In eens geen koppeling meer

Gestart door dinky, 12-07-2019 20:17:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dinky

Goedenavond, vandaag mijn auto opgehaald van de garage nadat er een nieuwe r koppeling, drukgroep, druklager, krukaskeering, motorsteun, aandrijfaskeering zijn in gekomen. Auto reed heerlijk zeer soepele koppeling pedaal, maar in eens kon ik niet meer schakelen pedaal druk viel weg, nadat ik wat keren op het pedaal gedrukt weer een beetje druk kunnen krijgen. Maar toch een grote slag niks en dan op het laatst wat druk gevoel en kunnen schakelen, thuis gekomen meteen gebeld met de garage deze zeiden dat het kon zijn dat nu het hulpcilinder of hoofdcilinder het konden zijn, nog gesproken met de monteur deze had niks van deze los gehad dus kon niks met lucht te maken hebben?
Zelf gekeken naar het hulpcilinder, hiervan kan ik het asje met de hand indrukken met zeer weinig kracht maar deze komt ook bijna niet terug richting de gaffel. Als je het asje indrukt en iemand probeert het koppeling pedaal te bedienen ligt deze meteen op de grond.
Hulpcilinder stuk???
Met vriendelijke groet anné

Benny850

Is de ontluchtingsnippel dan wel goed dichtgedraaid bij de hulpkoppelingscilinder? Aangezien het heel kort achter elkaar gebeurd is.

dinky

#2
Ja, deze zit goed dicht. Je hoort  of ziet verder ook geen lucht of iets dergelijks ontsnappen.
Heb hem ook bij de hulpcilinder ontlucht, hier kwam geen lucht allen remvloeistof.

dinky

Hoe kan je checken of de hulpcilinder of de hoofdcilinder stuk of lek is?

arjenT5R

Hulpcilinder kan niet echt intern lekken dus daar kan niet echt druk weg. Dan moet hij extern ook lekken.
Dus dat moet je zien. Hoofdcilinder kan wel intern lek gaan.

Maar je moet je wel ff afvragen hoe je een koppeling wisselt zonder aan de hulpcilinder te komen?
Dat is fysiek onmogelijk.

Dus je wordt in de maling genomen door het garagebedrijf. Ik zou er mee terug gaan en zeggen dat ze het oplossen.

Kijk ook even naar je remolie niveau het potje moet helemaal vol zitten pas dan wordt de olie voor de koppeling aangevuld, je hebt dus ook kans dat er nu lucht in je hoofdkoppelingscilinder zit.

Ik ben eerlijk gezegd niet bekend met veel voorkomende problemen met hulp of hoofdcilinders bij onze volvo's.
Dus ik zou het eerder zoeken in een montage fout, zo te horen heb jij een extern gemonteerde hulpcilinder.
Zou je hier eens wat fotootjes kunnen plaatsen er van?

Zit bijvoorbeeld de Zegering die het ding op zijn plek houdt wel goed in de groef?
Misschien is hij wel gewoon wat verschoven oid?

Suc6 er mee iig.

Ik zou eerst montage fouten en ontluchtingsfouten proberen zoveel mogelijk uit te sluiten voor je een hulp of hoofd cilinder afschrijft.

Regel 1 als er iets stuk is, waar heb je voor het laatst aangezeten ;D is er wel 1 die vaak opgaat zullen we maar zeggen ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

dinky

hierbij wat foto,s van de hulpcilinder. je kan dus de gaffel terug drukken daardoor gaat de pen van de hulpcilinder naar binnen maar komt nauwelijks weer terug, dit gaat zeer traag. dit kun je ook voelen als je aan het koppelingpedaal komt het eerste stuk heb je dan spelling. en waarom zit er een tyrap om de hulpcilinder? hulpcilinder wit niet verschuiven dus niet heen en weer, maar kan hem wel verdraaien?




met vriendelijke groet
anne

arjenT5R

Gebeun van je garage bedrijf zou er zeker mee terug gaan.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

dinky

Ben er achter gekomen dat wanneer de motor loopt en je drukt het hulpcilinder een beetje in, en druk dan op het pedaal dat deze op de bodem blijft. Zou ik hier mee kunnen uitsluiten de de hulpcilinder niet goed meer is. Lijkt me een simpele Fix, anders auto weer kwijt en hopen dat je de garage haalt.

arjenT5R

Ze hebben de hulpcilinder gesloopt wss want daar hoort een veer in te zitten die de boel op zijn plek houdt. En druk op het pedaal houdt. De hulpcilinder hoort op zijn plek gehouden te worden met zoals eerder genoemt een zegering. Niet met een tierap.

Dus wss is er niets mis met de cilinder maar is ie uit elkaar gevallen bij demontage en missen er nu onderdelen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

dinky

Oke :eusa_wall:, maar deze veer zit dus waarschijnlijk achter de pen die tegen de gaffel aan komt. Hij zit trouwens wel vast met een zegering maar wat die tywrap daar nou moet ben nog niet achter. Anders ga ik hier naar de Brezan en zet er een nieuwe hulpcilinder op.

dinky

Yes ben er achter gekomen wat waarschijnlijk de oorzaak is, de veer die in de hulpcilinder zit is gebroken op 2 plaatsen.
Maar ja zaterdag middag, en hoe k je dan aan zoon simpele onderdeel :eusa_think:

razorx


dinky

Is goed bedoeld, maar heb maar een nieuwe hulpcilinder besteld bij Brezan. Deze is maandag ochtend binnen.
Bedankt voor alle feedback, zal nog even laten weten hoe is is met een nieuwe hulpcilinder.

arjen850

Citaat van: razorx op 13-07-2019 15:42:47
Misschien via Arjen850?

Ik heb er wel een paar liggen ja, ook nog wel met borgveer/clip. Die je overigens atijd vervangen moet na demontage

dinky

#14
Heb de nieuwe hulpcilinder er vandaag opgezet en hij schakelt weer, maar nu klappert de koppeling als je hem oplaat komen. Je hoort geklapper van de koppeling en auto schud ??? En koppeling kom vrij laat op later als wat hij eerst deed met de oude koppeling, je voelt ook weinig trekkracht onder het rijden