Prins VSI 2.0 DI installatie

Gestart door CarismaMSX, 14-12-2019 10:50:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CarismaMSX

Geen installatie voor een oude classic. Wel een berichtje waard. Sinds enkele weken rijd ik in mijn dagelijkse auto uit 2018 weer op LPG. Het kostte wat tijd, maar uiteindelijk is het gelukt. Een Prins VSI 2.0 DI installatie in mijn 1 serie BMW-tje met 3 cilinder.

De eerste indruk is erg goed. Heb er nu een krappe 1000 km mee gereden. Auto heeft de nieuwe EVP-500 elektronische verdamper en stuurt zo nu en dan de benzine injectoren aan om deze niet te warmt te laten worden.

Auto is stiller dan op benzine, lijkt meer koppel onderin te hebben (compressie verhouding 11:1) en een mooi verbruik van iets meer dan 1 op 12 + ongeveer 5% benzine inclusief koude starts. Prins heeft de installatie ontwikkeld en het betreft een moderne R115 installatie.

Er is dus nog hoop dat ook moderne auto's gewoon op LPG kunnen rijden. Uitstoot is lager, inwendige vervuiling zal ook minder zijn. En hopelijk (dankzij hydraulische klepstoters) zal de motor het ook lang kunnen volhouden op LPG. Zoals ie nu rijdt heb ik daar alle vertrouwen in.

NinaPaul

Die hoop was er al lang, maar het prijskaartje is voor de meeste mensen het probleem (de terugverdien tijd is gewoon te groot).

Een kennis (in Nederland) heeft het in 2014 in zijn Polo laten leggen, koste bijna 4k. Nu rijdt hij ongeveer 30dkm per jaar en rijdt er een jaar of 6-7 mee.
Maar als je er maar 3 jaar in rijdt, dan bespaar je niets. Rij je maar 20dkm per jaar, dan verlies je na 3 jaar 1500 euro.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

CarismaMSX

Omdat ik de auto heb afgestaan aan Prins voor bijna 2 maand viel de aanschafprijs wel mee. Ik verwacht dat de prijs zo rond de 2500 EUR ligt als je hem regulier laat inbouwen. Dan zit je niet veel hoger dan een moderne G3 installatie in de Volvo's. Neem je de duurdere DLM en waarschijnlijk ook de Directblue van Vialle dan is terugverdientijd wel een dingetje. Vermoed dat Prins om die reden de VSI installatie verder heeft doorontwikkeld.

Maar bij moderne auto's is rijden op LPG waarschijnlijk voordelig om meer dan alleen de brandstofkosten. Inwendige vervuiling (en daardoor olieverbruik), dicht slibben inlaattraject + aangekoekte kleppen, zijn twee problemen die je met LPG veel minder gaat krijgen. Verwacht dan ook op termijn geen reparaties voor dit soort problemen.

NinaPaul

Let wel, prijs is sterk afhankelijk van het aantal cilinders.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

CarismaMSX

Verwacht dat een 4 cilinder niet noemenswaardig meer gaat kosten. 5 of 6 cilinders geen idee. Maar het aantal 6 in lijn motoren op de markt wordt rap minder.


Vulk

Als je veel kilometers draait kan het best wel wat opbrengen. Ik rijd met mijn Toyota Hybride 800km per maand en tank dan 40l benzine... Daarvoor moet je geen gas inbouwen.

Als wordt het tegenwoordig ook gedaan op de hybrides, maar of dat dan nog fatsoenlijk werkt is mij een raadsel.

arjenT5R

Citaat van: Vulk op 14-12-2019 11:49:56
Als je veel kilometers draait kan het best wel wat opbrengen. Ik rijd met mijn Toyota Hybride 800km per maand en tank dan 40l benzine... Daarvoor moet je geen gas inbouwen.

Als wordt het tegenwoordig ook gedaan op de hybrides, maar of dat dan nog fatsoenlijk werkt is mij een raadsel.

Ja een een hybrid op lpg lijkt me ook wel mooi ja alleen al voor het idee
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

CarismaMSX

Werkt gewoon. Ik heb bijvoorbeeld de start / stop gewoon aan staan. Auto start op LPG als ie weer aanslaat. Zal bij hyrbide niet anders zijn.

Er zijn een aantal Toyota's / Honda's met hybride techniek op LPG in Nederland kan dus gewoon. En dan kom je vermoedelijk op 1 op 15 uit op LPG. Ik bespaar +/- 6 cent per km met een 3 cilindertje.

Ries van de Zilverschuit

Voor auto's met vaste klepstoters is dit systeem ook nog steeds niet de oplossing, lees ik tussen de regels door? Periodiek kleppenstellen blijft nodig dan.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

CarismaMSX

hmm, naar het schijnt zijn diverse fabrikanten van auto's met directe injectie weer overgestapt op klepzetels & kleppen (zo ze dat al niet hadden gedaan) die beter bestand zijn tegen meer hitte omdat ze ook op benzine problemen krijgen. (o.a. VAG is een van die fabrikanten). De meeste moderne motoren op benzine met directe injectie kunnen daarom ook prima op LPG rijden. De BMW BX8 motoren (3,4 en 6 cilinder) hebben in ieder geval hydraulische klepstoters. Maar vermoedelijk kunnen de meeste EURO 6 motoren prima op LPG rijden.

Hans Duiven

Citaat van: NinaPaul op 14-12-2019 11:11:10
Die hoop was er al lang, maar het prijskaartje is voor de meeste mensen het probleem (de terugverdien tijd is gewoon te groot).

Een kennis (in Nederland) heeft het in 2014 in zijn Polo laten leggen, koste bijna 4k. Nu rijdt hij ongeveer 30dkm per jaar en rijdt er een jaar of 6-7 mee.
Maar als je er maar 3 jaar in rijdt, dan bespaar je niets. Rij je maar 20dkm per jaar, dan verlies je na 3 jaar 1500 euro.




€4000?

Mijn BRC P&D met installatie voor de V70 T5 kostte €1995



NinaPaul

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Hans Duiven


NinaPaul

Ben je dan geen appelen met peren aan het vergelijken? Een direct ingespoten systeem (vaak 100% lpg bedrijf) is heel anders dan een indirect ingespoten systeem.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

arjenT5R

Hij heeft geen idee wat het verschil is denk ik....
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!