Auteur Topic: 850 R en de wil naar meer  (gelezen 2148 keer)

Mausio91

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
850 R en de wil naar meer
« Gepost op: 08-03-2019 22:30:18 »
Aloha iedereen  ;D Ik ben nieuw op dit forum en zal mijn reis van mij en mijn 850R naar de wereld van snelle volvo's proberen vast te leggen.

Hieronder eerst een kort stukje historie wat ik tot nu toe heb gedaan.

Na de aanschaf vrijwel direct een stage 0 uitgevoerd:
-rotor+cap+bougiekabels en boegies
-Alle vloeistoffen
-Carterventilatie

Kort daarna bij Rica de auto laten chippen en zijn er wat kleine mods bij gekomen:
-IPD intercooler buizen
-shortshifter
-Openlucht filter
-handmatige boostcontroller

Na een ervaring van een klemmende zuiger in mijn voorrem besloten alle remmen te reviseren met een vers laagje verf, nieuwe zuigers, rubbers, schijven en blokjes.

Vervolgens een schroefsetje eronder gegooid om de auto wat lager te krijgen.
Met deze setup rij ik nu een tijdje zoekend naar een oplossing om de auto wat sneller te krijgen.

Mijn eerste idee was om enkel te gaan voor h-profiel drijfstangen en een 19T of 23T met een 3inch uitlaat.
Maar aangezien ik het knutselen erg leuk vind en alhoewel dit compleet nieuw is voor mij.(ben IT'er gedurende de dag) Heb ik besloten een blok erbij te kopen om deze langzaamaan opnieuw op te bouwen naar wat leuks.

Ik ben beland bij een kaal blok(B5234T3) met 140k op de teller.(wat heerlijk een station  :angel:)

Deze ben ik langzaamaan uit elkaar gaan halen.

Niet al te lang geleden zijn alle onderdelen bij van Kronenburg motorsport beland voor het volgende:
-Alle onderdelen te reinigen
-Polijsten van de krukas en nokassen
-Vlakken van de kop en het blok
-Overmaat van 81,5 te boren en honen voor de Wiseco zuigers  ;D

Hieronder het lijstje van spullen wat ik tot nu toe globaal bij elkaar heb geraapt voor de build:
-Extra B5234T3 blok
-BSR h-profiel drijfstangen
-Wiseco 81.5 zuigers
-Turbobandit 60mm turbo
-SPEC Stage 2+ koppeling
-ARP Kop en drijfstang bouten
-DO88 intercooler set
-GLT nokassen
-GLT gasklephuis (+extra turbo inlaatspruitstuk waarvan ik de opening groter maak)
-Spaghetti spruitstuk
-50mm wastegate

Het is de bedoeling dadelijk M4.4 te draaien waar ik de ostrich module nog op moet plakken.
Hieronder wat foto's van het speelgoed.

Er zijn nog zat kleine dingetjes die ik nu vergeet en verder in dit blog hoop te behandelen met jullie en natuurlijk wat meer van de status te delen.
Dit gehele tunen/ auto knutselen etc is compleet nieuw voor mij dus heb geduld ik doe alles heel rustig aan en probeer alles zo goed mogelijk uit te zoeken  :angel:

Voor het blok heb ik nu bijna alle onderdelen, enkel nog wat lagers en wat pakkingen die ik waarschijnlijk ben vergeten  :P
Zodra deze besteld en binnen zijn wil ik langzaamaan het blok beginnen op te bouwen en in de tussentijd wat supporting mods klaar maken.
Hierbij denkend aan benzine toevoer(pomp, leiding, filter, rail, drukregelaar), intercooler(met spruitstuk+gasklephuis) en een losse olie-koeler monteren, M4.4 werkend krijgen.

In de tussentijd zit ik met nog wat vraagtekens in mijn hoofd:
-Hoe kan ik het makkelijkst een ander luchtmassa huis fixen met dezelfde diameter als de turbo.(102 mm inlaat)
-Luchtinlaat algemeen
-Wie wat hoe waar komt de catchcan (via twee extra fittingen bovenop en met positieve aanzuiging via de luchtinlaat)
-Waar kan ik het makkelijkst de oliedruk en temp sensor kwijt
-Olie leidingen van en naar de turbo
-Injector grootte en pomp (ik zit te denken aan Bosch EV14 980CC)
-Etc Etc
« Laatst bewerkt op: 08-03-2019 22:50:04 door Mausio91 »

arjenT5R

• Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • I've got propane running around my brain!
Re: 850 R en de wil naar meer
« Reactie #1 Gepost op: 08-03-2019 23:07:22 »
Vet project mooie binnenkomer!

Als je ff op m44wikia kijkt kan je de diameters en types lmm vinden die je kunt gebruiken samen met omreken waardes en tool.
Ik geloof dat de mijne rond de 100mm wel is dat is een bmw maf 3.25 inch.

Sowieso staat er op de wiki enorm veel info over m44 tunings en logging etc.
Hier op het forum hebben er ook een topic over dat heet tuners deugd en staat onder chiptuning.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

jellejas

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 08-03-2019 23:41:37 »
NO TURBINA NO GOOD! :P

Wat is je doel qua peekaa?

Om oliedruk te meten kan je dit gebruikten http://europeantuning.luondo.nl/nl/11307395/oliedruk-adapter-m14x1-5-18npt. Deze heb ik ook gekocht samen met een sensor van ali die in 1/8npt past. Zo kan je de originele sensor behouden en er 1 bij plaatsen. Ik heb voor die adapter echter nog geen temp sensor gevonden die daar in past omdat die over het algemeen veel te lang zijn.
BRAAAAAAAP STUTUTU

classicT5

• Jeroen
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 08-03-2019 23:59:17 »
Dat spruitstuk....... Very nice. Welk merk is dat?

arjenT5R

• Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 09-03-2019 08:14:20 »
Olietemp sensor doen de meeste in de carter plug geloof ik :)

freefall

• pro beun tuner
  • Lid 500+
  • Offline Offline
  • Nee
« Reactie #5 Gepost op: 09-03-2019 09:01:19 »
Volgend...mooi project hoor
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT for sale sold
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT Meisje

i beun, therefore i am

V70R^2

• Beunhaas deluxe.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • To heaven for the climate, to hell for the company
« Reactie #6 Gepost op: 09-03-2019 11:30:36 »
Mooi project, leuk! Ik ga ook volgen ;D

Olietemperatuur heb ik: gaatje in de carterplug, draad erin tappen en sensor daarin, de druksensor vooraan het blok, bij de originele sensor kan je een T-stuk erop zetten.

Een 100mm LMM past gewoon in het originele huis, of koop een 100mm aansluiting open filter, en verder simpelweg 2x 90 graden silecone bocht op ali express bestellen en een aluminium buis ertussen, het pastte allemaal net aan bij mij:

K&N inlegfilter en je zit qua flow goed tot 400-450pk. Belangrijkste voordeel, je behoud de koude lucht snorkel naar voor.

Voor de catchcan kan je eventueel nog een extra slang toevoegen buiten de bestaande, de vriesplug op het kleppendeksel is daar een veel gedane plek voor.

Brandstof kan je gewoon een AEM pomp nemen, die zijn niet duur, leveren voldoende brandstof en maken geen herrie/gezoem.

enne, 980CC bosch injectoren, wat is de vermogens target wel niet ;D ;D ;D ?
« Laatst bewerkt op: 09-03-2019 18:47:30 door V70R^2 »

de Boeing

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855R AUT Lpi
« Reactie #7 Gepost op: 09-03-2019 12:57:44 »
leuk leuk!

lees je goed in over hoe correct drijfstanglagers te plaatsen. :eusa_whistle:

razorx

• Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
« Reactie #8 Gepost op: 09-03-2019 16:56:05 »
Mooie binnenkomer!
Dit ga ik volgen.

Mausio91

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 09-03-2019 21:00:40 »
Dat spruitstuk....... Very nice. Welk merk is dat?

Die heb ik bij klracing vandaan (https://shop.klracing.se/) volgensmij hetzelfde als die op europeantuning wordt aangeboden

NO TURBINA NO GOOD! :P

Wat is je doel qua peekaa?

Om oliedruk te meten kan je dit gebruikten http://europeantuning.luondo.nl/nl/11307395/oliedruk-adapter-m14x1-5-18npt. Deze heb ik ook gekocht samen met een sensor van ali die in 1/8npt past. Zo kan je de originele sensor behouden en er 1 bij plaatsen. Ik heb voor die adapter echter nog geen temp sensor gevonden die daar in past omdat die over het algemeen veel te lang zijn.

Ergens rond de 450, thnx voor de tip die ga ik eens bestellen.

Olietemp sensor doen de meeste in de carter plug geloof ik :)

Dat is ook wel handig :) die ga ik ook eens proberen
Weet je toevallig het typenummer van deze maf? :)

Mooi project, leuk! Ik ga ook volgen ;D

Olietemperatuur heb ik: gaatje in de carterplug, draad erin tappen en sensor daarin, de druksensor vooraan het blok, bij de originele sensor kan je een T-stuk erop zetten.

Een 100mm LMM past gewoon in het originele huis, of koop een 100mm aansluiting open filter, en verder simpelweg 2x 90 graden silecone bocht op ali express bestellen en een aluminium buis ertussen, het pastte allemaal net aan bij mij:

K&N inlegfilter en je zit qua flow goed tot 400-450pk. Belangrijkste voordeel, je behoud de koude lucht snorkel naar voor.

Voor de catchcan kan je eventueel nog een extra slang toevoegen buiten de bestaande, de vriesplug op het kleppendeksel is daar een veel gedane plek voor.

Brandstof kan je gewoon een AEM pomp nemen, die zijn niet duur, leveren voldoende brandstof en maken geen herrie/gezoem.

enne, 980CC bosch injectoren, wat is de vermogens target wel niet ;D ;D ;D ?

Netjes weggewerkt jouw luchtinlaat!

Voor de catchcan dacht ik aan 2 anxx fittingen in het kleppendeksel te laten lassen.

Ik zat te denken aan 870CC artnr: 0280158209
Of 980CC artnr: 0280158040
Voor beide injectoren heb ik al opzetstukken zodat deze dezelfde afmetingen hebben zoals normaal
Ik wil max 500 kunnen ondersteunen.

arjenT5R

• Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 09-03-2019 23:35:56 »
https://m44.fandom.com/wiki/Modified_Vehicles

Spit die wiki gewoon eens door daar staat echt alles wat je nodig hebt aan m4.4 kennis en kunde.

jellejas

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 10-03-2019 00:49:01 »
Als je het blok nog uit de auto en los hebt kan je er ook voor kieze om wat meer gaten te tappen. Dan zou ik persoonlijk 1 op de klepdeksel maken, het originele gat voor de volvo pcv tappen voor een fitting en die voor de olie retour. Die zou ik dan gewoon naar een catchcan laten lopen. Dan kan je vanaf daar ook nog kijken of je de luchtinlaat wil gebruiken voor vacuum of gewoon alles naar de buitenlucht laten gaan. Dan heb direct het gekloot met het oude volvo systeem en te nauwe slangetjes niet meer.
BRAAAAAAAP STUTUTU

Mausio91

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 10-03-2019 21:36:28 »
https://m44.fandom.com/wiki/Modified_Vehicles

Spit die wiki gewoon eens door daar staat echt alles wat je nodig hebt aan m4.4 kennis en kunde.

Zal ik zeker doen, ik denk dan dat ik een 4inch maf nodig heb.

Als je het blok nog uit de auto en los hebt kan je er ook voor kieze om wat meer gaten te tappen. Dan zou ik persoonlijk 1 op de klepdeksel maken, het originele gat voor de volvo pcv tappen voor een fitting en die voor de olie retour. Die zou ik dan gewoon naar een catchcan laten lopen. Dan kan je vanaf daar ook nog kijken of je de luchtinlaat wil gebruiken voor vacuum of gewoon alles naar de buitenlucht laten gaan. Dan heb direct het gekloot met het oude volvo systeem en te nauwe slangetjes niet meer.

Ik zal er eens goed over nadenken maar het lijkt mij ook wel makkelijk om de originele te laten zitten.(het is wel breekbaar %#* plastic al die buisjes :( )

Ik ben vandaag eens wat aan de schoonmaak gegaan

(ik weet dat oven reiniger niet het beste is voor alu maar het werkt toch fantastisch  ;D

Vandaag ook begonnen aan de kleppen met hun veertjes etc

De kleppen deels gedaan, ik ga alle kleppen binnenkort nog een keer langs met wat heel fijn schuurpapier.

Ik krijg de bovenkant van de uitlaatkleppen echter niet schoon, op die linker klep ben ik heel enthousiast losgegaan maar dit spul wil er echt niet af.

Iemand een goeie tip om dit netjes te krijgen of zal ik het gewoon laten zoals het is?(ik denk dat als ik verder doorga op die ene klep dat de originele vorm samen met mijn motivatie langzaam verdwijnt  ::) )

arjenT5R

• Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 11-03-2019 08:41:09 »
4 inch lijkt me nogal overdreven denk dat je aan 3.5 of 3.75 genoeg hebt die zijn gewoon te verkrijgen op ebay.

Ik weet wel waar dat 4 inch advies vandaan komt hoor maar dat is sarcasme...

edit: deze dus ff van ebay geplukt, goed opletten op LMM montage  ;D

https://www.ebay.com/itm/3-75-OD-MAF-Mass-Air-Flow-Housing-Air-Straightener-for-VW-MK3-GTI-BMW-M62-Volvo/263279339531?fits=Make%3AVolvo&hash=item3d4cabe80b:g:Q2MAAOSwjMtcBtHU
« Laatst bewerkt op: 11-03-2019 08:55:14 door arjenT5R »

NinaPaul

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 11-03-2019 08:50:53 »
Geen schuurpapier gebruiken om kleppen te reinigen.

Heb je ze netjes genummerd, zodat ze op dezelfde plaats terug komen? Anders klephoogte gemeten en zittingen opnieuw slijpen.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz