Vraagje over een vreemde eend in de bijt. En T5 2004 maar dan een v50 *opgelost*

Gestart door waver, 28-01-2019 19:49:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

waver

Ik wil het aan jullie voorleggen omdat hier veel technische kennis zit. Dus please nr. Moderator laat mijn topic staan. ;D

Het gaat om en volvo v50 t5 2004 handgeschakeld 361000km

Allereerst. De v50 is een beest :D . Wat een acceleratie en rijplezier. De garagehouder zei na een proefrit dat hij waarschijnlijk gechiptuned is maar dat kan ik niet terugvinden in de autohistorie. De auto is erg goed onderhouden. Er is nooit op onderhoud bespaard. Recent is de remmerij en de schokdempers compleet vervangen en er is een nieuwe turbo op gekomen.

Maar hij loopt niet helemaal lekker.

Bij lage toeren op deellast wil hij wel eens bonken/stotteren en dan komt soms de melding ' verminderd motorvermogen' er in. Die gaat meestal na even doortrekken in toeren er weer uit. Bij uitlezen gaf hij miseries op bijna alle cilinders te zien. Compressietechniek gedaan en cilinder twee heeft iets compressie verlies. Volgende oliewissel laat ik een motorflush doen.

Paar week geleden liep hij op vier poten. De originele bobines zaken er nog op en 1 was overleden. Ik wist niet hoe oude de bougies waren dus vijf nieuwe bobines en vijf nieuwe iridium bougies laten plaatsen. Probleem leek opgelost maar komt ineens weer terug. Zijn dit bekende v50 T5 kwalen?

De garagehouder zei ook dat het flexibele deel van de uitlaat lek is. Zou dat er mee te maken kunnen hebben?

Wie wil er met me meedenken. Ben intussen al 600 euro verder en nog weinig opgeschoten.
*update* gaatje in de uitlaat dichtgesmeerd, zekeringen onder dashboardkastje aangedrukt en foutcodes gewist. Probleem lijkt opgelost.
<del>V70 2.5 20v automaat 1997 460000km G3 -08-2016</del>
<del>V70 D5 automaat 2003 434000km diesel -11-2018,/del> V50 T5 270pk 363000km benzine

V50 T5 handegeschakeld 2004 benzine

classicT5

Hoe is je brandstofverbruik?

Lekke uitlaat voor de lambdasensor is niet goed, geeft verkeerde meting. Zou dat sowieso eerst verhelpen.

V70geRwin

Eerst flexibele deel uitlaat maken, dat stuurt alles in de war anders (lambda sonde).

elianmars

Waarom geen originele Volvo bougies?

Citaat van: waver op 28-01-2019 19:49:01
De auto is erg goed onderhouden. Er is nooit op onderhoud bespaard.
..........

De originele bobines zaten er nog op en 1 was overleden.

360.000 km met de originele bobines :eusa_think: ;D


-D©©©L-

Citaat van: waver op 28-01-2019 19:49:01
Ik wil het aan jullie voorleggen omdat hier veel technische kennis zit. Dus please nr. Moderator laat mijn topic staan. ;D

Het gaat om en volvo v50 t5 2004 handgeschakeld 361000km

Allereerst. De v50 is een beest :D . Wat een acceleratie en rijplezier. De garagehouder zei na een proefrit dat hij waarschijnlijk gechiptuned is maar dat kan ik niet terugvinden in de autohistorie. De auto is erg goed onderhouden. Er is nooit op onderhoud bespaard. Recent is de remmerij en de schokdempers compleet vervangen en er is een nieuwe turbo op gekomen.

Maar hij loopt niet helemaal lekker.

Bij lage toeren op deellast wil hij wel eens bonken/stotteren en dan komt soms de melding ' verminderd motorvermogen' er in. Die gaat meestal na even doortrekken in toeren er weer uit. Bij uitlezen gaf hij miseries op bijna alle cilinders te zien. Compressietechniek gedaan en cilinder twee heeft iets compressie verlies. Volgende oliewissel laat ik een motorflush doen.

Paar week geleden liep hij op vier poten. De originele bobines zaken er nog op en 1 was overleden. Ik wist niet hoe oude de bougies waren dus vijf nieuwe bobines en vijf nieuwe iridium bougies laten plaatsen. Probleem leek opgelost maar komt ineens weer terug. Zijn dit bekende v50 T5 kwalen?

De garagehouder zei ook dat het flexibele deel van de uitlaat lek is. Zou dat er mee te maken kunnen hebben?

Wie wil er met me meedenken. Ben intussen al 600 euro verder en nog weinig opgeschoten.
Ik zou beginnen met de druksensor net voor de gasklep (zit meestal op de intercooler geschroefd) en de brandstofdruk sensor. Gewoon Bosch voldoet prima, let vooral bij de druksensor goed op dat je de juiste krijgt, de onderdelen catalogi halen de twee geleverde modellen(rode of gele sticker) vaak door elkaar. Een lek in het flexibele deel van de voorpijp heeft veel invloed op het door de lambdasonde gemeten resultaat van mengselverbranding, dus ja... Dat kan er zeker mee te maken hebben.

Hans Duiven

Citaat van: -D©©©L- op 29-01-2019 09:22:35
Ik zou beginnen met de druksensor net voor de gasklep (zit meestal op de intercooler geschroefd) en de brandstofdruk sensor. Gewoon Bosch voldoet prima, let vooral bij de druksensor goed op dat je de juiste krijgt, de onderdelen catalogi halen de twee geleverde modellen(rode of gele sticker) vaak door elkaar. Een lek in het flexibele deel van de voorpijp heeft veel invloed op het door de lambdasonde gemeten resultaat van mengselverbranding, dus ja... Dat kan er zeker mee te maken hebben.



Waarvan akte Marco.
Lamda sonde lampje is sinds de vervanging van de druksensor niet meer aangegaan.


Miyel

Iridium bougies die het eerst goed doen, later problemen.. klinkt bekend.

Misschien een Volvo originele set plaatsen, daar zweert men hier bij.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)