855 R van Chickenthief

Gestart door Chickenthief, 06-12-2019 21:06:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvobug

Citaat van: Chickenthief op 10-12-2019 14:28:15
Nou, dat is een goede binnenkomer  ???
Het is mij in ieder geval alvast duidelijk hoe de sfeer kan zijn, jammer voor degenen die proberen er iets leuks van te maken.

Gelukkig voor de haters ben ik ontzettend goed in het maken van mijn eigen (soms verkeerde) keuzes. Informatieve input is natuurlijk altijd welkom, daar doe ik ook graag iets mee maar doe dat dan wel met informatie en niet een twijfelachtig bericht waarin je eigenlijk nog steeds niks duidelijk probeert te maken.

Goed, als jullie deze discussie elders willen voortzetten kan ik hier weer dingen posten waar ik wél blij van word:

.....

:eusa_clap: Hulde!
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

jellejas

Citaat van: Chickenthief op 10-12-2019 14:28:15
Nou, dat is een goede binnenkomer  ???
Het is mij in ieder geval alvast duidelijk hoe de sfeer kan zijn, jammer voor degenen die proberen er iets leuks van te maken.

Gelukkig voor de haters ben ik ontzettend goed in het maken van mijn eigen (soms verkeerde) keuzes. Informatieve input is natuurlijk altijd welkom, daar doe ik ook graag iets mee maar doe dat dan wel met informatie en niet een twijfelachtig bericht waarin je eigenlijk nog steeds niks duidelijk probeert te maken.

Goed, als jullie deze discussie elders willen voortzetten kan ik hier weer dingen posten waar ik wél blij van word:

Ik heb zojuist de tijd genomen om eens naar de stoelverwarming te kijken, deze werkte niet meer in beide voorstoelen.
De bekende draadjes waren afgebroken van de clixons dus dat was een relatief simpele klus om te klaren. Nieuwe amp stekkertjes er op en het zou weer moeten werken.

Helaas werkt de bijrijdersstoel nog steeds niet, die er dus binnenkort maar weer eens uit halen om te kijken of ik iets over het hoofd heb gezien. Mijn eigen billetjes worden in ieder geval alvast weer lekker warm  8)

Nog een aantal foto's voor de sfeer:

De stoel los halen bleek ontzettend simpel, ik was een beetje bang dat het mede door de elektrische bediening wat lastiger zou zijn maar het valt me alles mee!

De stoel er uit, gelijk maar even alles schoon gemaakt waar ik straks niet meer bij ga kunnen.

Zo vindt je nog eens een souvenir tijdens het schoon maken  ;D

Ik heb tevens de tijd genomen om de bekleding van de stoelen weer enigszins mooi schoon te maken. hier helaas geen foto's van, ik begon het vrij snel koud te krijgen buiten  ;)

Om er toch nog even op terug te komen op de discussie (maar dan waar het wel over ging), ik kan je wel aanraden even de topics over de 4.4 tuning door te lezen en ook de blog van Yits(Razorx). Daar staat heel veel goeie basis informatie over hoe het in elkaar zit en waar precies de beperkingen liggen. Ook is in de blog van Yits volgens mij wat beginselen van de hele Schutten discussie te vinden. Maar die discussie is ook al weer een tijd geleden en iedereen kan leren en dingen verbeteren.

Het is in ieder geval wel leuk om te zien wat je allemaal aanpakt en van foto's word ik blij :). Mijn auto heeft zich in buitenlands geld al bijna weer terug betaald :P. Kuna's uit Kroatië, parkeer bonnetjes uit schotland en Italiaans geld.
BRAAAAAAAP STUTUTU

Ozzzz

Citaat van: Chickenthief op 10-12-2019 14:28:15
Informatieve input is natuurlijk altijd welkom, daar doe ik ook graag iets mee maar doe dat dan wel met informatie en niet een twijfelachtig bericht waarin je eigenlijk nog steeds niks duidelijk probeert te maken.

Je hebt helemaal gelijk ik had wel even wat meer info kunnen geven... :eusa_shifty:

Na mijn tune bij Dhr. Schutten schakelde mijn T-5R AT super lomp over, toen vertelde iemand mij dat het zou kunnen dat er handbak software in is gegaan die helemaal geen rekening houdt met dit schakelmoment van de AT. Of dat er tot op t laatste moment erg veel load gevraagd wordt, die load krijgt ie met alleen ontsteking verlaten niet terug geregeld gevolg lomp schakelen.

Het leek mij destijds een goed idee dit met Dhr. Schutten kort te sluiten maar tot mijn verbazing viel dit allerminst in goede aarde bij Dhr. Schutten die schijnbaar louter en alleen positieve feedback wenst te ontvangen.

Vervolgens ben ik naar M4.4 overgestapt met de hulp van forumgenoten en had ik in no time een op maat gesneden tune waar ik tot op heden méér dan tevreden over ben.

Vulk

Citaat van: Chickenthief op 10-12-2019 14:28:15
Nou, dat is een goede binnenkomer  ???
Het is mij in ieder geval alvast duidelijk hoe de sfeer kan zijn, jammer voor degenen die proberen er iets leuks van te maken.

Gelukkig voor de haters ben ik ontzettend goed in het maken van mijn eigen (soms verkeerde) keuzes. Informatieve input is natuurlijk altijd welkom, daar doe ik ook graag iets mee maar doe dat dan wel met informatie en niet een twijfelachtig bericht waarin je eigenlijk nog steeds niks duidelijk probeert te maken.

Goed, als jullie deze discussie elders willen voortzetten kan ik hier weer dingen posten waar ik wél blij van word:

Ik heb zojuist de tijd genomen om eens naar de stoelverwarming te kijken, deze werkte niet meer in beide voorstoelen.
De bekende draadjes waren afgebroken van de clixons dus dat was een relatief simpele klus om te klaren. Nieuwe amp stekkertjes er op en het zou weer moeten werken.

Helaas werkt de bijrijdersstoel nog steeds niet, die er dus binnenkort maar weer eens uit halen om te kijken of ik iets over het hoofd heb gezien. Mijn eigen billetjes worden in ieder geval alvast weer lekker warm  8)

Nog een aantal foto's voor de sfeer:


De stoel los halen bleek ontzettend simpel, ik was een beetje bang dat het mede door de elektrische bediening wat lastiger zou zijn maar het valt me alles mee!


De stoel er uit, gelijk maar even alles schoon gemaakt waar ik straks niet meer bij ga kunnen.


Zo vindt je nog eens een souvenir tijdens het schoon maken  ;D

Ik heb tevens de tijd genomen om de bekleding van de stoelen weer enigzins mooi schoon te maken. hier helaas geen foto's van, ik begon het vrij snel koud te krijgen buiten  ;)


Kijk, dit vind ik dan weer top!
Als je wil, dan zet ik alle relevante posts over naar het weblogboek.

Citaat van: Ozzzz op 10-12-2019 15:29:20
Je hebt helemaal gelijk ik had wel even wat meer info kunnen geven... :eusa_shifty:


Inderdaad. Bedankt om dat nu wel te doen!

KIM

Zo, ik heb even de bezem door deze ongenuanceerde discussie gehaald. Zoals je kunt lezen in de forumregels is schutting taal en op de man spelen hier niet toegestaan.
Wie de schoen past trekke hem aan.

Chickenthief

 :eusa_wall:

Ik ben weer terug bij af...
Vandaag onderweg naar huis een auto aan het inhalen, ik kijk in mijn binnenspiegel om te checken hoe het verkeer achter mij was en het enige dat ik zag was een witte waas.
Auto aan de kant gezet, motorkap open en ik trof een klein brandje achterop het blok aan.
Pas toen besefte ik me dat er wel heel veel olie in de motorruimte zat...
Brandweer erbij, die heb ik gelukkig uiteindelijk kunnen overhalen om niet meer te blussen aangezien het vuurtje zichzelf al had gedoofd.
De auto is afgesleept naar het depot van de berger en wordt een dezer dagen bij mij thuis afgeleverd.
Dan gaan we maar eens kijken wat er nu weer allemaal kapot is...

Ik hoop natuurlijk dat het meevalt, aangezien de revisie van de motor alles behalve goedkoop was.

Maak ik een veilige aanname dat gezien de hoeveelheid rook en verspreidde olie, het mogelijk een olieslang is die het heeft begeven? Olie lekkage (Of nouja, wat er dan nog uit kan komen)  bevindt zich achterop de motor, eigenlijk precies onder waar de turbo zit.

Heeft iemand goede pointers in hoe ik het beste dingen kan gaan uitsluiten?
Het liefst zet ik hem bij een garage neer maar dat gaat me nu financieel echt even niet lukken na de revisie.

Diep van binnen kan ik op dit moment wel huilen  ::)

volvobug

Mooi ruk.

Hete olie in de rijwind op snelheid is net als water en waaiert naar alle kanten uit in de motorruimte. Dus even wachten tot de auto thuis is (waar woon je eigenlijk) en dan de boel controleren.
Kan zijn dat een olieleiding het begeven heeft of losgeschoten is. Met name de bevestiging van de olieleidingen op de radiateur zijn berucht.

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Chickenthief

Het is allemaal inderdaad mooi gesmeerd nu. Inderdaad even wachten maar ondertussen is het wel fijn een beetje ingelezen te hebben  :)

Ik woon in Vaassen, op de Veluwe

volvobug

Citaat van: Chickenthief op 18-12-2019 15:29:54
Het is allemaal inderdaad mooi gesmeerd nu. Inderdaad even wachten maar ondertussen is het wel fijn een beetje ingelezen te hebben  :)

Ik woon in Vaassen, op de Veluwe

Je zou gebruiker Arjen850 eens een heel lief PM-tje kunnen sturen of hij bereid is mee te kijken om een diagnose te stellen. Is voor hem geen wereldreis vanuit Apeldoorn oost en hij kan met zijn ogen dicht voelen wat er mis is  ;D. En je hebt een pré dat het een rode 855 R betreft.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

KIM

Tjee das mooi ruk man.
Op de turbo zit een aanvoer en een retour van olie; die kunnen beiden natuurlijk lekken. De bovenste wordt afgedicht met koperen ringen en een banjobout. Als er geen nieuwe dingen zijn geplaatst kan een lekkage daar maar zo ontstaan. Maar zoals Volvobug al aangeeft zorgt rijwind ervoor dat het flink uitwaaiert. Dat het achterop het blokje gaan branden is omdat daar heet heetste deel zit: turbo, kat en de rest van de uitlaat.
Als Arjen niet kan wil ik eventueel ook wel eens met je kijken; ik moet alleen wat verder rijden (regio Gorinchem).

Lukaz

Misschien goed om de hele zaak thuis eerst goed schoon te maken/ontvetten. Oliepeil op niveau brengen en rustig warm laten draaien en ondertussen goed luisteren. Bij rare geluiden meteen uit zetten. Bij gewoon lopen gaan zoeken naar waar de lekkage vandaan komt. Je ziet als het goed is snel genoeg 'zweetplekken' ontstaan en als het erger is helaas straaltjes. Weet je meteen waar het zit.... Succes met je eerste onderzoek.

Chickenthief

#26
Ik heb weer een aantal momentjes kunnen sleutelen aan de R.

Als eerst heb ik de olie afgetapt om te kijken of er überhaupt  nog iets in zat (er kwam ongeveer 1,5L uit) en of er geen vreemde substanties of zelfs slijpsel in de olie zitten.
Dit leek allemaal wel mee te vallen dus daarna meteen de olie weer op peil gebracht om hem vervolgens te starten...

Hij startte eigenlijk vrij netjes, echter op één cilinder te weinig.
Dat maar heel even gelaten voor wat het was maar een aantal seconden later begon de boel (logischerwijs) te roken. Werkelijk alles zit onder de olie dus daar maakte ik me nog niet zo druk om.
Verder ook geen rare bijgeluiden vanuit de motor, alleen een enorm piepende distributieriem, vermoedelijk ook goed gesmeerd door de motorolie.
Vervolgens even laten staan en later weer gestart, nu samen met iemand om te kijken of de rook nog van bijzondere plekken weg kwam; ja dus, er lijkt rook/olie tussen de turbo en de flens van de uitlaat weg te komen. Ook vanuit de uitlaat komt enorm veel witte rook, vrij direct na het starten al. Ik zou haast zeggen olie dat omhoog wordt gepompt en daarna dus verbrandt op welke plek dan ook.

Ik heb de bougies uit de motor gehaald, op één na zitten deze allemaal behoorlijk onder de olie.

Vandaag heb ik de carterpan los gehaald om in ieder geval vanaf onder alles even na te lopen, kleine moeite en kan maar zeker weten dat daar alles in orde is. Er is echter weinig te zien, geen sporen van schade en ook geen stukjes metaal. Vooralsnog houd ik dit even op 'positief'.

In de afgetapte olie zag ik wel wat kleine slijpsels maar ik weet niet of dat meteen reden is tot zorgen.

Voor nu eerst weer even onderzoeken waar het probleem nou kan zitten.
Banjo bouten van de olie leidingen zien er droog uit en daar ook geen "nieuwe" druppels olie na het starten. Dat geldt ook voor de plekken waar deze leidingen het blok weer in gaan, zie er niks bijzonders aan.

Turbo heb ik nog niet veel aandacht aan besteed, ik weet ook niet in hoeverre deze de oorzaak kan zijn van dit probleem.

Eerst even het jaar 2019 verlaten en dan gaan we er weer met positieve zin tegenaan  :)

arjenT5R

Turbo kan heel goed olie verbruiken hoor.

Heb je de intercooler buizen al los gehad?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Chickenthief

Citaat van: arjenT5R op 28-12-2019 16:08:05
Turbo kan heel goed olie verbruiken hoor.

Heb je de intercooler buizen al los gehad?

Ik heb op dit moment alleen de buis van de rip kit er af liggen, deze toont wel wat sporen van olie maar niks bijzonders. Zal binnenkort de onderste ook eens loshalen om daar in te kijken.

arjenT5R

Loopt hij ondertussen wel op 5 cilinders weer?
Als hij op 4 draait kan dat ook oorzaak en gevolg zijn...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!