2.5 10v (144 pk) of 2.4 20v (140 pk) en dan chip tunen tot 170 à 180 pk?

Gestart door JeroenV70, 23-11-2019 21:48:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JeroenV70

Ik ben op zoek naar een V70 Classic die vooral betrouwbaar moet zijn. Met de MY1999 10v hebben we al 12 jaar erg goede ervaringen.
Morgen ga ik kijken naar een auto die nét iets jonger is (MY2000), en waar dus een andere motor in ligt.

Wat is de betere optie?

De 2.5 10v is niet te tunen, niet echt snel maar wel erg betrouwbaar.
De 2.4 20v met 140pk ken ik niet goed genoeg om er uitspraken over te kunnen doen. Niet over de betrouwbaarheid en ook niet over het nut van het chip tunen van die motor.

Alle hulp is welkom dus.

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

arjenT5R

Ik zweer bij de echte 10V minder sensoren minder sensoren nodig ook... Komt de betrouwbaarheid zeker ten goede.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

JeroenV70

Citaat van: arjenT5R op 23-11-2019 21:52:00
Ik zweer bij de echte 10V minder sensoren minder sensoren nodig ook... Komt de betrouwbaarheid zeker ten goede.

Dat zegt mijn gevoel ook.
Als ik meer vermogen wil moet er waarschijnlijk een turbo aan te pas komen of niet?
Al eens eerder gevraagd en toen ging het advies volgens mij naar een T5, maar ja die zijn schaars.
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

tuuur

Ik ben helemaal nieuw in de Roffel wereld, en in tuning in het algemeen ook.

Maar ik las dat je de ECU software zou kunnen upgraden naar een nieuwere versie, en dat je injectoren zou kunnen vervangen.
Helpt zoiets bij bv een zeer onzuinige wagen?
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

Vulk

Nee dat zal niets helpen. Zeker niet bij een niet turbo.

Te hoog verbruik kan onder meer te wijten zijn aan: lambdasonde, lmm (als je die hebt) en temperatuursensor.
Een goede stage nul kan hier ook positief aan bijdragen.

JeroenV70

Vanmorgen heb ik gereden met die MY2000 V70 20v 140pk en moet zeggen dat die auto erg goed reed.
Véél meer koppel dan onze 10v, dus het ding trok echt lekker door.
Er zitten nog wel een aantal aandachtspunten op die auto, vooral dingen in het interieur die kapot gegaan zijn.
Ik hou hem wel in overweging, maar wil meer auto's gereden hebben voordat ik een keuze maak.

Omdat ik er meestal in mijn eentje mee onderweg zal zijn, zou een C70 coupé wellicht ook nog een optie zijn, maar dan hebben we het meteen over andere motoren.
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

)()()sT


arjenT5R

De 2.4 20V 140 pk uit 99+ is zeker goed te chippen btw. Er zijn je al meerdere voorgegaan.

Het is gewoon de zelfde motor als de 170 pk enige verschil is de software.

Een van de weinige NA's (van volvo) dus waar het nut heeft om te chippen.

Maar de "oer" 10v heeft dus een vrij simpel en redelijk onverwoestbaar siemens fenix systeem. Met enkel een mapsensor voor het motormanagement.

De 2.4 20V 140 of 170 heef een Denso motormanagement wat een stuk geavanceerder is, onderandere gebruik maakt van wideband lambda en map sensor + lmm, inlaat VVT en elektronische gasklep.
Dit maakt wel dat er aardig verschil zit in efficientie, de modernere variant is dus een stuk zuiniger en de rijbeleving is een stuk moderner.
Tevens zijn de classic's vanaf my99 beter geisoleerd waardoor je minder geluid in de koets hebt, en ze hebben vanwege de elektronische gasklep (de uitzonderingen daar gelaten) elektronische cruise control.

Maakt het wel een moderner aanvoelende fijnere rijders auto!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!