ECU Memory lost?

Gestart door 850...What else?, 25-03-2019 15:46:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

850...What else?

Hallo allemaal,
Sinds twee jaar ben ik de gelukkige bezitter van mijn Silver Bullet. Een mooie T5 uit 1994 die ik sinds dien weer in een toonbare staat van onderhoud aan het maken ben. Er is al veel gedaan...de belangrijke dingen dan waarmee je zou kunnen zeggen: die is goed voor nog een keer 420K!

Nou ben ik geen snelle automobilist, ik hoef niet met de trein mee, heb geen haast want vertrek altijd op tijd. Rijden met de SB is een plezier en dan moet ook zo blijven. Wat ik af en toe wel ondervind is dat de pk'tjes goed van pas kunnen komen. Als het even kan en zo'n basebal-cap met bontkraagje vraagt er echt om....dan kan'ie em krijgen! En dan lijkt het wel of er iets mis gaat! Onderin, bij aanvang van een acceleratie laag in de toeren is de auto erg traag. zodra de toeren oplopen komt er een soort vertraagde explosie uit en komt de zaak pas tot leven. Het lijkt wel of de zaak even eerst moet wennen aan wat het gaspedaal vraagt.
Sinds ik de auto heb zit er een storing in de OBD: ecu memory lost. Heeft dat er misschien iets mee te maken?
Wat ik me ook afvraag is of er wel een echte T5 ecu in zit? Is er een artikelnummer van ECU voor in een T5-1994? op mijn ECU staat: 0 261 203 073 (074)(Bosch)
De moter heeft geen EGR, er loopt een dikke buis boven over het blok van de turbo naar de radiator en dan weer omhoog naar het gasklephuis.....zo eentje waar sommigen een vermogen aan uitgeven om van die peppie blauwe buizen in te zetten.

Ik zou graag wat meet te weten willen komen en hoop van harte dat iemand mijn vragen kan beantwoorden. ik zal nog een paar foto's toevoegen....

Dank alvast, groeten Jeroen
SIPS: Swedish Incredible Powerfull Stationwagon😉

V70geRwin

Waste gate zal wel een beetje te slap staan of vermoeid zijn, mag het een keer  ;D

Piet

#2
 0 261 203 073 (074): Da's een M43, die hoort er in.
Versleten wastegate actuator zou zeker een oorzaak kunnen zijn.


arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

850...What else?

Ik ga de waste gate checken thx!
Al de slangen zijn vernieuwd en ook de kleine vacuĆ¼m slangetjes....alles zwart :eusa_dance:, geen blauw!

Bedankt voor jullie reacties, de melding memory lost: wat kan ik daar mee doen?
SIPS: Swedish Incredible Powerfull Stationwagon😉

850...What else?

Citaat van: Piet op 25-03-2019 16:47:36
0 261 203 073 (074): Da's een M43, die hoort er in.
Versleten wastegate actuator zou zeker een oorzaak kunnen zijn.



Hoe controleer ik de wastegate actuator? in de stang zit beweging, over de volle doorloop van open naar dicht en vice versa.
SIPS: Swedish Incredible Powerfull Stationwagon😉

Piet

Mja de enige goede manier is met een drukmetertje druk op de wastegateactuator te zetten.
De wastegate hoort dan bij een druk van 4 a 4.5 psi (rond 0.3 bar) te gaan openen.
Als de actuator versleten is gaat hij bij een lagere druk openen.

V70geRwin

Citaat van: 850...What else? op 26-03-2019 08:35:50
Hoe controleer ik de wastegate actuator? in de stang zit beweging, over de volle doorloop van open naar dicht en vice versa.

Dat is normaal, deze moet niet heel zwaar gaan.
Je kan beginnen met kijken of de halve maan standaard afstelling nog goed staat, als je het oogje los haalt van het pinnetje en je houd deze er boven moet je nog een half maantje zien.

Maar het beste is om deze op druk af te stellen zoals Piet schrijft, meter er aan en rijden en afstellen maar.

Piet

Mja .. bij een versleten actuator klopt het halve maan principe helaas ook niet meer.

Hier een filmpje over het afstellen met drukmetertje:

https://www.youtube.com/watch?v=MK6V3G-yfh8

850...What else?

Okay boys, heel erg bedankt voor jullie hulp, hier kan ik wat mee. Het filmpje is duidelijk genoeg zou ik zeggen.
SIPS: Swedish Incredible Powerfull Stationwagon😉

850...What else?

Citaat van: 850...What else? op 25-03-2019 15:46:08
Ik zou graag wat meet te weten willen komen en hoop van harte dat iemand mijn vragen kan beantwoorden. ik zal nog een paar foto's toevoegen....

mijn Silver Bullet.


de ECU


dikke RIP-zaak tegen Baseballcaps met bontkraag....


nogmaals dank voor de samenwerking!

SIPS: Swedish Incredible Powerfull Stationwagon😉

850...What else?

SIPS: Swedish Incredible Powerfull Stationwagon😉

V70geRwin

Die dubbele klem en ductape wel helemaal goed dicht?

850...What else?

#13
Mja.... die is inmidddls vervangen voor een siliconen buis. Ik heb toen wel gemerkt wat het verlies van luchtdruk doet met het verbruik....'t was niet best.
SIPS: Swedish Incredible Powerfull Stationwagon😉