Tuuur stelt zich voor: '94 850 GLE estate

Gestart door tuuur, 30-09-2019 11:02:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tuuur

Hoi, Tuuur hier, echte naam Arthur, 51 jaar, ICTer van beroep. Ik kom uit en woon in Twente en was tot voor kort uitsluitend Peugeot fanaat (heb een 306 cabrio).

Sinds vorige week ben ik in het bezit van een Volvo 850 GLE estate 2.5 10v benzine automaat uit 1994, met nog net geen 300.000 op de teller.
Kostte nog geen 500 euri, maar heeft dan ook her en der een deukje en een enkel roestplekje, slappe achterklep veren, niet werkende achterruitenwisser, uitneembare richtingaanwijzerhendel (!), een scheef staand stuur, last van naar rechts trekken bij remmen, een soms brandend ABS lampje, en op mysterieuze wijze verdwijnen van koelvloeistof.
Maar verder rijdt hij erg soepel en goed, vind ik!  ;D

Ik ben van plan zelf de niet al te indrukwekkende dingen te leren repareren; uitlijnen is het eerste wat moet gebeuren, dat besteed ik maar uit.

"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

Menno3274

Kijk eens aan. Welkom en succes.
Hier is genoeg te vinden over die probleempjes  ;)

volvobug

3 ton met een 10-klepper, die kan nog wel een tijdje mee  ;)  Welkom hier!
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

850blues

Welkom op het forum en veel plezier met je 10-klepper!

Citaat van: tuuur op 30-09-2019 11:02:00
uitlijnen, dat besteed ik maar uit aan Kwikfit.

Kwikfit heeft op het forum niet zo'n goede reputatie als het op uitlijnen aankomt. Zoek maar even op "kwikfit" en "uitlijnen", dan kom je bijv dit tegen: https://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=70589.msg1509874#msg1509874

De achteras van onze Roffels is wel te stellen, maar dat is vaak niet bekend (of men heeft er geen zin in).
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

volvobug

#4
En vóór het uitlijnen eerst alle relevante onderdelen in de wielophanging controleren. Voor 500 euro koop je meestal ook de ellende van een ander. Je schrijft zelf al dat hij scheef trekt met remmen.
Vooras: denk aan draagarmrubbers, fuseekogels, schokdempers, veerzittingen, reactiestangetjes, veerpootlagers.
Achteras: denk aan afstandsteunen, transversaalrubbers, schokdempers.
Rondje wiellagers controleren kan ook nooit kwaad en of alle remklauwen wel goed gangbaar zijn.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

tuuur

#5
Ja, zoiets dacht ik ook al wel. Ik kwam niet verder dan fuseekogels en remmen controleren, dank je wel voor de lijst!
Ik ben nogal een beginneling in dezen dus weet niet precies hoe je de genoemde onderdelen controleert. Lijkt me dus handig om dat met een terzake kundig persoon te doen.

Over Draagarmrubbers vond ik de volgende tip van mijn bijna naamgenoot hier:

Citaat van: thuur op 27-06-2005 23:14:29
Draagarmrubbers kun je het gemakkelijkst controleren door het wiel op te krikken en een zijwaartse beweging te maken, op en neer. Als het goed is krijg je er geen mm speling in. Mocht je 'kloenk kloenk' voelen en het wiel gaat ook nog enkele mm's op en neer dan zijn je rubbers definitief op. Dit zul je echter ook merken tijdens optrekken en remmen. Je voelt dat de auto 'aan het stuur trekt'.

De auto trekt bij het remmen inderdaad aan het stuur, niet bij het optrekken.
Woensdag zal ik de auto eens opkrikken en kijken hoe het eruit ziet.
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

cornelis-b

Welkom, misschien handig te vermelden waar je vandaan komt want er zijn meer dan genoeg personen op het forum die je wel willen helpen met een goede controle van de auto.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

tuuur

Dank voor de tip Cornelis! Ik heb erbij gezet dat ik in Twente woon.
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

850blues

Voor goede ervaringen van forummers met uitlijnen in de regio Twente, zoek maar ff op Kluinhaar (Hengelo) of Roessink richttechniek (Zwolle).

Voor overige tips, zie PB  ;)
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm