Auteur Topic: Stotteren  (gelezen 945 keer)

KIM

• Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
Re: Stotteren
« Reactie #45 Gepost op: 14-09-2019 00:29:28 »
Ik herinner me dat ik ooit iets van krijt/kalk uit een spuitbus heb gebruikt om scheuren te detecteren. Ik herinner mij dat er dan rode lijntjes zichtbaar werden.
Het lijkt mij dat er dan voorafgaand aan het krijt een rode substantie is gebruikt. Je zou eens navraag kunnen doen over een dergelijke methode.

nieuwe_arjan

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 14-09-2019 15:30:20 »
Ik herinner me dat ik ooit iets van krijt/kalk uit een spuitbus heb gebruikt om scheuren te detecteren. Ik herinner mij dat er dan rode lijntjes zichtbaar werden.
Het lijkt mij dat er dan voorafgaand aan het krijt een rode substantie is gebruikt. Je zou eens navraag kunnen doen over een dergelijke methode.
komt uit de laswereld: "Penetrant onderzoek
Bij penetrant onderzoek wordt het te onderzoeken materiaal met een vloeistof ingesmeerd. Nadat de vloeistof gedurende enige tijd heeft kunnen inwerken, wordt het materiaal zorgvuldig droog gemaakt. Vervolgens wordt het bespoten met een krijtmengsel. Ter plaatse van eventuele scheuren zal het krijt tekenen doordat het vocht opneemt uit de scheuren. Ook met deze methode zijn alleen onvolkomenheden aan de oppervlakte op te sporen."

Je vind dan de haarscheurtjes in het oppervlak.

KIM

• Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
« Reactie #47 Gepost op: 15-09-2019 00:06:44 »
Precies die is het.
Is ook denk ik 35 jaar geleden dat ik dat gezien heb...