Auteur Topic: Brandstofpomp AWD vervangen  (gelezen 254 keer)

Marcbo

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
Brandstofpomp AWD vervangen
« Gepost op: 15-03-2019 12:17:00 »
Hallo,

wie weet hoe ik het beste de brandstofpomp van mijn V70 XC AWD ‘98 kan vervangen?
Ik wil de pomp preventief vervangen aangezien ik met mijn vorige 855 GLT een paar keer stil heb gestaan omdat de motor niet wilde starten.
En ik merk de laatste tijd dat al het rubber van de auto slecht begint te worden. Inmiddels al de vacuumslangen moeten vervangen omdat ze poreus waren geworden. Dus als ik de brandstofpomp vervang, wil ik ook meteen de brandstofleidingen vervangen.

Ik heb namelijk ergens iets opgevat dat de hele tank eronderuit moet en dat kan alleen als de achterwielophanging los is. Klopt dit?

Normaal zou ik dit aan Dirk vragen, maar helaas is hij er niet meer.

Gr. Marc
V70 XC AWD '98 at

KIM

• Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
Re: Brandstofpomp AWD vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 15-03-2019 14:37:21 »
In principe moet inderdaad de achteras los en zakken, samen met de tank. Pas dan kom je bij de brandstofpomp: die zit achter de rechter dop.

Kijk hier maar eens hoe het zit: https://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=47285.msg1630429#msg1630429

Sommigen slijpen ook een luik in het plaatwerk onder de achtebank om er bij te kunnen komen. Info daarover kun je wel op Matthews.com vinden.

Marcbo

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 15-03-2019 17:26:36 »
In principe moet inderdaad de achteras los en zakken, samen met de tank. Pas dan kom je bij de brandstofpomp: die zit achter de rechter dop.

Kijk hier maar eens hoe het zit: https://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=47285.msg1630429#msg1630429

Sommigen slijpen ook een luik in het plaatwerk onder de achtebank om er bij te kunnen komen. Info daarover kun je wel op Matthews.com vinden.

Hoi Kim, dank je voor de link. Ik had de zoekfunctie wel gebruikt, maar dat was zoals vaker een teleurstelling. Maar dat was een flinke klus om de tank te laten zakken voor een lekkage. Ik wil voor de zomervakantie de brandstofpomp vervangen en eventuele droge/poreuse leidingen e/o ringen vervangen.

Jij hebt dus ook een XC. Heb jij deze nog in werkende AWD modus?
V70 XC AWD '98 at

KIM

• Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 15-03-2019 18:24:36 »
Jazeker. Heb m gekocht met defecte as maar inmiddels zit er een andere onder.

Overigens adviseer ik je ook de leidingen zoveel mogelijk te vernieuwen. Ik was niet de eerste met zulke roestige leidingen bovenop de tank.
« Laatst bewerkt op: 15-03-2019 18:26:34 door KIM »

Marcbo

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 15-03-2019 18:28:24 »

Deze ‘oplossing’ was ik al een keer elders tegengekomen, maar niet de meest subtiele manier. Naderhand weer lassen (kan ik niet) en zorgen dat het niet gaat roesten.
Liever de tank laten zakken en dan meteen preventief de slangen vervangen voordat ik van de zomer met de kinderen in Tsjechië strand.
V70 XC AWD '98 at

Marcbo

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 15-03-2019 18:29:24 »
Overigens adviseer ik je ook de leidingen zoveel mogelijk te vernieuwen. Ik was niet de eerste met zulke roestige leidingen bovenop de tank.

Dat had ik al van Dirk begrepen.
V70 XC AWD '98 at

Marcbo

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 15-03-2019 18:31:41 »
Jazeker. Heb m gekocht met defecte as maar inmiddels zit er een andere onder

Defecte tussenbak?

Is er een modificatie/upgrade die voorkomt dat het zo gevoelig is voor de variatie in de omloop van de banden.
V70 XC AWD '98 at

KIM

• Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 15-03-2019 19:29:26 »
Nee alleen de lengte as.
Het is belangrijk dat je rondom de profieldidpte gelijk houdt en de homokineten van de as af en toe van nieuw vet voorziet. Ook de haase overbrenging vraagt af en toe wat onderhoud.
Ik denk dat je met die handelingen het systeem best lang goed kunt houden.