Auteur Topic: Tuuur’s 855 GLE uit 1994  (gelezen 2196 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tuuur

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 39
  • 855 2.5 10v AUT (412) '94
Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
« Reactie #30 Gepost op: 23-10-2019 11:27:52 »
Zo, de 850 is weer terug van de garage; prima service.
Stuur staat recht, bij remmen trekt hij niet meer naar rechts, geen groot koelvloeistof lek meer, olielekkage opgelost.

Volgende klus: onderzoeken waarom de achterklep ineens niet meer open wil... ???
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

850blues

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
  • Geslacht: Man
  • donateur ver. Botterbehoud
Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
« Reactie #31 Gepost op: 23-10-2019 19:16:22 »
Mooi zo, lekker roffelen met dat ding  ;)

Ik las ergens anders al dat de olielekkage kwam door het rubber van de vuldop. Bekend probleem en een cheap-fix.
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

tuuur

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 39
  • 855 2.5 10v AUT (412) '94
Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
« Reactie #32 Gepost op: 25-10-2019 17:32:08 »
Vandaag een richtingaanwijzer schakelaar aangeschaft en vol goede moed georobeerd het ding te monteren.
Ik heb de handleiding om de stuurkolomkappen te demonteren gevolgd van deze meneer:
https://m.youtube.com/watch?v=FbylmFbQsHc

Rond 1:07 in de video zat ik al vast, want zo’n lange torx schroevendraaier heb ik hier niet...

Nog even verder gekeken naar de auto, en het blijkt dat de veiligheidsgordel rechts achter helemaal niet met de onderste bout vast zit...



Had nog geen plaatje van de motor gepost :)

« Laatst bewerkt op: 25-10-2019 17:33:55 door tuuur »
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

cornelis-b

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 7197
  • Geslacht: Man
  • Ex 855R Blackstone M4.4 Nu Fiat Ducato Hymer
    • Blackie is verleden tijd, nu de tractor
Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
« Reactie #33 Gepost op: 25-10-2019 19:04:51 »
 Robert DIY ;D

Mister beun Robert
De R bumper specialist. Een gebroken spijl, twee gebroken spijlen of een scheur? 850 of X70, het kan goed gerepareerd worden. Ook voor ABS controllers kan je me een PB sturen.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

tuuur

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 39
  • 855 2.5 10v AUT (412) '94
Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
« Reactie #34 Gepost op: 25-10-2019 20:43:16 »
Is wel een mister Beun maar hij laat het best mooi duidelijk zien!

Vanavond een rit van ca 120 km gemaakt en er lijkt nog steeds wel speling in het stuur te zitten. Hij is een beetje vaag.

En dit gebeurde ook:



"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5051
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
« Reactie #35 Gepost op: 25-10-2019 20:56:26 »
Controleer de rechter veerpootzitting eens, durf er bijna om te wedden dat die gaar is, zo op afstand beoordelend op de foto van de motorruimte.

En wat zit er voor kap op de paravaan, zo ter hoogte van het remvloeistofreservoir?
« Laatst bewerkt op: 25-10-2019 20:58:18 door volvobug »
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

tuuur

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 39
  • 855 2.5 10v AUT (412) '94
Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
« Reactie #36 Gepost op: 28-10-2019 10:24:41 »
Controleer de rechter veerpootzitting eens, durf er bijna om te wedden dat die gaar is, zo op afstand beoordelend op de foto van de motorruimte.

En wat zit er voor kap op de paravaan, zo ter hoogte van het remvloeistofreservoir?

Geen idee wat die kap is, kijk vanavond wel even als ik de veerpootzittingen controleer.
Lijkt wel een standaard iets in de 850, hij zit ook in deze zweedse 850:

"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

850blues

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
  • Geslacht: Man
  • donateur ver. Botterbehoud
Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
« Reactie #37 Gepost op: 28-10-2019 11:58:02 »
Wat wel standaard is, maar bij jouw mist zijn die (aanzuig)buis links (weet zo ff niet waarvoor die is) en de beschermkap gaskabel  ;D
 
(pluspoolbeschermkapje niet meegerekend)   ::)
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

tuuur

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 39
  • 855 2.5 10v AUT (412) '94
Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
« Reactie #38 Gepost op: 28-10-2019 12:08:15 »
Ja dat was me ook opgevallen. Dat is de koelslang voor de ECU geloof ik. Schijnt wel bij meer 850s te missen, ik ben wel van plan die weer toe te voegen.
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

tuuur

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 39
  • 855 2.5 10v AUT (412) '94
Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
« Reactie #39 Gepost op: 29-10-2019 10:43:08 »
Voorpootzitting links:





Voorpootzitting rechts:





Als leek zie ik er niet veel meer aan dan dat ze een tikje roestig zijn ;)
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5051
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
« Reactie #40 Gepost op: 29-10-2019 11:09:26 »
Bovenste moer eraf halen, metalen schoteltje eraf en dan het rubber van de veerzitting inspecteren. Just to be sure.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10818
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
« Reactie #41 Gepost op: 02-11-2019 09:05:19 »
Ik vind deze wel leuk om te volgen. Het lijkt me een heerlijk onverprutste 850

tuuur

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 39
  • 855 2.5 10v AUT (412) '94
Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
« Reactie #42 Gepost op: 02-11-2019 14:17:37 »
Hij is idd redelijk onverprutst. Interieur voorin is ook nog best goed, geen scheuren in de bekleding.
En een Blauwpunkt radio-cassetteplayer. Gelukkig heb ik het merendeel van mijn bandjes nog  ;)



"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

tuuur

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 39
  • 855 2.5 10v AUT (412) '94
Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
« Reactie #43 Gepost op: 03-11-2019 15:04:05 »
Dit weekend ben ik naar de volvo sloperij in Enter geweest, waar ik 2 nieuwe gasveren voor de achterklep vandaan heb gehaald. Ze hadden nog maar één 850 op de sloop staan...
 
Met de handleiding van het forum erbij heb ik ze kunnen installeren. Ging allemaal goed, op het terug plaatsen van die &@!” plastic platen na. Stukje afgebroken, eentje doormidden en een dun stukje plastic onder aan de achterlicht uitsparing rechts doormidden. Alles zit er wel in verder, en de klep blijft nu gewoon open staan; dus ik klaag niet.
Ook de gordel rechts achter vast gezet met een V70 bout.

Voelt allemaal toch wel weer als een degelijkere en bruikbaardere auto zo.
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

tuuur

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 39
  • 855 2.5 10v AUT (412) '94
Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
« Reactie #44 Gepost op: 06-11-2019 10:26:55 »
Bij het inbouwen van de richtingaanwijzer schakelaar heb ik de minpool van de accu afgekoppeld, luisterend naar het advies van de beun meneer. ;)

Na het inbouwen en opnieuw aansluiten van de accu blijkt de motor ineens stationair in een te laag toerental te lopen.
Is dat een bekend fenomeen? Ik heb wel gelezen dat de stationair regelaar schoongemaakt zou kunnen worden, maar waarom zou dat ineens na afkoppelen van de accu gebeuren?
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"