850 2.0 t5 bokt bij inkomen turbo

Gestart door zwabbert, 17-11-2019 14:52:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zwabbert

hallo ik heb een 850 2.0 t5 turbo. nou is het probleem dat de auto bij hard accelereren heel hard bokt. dus vanaf 3000 a 4000 toeren bokt hij.
wat bedoel ik met bokken, je wordt in je stoel gedrukt door het versnellen heel even lijkt al het vermogen weg te zijn of anders gezegd er lijkt geen ontsteking plaatst te vinden, waarna hij weer vrolijk verder gaat met versnellen. dit heeft hij vooral in versnelling 3 en hoger. normaal zou ik kijken of ik hem kan uitlezen maar de zekering van de obd brand steeds door dus ik kan hem niet uitlezen. iemand enig idee waar ik dit zou moeten zoeken.

dingen die ik al vervangen heb om het probleem op te lossen
-gehele ontsteking behalve bobine
-brandstoffilter
-carterventilatie
-injectoren laten reinigen

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

zwabbert

niet bij mijn weten maar de boost meter van de auto zelf gaat wel voorbij de schaal/meter

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

zwabbert

#4
Citaat van: arjenT5R op 17-11-2019 16:30:02
Dan heb je daar je probleem...
wat bedoel je daar mee kan de auto zo gaan bokken doordat hij gechipt is en daardoor een te grote boost opbouwt? en zo ja hoe kan ik dit oplossen? hem opnieuw laten chippen/nieuw programma laten schrijven?

arjenT5R

Ja kan beide of slechte tunings of er is een slang oid lek waardoor je zoveel boost opbouw hebt.
De vacuumslang naar de wastegate bijvoorbeeld..


Is wel een veel voorkomend iets dat de vacuum slangen rot zijn... slechte tuning komt helaas ook genoeg voor...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk

Heb je originele bougies gemonteerd? Welke kabels, rotor, verdeler?
Eventueel de elektrodeafstand van de bougies op 0,6mm zetten ipv 0,7 (is een lapmiddel, maar het kan helpen).

Verder zou ik inderdaad het vacuumtraject eens zeer kritisch nalopen.

cornelis-b

Je zegt alle ontstekingsdelen te hebben vervangen behalve de bobine, ook deze kan de boosdoener zijn. Kan er over mee praten.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

zwabbert

Citaat van: Vulk op 18-11-2019 13:11:38
Heb je originele bougies gemonteerd? Welke kabels, rotor, verdeler?
Eventueel de elektrodeafstand van de bougies op 0,6mm zetten ipv 0,7 (is een lapmiddel, maar het kan helpen).

Verder zou ik inderdaad het vacuumtraject eens zeer kritisch nalopen.

bougies zijn van volvo zelf
rotor en verdeelkap zijn van bosch
bougiekabels van bougicord

arjenT5R

Vacuumslangen handel eerst maar eens bekijken dan.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

cornelis-b

Wagen kan getuned zijn en daarom de schaal van de turbodruk meter volledig uitlopen, check de bobine. Een gare bobine kan bij hogere toeren heel rare dingen doen waardoor de wagen begint te hukkelen / bokken als een malle.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

zwabbert

#11
heb de auto naar de garage gehad om het probleem met de obd te laten oplossen (binnen verlichting unit doorgeknipt door vorige eigenaar, waarom geen idee) en tevens te checken op vacuum lekken, uitslag zo lek als een mandje
vacuum lekkages zijn nu opgelost, auto bokt nu niet meer maar de turbo lijkt nou niet echt meer wat te doen en tevens schommelt de boostmeter nu ook (net als het vermogen, enig sinds zeeziek bij vol vermogen)

vacuum lekkages zijn nu opgelost maar de obd gaf mij de volgende foutmeldingen
535 TC control valve signal (turbo regelklep)
133 maximum enrichment sensed short term fuel mixture too weak

om storing 533 op te lossen dacht ik dit nodig te hebben
http://europeantuning.luondo.nl/nl/11200079/heavy-duty-turbodruk-regelventiel-bosch-m4-3
iemand enig idee hoe en wat ik hiervoor moet vervangen/aanpassen (ben van plan over te stappen naar een 18t dus ga er geen nieuwe 15g inzetten)

arjenT5R

porsche versie van pierburg tcv nemen die kost 1/3 van dat... die ipd troep werkt van geen meter.

dat de stft nog steeds buiten bereik is wil toch zeggen dat er nog iets mis is... qua vacuum lekkage of eventueel lmm of lambda sonde probleems.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

zwabbert

Citaat van: arjenT5R op 26-11-2019 15:57:42
porsche versie van pierburg tcv nemen die kost 1/3 van dat... die ipd troep werkt van geen meter.

dat de stft nog steeds buiten bereik is wil toch zeggen dat er nog iets mis is... qua vacuum lekkage of eventueel lmm of lambda sonde probleems.

bedoel je deze?
https://www.autodoc.nl/pierburg/965451?gshp=1&gclid=Cj0KCQiAt_PuBRDcARIsAMNlBdpkEvBIz5umznKd5FV_zwwphXHup9XtpCKbl0wQ-tWmYvLwPaUcIdkaAsOYEALw_wcB

Vulk

#14
Citaat van: arjenT5R op 26-11-2019 15:57:42
porsche versie van pierburg tcv nemen die kost 1/3 van dat... die ipd troep werkt van geen meter.

dat de stft nog steeds buiten bereik is wil toch zeggen dat er nog iets mis is... qua vacuum lekkage of eventueel lmm of lambda sonde probleems.

Kan ook nog een oude fout zijn door de lekke slangen.
Ik zou de fouten resetten en de accuklemmen loshalen om de fuel trimms opnieuw in te leren. Ook zou ik de aansluitingen van de vacuumslangen op de tcv (correct gemonteerd?) controleren.

Nadien kan je dan verder naar de oplossing zoeken indien nodig.