Dagboekje 850 T5

Gestart door Lucas, 11-10-2019 23:44:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lucas

Dan zal ik er ook maar eens aan beginnen.

Ongeveer 2.5 maanden terug ging mijn vorige auto naar de eeuwige jachtvelden, ratel in het blok en een goeie knal later zag 'ie het niet echt meer zitten.

Toen maar eens gaan kijken op Marktplaats/Autoscout. Eerst een V70 gevonden die op foto's erg netjes uitzag met een kilometerstand van net geen 250k, met een maatje van het diepe zuiden opgereden naar omgeving Hilversum. Eenmaal aangekomen was deze niet bepaald zoals geadverteerd, nogal veel schade, een goor (niet eens gewoon vies meer) interieur. Nouja, schade wegwerken heb ik gelukkig ervaring mee, en een interieur goed schoonmaken kan ik ook nog wel. Toch maar eens een rondje gaan rijden waarbij het nogal opviel dat de auto een vrij breed scala aan opmerkelijke geluiden maakte. Uiteindelijk afgezien van de koop, gelukkig maar want de eigenaar kreeg de auto niet meer gestart toen we vriendelijk bedankt hadden. Dan maar met lege handen naar huis, maar met een volle beurs. Op de weg naar huis nog eens op Marktplaats gekeken om te zien wat er nog stond, en zo kwam ik mijn huidige 850 T5 tegen.

Na een uurtje treinen stond aangekomen, gelijk viel me de sticker van het 850 Forum op, dus ik had het vermoeden dat de auto nog wel eens van een liefhebber geweest zou kunnen zijn (anders zitten we niet hier he?). Tijdens de testrit gelukkig geen vreemde dingen zoals bij de V70.

Uurtje later had ik de sleutels in m'n handen, en kon ik richting huis.

Het eerste wat me opviel was hoe makkelijk die wagen rijdt, niet normaal! Cruisecontrol aan en gaan haha.

Eenmaal thuis aangekomen:






De dagen erna eerst een lijstje gemaakt met wat ik moest doen om hem technisch weer een beetje in oude glorie te herstellen, ik heb het idee dat er mettertijd wat op onderhoud bezuinigd is namelijk.

De eerste dagen lekker kunnen rondkachelen, tot op een gegeven moment het KVS lampje aanging, da's meestal niet best dus maar eens even kijken. Blijkt dat ik de bovenkant van de dop van het expansievat ben verloren. Gelukkig had de lokale automaterialenzaak die op voorraad dus kon ik weer verder. Dacht ik, want de dag erna begon het stomme ding weer te branden...

Kon er maar niet achter komen waardoor ik steeds KVS bleef verliezen, ook aangezien ik geen natte plekken onder de auto had, en ook geen witte rook zag.

Diezelfde avond bij een kennis het systeem op druk gezet waardoor we er heel snel achter waren waar het lek zat, namelijk precies op de rechterbovenhoek van de radiator. 1 nieuwe radiator later en we konden weer op weg.

Weekje later kreeg ik toch meer en meer het idee dat ik met een 8 cilinder onderweg was, brandstofverbruik schoot ineens omhoog van ongeveer 1 op 8 naar nog geen 1 op 5 met rustig rijden. Nou is zo'n T5 zeer zeker geen zuinigheidswonder, dan had ik een Aygo ofzo moeten kopen.

Mede doordat ik op een gegeven moment constant een benzinelucht onder de kap had, eens de injectoren losgehaald, genummerd, en ultrasoon laten reinigen. Laten we het erop houden dat 3 ton een behoorlijke hoeveelheid troep achterlaat. Na 3 (!!!) keer het ultrasoonbad verschoond te hebben, waren de injectoren goed. Diezelfde avond teruggeboud en de volgende ochtend in de auto gestapt naar Rosmalen. Gelijk een goede test voor het verbruik, en toen we thuiskwamen konden we constateren dat het zuipgedrag tot een heel acceptabel niveau is teruggedrongen.

Tot nu toe vallen me de kosten heel erg mee, even een lijstje.

Auto: €1600,-
Radiator: €120,-
Expansievat dop: €10,95
Winterbanden op Clava velgen: €220,-
Bougies, Rotor/Verdelerkap: €101,-
Hondenrek: €75,-

Dingen die op de planning staan:

Distributieset inclusief waterpomp en spanrollen.
Schroefset aangezien de originele veren/dempers op z'n zachtst gezegd hun beste tijd gehad hebben.
US knipperlichten.
Tandwieltje teller vervangen.
Schades beetje bij beetje wegwerken/spuiten.

Dat was 'm voor nu wel even denk ik,
Lucas.
'96 850 T-5

)()()sT

Goed bezig! Ik zal je wel eens tegenkomen hier in de buurt :)
Leuk dat je een blogje begint, die zijn hier niet meer zo actief (waaronder ikzelf ;D)

Miyel

Hey Lucas.. leuk, zo'n blog! Wij hadden elkaar gesproken over de injectoren reinigen, net voor Rosmalen.
Toch nog gelukt bij het 1e bedrijf dat ze gereinigd heeft?
Goed dat het gelukt is, ik had het niet eens daar gezocht  :eusa_silenced:
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Lucas

Klopt ja, inmiddels zit ik rond de 1 op 8/8,2 qua verbruik, dus het heeft gelukkig wel geholpen.

Al een paar dagen last van een gekke 'Klak' linksvoor. Gisteren toch maar eens de nagekeken waarbij bleek dat linksvoor de veer gewoon los op de demper ligt, schroefset stond al op de planning dus die zal eerdaags besteld worden.
'96 850 T-5

Lucas

Eventjes stil geweest hier, maar zeker niet stil gezeten.

Eerst maar eens begonnen met alle plastic zooi onder de kap schoon te maken, zijn die loze zaterdagen nog ergens goed voor lol. Toen ik op een gegeven moment de kap waar de gaskabel onderdoor loopt eraf haalde, viel me op dat de kabel zelf wel erg losjes op de rol lag, wat alleen maar werd bevestigd doordat na 2 keer gasgeven hij er spontaan vanaf liep. Nou meen ik me te herinneren dat ik ergens gelezen heb dat de cruise control via het pedaal gesteld wordt. Als ik dus even nadenk lijkt het me logisch dat die steun/rol/whatever bij de pedalen kapot gelopen is waardoor de kabel zo los hangt... Correct me if I'm wrong.

Aanhangertje met wat plastic.


Alles terug, ook even een groot deel van de olieresten van het kleppendeksel afgepoetst.


Ongeveer 2 weken terug de nieuwe injectoren binnen gekregen, en gemonteerd. Gelijk was de benzinelucht uit het interieur weg, liep de auto een stuk rustiger en was het verbruik van een cruiseschip ook weer verleden tijd.



Naderhand de oude injectoren eens bekeken, en het duurde niet lang of we hadden de reden gevonden. 3 van de 5 injectoren spoten meer benzine naast de inlaat dan dat er werkelijk in de inlaat terecht kwam, en de andere 2 waren veranderd in Kärcher hogedrukreinigers  :eusa_doh:.

Geen vuurwerk, maar wel oud en nieuw  :eusa_whistle:



Toen dat probleem verholpen was heerlijk kunnen rijden met de 850, geen centje pijn...

Dacht ik, maar aangezien ik de laatste maanden nogal een naam heb opgebouwd met dingen die spontaan misgaan/de soep in draaien, had ik al een vemoeden dat er binnenkort weer wat op de planning zou komen... :eusa_wall:

En die pech kwam er, en hoe...

's Avonds een maatje naar huis gereden van een feestje, niks aan de hand. Draai de weg op, rij de straat uit en kon de auto gelijk naast de kant in de berm zetten, giga olielucht in het interieur dus voor de zekerheid maar eventjes uitgestapt. Motorkap open en ja hoor, turbo heeft andere ideeën over hoe de rest van de avond uit gaat zien. Zeiknat, zowel de turbo als de aansluiting van de olieretour op het blok.

Gelukkig heb ik een kennis die dicht in de buurt woont, en nog wakker was. dus even gebeld, en een paar minuten later was hij er al, nooit gedacht dat ik zo blij zou zijn om 4 ringen op een grille te zien  ;D.




Ondertussen de rest van de vloeistoffen nagekeken, maar toen had de turbo ook nogal wat koelvloeistof uit het expansievat opgeslurpt, en achter er uit gegooid. was best goed te zien aan de achterklep en bumper de volgende dag...



(PS, ja die strip onder de ruit gaat er binnenkort uit, is toch al knakegaar en deels weg.)

Dus zoeken geblazen naar een andere turbo, mede uit het oogpunt dat ik uiteindelijk de auto wil laten chippen.
Via Deijne een mooie 16T uit kunnen halen, geen scheurtjes, geen rare dingen voor zover ik kan zien, dus dat is al mooi meegenomen. Deze zal een dezer dagen ingebouwd worden.





(op de achtergrond nog 1 van m'n hobbies, en nee, niet de Johma Kip-Kerrie salade  ;D).
Mocht iemand interesse hebben in een mooi presse-papier in de vorm van een 13G turbo  :eusa_dance:.

Lucas.
'96 850 T-5

Vulk

Aan zo een 16T ga je veel lol beleven. Is echt een fijne turbo.

Miyel

Lekker bezig! Inderdaad, 16T geeft lekker vermogen en pakt snel en soepel op.. zeker icm de witte injectoren een goede match. Wel meteen laten tunen ja!
Gaskabel die losjes hangt heeft niet met cruise control of pedalen te maken, eerder gewone slijtage. De handremkabel van een fiets moet je ook soms wat strakker stellen. Bovenop de gasklep zit ook een stelschroef op het eind van de kabel. Wel opletten dat hij volledig dicht kan nog, een gaskabel spannen is geen manier van Tuning (war sommigen denken).
Cruise control is een vacuumbalg die het pedaal in trapt net als je voet zou doen, zit niet met de kabel verbonden.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

arjenT5R

Heb zelfs als gezien dat die kabel zo slap hing dat de volgas stand niet eens meer gehaald werd in de logs :P ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ozzzz

Citaat van: arjenT5R op 21-11-2019 07:52:42
Heb zelfs als gezien dat die kabel zo slap hing dat de volgas stand niet eens meer gehaald werd in de logs :P ;D

:eusa_shifty:

Miyel

In dat geval neem ik mijn woorden terug en kan gaskabeltuning wel echt werken  ;D
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

)()()sT

Een 16T is prima, ga je hem er zelf op sleutelen?

Lucas

Jup, turbo zet ik met een maatje zelf erop. Vertrouw garages zover als ik ze kan gooien  ;D

Hmm, dan zal ik eens naar dat balgje moeten kijken. Het is meer een luxeprobleem, maar ik mis het toch wel.

Gaskabel is gesteld en de klep sluit mooi.

Voor de rest ben ik nog bezig met het reguliere onderhoud, maar door familie omstandigheden run in de komende tijd eventjes 2 huishoudens. Updates zullen daarom iets trager zijn.

'96 850 T-5

Miyel

Vooral je tijd nemen.. als je nog maar kort tijd hebt als je ergens aan begint weet je zeker dat je het niet af krijgt.

Cruise control werkt dus niet? Helemaal niet, of houdt hij de snelheid niet goed vast en reageert hij traag? Het is een vacuumsysteempje; de vacuumpomp zit onder de accu, slang loopt van daar door het schutbord naar de pedalen. Op de koppeling en rempedaal zit een ventiel waar een aftakking van de vacuumleiding op zit; trap je een pedaal in dan creeert het ventiel een 'lek' en valt de vacuum weg. De leiding eindigt bij de balg op het gaspedaal, die trekt middels het vacuum aan het pedaal.
De pomp wordt uiteraard elektrisch aangestuurd, ik meen vanuit ECU.
Grote kanshebber is dan ook een lek in de leidingen of ventielen, of de pomp die ondermaats presteert.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Lucas

@Miyel, ik heb gelukkig genoeg ervaring/tijd. Zaterdag gaat de turbo eronder.

Dat van de cruisecontrol is interessant, ga ik dan ook even nakijken. Het is echt meer een luxeprobleem maar het is wel jammer dat het niet werkt. Ook heb ik gezien dat er aan de bestuurderskant een zwarte pot hangt, heeft ooit een beunhaas opgehangen aan een stel tywraps. Geen porum zo dus die wil ik nog goed vastzetten.

Binnenkort wil ik ook de carterventilatie vervangen, heb nog geen handschoentest gedaan maar meer uit voorzorg. Daarna begint het stilletjes aan tijd te worden om de D-riem en waterpomp te doen. Sogauw die gedaan zijn heb ik gelukkig het achterstallig onderhoud ingehaald.

Lucas.
'96 850 T-5

freefall

Citaat van: Lucas op 21-11-2019 20:25:09
@Miyel, ik heb gelukkig genoeg ervaring/tijd. Zaterdag gaat de turbo eronder.

Dat van de cruisecontrol is interessant, ga ik dan ook even nakijken. Het is echt meer een luxeprobleem maar het is wel jammer dat het niet werkt. Ook heb ik gezien dat er aan de bestuurderskant een zwarte pot hangt, heeft ooit een beunhaas opgehangen aan een stel tywraps. Geen porum zo dus die wil ik nog goed vastzetten.

Binnenkort wil ik ook de carterventilatie vervangen, heb nog geen handschoentest gedaan maar meer uit voorzorg. Daarna begint het stilletjes aan tijd te worden om de D-riem en waterpomp te doen. Sogauw die gedaan zijn heb ik gelukkig het achterstallig onderhoud ingehaald.

Lucas.

Die beunhaas die die zwarte pot met tie wraps aan je subframe gebeund heeft heet volvo  ;D
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am