Auteur Topic: Tuuur stelt zich voor: '94 850 GLE estate  (gelezen 663 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tuuur

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 45
  • 855 2.5 10v AUT (412) '94
Tuuur stelt zich voor: '94 850 GLE estate
« Gepost op: 30-09-2019 11:02:00 »
Hoi, Tuuur hier, echte naam Arthur, 51 jaar, ICTer van beroep. Ik kom uit en woon in Twente en was tot voor kort uitsluitend Peugeot fanaat (heb een 306 cabrio).

Sinds vorige week ben ik in het bezit van een Volvo 850 GLE estate 2.5 10v benzine automaat uit 1994, met nog net geen 300.000 op de teller.
Kostte nog geen 500 euri, maar heeft dan ook her en der een deukje en een enkel roestplekje, slappe achterklep veren, niet werkende achterruitenwisser, uitneembare richtingaanwijzerhendel (!), een scheef staand stuur, last van naar rechts trekken bij remmen, een soms brandend ABS lampje, en op mysterieuze wijze verdwijnen van koelvloeistof.
Maar verder rijdt hij erg soepel en goed, vind ik!  ;D

Ik ben van plan zelf de niet al te indrukwekkende dingen te leren repareren; uitlijnen is het eerste wat moet gebeuren, dat besteed ik maar uit.

« Laatst bewerkt op: 03-10-2019 09:57:55 door tuuur »
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

Menno3274

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 166
  • Geslacht: Man
  • S70 T5 (412-21) '97
Re: Tuuur stelt zich voor: '94 850 GLE estate
« Reactie #1 Gepost op: 30-09-2019 11:13:14 »
Kijk eens aan. Welkom en succes.
Hier is genoeg te vinden over die probleempjes  ;)

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5137
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: Tuuur stelt zich voor: '94 850 GLE estate
« Reactie #2 Gepost op: 30-09-2019 11:20:53 »
3 ton met een 10-klepper, die kan nog wel een tijdje mee  ;)  Welkom hier!
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

850blues

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • Geslacht: Man
  • donateur ver. Botterbehoud
Re: Tuuur stelt zich voor: '94 850 GLE estate
« Reactie #3 Gepost op: 30-09-2019 17:37:57 »
Welkom op het forum en veel plezier met je 10-klepper!


uitlijnen, dat besteed ik maar uit aan Kwikfit.

Kwikfit heeft op het forum niet zo'n goede reputatie als het op uitlijnen aankomt. Zoek maar even op "kwikfit" en "uitlijnen", dan kom je bijv dit tegen: https://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=70589.msg1509874#msg1509874
 
De achteras van onze Roffels is wel te stellen, maar dat is vaak niet bekend (of men heeft er geen zin in).
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5137
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: Tuuur stelt zich voor: '94 850 GLE estate
« Reactie #4 Gepost op: 30-09-2019 19:17:24 »
En vóór het uitlijnen eerst alle relevante onderdelen in de wielophanging controleren. Voor 500 euro koop je meestal ook de ellende van een ander. Je schrijft zelf al dat hij scheef trekt met remmen.
Vooras: denk aan draagarmrubbers, fuseekogels, schokdempers, veerzittingen, reactiestangetjes, veerpootlagers.
Achteras: denk aan afstandsteunen, transversaalrubbers, schokdempers.
Rondje wiellagers controleren kan ook nooit kwaad en of alle remklauwen wel goed gangbaar zijn.
« Laatst bewerkt op: 30-09-2019 19:18:57 door volvobug »
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

tuuur

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 45
  • 855 2.5 10v AUT (412) '94
Re: Tuuur stelt zich voor: '94 850 GLE estate
« Reactie #5 Gepost op: 30-09-2019 22:04:22 »
Ja, zoiets dacht ik ook al wel. Ik kwam niet verder dan fuseekogels en remmen controleren, dank je wel voor de lijst!
Ik ben nogal een beginneling in dezen dus weet niet precies hoe je de genoemde onderdelen controleert. Lijkt me dus handig om dat met een terzake kundig persoon te doen.

Over Draagarmrubbers vond ik de volgende tip van mijn bijna naamgenoot hier:

Draagarmrubbers kun je het gemakkelijkst controleren door het wiel op te krikken en een zijwaartse beweging te maken, op en neer. Als het goed is krijg je er geen mm speling in. Mocht je 'kloenk kloenk' voelen en het wiel gaat ook nog enkele mm's op en neer dan zijn je rubbers definitief op. Dit zul je echter ook merken tijdens optrekken en remmen. Je voelt dat de auto 'aan het stuur trekt'.

De auto trekt bij het remmen inderdaad aan het stuur, niet bij het optrekken.
Woensdag zal ik de auto eens opkrikken en kijken hoe het eruit ziet.
« Laatst bewerkt op: 01-10-2019 01:41:47 door tuuur »
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

cornelis-b

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 7220
  • Geslacht: Man
  • Ex 855R Blackstone M4.4 Nu Fiat Ducato Hymer
    • Blackie is verleden tijd, nu de tractor
Re: Tuuur stelt zich voor: '94 850 GLE estate
« Reactie #6 Gepost op: 01-10-2019 10:02:55 »
Welkom, misschien handig te vermelden waar je vandaan komt want er zijn meer dan genoeg personen op het forum die je wel willen helpen met een goede controle van de auto.
De R bumper specialist. Een gebroken spijl, twee gebroken spijlen of een scheur? 850 of X70, het kan goed gerepareerd worden. Ook voor ABS controllers kan je me een PB sturen.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

tuuur

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 45
  • 855 2.5 10v AUT (412) '94
Re: Tuuur stelt zich voor: '94 850 GLE estate
« Reactie #7 Gepost op: 01-10-2019 10:32:30 »
Dank voor de tip Cornelis! Ik heb erbij gezet dat ik in Twente woon.
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

850blues

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • Geslacht: Man
  • donateur ver. Botterbehoud
Re: Tuuur stelt zich voor: '94 850 GLE estate
« Reactie #8 Gepost op: 01-10-2019 11:24:13 »
Voor goede ervaringen van forummers met uitlijnen in de regio Twente, zoek maar ff op Kluinhaar (Hengelo) of Roessink richttechniek (Zwolle).

Voor overige tips, zie PB  ;)
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm