Drehmeister LPG busjes voor Keihin injectoren

Gestart door CarismaMSX, 28-08-2019 18:06:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CarismaMSX

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de montage van Drehmeister LPG injectorhouders voor Keihin LPG injectoren?



Heb een Prins VSI 2.0 installatie in mijn S60 T5. Bij volgas met snelheden >230 km/uur, houdt de auto in. Ik vermoed probleem met te lange openingstijden van de injectoren. Heb eerder een soortgelijk probleem gehad bij een BRC systeem, waar de oplossing was het inkorten van de slangetjes tussen spruitstuk & injector.

Aangezien ik de slangetjes al zo kort als mogelijk heb gemaakt, bleef er weinig anders over dan het zoeken naar alternatieven. Youtube kanaal GM Nagel (autogas inbouwer in Duitsland) maakt regelmatig gebruik van Drehmeister busjes bij prins VSI systemen, waardoor de injectoren veel dichter bij het spruitstuk komen te zitten en de auto in theorie een betere gasresponse heeft.

Op dit moment ga ik uit van een vertraging van 1 ms per 7 cm slanglengte tussen injector & spruitstuk. Vermoedelijk wordt de lengte met omstreeks 10 cm ingekort, wat betekent dat de vertraging tussen het inspuitmoment en het bereiken van het spruitstuk 1,43 ms korter wordt. In theorie net voldoende om bij hoge toeren en vollast niet meer helemaal open te blijven staan omdat de ECU denkt dat er meer ingespoten moet worden, maar in de praktijk de inspuiting gewoon te lang duurt totdat deze de cilinderkop heeft bereikt.




RoelNL

Geen idee, maar kan je niet gewoon naar de lpg inbouwer en de software laten aanpassen zodat bij bepaalde load de injectie aanpast ipv moeilijk doen met wat andere connector waarvan je niet eens weet of het gaat werken.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

arjenT5R

Die busjes zullen heus wel werken hoor... snap de vraag niet zo ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

CarismaMSX

De vraag was of er iemand ervaring mee heeft. Ik heb ze er vanmorgen ingebouwd. Was even wat passen en meten, maar uiteindelijk is het me gelukt. Met de standaard Prins 5 cilinder rails had ik twee slangetjes van 16cm en 3 slangetjes van 14 cm. Nu 5 slangetjes van 4 cm, met injectoren die rechtop staan i.p.v. liggend. Effectief dus bij twee slangetjes 12cm minder afstand en 3 slangetjes 10 cm minder afstand.

Dit levert bij de voorheen twee langste slangetjes een verkorting van de vertraging van het inspuitmoment van +/- 0,8 ms op. Bij de andere drie 0,66 ms. Dat kan een Heb via youtube kanaal van GM Nagel begrepen dat snelheid van LPG dat uit injector komt rond 150m/seconde is. Zo kom ik ook tot de schatting van 0,8 resp. 0.66. Kan best zijn omdat het een turbo motor is, met variabele LPG druk dat de vertraging bij lage turbodruk verder is gereduceerd dan bij hoge turbo druk.

Heb reeds een testritje gemaakt, waarbij het er op leek dat de response wel beter is geworden. En de auto vooral boven in vlotter aanvoelt. De eerste keer vol doortrekken leverde nog inhouden bij 5500 toeren op. De tweede keer was dit verdwenen.

Ben benieuwd de komende tijd wat dit gaat brengen. Waarbij ik hooguit nog op zoek moet naar 5 nieuwe O-ringen voor de Keihin injectoren.

arjenT5R

Klinkt goed! Keep us posted zou ik zeggen.

Hoe groot zijn de nozzles die je gebruikt? Je kunt ook de nozzles nog opboren maar dan moet je wel ff opnieuw calibreren.
Heb je de software en de kabel om dat te doen?

Ook de verdamper druk wat hoger afstellen kan goed helpen voor wat meer lpg bovenin.
Als je hogere verdamperdruk draait dan vergroot je de flow over de injectoren.

Ook hierna moet je calibreren natuurlijk dus wel handig om zo'n kabel en de software te hebben.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

CarismaMSX

#5
Bij koude motor had ik vanochtend nog wat last van LPG lucht. Ik wist dat een injector ringetje beschadigd was, dus de injector gedemonteerd en voorzien van een ander O-ringetje die niet beschadigd was.

Ik gebruik 6mm uitwendig nozzles in het spruitstuk. Dat zal bij benadering 4mm inwendig zijn. Niet kleiner dan de opening van de KN8 100cc Prins injectoren.

Voor nu ben ik heel tevreden, omdat het een Prins VSI 2.0 installatie betreft (jammer maar helaas) kun je qua software weinig tot niets met deze installatie. Mijn Mitsubishi Carisma MSX met Landi Omegas is wel helemaal zelf calibreerbaar. En heb helaas voor de Prins VSI 2.0 nog geen aftermarket oplossingen gevonden qua software.

Waarschijnlijk ga ik nog komende maand een keer naar een LPG inbouwer om de installatie nog een keertje bij te stellen. Maar zoals ie nu draait ben ik wel tevreden. Dus moet goed komen. Alternatief is een originele interface bestellen.....wel zo handig, maar niet goedkoop.

En de longterm fuel trim (lower load) stond na een rit van omstreeks 25 km op 3,9. Duidelijk is dat ie onderin te arm staat. Wat ie bovenin doet kan ik alleen met VIDA bekijken, maar zonder DICE interface lukt dat niet. Toch ben ik gelukkig met dit resultaat. Omdat ie voor deze mod onderin een fuel trim had van omstreeks +7%.

arjenT5R

Choco prins 2.0 ja dat is wel jammer.

Ja wat je dus eventueel nog zou kunnen doen is bij de lpg boer de verdamper druk aflezen via de software en gewoon maximaal toelaatbaar voor de verdamper hoog zetten.
Uiteindelijk wil je maar 1 ding en dan is flow ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

CarismaMSX

Heb inmiddels een Poolse leverancier gevonden die software licentie + inlogcodes kan leveren.

Bedankt voor de tip over verdamper druk. Mogelijk dat ik overigens besluit om een dubbele verdamper setup te laten plaatsen. Auto heeft nu (nog) een 16T turbo. Is wel gechipped met nu omstreeks 300 PK. Het is gelukkig niet mijn dagelijkse auto meer, maar wel erg mooi zo'n old school 5 cilinder turbo. De wens is om t.z.t. over te stappen op 19T en de grotere benzine injectoren met daarbij de wens om vooral ook op LPG te blijven rijden.


arjenT5R

KME gold is tot 340 pk KME Extreme is tot 410 pk, emer maakt een verdamper tot 300kw ook dus er is wel eea te krijgen je kant het vast met een enkele verdamper wel af.

Zorg dat je leidingwerk toereikend is qua diamater mooiste is 8mm koper onder de auto en de afsluiters op de tank ook minimaal 8mm doorlaat etc etc etc.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

CarismaMSX

Heb bij mijn weten de 8mm koperen leiding. Zal het voor de zekerheid checken. Zal dus ook de grote afsluiter op tank & verdamper moeten zijn.

Zag dat van Meenen voor de Prins VSI een T-stukje levert om de temperatuursensor in te monteren van het originele Prins VSI systeem. Daarmee moet het dus mogelijk zijn om idd een grotere verdamper te plaatsen.

Vandaag zo'n 240 km gereden. Auto voelt als elastiek aan. Indrukwekkend snel onderin geworden. Plofjes bij schakelen zijn (helaas) verdwenen. maar lijkt me een goed teken. Na deze snelwegrit staat de fueltrim wel hoger. Maar is te verklaren doordat upper load gebied te rijk staat en lower load te arm en op het switchpoint gaat dat zoals ik het begrijp met elkaar conflicteren.

Auto gaat overigens volgende week weer de stalling in, maar mag rond 10 oktober weer de weg op.

Verder vermoed ik dat de verdamper na 130.000 km wel z'n beste tijd heeft gehad. Is een bekend Prins probleem. En vooral bij koude motor te merken, stationair toerental is dan lastig stabiel te houden. Zodra koelvloeistof warm genoeg is (ik vermoed >60 graden), lukt dit prima.

arjenT5R

Dat er 8mm leiding onder ligt wil niet zeggen dat tank appendages ook grote doorlaat hebben hoor. Dat moet je echt even goed bekijken.

Zo'n KME extreme verdampertje kost in polen ergens in de 100 euro dus dat zijn ook geen vreselijke bedragen.

In nederland moet je het spul niet willen kopen ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

CarismaMSX

Dat was me idd al duidelijk :) al vaker LPG onderdelen gehaald in Polen (Nagaz24.com). Zal eens gaan kijken :).


arjenT5R

Bedankt voor de link ik heb ook weer eea nodig ;D KME extreme en een paar lpgtech yeti injectoren :D ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ries van de Zilverschuit

Zijn die Polen zulke lpg-0-fielen dan? Wat merken en wat een assortiment op die sites zeg!
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue