Auteur Topic: 850 en V70 avonturen van fieldhof  (gelezen 1617 keer)

fieldhof

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
Re: 850 en V70 avonturen van fieldhof
« Reactie #15 Gepost op: 05-03-2019 14:53:10 »
Thnx!  werk je bij Yalp ?
Voor onderdelen evt. wel handig, kan ik ze zo ophalen  ;D
Jup, daar werk ik inderdaad. Dichterbij kun je het haast niet treffen, al zit Elferink ook niet ver van je af.

Maar euh...

:eusa_naughty:
Vind die 16" Enzo er echt een stuk beter onder staan dan de standaard cetus hoor, maar smaken verschillen natuurlijk

fieldhof

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 06-03-2019 11:47:11 »
In de advertentie van de blauwe GLT stond dat de radio het niet deed en na een paar dagen rond rijden mis ik toch wel een beetje geluid in de auto. Allereerst de radio er maar eens uithalen, het is een originele CR-90X (exacte nummer weet ik niet) en deze was helemaal niet aangesloten. Op zich niet zo gek dat hij het niet deed dus. Het was een mooi rattennest van kabels achter de radio, dus eerst dat maar eens uitpluizen.

Na een beetje voelen had ik een stekkerblokje van de radio te pakken, op goed geluk deze in de radio geplugt maar helaas, er kwam geen geluid uit. Dan maar de radio uit de zilvergrijze proberen (gewoon eentje met iso stekkers). Deze ging wel aan maar er kwam geen geluid uit, helaas. Dan maar doormeten of er uberhaupt een verbinding was tussen stekkerblok en speaker en die was er dus wel. De stekker van de radio had verkeerde pinnetjes bezet in het stekkerblokje. De aftermarket speakers in de voordeuren zaten trouwens op een behoorlijke beunhaas manier gemonteerd. De speakers in de achterdeuren ook doorgemeten, maar die had geen verbinding met het stekkerblok. Vervolgens de dashboardspeakers gecontroleerd en die had ook geen verbinding met het stekkerblok, allemaal heel raar. Gelukkig stonden er nog wat auto's waar ik kon controleren hoe alles normaal aangesloten zou moeten zijn. Zo zagen die eruit:

Tja, wat moet je hiermee?

Nieuwe type blokjes

Kan ik ook weinig mee

Zo zag het er in de zilvergrijze uit. Blijkbaar ziet het er zo uit als je alleen maar speakers in de voordeuren hebt?

Na een tijdje nagedacht te hebben klopte er iets niet. Er waren 12 pinnen bezet in het stekkerblok. Als je alle speakers bij elkaar optelt kom je uit op 12 (16?) pinnetjes. (4 dashboard, 4 voordeur, 4 achterdeur, (4 hoedeplank?)). En dan komen de stroom, antenne, etc er ook nog bij. Conclusie: Er mist een blokje! Na lang voelen had ik het tweede blokje te pakken!  :eusa_dance: Dus nog maar een keer doormeten, dashboardspeakers zaten idd aangesloten aan het tweede blokje, maar de achterdeur speakers niet  :eusa_think: Op goed geluk alle draden wat er lagen doorgemeten met de achterdeur bedrading, en ja hoor! De dikke speaker kabels die er achteraf ingezet waren, waren verbonden met de achterdeur speakers. Het plastic aan de b-stijl eraf gehaald en dit is wat ik zag:

Gelukkig makkelijk op te lossen, draadjes doorknippen en weer aan elkaar solderen, zo was de originele kabelboom weer hersteld.

Zo zag het rattennest van kabels er ongeveer uit.

Helaas had ik geen ISO stekker voor deze kabelboom, dus die heb ik direct maar besteld. Nu maar afwachten of die werkt.

PS, heeft iemand een idee welke speakers er misschien in het dashboard kunnen? Er zit nu niks in, en was wel benieuwd of er een bepaald formaat in de houders (metalen plaatje) past?

big ben

• Clublidnr: 85011751
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 2.5T R-design en een A1 20v in de AOW
« Reactie #17 Gepost op: 06-03-2019 13:27:02 »
Je kunt ook tweeters van een classic proberen. Dan heb je meteen de originele aansluiting.

fieldhof

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 08-03-2019 14:28:43 »
De radio en luidsprekers werken weer, nu alleen nog tweeters ergens vandaan toveren. Die van een classic past er niet zo 1, 2, 3 maar de aansluiting is inderdaad hetzelfde. Ik had nog een setje tweeters liggen van een alter2, maar die zijn blijkbaar weer anders dan die van een alter 1 / 1,5.

fieldhof

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 08-10-2019 18:55:29 »
Ff mijn Blogje weer opfrissen.

Mijn nieuwste aanwinst:

Volvo 850 2.5 20V GLT.

Wat is er nou anders aan dan die andere grijze GLT? Eigenlijk niet zo heel veel, alleen de airco die er in zit.

Wat is er al aan gedaan?
- hele onsteking vervangen, op de bobine na (bougies org. Volvo, verdeelkap en rotor van Bosch en bougiekabels van bougicord)
- oliefilter incl olie
- luchtfilter
- benzinefilter
- leren bekleding (voor zover ik weet uit een alter 1, inclusief elektrisch verstelbare bestuurdersstoel)

Wat moet er aan gebeuren om hem weer super fijn te krijgen
- Dashboard moet vervangen worden vanwege scheuren bij het aircopaneel
- 'Dome licht' (lampjes en schakelaars in het plafond) moet nagekeken / vervangen worden
- Lampjes van het tellerhuis en alle knopjes moeten vervangen worden
- Tripcomputer moet er nog ingebouwd worden
- Armsteun met bekerhouders
- Airco moet gevuld / gerepareerd worden
- Remmerij moet nagekeken worden i.v.m. piepende remmen. Waarschijnlijk is opschuren voldoende
- Cruise control wil niet altijd aangaan, waarschijnlijk te maken met de knop in de schakelaar
- Dakhemel begint iets te zakken, dus die moet ook een keer vernieuwd worden
- Remvloeistof moet vervangen worden
- Trekhaak moet gemonteerd worden

Verdere plannen
- Verlagen m.b.v. Eibach veren
- Monroe ride levelers monteren (gaat dit goed i.c.m. verlagen of moet er nog zo'n afstandsbus bij komen)
- 17" velgen monteren
- Elektrische ramen achter
- Spoiler van alter 2 of alter 1 monteren (ben ik zelf nog niet helemaal uit welke het wordt)

Ook zit er bij de nieuwe een groter stuur in met airbag (~39 cm). Ik vond die van de blauwe, zonder airbag, een stuk fijner rijden (~37,5 cm). Dit zal wel niet 1 op 1 over te zetten zijn?

Als ik nog zaken over het hoofd zie dan hoor ik het graag natuurlijk.

fieldhof

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 17-11-2019 17:35:55 »
De laatste 850 GLT heeft niet lang mogen fungeren als 'daily', want er is inmiddels weer een nieuwe aanwinst:

Het gaat hier om een 850 2.3 T-5 die in 2002 is geïmporteerd uit Dubaï

Pluspunten:
- R-bumper
- Beige alcantara interieur
- Bestuurders- en passagiers stoel elektrisch verstelbaar
- Schuif / kantelraam
- Voor en achter elektrische ramen
- Cruise control
- Airco

Minpunten:
- Kilometerstand klopt geen ene hotemetoot van (staat nu op 328xxx maar tot 2017 had die nog maar 164xxx gedaan)
- ABS module is kaduuk (is al opgestuurd voor revisie)
- Velgen zijn krom
- Lampjes in het dashboard werken niet allemaal meer (waaronder ABS lampje)
- Ruitenwisser achter werkt niet
- Schuif/kantelraam wil alleen nog naar boven. Naar achteren schuiven gaat niet (kwestie van afstellen of reviseren?)
- Zelf openend dashboard kastje
- Lijkt erop dat de spiegelverwarming rechts niet werkt of niet aanwezig is (knopje waar je normaal de spiegelverwarming mee aanzet geeft alleen de achterruit aan)
- Bovenkant dashboard is kapot (zie foto's)

Is het mogelijk om een bovenkant te plaatsen die geen airbag heeft? Deze zijn namelijk veel makkelijker te vinden dan eentje met airbag. Hoe zou je dan de airbag kunnen 'omzeilen'?
« Laatst bewerkt op: 18-11-2019 08:45:23 door fieldhof »

Died850

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855 Turbo AT 1994 (411)
« Reactie #21 Gepost op: 17-11-2019 19:01:54 »
Gaaf, nog een Midden-Oosten 850. Helaas kan ik je plaatjes niet zien maar klinkt alsof ie goed uitgevoerd is.
Het klopt dat je spiegelverwarming niet werkt. Dit zit niet op 850's uit het Midden-Oosten vandaar ook het plaatje op de knop voor slechts de achterruit.
Schuifdak kan een kwestie van stellen zijn of misschien dat een van de afdekplaatjes aan de binnenkant die mee scharniert niet goed zit. Echter zijn ze vaak wel toe aan revisie.
Bijrijders airbag is te omzeilen met een weerstand. Echter met beetje zoeken kun je vaak nog wel een bovendek vinden. Heb er zelf bijvoorbeeld nog een liggen in beige die netjes is.

fieldhof

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 18-11-2019 08:55:38 »
Kun je de plaatjes nu wel zien?

De buitenkant van de auto heeft zeker wat TLC nodig, op veel plekken is de lak niet heel mooi meer.

Spiegelverwarming aan de linkerkant doet het wel, misschien dat de linker spiegel ooit is vervangen voor eentje met spiegelverwarming.

Die weerstand, zit die in de auto's waar het bovendek zonder airbag is uitgevoerd? Persoonlijk vind ik diegen zonder airbag mooier. Ik heb nu een zwart/grijs bovendek, ik weet zo niet wat mooier is; beige of zwart.

Vulk

• Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Het blijft een familiewagen!
« Reactie #23 Gepost op: 18-11-2019 09:13:28 »
De plaatjes zijn prima zichtbaar hier.

Died850

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 18-11-2019 10:47:23 »
Op mijn iPhone werken de plaatjes wel, op mijn andere telefoon weer niet. Ach nu ik de plaatjes kan zien ben ik wel benieuwd nar interieur foto’s. En het wordt tijd voor andere velgen ;) of het moet je smaak zijn natuurlijk haha. Qua weerstand voor de airbag is het volgens mij een algemene weerstand die je kan gebruiken, voor de details zou je even dieper op het forum moeten zoeken. Qua bovendek of beige of zwart mooier is is ook weer een kwestie van eigen smaak. Zelf heb ik een zwart bovendek wat ook minder in de voorruit weerkaatst in de zon.

fieldhof

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 18-11-2019 11:20:52 »
Op mijn iPhone werken de plaatjes wel, op mijn andere telefoon weer niet. Ach nu ik de plaatjes kan zien ben ik wel benieuwd nar interieur foto’s. En het wordt tijd voor andere velgen ;) of het moet je smaak zijn natuurlijk haha. Qua weerstand voor de airbag is het volgens mij een algemene weerstand die je kan gebruiken, voor de details zou je even dieper op het forum moeten zoeken. Qua bovendek of beige of zwart mooier is is ook weer een kwestie van eigen smaak. Zelf heb ik een zwart bovendek wat ook minder in de voorruit weerkaatst in de zon.

De velgen moeten er sowieso af, die zijn zo krom als wat. Wat betreft het bovendek:

Vind persoonlijk de beige veel mooier overlopen dan de zwarte. Is het verschil tussen weerkaatsing zo groot dat ik beter voor zwart kan gaan?

850blues

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • donateur ver. Botterbehoud
« Reactie #26 Gepost op: 18-11-2019 12:58:41 »
Is het verschil tussen weerkaatsing zo groot dat ik beter voor zwart kan gaan?

Via een tip hier op het forum ben ik bij de Lidl terecht gekomen. Daar verkopen ze soms van die dashboarddoekjes (varianten: glans en mat) Die mat-versie helpt bij mij goed, weerkaatsing is duidelijk minder. 'k Herhaal dat elk half jaar.
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

fieldhof

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 19-11-2019 08:53:36 »
Ach nu ik de plaatjes kan zien ben ik wel benieuwd nar interieur foto’s.

Excuses voor de niet al te goede foto's, maar moest ff snel gebeuren. Als ik met niet vergis zijn dit V70 stoelen toch?

volvobug

• Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
« Reactie #28 Gepost op: 19-11-2019 09:29:32 »
Yep, V70R stoelen en bank.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Died850

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 19-11-2019 10:01:29 »
Ziet er nog netjes uit! Is inderdaad V70R interieur. Mbt dashboard. Bij mij was het origineel al zwart en ik vind dat wel mooi en prima. Creëert een soort van 2tone. Maar compleet beige dash staat ook wel chique.