Auteur Topic: Tuuur’s 855 GLE uit 1994  (gelezen 2274 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TBoss3

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
  • '94 855 2.5 20V
Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
« Reactie #45 Gepost op: 06-11-2019 10:43:29 »
Ik heb wel eens gehoord dat na het afkoppelen van de accu de stationair regelaar 'vergeet' wat het beste toerental stationair is. Na een tijdje zou hij zichzelf weer inleren en zou het toerental weer optimaal moeten zijn.
'94 - Volvo 850 2.5 20V - Black Stone - 470.000 km

tuuur

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 39
  • 855 2.5 10v AUT (412) '94
Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
« Reactie #46 Gepost op: 17-11-2019 17:50:59 »
Vrijdag heb ik een probleemloze rit van Hengelo naar Deventer en daarna naar Hoofddorp en uiteindelijk naar Oss gemaakt. Zaterdag ochtend zag ik dat een achterwiel half op de stoeprand stond, dus even verplaatst. Zaterdagavond zou ik er een eindje mee rijden; maar toen startte hij niet meer...
De startmotor ging wel rond maar maakte een raar geluid.

Even op het forum gezocht en dingen gevonden als:
- massa
- zwakke accu
- vuile plus pool van de accu
- kabels
- tik tegen de startmotor geven
- 5 minuten wachten en weer proberen

Tikken geprobeerd, 5 minuten wachten geprobeerd, en starten klonk steeds zwakker.
Zondagmorgen nog eens geprobeerd, nog steeds geen resultaat.
Dus de ANWB gebeld.

Die was er binnen een half uur met een VW busje.
Hij heeft de Volvo aan de startkabels gezet, en er “extra stroom bijgezet”.
Het duurde toch zeker nog een minuut of 10 voordat de Volvo wilde starten...

Zijn uitleg: het was een combinatie van een slechte accu, een te lichte accu (63Ah en 540 A, terwijl 600A wordt geadviseerd), en het feit dat ik de auto kort had gestart om te verplaatsen.
Als je dat doet met een koude motor dan verbrandt niet alle benzine in de cylinders. Dat zorgt bij starten dan ervoor dat de bougies nat worden en dan heb je de motor verzopen.

Weer wat geleerd!
« Laatst bewerkt op: 17-11-2019 17:52:34 door tuuur »
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5057
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
« Reactie #47 Gepost op: 17-11-2019 20:22:56 »
Yep, bekend probleempje. Beetje overijverige koudstartverrijking. Nooit zomaar even een parkeervak verzetten of je moet de motor een paar minuten laten draaien. In voorkomend geval: doorstarten met het gaspedaal vol ingedrukt.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

tuuur

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 39
  • 855 2.5 10v AUT (412) '94
Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
« Reactie #48 Gepost op: 26-11-2019 18:26:58 »
Vandaag weer voor een jaar goedgekeurd. Prima service door Tosun in Enschede.
Links ashoes vervangen, remleidingen links voor en achter bleken verkeerd om gemonteerd.

Viel me alleszins mee!
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"