Auteur Topic: upgrade turbo en chippen  (gelezen 1065 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjenT5R

  • Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 9948
  • Geslacht: Man
  • I've got propane running around my brain!
Re: upgrade turbo en chippen
« Reactie #15 Gepost op: 22-11-2019 22:03:33 »
Een 2.0 krijgt een 18T echt wel aan het spoelen hoor...
Een 16T of 18T maken elkaar amper wat qua formaat.
De turbinewielen zijn gelijk en de compressorwielen verschillen niet meer dan een paar mm...

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11886
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: upgrade turbo en chippen
« Reactie #16 Gepost op: 22-11-2019 22:44:46 »
Een 2.0 krijgt een 18T echt wel aan het spoelen hoor...
Een 16T of 18T maken elkaar amper wat qua formaat.
De turbinewielen zijn gelijk en de compressorwielen verschillen niet meer dan een paar mm...


De belevenis is persoonlijk Arjen. Daarom is het goed dat jij jouw advies geeft en ik mijn kanttekening plaats. :)
Een echte referentie qua rijplezier zullen we nooit hebben.

Ik heb zelf geen ervaring met de combinatie van een 2L motor met een 18T. Mij lijkt het wat krap. Als jij die wel hebt en dat goed vindt rijden neem ik je ervaring onmiddellijk aan.
« Laatst bewerkt op: 22-11-2019 22:54:19 door razorx »

ddvries04

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • 760 T5 '84, V70 T5 '99, V70N T5 '01
Re: upgrade turbo en chippen
« Reactie #17 Gepost op: 22-11-2019 23:36:44 »
2.0 met 18t rijd prima, niet echt anders dan een 16t. Zou deze wel het liefst wel met schuine flens nemen, rijd zoveel beter...
1984 760 T5 (M4.4, B5234T3, 16T, Schutten chip, 3" uitlaat, japanifold)
1999 V70 T5 (ME7, B5234T3, 18T, Schutten chip, LPI, 3” dp, japanifold)
2001 V70 T5 (B5234T3, LPG)

V70R^2

  • Beunhaas deluxe.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2635
  • Geslacht: Man
  • To heaven for the climate, to hell for the company
Re: upgrade turbo en chippen
« Reactie #18 Gepost op: 22-11-2019 23:47:57 »
Een 2.0 is inderdaad een flinke hap slagvolume minder om die turbo aan de duwen, echter is 16t-18t-19t allemaal relatief klein spul, dat komt wel goed, maar verwacht geen koppelmonster met een 2.0 erachter.

Voordeel van een 2.0 is dat ze gewillig toeren maken.

Mocht je meer willen doen, een 2.3 krukas zit er zo in... (en zuigers, die heb je ook nodig, anders klopt je compressie verhouding niet meer)

arjenT5R

  • Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 9948
  • Geslacht: Man
  • I've got propane running around my brain!
Re: upgrade turbo en chippen
« Reactie #19 Gepost op: 23-11-2019 00:06:53 »
Als je een 2.0 wat rijker zet onderin dan merk je met de std 16T iig weinig verschil met een 2.3 vind ik hoor....

Tenminste als je de load req van een 2.3 in een 2.0 computer zet dan en onderin wat rijker zet ;D

Maar dat is miss weer wat ver gezocht dan... iig een 2.0T wil ook echt wel vermogen maken en turbo's aan de spoel krijgen.

En idd alles op het TD04HL platform is even groot (of klein) qua turbinewiel en A/R dus spool verschil tussen 16T of 18T of 19T is vrijwel verwaarloosbaar.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

ddvries04

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • 760 T5 '84, V70 T5 '99, V70N T5 '01
Re: upgrade turbo en chippen
« Reactie #20 Gepost op: 23-11-2019 00:16:26 »
Vrienden van me hadden een 2.0 met 16t rechte flens.ik een 2.3 met schuine flens. Pas vanaf de 230/240 begin ik bij ze vandaan te rijden. Standaard zijn de 2.0’s inderdaad wat minder qua koppel, doen gechipt weinig onder voor een 2.3... dit was wel een 2.0 v70 classic, deze zijn qua koppel wel al beter dan de 850’s (16t ipv 13g en witte injectoren ipv oranje (?) de classic 2.0 t5’s worden door de ecu ook al zo aangestuurd dat deze onderin wat meer turbodruk doen meen ik. Dit om het lagere koppel te compenseren
1984 760 T5 (M4.4, B5234T3, 16T, Schutten chip, 3" uitlaat, japanifold)
1999 V70 T5 (ME7, B5234T3, 18T, Schutten chip, LPI, 3” dp, japanifold)
2001 V70 T5 (B5234T3, LPG)

V70R^2

  • Beunhaas deluxe.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2635
  • Geslacht: Man
  • To heaven for the climate, to hell for the company
Re: upgrade turbo en chippen
« Reactie #21 Gepost op: 23-11-2019 00:20:42 »
Het zijn natuurlijk allemaal een beetje kinder turbo's. TD04 turbine huisjes zijn klein, dus dat spoelt altijd wel goed op. Zelfs al zet je ze op een 1.6 dan nog werkt dat prima. :D van 16t tot 20t en terror combinaties, spoelen doet het altijd wel met zo'n turbine huis van een slak uit je moestuin ;D ((Zelfs dat gekke dingen van mij boost al 1,0 bar bij 3200 en 2,0bar druk bij 3700 toeren. (na 4000 toeren breekt de hel los ;D))

zwabbert

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: upgrade turbo en chippen
« Reactie #22 Gepost op: 29-12-2019 17:36:04 »
Een 2.0 is inderdaad een flinke hap slagvolume minder om die turbo aan de duwen, echter is 16t-18t-19t allemaal relatief klein spul, dat komt wel goed, maar verwacht geen koppelmonster met een 2.0 erachter.

Voordeel van een 2.0 is dat ze gewillig toeren maken.

Mocht je meer willen doen, een 2.3 krukas zit er zo in... (en zuigers, die heb je ook nodig, anders klopt je compressie verhouding niet meer)

jij had toch ook verstevigde drijfstangen want ik zit nu een beetje rond te kijken en denk dat het toch maar verstandig is om er zwaardere drijfstangen in te zetten. als ik hier mee bezig ga is het dan handig om hem gelijk naar 2.3 te bouwen? hoeveel tijd moet je hier ongeveer voor rekenen is het iets wat je in een weekendje kunt doen?

ik heb totaal geen ervaring met uitbouwen van krukas zuigers en drijfstangen
« Laatst bewerkt op: 29-12-2019 19:28:47 door zwabbert »

V70R^2

  • Beunhaas deluxe.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2635
  • Geslacht: Man
  • To heaven for the climate, to hell for the company
Re: upgrade turbo en chippen
« Reactie #23 Gepost op: 29-12-2019 21:26:16 »
H-profielen in theorie in 2-3 dagen er in en eruit, krukas iets meer werk, dan moet het blok ook uit de wagen.

Ik heb inderdaad dat spul liggen, als je wilt, 2.3 krukas+sputterlagers+H-profiel drijfstangen incl. ARP bouten voor een leuke prijs, zelf de pakkingen en keerringen kopen.
« Laatst bewerkt op: 29-12-2019 21:29:11 door V70R^2 »

Hans Duiven

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
  • Geslacht: Man
  • V70N T5, V70N 2.4T, S60 2.4T, 855 T-5R
Re: upgrade turbo en chippen
« Reactie #24 Gepost op: 30-12-2019 21:40:02 »
Een 2.0 krijgt een 18T echt wel aan het spoelen hoor...
H-profielen in theorie in 2-3 dagen er in en eruit, krukas iets meer werk, dan moet het blok ook uit de wagen.

Ik heb inderdaad dat spul liggen, als je wilt, 2.3 krukas+sputterlagers+H-profiel drijfstangen incl. ARP bouten voor een leuke prijs, zelf de pakkingen en keerringen kopen.



Kost dat? 2200?

V70R^2

  • Beunhaas deluxe.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2635
  • Geslacht: Man
  • To heaven for the climate, to hell for the company
Re: upgrade turbo en chippen
« Reactie #25 Gepost op: 30-12-2019 21:42:48 »
Met of zonder arbeid? H-tjes erin is +/- €2500 all-in (en dan komt alles ook nieuw terug incl zuigerveren en blok even honen). Soms iets meer werk, hangt van de staat van de auto Olaf of er meer nieuwe onderdelen nodig zijn, denk aan carterventilatie en ander stage-0 werk.

Jelmar

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 618
Re: upgrade turbo en chippen
« Reactie #26 Gepost op: 30-12-2019 22:17:16 »
Honen met de motor nog in de auto en de krukas er ook nog in?
8 valves is more than enough.

arjenT5R

  • Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 9948
  • Geslacht: Man
  • I've got propane running around my brain!
Re: upgrade turbo en chippen
« Reactie #27 Gepost op: 30-12-2019 23:04:01 »
That's how we rock Jelmar!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!