Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig

Gestart door errie96, 13-03-2019 07:05:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

errie96

Halloo,

Ik heb al een tijdje last van het probleem dat de auto bij een koude start schommelt in het stationair toerental. De auto doet dit voor +/- 30sec hierna begint hij redelijk te lopen. Zie ook de onderstaande video:
https://www.dropbox.com/s/34pthx26egs92jd/MOV_0001.mp4?dl=0

Recent vervangen:
Bobine
bougiekabels
Bougie
verdelerkap + rotor
stappenmotor
nokkenassensor

Iemand een idee wat het kan zijn?

Groetjes Erjan

Died850

Zo te zien werkt je lambda (motorstoring) lampje ook niet meer. Ik zou eens proberen met uitlezen wat er naar boven komt. Te zien aan de schakelaars heb je een vrij vroege T-5 dus verwacht ook dat je een OBD1 auto hebt. Lekker simpel uit te lezen dus :D!

https://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=15927.0

errie96

Ik heb gisteren de auto uit gelezen, inderdaad OBD1. Hierin kwam niks naar voren.
Dat is het vreemde ervan. Mogelijk is er langzaam iets aan het kapot gaan. Wat volgens het systeem nog werkt.

Het vreemde is dat het gedrag begonnen is na het vervangen van de bobine (helaas is de oude er niet meer). Zal het mogelijke een slechte bobine zijn?

Wouter1973

Hij tikt ook behoorlijk zeg. En er zit iemand doorheen te hijgen ;D

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

errie96

Een aantal vacuüm slangen zijn vervangen door de siliconen. Dit gaat om die van de TCV en aan verdeelstuk boven op het gasklephuis.

Mogelijk ben ik een belangrijke vergeten?

arjenT5R

Kerseboompie wil ook nog wel eens lekken aan de afdichting.
Ff met remmenreiniger spuiten op verdacht plekken kan je al een eind op weg helpen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjenT5R

Oh en de slang van de stationair regelaar naar kerstboom wil ook nog wel eens scheuren, soms lastig te zien.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

errie96

Zojuist met de remreininger rond geweest, helaas niks kunnen vinden.

Wat zijn de mogelijke plekken voor een vacuüm lek?

errie96

 Zou het evt. Ook aan het pcv systeem kunnen liggen?

classicT5

Stationairregelaar al schoongemaakt? Mbv zoekfunctie zijn er voorbeelden te vinden hoe dat te doen

errie96

Deze is al een keer schoongemaakt! Plus dat ik een van de sloop heb gehaald. Maken beide geen verschil.

Ries van de Zilverschuit

Evap-klep misschien die niet meer lekker werkt? Dat zorgt ook voor een soort vacuümlekkage. Vanaf die witte klep voor de radiateur loopt er een slangetje naar het spruitstuk. Als je op een of andere manier de luchtverbinding naar het spruitstuk blokkeert, kun je deze mogelijk oorzaak ook uitsluiten. Ik verdenk mijn evap-klep er ook van de stationairloop in de war te gooien en sinds ik die verbinding blokkeerde, lijkt het weg. Zeker weten doe ik het nog niet. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

850 T5 Freak

Tps  sensor wil ook wel eens dit veroorzaken.
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Wouter1973

Sluit eerst de makkelijke dingen uit: slangetjes, EVAP, de slang op inlaatkant turbo (inclusief de sensor / verwarmingselement). Als daar niets zit moet je verder zoeken: TPS, BOV, uitlaat- of inlaatspruitstuk, gaatje in de uitlaat ergens (het flexibele deel van de downpipe kan verdacht zijn). Ik sluit overigens ook niet uit dat het 'zagen' na de koude start ook een andere oorzaak kan hebben, bijvoorbeeld lekkende injectoren.