850 en V70 avonturen van fieldhof

Gestart door fieldhof, 28-02-2019 11:37:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fieldhof

Dag mederoffelaars,

Na een tijdje rondneuzen op het forum heb ik besloten om ook maar eens te beginnen met een blog.

Laten we bij het begin beginnen: Hoe is de Volvo hobby ontstaan?
Dit verhaal zullen jullie waarschijnlijk niet zo heel leuk vinden, maar een kameraad van me deed aan autorodeo en die heeft mij aangespoord om het ook maar eens te proberen. Ergens uit Flevoland een Volvo V40 geregeld en deze heeft een aantal rondjes mee kunnen doen. Daarna werd het tijd voor een 850 of V70 want dit is nog wel iets degelijker dan een V40. Vanuit deze hobby is ook de hobby voor het sleutelen aan Volvo's ontstaan, daar gaan we dan!

V70 2.5T '99
In de buurt van Nijmegen een V70 2.5T (nieuwe type blok) gekocht om hem daarna klaar te maken voor de rodeo. Na grondige inspectie bleek de auto met z'n 360k nog bijzonder goed te zijn voor de APK (behalve de uitlaat). Dus dit werd m'n eerste auto om op de weg mee te rijden. Gedurende de korte periode dat ik deze auto had was er een penbobine kapot gegaan, de intercooler was lek geraakt en was de naaf rechtsvoor niet lekker meer. Gelukkig door de autorodeo hobby waren de onderdelen binnen handbereik en kon de auto snel weer op de weg. Nadat ik de volgende auto had gevonden heb ik deze verkocht aan m'n ouders die inmiddels ook al waren overgestapt van de VAG naar de Volvo club.

850 2.5 20v GLT station '94
Na een beetje rondgeneusd te hebben op de betere autosites viel m'n oog op een 850 alter 1. Na een korte onderhandeling was de auto in m'n bezit en kon het klussen beginnen. Allereerst moesten er nieuwe velgen op de auto komen, want die cetus velgen konden natuurlijk niet. Op marktplaats een setje Enzo velgen op de kop getikt die geschikt waren qua steekmaat, ET waarde en naafdiameter (met centreerringen) en dit was al een hele verbetering. Verder heeft de auto een beurtje gehad en kon er weer tegenaan. 4 weken terug alle rubbers vooraan vervangen want er kwam nogal een 'kloenk' van rechtsvoor. En aangezien er inmiddels al 3 ton op de teller stond was het vervangen van de rest van de rubbers ook geen overbodige luxe. Uiteindelijk was de veerrubber de schuldige van het kabaal, want die was helemaal verrot.

Wat is er vervangen (alles FEBI Bilstein, behalve stabilisatiestang):

  • Veerpootlagers
  • Veerrubbers
  • Reactiestangen
  • Draagarmrubbers
  • Fuseekogels
  • Stabilisatiestang

850 2.5 20v GLT sedan '92
Ik was al een tijdje aan het kijken naar een sedan, omdat ik die toch wat mooier vind dan een station. Op facebook kwam een 850 20v voorbij en die heb ik opgehaald. Het idee was om deze om te bouwen naar een T5, maar dat zijn toekomstplannen. Ik wil deze auto op m'n gemakje klaar maken voor de APK en voorzien van allerlei leuke extraatjes. Daarna nog maar een keer het idee om hem om te bouwen naar T5 overwegen. Inmiddels zijn de volgende 'extraatjes' al binnen

  • Vol lederen interieur met elektrisch verstelbare bestuurdersstoel
  • Nieuw dakraam
  • Mistlampen
  • Spoiler met 3e remlicht
  • 17" velgen

850 2.5 20v GLT sedan '93
Nogmaals via facebook kwam een leuke 850 sedan langs die voor een leuke prijs stond aangeboden, en aangezien de grijze nog geen APK had heb ik deze maar opgehaald om toch in een sedan te kunnen rijden. Deze auto is hier ook al eens langs gekomen in het weblog van ThomasH (Garage de kromme krukas). Dit is de auto waar ik op dit moment mee rijd. Het is een leuke auto maar moet nog heel wat aan gebeuren zodat die echt lekker rijd. Inmiddels zijn de volgende dingen al aangepakt


  • Voorbanden vervangen voor 205/50R16 ipv de 205/55R16 die erop zaten. Achter zaten al wel 205/50R16
  • Mistlampen gefixt

Wat moet er nog gebeuren

  • Andere velgen, linksachter is zo krom als een hoepel
  • Remschijven nakijken, lichte trilling bij remmen
  • Achterveren / achterdempers vervangen
  • Radio fixen
  • Stuurinrichting nakijken, stuurt niet makkelijk, net alsof er iets niet gesmeerd is
  • Koppelingspedaal komt net iets te langzaam omhoog
  • Hemeltje hangt
  • Spiegelverwarming werkt niet, achterruit verwarming wel
  • Achteruitrij camera weghalen
  • En alles wat ik nog vergeten ben

Autorodeo hobby
Velen van jullie zullen dit niet leuk vinden, maar ik wil hier ook af en toe wat opzetten van mijn autorodeo hobby. En ik zal jullie de in elkaar gedrukte auto's besparen, maar het gaat meer om de techniek die er bij komt kijken en de obstakels die we moeten nemen (en zo af een toe een actiefoto). We zijn op dit moment bezig om 5 auto's klaar te maken voor 14 april.

  • Volvo V70 2.5 10v
  • Volvo 850 2.5 20v
  • Volvo V70 2.5T (was eerder 2.0T5)
  • Volvo 850 2.0T5
  • Nog nader te bepalen

Foto's van sommige auto's zullen nog volgen

fieldhof

En een aantal foto's:

Volvo 850 2.5 20V GLT AUT

Bij aanschaf


Andere velgen


Off-road op Texel


Samen met 850 GLT Sedan

Volvo 850 2.5 20v GLT MT

Zoals te zien hangt de auto veel naar achteren, tijd voor andere veren en dempers lijkt me.

En dan een aantal actiefoto's van de hobby
Volvo V40 1.8


Volvo 440 2.0


Volvo V70 2.5T

Benny850

Je gebruikt je Volvo's in ieder geval wel voor allerlei doeleinden ;D
Door de modder rijden vind ik ook leuk maar dan op een andere manier.

Vulk


)()()sT

Inderdaad! Met precies dezelfde begon m'n 850 Forum carrière 8)

Stefan

Citaat van: Vulk op 02-03-2019 07:20:00
Die alter 1 estate is mooi!
Nog wel  :eusa_think: Die ga je toch niet in elkaar bonken hè?  ??? Ieder zijn ding hoor, maar ik vind het zo zonde (maar dat heb ik ook al bij een sloper :eusa_shifty:)
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

fieldhof

Citaat van: )()()sT op 02-03-2019 09:23:10
Inderdaad! Met precies dezelfde begon m'n 850 Forum carrière 8)

Welke auto precies?

Citaat van: Stefan op 02-03-2019 11:11:03
Nog wel  :eusa_think: Die ga je toch niet in elkaar bonken hè?  ??? Ieder zijn ding hoor, maar ik vind het zo zonde (maar dat heb ik ook al bij een sloper :eusa_shifty:)
Nee, ben je gek! Een alter 1 zal ik echt niet gauw in de rodeo gebruiken, tenzij die echt niet te redden is. En die alter 1 estate is nog prima om een paar jaar in rond te rijden. Hij begint aan de buitenkant wel z'n plekjes te vertonen, roestplekken rond het dakraam, lak van het dak is compleet af, lak van de motorkap laat los, maar ik zie dat allemaal als karakter ;)

)()()sT

Deze:



Rijdt helaas niet meer rond geloof ik...

elianmars

Citaat van: )()()sT op 05-03-2019 09:08:25
Deze:



Rijdt helaas niet meer rond geloof ik...

Volgens RDW inderdaad niet meer op de weg.

big ben

Citaat van: fieldhof op 01-03-2019 09:25:10
En een aantal foto's:

Volvo 850 2.5 20V GLT AUT

Bij aanschaf


Andere velgen


Off-road op Texel



Staat deze ook wel eens in Goor , op het industrieterrein ?

fieldhof

Citaat van: )()()sT op 05-03-2019 09:08:25
Deze:



Rijdt helaas niet meer rond geloof ik...

Die ziet er op de foto al strakker uit dan die van mij

Citaat van: big ben op 05-03-2019 10:36:48
Staat deze ook wel eens in Goor , op het industrieterrein ?
Jazeker, deze stond altijd bij Yalp op de parkeerplaats, maar sinds een weekje rijd ik met de blauwe rond

big ben

Oke,

Ik rijd daar nog wel eens langs  ;)

fieldhof

Citaat van: big ben op 05-03-2019 11:20:56
Oke,

Ik rijd daar nog wel eens langs  ;)
Ik zag je laatst wel een keertje langs rijden, erg strakke bak hoor  8) 8)

big ben

Citaat van: fieldhof op 05-03-2019 14:15:24
Ik zag je laatst wel een keertje langs rijden, erg strakke bak hoor  8) 8)
Thnx!  werk je bij Yalp ?
Voor onderdelen evt. wel handig, kan ik ze zo ophalen  ;D

FGG

Citaat van: Vulk op 02-03-2019 07:20:00
Die alter 1 estate is mooi!

Zeker!  :eusa_clap:


Maar euh...

Citaat van: fieldhof op 28-02-2019 11:37:33
Allereerst moesten er nieuwe velgen op de auto komen, want die cetus velgen konden natuurlijk niet.

:eusa_naughty:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think: