Deurslot niet met sleutel te bedienen + achterklep en benzineklep niet te openen

Gestart door Anton Meindertsma, 15-07-2019 23:24:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Anton Meindertsma

Hallo daar,
Het betreft een C70 Coupé T5 uit 1999. Deze fijne wagen heb ik al 16 jaar en ben er erg zuinig op.
Probleem: Het deurslot is niet meer met de sleutel te openen/te sluiten en de achterklep en benzineklep is niet meer met de deurschakelaars te openen.
Wat is er gebeurd?: Door schadeherstelbedrijf is de linker deur gedemonteerd en leeggehaald om deze opnieuw te spuiten. Na hermontage van het deurslot is deze niet meer te bedienen met de sleutel. De sleutel kan maximaal 45 graden links of rechtsom worden gedraaid in plaats van 90 graden. Ook werkt sindsdien de bediening van zowel de achterklep als de benzineklep vanaf de schakelaars aan de binnenkant van de linker deur niet meer. Er staat wel spanning op deze schakelaars in de deur. Hiervoor werkte alles perfect.
Met de afstandsbediening zijn de deuren wel te ontgrendelen/te sluiten, met de sleutel is de achterklep te openen en het tankklepje is met het noodkoordje te openen.
Het betreft een C70 uit 1999.

Ik vermoed dat het slot/sleutelprobleem en de achterklep/benzineklep problemen met elkaar te maken hebben en mogelijk denkt het alarmsysteem dat er iets verkeerd staat?

Hebben jullie een idee wat er aan de hand is? Graag jullie hulp om deze problemen op te lossen.

P.S. Misschien lijken deze problemen triviaal maar afgelopen zaterdag 1,5 uur met de Wegenwacht bezig geweest om de motorkap open te krijgen nadat de accu volledig leeg was getrokken doordat het interieurlampje links achter 6 dagen aan had gestaan (sic). Doordat de accu volledig leeg was konden de deuren niet meer met de afstandsbediening worden geopend. Met als gevolg dat de motorkap niet kon worden geopend om bij de accu te komen. Uiteindelijk heeft de Wegenwacht het linker voorknipperlichthuis er uit gebroken en met een haak de ontgrendelingskabel van de motorkap aangetrokken en de motorkap geopend. Kortom, een hoop ellende die ik niet graag nog een keer mee maak.

Bij voorbaat dank voor nuttige suggesties/diagnose.


henry classic v70

Het probleem zit in het slot van de deur
Er zit een ijzeren stangetje aan het einde van de slotcilinder, deze is waarschijnlijk niet op de juiste manier terug geplaatst in het slotmechanisme

Ik heb nl. hetzelfde gehad een aantal jaren geleden; benzineklep niet open, na lang zoeken bleek dat stangetje de oorzaak
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Anton Meindertsma

Hallo Henry,

Bedankt voor je reactie.
Heb je enig idee hoe dit te repareren?
Bij voorbaat dank.
Groet,
Anton

henry classic v70

De deurklink er uit halen en dat stangetje een slag draaien en kijken of je tankklepje weer werkt.
....echter heeft het schadeherstelbedrijf dat niet goed gemonteerd, zou daar dus naar terug gaan.
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Anton Meindertsma

Hallo Henry,

Bedankt voor de tip.
Echter, het schadeherstelbedrijf, welke overigens op zich prima werk heeft geleverd, heeft al zijn best gedaan om dit probleem op te lossen en komt er niet uit. Ze zijn coulant en servicegericht. De weer keurig gerepareerde schade heeft een lange geschiedenis welke niet past in dit topic. M.a.w. het schadeherstelbedrijf baalt ook van deze problemen maar weet het niet op te lossen.

Denk je dat met de door jou beschreven oplossing het deurslot ook weer met de sleutel is te bedienen? (Lees het ellende verhaal als de deuren, en daarmee ook de motorkap, niet zijn te openen met de AB.)

Vraag: heeft iemand een foto of weet een YouTube filmpje van hoe dit op te lossen?

Bij voorbaat dank en groet,
Anton

classicT5

Lijkt me handig als je aangeeft waar je huis woont, misschien is er een forum sleutelaar bij je in de buurt die je kan helpen.

Het komt op mij niet over als iets ingewikkelds en waar iemand met ervaring met x70 platform het snel kan vinden.

henry classic v70

Waarschijnlijk is dan alle ellende wat betreft het op slot draaien met de sleutel en openen van het tankklepje verholpen.
Een en ander staat met elkaar in verbinding, wanneer dat stangetje niet goed terug gezet is kan het slot "niet zien" of deze open is, daarom blijft ook je tankklepje dicht, de motorkap zal wel hetzelfde voor gelden. Dus eerst dat stangetje doen..
Had al even gezocht op 't forum maar kan geen uitleg vinden met plaatjes er bij, staat wel omschreven hoe je de deurklink kan demonteren.
Met zoekfunctie > deurklink invullen en dan deze topic's doornemen

Bij dit filmpje zie je op 0:24 het stangetje wat ik bedoel en staat ook hoe je het slot etc. kunt demonteren
https://www.youtube.com/watch?v=ATOapnSDqJo
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Anton Meindertsma

Beste Jeroen en Henry,
Bedankt voor jullie reactie, tips en filmpje.
Ik zal het morgen proberen en laten weten hoe het is verlopen.

groet,
Anton

Anton Meindertsma

Vervolg:
De Volvo dealer stelt vast dat het lepeltje van het stangetje van het slot niet in het kruisje zit.
Echter, om daar bij te komen moet bij een C70 Coupé het hele raammechanisme er uit.
Volgens de Volvo dealer valt het verwijderen van het raammechanisme nog wel mee maar het terugplaatsen en afstellen schijnt erg tijdrovend te zijn.

Voor wat betreft het niet werken van de koffer- en benzineklep bediening vanuit de bestuurdersdeur is de diagnose van de Volvo dealer dat er waarschijnlijk sprake is van een draadbreukje in het witte of grijze draadje naar de schakelaar.

Terzijde, overigens kom ik al 16 jaar met de C70 bij deze Volvo dealer en heb veel vertrouwen in hun deskundigheid. Niet goedkoop, maar vertrouwen en kwaliteit is ook wat waard.

Met bovenstaande informatie inmiddels teruggegaan naar het schadeherstelbedrijf. Zij zullen de problemen oppakken en zo nodig contact opnemen met de Volvo dealer als ze er niet uitkomen.

Al met al een heel gedoe en hoop dat het naar tevredenheid wordt opgelost. Overigens is het schadeherstelbedrijf ook nog zo coulant dat ze een nieuw knipperlicht zullen bestellen (zie eventueel post 15 juli).

Wordt vervolgd.

henry classic v70

Citaat van: Anton Meindertsma op 19-07-2019 15:07:21
Voor wat betreft het niet werken van de koffer- en benzineklep bediening vanuit de bestuurdersdeur is de diagnose van de Volvo dealer dat er waarschijnlijk sprake is van een draadbreukje in het witte of grijze draadje naar de schakelaar.

Deze diagnose is niet juist!
Dat niet werken van het tankklepje heeft sowieso te maken met dat stangetje
...je bent ook niet de eerste met dit probleem, hebben er al meer gehad, stangetje op de juiste manier terug en klaar
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Anton Meindertsma

Om te beginnen: De problemen zijn opgelost. Gelukkig.
Hartelijk dank voor jullie hulp en goede adviezen. Met raad en daad kunnen we onze Volvo schichten op de weg houden.

De oplossing: inderdaad, zoals Henry al schreef, zat het lepeltje niet in het kunststof kruisje van het slot. Bij de montage van het slot stond het kruisje in de verkeerde stand waardoor het lepeltje er niet in paste en de rest het ook niet deed.
Het schadeherstelbedrijf heeft het raammechanisme er weer uit gehad en de positie van het slot goed gezet enz.
Er bleek toch een draad breukje te zijn in het tankklepcircuit.
De bestuurdersdeur is nu weer met de sleutel te bedienen, de bediening van de koffer- en tankklep vanuit de bestuurdersdeur werken weer prima.

Nogmaals dank aan allen die hebben gereageerd.
Mogelijk is dit een topic om ergens vast te leggen?

Resumé: blijkbaar is zelfs voor een gerenommeerd en degelijk schadeherstelbedrijf zo'n deurslot een dingetje. Lof voor de wijze en volhardendheid waarmee ze het uiteindelijk hebben opgelost.

P.S. Dit heeft op zich niks met de deurslot problemen te maken maar wil ik toch graag meegeven: het bleek dat de accu relatief snel leeg was ondanks dat deze niet oud is en er twee jaar geleden een nieuwe dynamo is gemonteerd. Het bleek dat de originele pluspoolbevestiging aan de accu erg heet werd. Overgangsweerstand dus. De Volvo dealer deelde mee dat dit vaker voorkomt en noemde dit onverklaarbaar. Na open zagen van de poolbevestiging is er namelijk niets bijzonders te zien. Dus, tip: heb je laadproblemen voel dan even of de pluspool bevestiging erg warm wordt terwijl je flink wat stroomverbruikers aan hebt staan.

Groeten, Anton

henry classic v70

#11
Dat heet worden van de accuklem wordt veroorzaakt door corrosie ín de kabel, dit wekt weerstand op, daardoor kan er slecht worden geladen vanuit de dynamo.
Stukje van de kabel afzagen (lang genoeg laten natuurlijk) en een nieuwe klem er op zou dit moeten oplossen.
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Anton Meindertsma

Hoi Henry,

Inderdaad, en zo'n klemmetje kost weinig. Een originele complete kabel waar de klem aan vast zit schijnt veel meer te kosten. Bovendien loopt deze onder het blok door. Dus de originele klem er af zagen en een universele klem monteren.

henry classic v70

Wat was bij jou het euvel dan?
...er was niets bijzonders te zien volgens de dealer, een andere accuklem en deze wordt niet meer warm?
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

The Demon

Gewoon nieuwe kabels met de juiste ogen laten maken bij alle kabels.nl en je kan er weer jaren tegen, en je kent je auto kwa starten e.d. niet meer terug.
I've got the T-shirt!