Tuuur’s 855 GLE uit 1994

Gestart door tuuur, 02-10-2019 14:23:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cornelis-b

Mooi zitten nog aluminium draagarmen onder, waar je de rubbers en de kogels los van kan vervangen, zijn ook best gewilde draagarmen ook.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

tuuur

Vandaag met de V70 rijdende buurman de auto opgekrikt en dat was onmiddellijk duidelijk: draagarmen hebben belachelijk veel speling. Dus de uitlijner kan afgebeld en afspraak bij de garage gemaakt worden.

Ook lekt er iets bij de rechter aandrijf as:



Als laatste kwamen we er nog achter dat er vocht in de richtingaanwijzers voor zat, en dat die ook nog eens erg los zitten.
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

volvobug

Dat is de ashoes die stuk is, zit een gaatje of scheur in waardoor het homokineetvet naar buiten wordt geslingerd. Hoes is met wat handigheid en garagezeep na afloop goed te vervangen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

tuuur

Citaat van: cornelis-b op 03-10-2019 15:54:16
Mooi zitten nog aluminium draagarmen onder, waar je de rubbers en de kogels los van kan vervangen, zijn ook best gewilde draagarmen ook.

Dank voor de info!

Rubbers en fuseekogels en rechter ashoes moeten dus vervangen worden. Ik heb de afspraak met de uitlijnert maar vooreerst afgezegd...
Ik wil hem graag zo Volvo mogelijk houden; ben geen sportieve rijder, meer een rustige, comfortabele chauffeur.

Bij deze dan een oproepje: zijn er forumleden in de regio twente die me daarbij zouden kunnen/willen helpen? Ik ben niet onhandig maar heb dit soort onderhoud nog nooit gedaan.
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

marc-850

Citaat van: tuuur op 03-10-2019 21:17:34
Als laatste kwamen we er nog achter dat er vocht in de richtingaanwijzers voor zat, en dat die ook nog eens erg los zitten.

Zitten de veren er nog op, of zijn ze uitgelubberd? Die houden de unit op zijn plaats.

tuuur

Citaat van: marc-850 op 04-10-2019 19:10:10
Zitten de veren er nog op, of zijn ze uitgelubberd? Die houden de unit op zijn plaats.

Die zitten er zo te zien wel op, en zullen dan wel uitgelubberd zijn. Ga ik nog beter naar kijken.
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

tuuur

"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

tuuur

#22
Toch maar eens wat beter gekeken, na een rit van 55km, met lopende warme motor.
Het wordt toch behoorlijk nat, vooral onderin. Aan de bestuurderskant lekt het van het spatplastic af.





"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

volvobug

Slangeklemmen van de bovenste en onderste slang die op de radiateur zit al eens vaster gedraaid? Als dat niet helpt goed de slangen controleren op scheurtjes maar de radiateur kan ook lek zijn.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Wouter1973

Over de lekkage bij het expansietankje: dat is vermoedelijk een inwendig gecorrodeerd buisje in het plastic 'tuitje' waar het slangetje naar thermostaathuis op aansluit. Bekend euvel. Als je de slang losneemt (even een lege fles bij de hand houden om de slang tijdelijk in te hangen) zie je waarschijnlijk dat het plastic tuitje gebarsten is.

volvobug

Citaat van: Wouter1973 op 11-10-2019 21:29:40
Over de lekkage bij het expansietankje: dat is vermoedelijk een inwendig gecorrodeerd buisje in het plastic 'tuitje' waar het slangetje naar thermostaathuis op aansluit. Bekend euvel. Als je de slang losneemt (even een lege fles bij de hand houden om de slang tijdelijk in te hangen) zie je waarschijnlijk dat het plastic tuitje gebarsten is.

Deze dus:

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

tuuur

Thanks, daar ga ik naar kijken.

Volgens mij is ABS lampje nog steeds afkeur, ga er in elk geval naar laten kijken. Ashoes ga ik ook niet zelf doen omdat daarvan door meerdere mensen gezegd wordt dat dat een lastige klus is.

De draagarmrubbers en fuseekogels zou ik wel graag zelf doen maar ik heb niet veel tijd deze dagen. Dus laat ik ook doen.
Koelvloeistoflek lijkt me groter dan alleen het expansievat,  moet ook opgelost worden...

Van de week heb ik een rit gemaakt waarbij meerdere malen het koelvloeistof lampje ging branden. Had geen nieuw bij me en ben zsm naar huis gereden. Temperatuur meter bleef wel op het normale niveau dus ik hoop maar dat het verder goed is gegaan...
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

850blues

Citaat van: tuuur op 14-10-2019 10:04:17
Van de week heb ik een rit gemaakt waarbij meerdere malen het koelvloeistof lampje ging branden. Had geen nieuw bij me en ben zsm naar huis gereden. Temperatuur meter bleef wel op het normale niveau dus ik hoop maar dat het verder goed is gegaan...

Temp-meter niet echt vertrouwen, vaak gelezen dat ie lang op 3-uur blijft staan....
Tip: niet te lang mee blijven rijden maar bij garage onder druk laten zetten. Bij mijn roffel vorig jaar op die manier snel het lek gevonden-> radiateur, aansluiting metaal op plastic (En ook een klein beetje bij slangklem achter op het blok).
En voor tussentijds bijvullen bijv. KV van Action of Kruidvat ;)
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

tuuur

Citaat van: 850blues op 14-10-2019 13:45:37
Temp-meter niet echt vertrouwen, vaak gelezen dat ie lang op 3-uur blijft staan....
Tip: niet te lang mee blijven rijden maar bij garage onder druk laten zetten. Bij mijn roffel vorig jaar op die manier snel het lek gevonden-> radiateur, aansluiting metaal op plastic (En ook een klein beetje bij slangklem achter op het blok).
En voor tussentijds bijvullen bijv. KV van Action of Kruidvat ;)

Heb een afspraak gemaakt voor woensdag bij Tosun in Enschede en nu standaard een fles kvs bij me.
Heb er sinds vrijdag niet meer mee gereden en ga er alleen nog maar mee naar de garage rijden ;-)
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

tuuur

Net telefoontje van de garage gekregen.
De ashoes is vervangen, de draagarmrubbers nog niet, koelvloeistof lek ook nog niet opgelost.
Ze hebben geconstateerd dat er ook een flink olielek is, ze gaan nu eerst naar de oorzaak daarvan zoeken en bellen me dan terug met de bevindingen, "en of de auto het waard is dat te repareren".

Spannend!
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"