondankers kunt krijgen/maken (liefst met erg lange pinnen ivm zandgrond) en een lier. Daarmee lukt loskomen veel makkelijker en hoef je niet te graven ed.

We lossen dat anders op :-) Mijn andere dochter gaat met een Pajero 2.8, dat is wel anker genoeg toch? Daarnaast rijden we in groepen van 3-5 auto's waarbij wij met de Pajero en de Volvo wel de grootste zijn op het moment. (de andere leden van de Scimitar Club rijden een Skoda Felicia pick-up en een Tuanus 17M)

V702.5T

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 10-06-2019 19:48:33 »
Inmiddels zijn we een flink stuk opgeschoten.
- rotte bumpersteun vervangen
- voorzijde verder dichtgezet met gaas, dus zwart kunststof voorfront er uit gehad en achter de claxons langs dichtgezet. Gaas zit 4 dik zodat de steentjes weinig snelheid meer zullen hebben (hopen we...)

- Vering aangepast met XC veerpoten en instelbare Monroe 's achter. Auto is aan de voorzijde 6 cm omhoog gekomen en achter bijna 10. Dit is voor de klus, zal zo even filmpje toevoegen.

- Reactiestangen vernieuwd
- Alle remmerij losgehaald, gecontroleerd en schoongemaakt, ziet er allemaal prima uit. Nieuwe koperpasta, randjes geschuurd en weer gemonteerd.
- Laatste velg met verlatingsangst met de slijptol losgehaald, daarna draaide je met de hand zo de bouten los, waar een 3/4"slagsleutel niets voor elkaar kreeg..

- Nieuwe velgen gescoord, ziet er ook beter uit.

http://nl.tinypic.com/m/kcccxg/2
- Achterbumper staat weer vast
- Ramen van zwart folie voorzien (25 en 50% scherming)
- Banden weggebracht om van 2 sets 1 goede te maken (straks 1 x lichtmetaal en 1 x staal met 4-6 mm winterprofiel)
- Luchtfilter vernieuwd

En de komende 2 weken staat dit gepland:

- Voorkant wordt met een 8mm plaat aan de kokerbalk geschroefd voorzien van een (hoog zittend) sleepoog per kant. Dat maak ik al pas, maar monteer het net voor vertrek omdat we de bumper dan van wat gaten moeten voorzien recht voor de kokerbalk. Geen idee of dat herrie gaat geven en gezeur over uitstekende delen, daarom op 't laatste moment regelen.
- Verstralers zie ik vanaf. Mijn schoonzoon heeft er 6 op de Pajero, mag hij voorop en dan is het ook niet fijn om er net achter te rijden met groot licht ;-)
- De benzinetank gaan we nog beschermen met een dunne metaalplaat die we om de tank vouwen.
- aan de voorkant, tussen carterbescherming en voorbumper komt ook een stalen plaat ter bescherming van het koelblok (nav opmerking KIM)
- KVS vervangen, alle slangenklemmen vernieuwen, vullen met KVS en een goede lekstopper (WIMO) omdat de radiateur licht zweet en wellicht tvk de eerste steentjes.
- Olie verversen incl filters
- Interieurfilter vervangen
- Airco bijvullen
- Lampen afstellen ivm hogere positie
- distributie, oliekeering, waterpomp, multiriem en pompriem vervangen
- Uitlijnen
- Verse APK

Later deze zomer:
- imperiaal maken, met ruimte voor jerrycans, wielen en mogelijkheid tot slaapplek.

Verder bezig van alles te regelen qua ticket, verblijf enz.

« Laatst bewerkt op: 10-06-2019 19:51:31 door V702.5T »

V702.5T

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 10-06-2019 21:05:25 »
Omdat Tinypics de video niet wil uploaden maar even zo:

Gevecht met het achterwiel enz. :
http://bit.do/achterwielen-en-kippengaas

Onderstel:
http://bit.do/onderstel

Ewout Schalkwijk

• Volvomania in Optima Forma
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • XC70N D5 MY'06 / XC70NN D5 MY'08
    • reinemoen.net
« Reactie #27 Gepost op: 10-06-2019 21:06:14 »
Mooi verhaal, maar of ik een dergelijk verhaal met een zwetende radiator had durven beginnen... :eusa_think:

Een radiator is niet vreselijk duur, maar wel een stukje zekerheid in de woestijn temperaturen. :D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

V702.5T

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 10-06-2019 22:16:24 »
Mooi verhaal, maar of ik een dergelijk verhaal met een zwetende radiator had durven beginnen... :eusa_think:

Een radiator is niet vreselijk duur, maar wel een stukje zekerheid in de woestijn temperaturen. :D

Helemaal met je eens, maar ik heb nog een paar maanden, moet wel een beetje challenge blijven :-) Als het niet gaat zoals ik wil is ie er zo uit, maar het is erg weinig volgens de mensen om mij heen... kortom, twijfelpuntje.

The Demon

• When God made me, He broke all the rules!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • +600.000 km and still going strong!
« Reactie #29 Gepost op: 10-06-2019 23:02:08 »
Gewoon een nieuwe in hangen, de kosten wegen niet op tegen de ellende als hij ploft in of vlak voor de woestenij.