startprobleem S80

Gestart door joebar, 07-10-2019 12:28:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joebar

Hoi luitjes
Al lang niet meer hier geweest omdat ik mijn v70 heb vervangen door een S80 2.4t, maar aangezien het dezelfde motor is probeer ik het toch eerst hier..
Mijn S80 heeft het volgende probleem...
Als hij langer dan 5-6 uur heeft stilgestaan en ik wil starten, dan slaat hij niet of moeilijk aan...
Het lijkt alsof er geen brandstof komt, maar als hij dan aanspringt ruik je de benzine..
Hij slaat wel altijd aan, maar duurt gewoon 4-5 seconde en dan loopt hij een 10 tal  seconde beroerd , alsof hij op 3-4 pitten loopt, en alleen door het gas even in te trappen gaat hij over dat punt heen, en daarna geeft hij geen klap verkeerd meer, geef ik geen gas bij slaat hij af, en daarna kan ik hem gewoon weer starten met dezelfde problemen...
Injectors al gewisseld, en voor ik mer ga wisselen, wil ik even kijken of hier misschien de oplossing komt, of iemand dit eerder heeft meegemaakt
Het betreft dus een S80 2.4 T 2003 met 290K

Mijn dank is groot

volvobug

Mijn eerste gedachte was lekkende injector(-en) waardoor hij meteen verzuipt, maar toen las ik dat je die al gewisseld hebt.
Kan teveel koudstartverrrijking zijn door verkeerde temperatuursensorwaarde of foute timing ontstekingsstijdstip? Temperatuursensor of nokkenassensor? Maar er zijn vast nog wel andere opties.
Zit er ook nog LPG in of alleen benzineinjectoren?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Died850

Ik zou inderdaad de temperatuursensor vervangen zoals volvobug aangeeft met jouw symptomen.

joebar

er zit wel LPG in, maar dampgas systeem..
Ga even de temperatuursensor controleren

volvobug

Ook dampgas systeem zal toch wel kunnen lekken via een niet functionerende afsluiter of zo? ik heb het zelf recent gehad, weliswaar met een lekkende LPI injector, dat als het inlaatspruitstuk vol 'hangt' met gelekte LPG dat je een seconde of 5-6 moet doorstarten voordat hij aanslaat.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

joebar

dat strookt niet met mijn gevoel dat het alleen na een stilstand van 5 uur of meer gebeurt, het is echt alleen maar de eerste keer starten na die stilstand

volvobug

Citaat van: joebar op 08-10-2019 20:10:16
dat strookt niet met mijn gevoel dat het alleen na een stilstand van 5 uur of meer gebeurt, het is echt alleen maar de eerste keer starten na die stilstand

Dat was bij mij ook het geval, starten na een uur stilstand geen probleem, starten na een nacht stilstand wel. En die periode werd steeds korter omdat de injector harder ging lekken. Als het inlaatspruitstuk weer 'gezuiverd' is, duurt het weer een paar uur stilstand totdat een zeker 'verzadigingspunt' is bereikt waardoor het blok zich bij de eerstvolgende start weer verslikt. Dat, in combinatie met afkoeling waardoor de tempsensor een lagere starttemperatuur registreert met meer verrijking tot gevolg.

Jouw startprobleem kan uiteraard een andere oorzaak hebben maar ik zou gaslekkage niet op voorhand uitsluiten. Ik kon het overigens makkelijk diagnosticeren door na stilzetten van de motor, de druk van de leiding tussen afsluiter en injectoren af te laten. Misschien heb je bij jouw dampgassysteem een vergelijkbare mogelijkheid?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

joebar

Hallo luitjes...
Misschien hebben jullie er wat aan maar lees maar mee..( achteraf ga je dingen combineren)
Ik rijdt dus LPG, en van de zomer in LUX, de tank lekker afgetopt met E10 1,19 per liter...
Dus lekker door naar ons chaletje in Z frankrijk, en een maandje in dat heerlijke land verbleven..
Daar merkte ik al dat hij af en toe net iets meer tijd nodig had om te starten, en soms bij het inschakelen van de versnelling(aut) afsloeg, maar goed na 5 mtr was dat weg en daarna geen probleem ...
terug in Nl werd het kouder, en de startproblemen werden erger, maar lopen op gas, starten als hij warm was , allemaal geen probleem...
Nu na een paar vlotte ritjes in Dld waar ik hem liever op benzine zet, was de tank leeg, en in Dld gevuld met super...
Alle problemen weg, start weer als vanouds, sleutel omdraaien, en gewoon mooi rond lopen ..
in de tussentijd wel de temp sensor vervangen, injectoren, drukregelaar, druk gemeten benz pomp, uit laten lezen ...
Dus zoals het er nu uitziet, de meuk uit Luxemburg die de veroorzaker was

850blues

Dank voor het terugkoppelen. (en leuk dat je hier nog eens komt  ;))

HIER mijn bevinding met E10. Sinds de accupool los actie is de moter niet meer afgeslagen.

Mogelijk dat in jouw geval - LPG - nog iets anders meespeelt. E10 zou sneller verouderen. Als je ff op het web zoekt, kom je uitspraken tegen dat het na een paar maanden al niet meer bruikbaar is.

Btw, ik stap waarschijnlijk ook over op 98. Sinds ik E10 tank is mijn verbuik (BC) gestegen van 9.9 naar 10.5 l/100km.
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm