Tuuur’s 855 GLE uit 1994

Gestart door tuuur, 02-10-2019 14:23:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TBoss3

Ik heb wel eens gehoord dat na het afkoppelen van de accu de stationair regelaar 'vergeet' wat het beste toerental stationair is. Na een tijdje zou hij zichzelf weer inleren en zou het toerental weer optimaal moeten zijn.
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

tuuur

#46
Vrijdag heb ik een probleemloze rit van Hengelo naar Deventer en daarna naar Hoofddorp en uiteindelijk naar Oss gemaakt. Zaterdag ochtend zag ik dat een achterwiel half op de stoeprand stond, dus even verplaatst. Zaterdagavond zou ik er een eindje mee rijden; maar toen startte hij niet meer...
De startmotor ging wel rond maar maakte een raar geluid.

Even op het forum gezocht en dingen gevonden als:
- massa
- zwakke accu
- vuile plus pool van de accu
- kabels
- tik tegen de startmotor geven
- 5 minuten wachten en weer proberen

Tikken geprobeerd, 5 minuten wachten geprobeerd, en starten klonk steeds zwakker.
Zondagmorgen nog eens geprobeerd, nog steeds geen resultaat.
Dus de ANWB gebeld.

Die was er binnen een half uur met een VW busje.
Hij heeft de Volvo aan de startkabels gezet, en er "extra stroom bijgezet".
Het duurde toch zeker nog een minuut of 10 voordat de Volvo wilde starten...

Zijn uitleg: het was een combinatie van een slechte accu, een te lichte accu (63Ah en 540 A, terwijl 600A wordt geadviseerd), en het feit dat ik de auto kort had gestart om te verplaatsen.
Als je dat doet met een koude motor dan verbrandt niet alle benzine in de cylinders. Dat zorgt bij starten dan ervoor dat de bougies nat worden en dan heb je de motor verzopen.

Weer wat geleerd!
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

volvobug

Yep, bekend probleempje. Beetje overijverige koudstartverrijking. Nooit zomaar even een parkeervak verzetten of je moet de motor een paar minuten laten draaien. In voorkomend geval: doorstarten met het gaspedaal vol ingedrukt.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

tuuur

Vandaag weer voor een jaar goedgekeurd. Prima service door Tosun in Enschede.
Links ashoes vervangen, remleidingen links voor en achter bleken verkeerd om gemonteerd.

Viel me alleszins mee!
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

tuuur

Paar maanden later en de Volvo roffelt zijn kilometers zonder problemen; enige vreemde is dat bij lage snelheid en een scherpe bocht het stuur "omklapt". Ik denk dat dat met de uitlijning te maken zal hebben.
Kilometerstand is al meer dan 304.000 nu, dat betekent dat ik sinds eind september er al rond de 5000 km in heb gereden!
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

The Demon

Citaat van: tuuur op 21-01-2020 17:08:18
enige vreemde is dat bij lage snelheid en een scherpe bocht het stuur "omklapt".
Draagarm(en)/fuseekogel(s) die ruimte hebben?

tuuur

Citaat van: The Demon op 25-01-2020 20:50:24
Draagarm(en)/fuseekogel(s) die ruimte hebben?

Draagarmen zijn vervangen, 1 fuseekogel heeft speling (maar volgens de garage waar ik de APK liet doen binnen de normen).
Fuseekogel wordt in elk geval de volgende klus.

Plus de olie. Ik peilde gisteren en zag dat de olie dik en caramelkleurig was... sludge, lijkt me, en mogelijk is daar meer aan de hand. Ik heb geen idee wanneer deze auto voor het laatst een beurt heeft gehad dus dat ga ik ook doen.
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

tuuur

Gisteren heeft een kennis van me de olie ververst en een nieuw olie filter gemonteerd.
Alle olie kwam er zwart onderuit dus dat is wel een geruststelling. Het lijkt er dus op dat er in de oliepeilstokbuis condens opbouwt of zoiets, en dat het alleen daar versludget.

De hele onderkant van de motor dreef van de olie overigens. Dus ergens zit iets niet goed...
Wat me opviel bij het er weer opschroeven van de carterplug is dat daar geen afdichtringetje op zat (maar de kennis heeft veel meer ervaring dan ik dus ik hield me maar stil, haha).
Zou het zoiets simpels kunnen zijn?

Plan is om over 5000km weer de olie en oliefilter te gaan verversen om de boel wat schoner te krijgen.
Ik heb goede notities gemaakt zodat ik het zelf kan dan!
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

Maestro12

Er hoort wel degelijk een 'pakkingring' bij de carterplug te zitten
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

elianmars

Er hoort inderdaad een ring tussen. Zonder ring sluit het echt niet af  :eusa_shifty:

volvobug

Kan zijn dat de aluminium! pakkingring aan het carter is blijven "plakken". 
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

NinaPaul

Het niet vervangen van de alu ring vind ik zo vreemd, die is inkoop nog geen 15 cent.

(En als je ze per stuk koopt, misschien een euro, dat zijn de kosten toch niet op een olie wissel?!)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

tuuur

Citaat van: NinaPaul op 02-02-2020 22:19:37
Het niet vervangen van de alu ring vind ik zo vreemd, die is inkoop nog geen 15 cent.

(En als je ze per stuk koopt, misschien een euro, dat zijn de kosten toch niet op een olie wissel?!)

Helemaal mee eens, beginnersfoutje van mijn kant ;-)
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

tuuur

Inmiddels meer dan 310.000 km op de teller, na het vervangen van de bougies start hij een stuk beter en heeft hij meteen het goede toerental.

Volgende week gaan we flink verhuizen dus dan is het handig als je een Volvo stationwagon hebt, we zullen best een aantal langere, zwaar beladen ritten gaan doen.
En natuurlijk, juist nu gaat het motorlampje branden, waarvan het boekje zegt dat de auto niet mag rijden als het brandt... :evil:

De auto klinkt en rijdt er niks minder om. Toch maar uit laten lezen?
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.