stappenmotor doet niets na motorswap

Gestart door moeloe, 03-03-2019 10:57:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

moeloe

Goedendag na een tijdje in 93 850 t5 gereden te hebben wist ik het deze motor ga ik in vw t3 bus bouwen niet omdat het moet maar omdat het uiteindelijk kan.
Na heel veel sleutelen hangt de motor erin  alleen heb ik 1 probleem als ik de stappenmotor heb aangesloten heb houd de motor in na overschakelen als ik te lang wacht met gasgeven maar als ik gelijk na schakelen doortrek pakt de motor wel op.
Als ik de stekker van de stappenmotor aftrek gaat alles goed en loopt de motor als een jekko alleen stationair ietwat hoog maar ik wil dat alles goed werkt en wil ik dit probleem oplossen.
Ik heb de complete motor,kabelboom enz van de 93 t5 gebruikt dit was een automaat.
ik heb al een andere stappenmotor gekocht maar probleem blijft.
Als ik de stekker aansluiting meet heb ik een aarde en op de 2 andere draden 5 volt.
Wie kan en wil helpen of weet wat er aan de hand is?
Ik woon omgeving Krimpenerwaard/Rotterdam.
Alvast bedankt voor de moeite

volvobug

Citaat van: moeloe op 03-03-2019 10:57:18
Goedendag na een tijdje in 93 850 t5 gereden te hebben wist ik het deze motor ga ik in vw t3 bus bouwen niet omdat het moet maar omdat het uiteindelijk kan........

Wij vertellen niks als je niet eerst met foto's komt.


;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

aloisdecroon


moeloe

goedendag,

Foto bijsluiten lukt mij niet
stuur email adres of je telnummer dan stuur ik de foto's en kunnen jullie ze posten

moeloe


moeloe


volvobug

Meer, meer, meer  :D. Hoe kom je er op, een Volvo 5 cilinder in zo'n busje  :eusa_clap:. Cool gedaan met die haakse overbrenging. Hoe rijdt het nu, komt het een beetje van z'n plek?

V.w.b. het geschetste probleem heb ik helaas niet direct een suggestie. Als je lang wacht met gasgeven na overschakelen houdt hij in begrijp ik, dit doet hij niet met de stekker van de stappenmotor los? Maar pakt hij uiteindelijk wel weer op?
Hoe is de normale stationairloop met aangesloten stappenmotor?
En was die andere stappenmotor een gebruikte of een nieuwe die je gekocht hebt?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

The Demon

Prachtig dit soort projecten!  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Zou het niet in de ECU kunnen zitten?
Ik bedoel, het was een automaat en is nu een handgeschakelde, misschien word de stappenmotor anders aangestuurd.

moeloe

Ik wilde een keer wat anders doen want iedereen bouwt Subaru en ford motoren in en ik wilde de fantastische t5 motor wel proberen in te bouwen want dat was nog nooit gedaan en mijn collega wilde zijn Volvo verkopen en ik deze gekocht en een tijdje mee gereden en toen wist ik het zeker deze motor moet in mijn bus.
Samen met mijn schoonvader een adapter plaat gemaakt tussen Volvo (handbak)bellhousing en vw t3 versnellingsbak.
Ik heb alle onderdelen van de Volvo gebruik (benzinepomp,kabelboom,contactslot enz)om problemen of storingen te verkomen.
De bus gaat nu als een kanonskogel en ik hoop dat de versnellingsbak voorlopig heel blijft (is 4 bak waar voorheen 78 pk achter hing) remmen enz heb ik natuurlijk ook aangepast .
Alleen nu nog het probleem met de stappenmotor oplossen, als de stappenmotor aangesloten is loopt de motor als een zonnetje alleen na overschakelen wil de motor niet oppakken en als ik dan met het gas speel komt hij wel maar dit rijdt niet fijn en als ik de stekker eraftrek loopt motor alleeen stationair iets te hoog maar verder fantastisch en dit was gelijk na de ombouw en wat gesuggereerd wordt dat het ermee te maken heeft dat de kabelboom van een automaat was is iets waaraan ik ook zat te denken.
Wie weet waar de aansturing van de stappenmotor (buiten de ecu) vandaan komt en hoe ik en waar ik dit kan checken /meten.
Welke liefhebber helpt mij verder want als ik bij een garage kom beginnen ze gelijk met nee schudden.
HELP, BVD

arjenT5R

#9
Ik denk niet dat je een probleem hebt met de stationair regelaar, je zal eerder een vacuumlek hebben of een niet juist signaal op de gaskleppositie sensor.
Ook de temperatuur sensor kan nog van invloed zijn.

De stappenmotor wordt door de ecu gestuurd adv gasklep positie, motor temperatuur en toerental.
Als de motor het erg koud heeft dan is het stationair toerental hoger bijvoorbeeld.

Watvoor ecu gebruik je bij deze motor?? Als je M4.4 neemt kan je alle signalen /  sensoren loggen en kan je zelf tunen.
Wel zo handig lijkt me.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

moeloe

Alvast bedankt voor je reactie Arjen, ik ga vanavond kijken welke ecu ik heb.
Ik heb alle vacuumslangetjes vervangen maar het kan zijn dat ik iets verkeerd heb aangesloten want ik kon de volgorde nergens vinden.
Temperatuur kan misschien ook wel want ik heb de volvotellerbak nog aangesloten(ligt onder mijn achterbank) en temperatuur meter valt soms weg

arjenT5R

Wegvallende temp meter is vaak de stekker aansluiting of de sensor.
Zou het hele spulletje maar vervangen als ik jou was.

Defecte temperatuur sensor zorgt ook voor extreem rijk lopen en slecht verbruik en dat soort grappen.


Voor de ecu moet je ff naar het bosch nr kijken.

0 261 204 608 bijvoorbeeld is een M4.4 T-5 handbak ecu.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet


Piet

Citaat van: arjenT5R op 04-03-2019 12:53:41

Voor de ecu moet je ff naar het bosch nr kijken.

0 261 204 608 bijvoorbeeld is een M4.4 T-5 handbak ecu.

Als het de ECU is die samen met de motor uit de donor T5 is gekomen , is het een M4.3
Die kun je zo 1 op 1 vervangen door een M4.4 met daarin in een bin met logfunctie.

Miyel

Zou het met dat oppakken niet zo zijn dat de (automaat) ECU niet 'snapt' in welke versnelling hij zit?
Maarten heeft naar mijn weten namelijk de versnellingsverhoudingen in mijn ECU bin aangepast omdat ik 6-bak ga rijden.

En als je dit allemaal al gedaan hebt; M4.4 wil je..!
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)