Geen condensatiewater...

Gestart door The_former_saint, 13-04-2020 15:33:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

The_former_saint

In de 850 die ik pas gekocht heb, is het mij gisteren opgevallen dat er geen condensatiewater onder mijn wagen staat als ik de airco aanzet...
De airco werkt goed, en ik heb net het afvoerbuisje van het kachelhuis nagekeken en dat is nog mooi open... verder heb ik geen natte matten of iets dergelijk.
Ik heb net ook de wagen laten draaien met het afvoerbuisje losgekoppelt, en er komt helemaal niks uit, kan er verder nog iets verstopt zitten?

volvobug

Gewoon even wachten op warmer, broeierig weer. Waarschijnlijk is de luchtvochtheid in de buitenlucht momenteel laag waardoor er niets te condenseren valt  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

rjverbrugh

Hadden we ergens afgelopen week niet de laagste luchtvochtigheid sinds tijden gemeten, iets van rond de 15%? Dan valt er weinig te condenseren. M.a.w. de lucht die langs je verdamper gaat is al zo droog dat er geen vocht meer uit wordt onttrokken bij het afkoelen, en dus geen plasje onder de auto vormt. Had er gisteren ook last van.... droog onder de auto!

The_former_saint

Het zou natuurlijk mooi zijn als het daaraan ligt...
Ik vond het in elk geval wel opvallend...
Ik hou het in de gaten

KIM

Als ie koelt gaat ie zeker condenseren. De hoeveelheid is inderdaad afhankelijk van de luchtvochtigheid.
Soms duurt het ook wel even voordat er genoeg condenswater is om af te voeren. Het kan ook nog lang duren voordat het ophoudt met lekken.

Ries van de Zilverschuit

Op een snikhete, benauwde dag, wachtend op de pont naar Texel, heb ik me wel eens ongerust afgevraagd waar die enorme plas water vandaan kwam die onder de auto vandaan stroomde. Het was geen koelwater, maar fris, schoon water, dat je zo kon drinken. De andere auto's in de rij hadden daar duidelijk minder last van.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Michaell

Ik merk ook op idd dat mijn airco de ene keer meer water produceert dan de andere keer. Zolang je nog geen natte voeten krijgt en de airco nog gewoon lekker koud is, zou ik mij geen zorgen maken. Hangt idd erg af van de lucht vochtigheid op dat moment.
if it ain't broken. don't fix it!  ;D

Dat jouw wagen meer water kan produceren dan andere auto's kan. Onze oudere auto's hebben een grotere verdamper heb ik ontdekt. In moderne auto's zijn ze een stukkie kleiner van wat ik heb gezien tot nu toe. Dus minder oppervlakte en dus minder water. Maar mijn auto word kouder dan die moderne BMW van mijn zus.  ;D

Wel is het verstandig de airco niet met de motor uit te zetten. Zet deze c.a. 10 minuten voor je op de plaats van bestemming bent handmatig uit en zet de blazer ff wat hoger.
Zo kan de verdamper ff goed drogen en blaas je al het water eruit (wat je ook kunt ruiken. je ruikt gewoon het water op een echt hete dag als je de airco uitzet en de aanjager op een hoge stand zet). Dit zelfde geld overigens voor alle type airco's. Ook die in huis. Compressor uitzetten, maar de vantilator nog ff laten draaien. En wees verbaast over de emmers water die er ineens uitloopt.

Nog een bijkomend voordeel naast dat je verdamper langer meegaat is dat je niet direct in zo'n groot temperatuur verschil uitstapt.

De verdamper zit op een donkere, koele  en vochtige plek zonder kevers en andere diertjes. Een hemel op aarde voor schimmels. Als je de airco met de motor uitzet krijg je op termijn schimmelvorming op je verdamper. Deze sporen adem je vervolgens weer in. Niet erg gezond en de airco gaat op een gegeven moment ook echt muf ruiken en stinken.
Je wil niet weten hoe mijn oude verdamper eruit zag toen ik deze verving!  :eusa_sick: