Stotteren, afslaan en ploffen

Gestart door boerdet, 21-12-2019 16:02:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

boerdet

Beste forumleden,

Ik ben hier niet vaak maar wel de trotse bezitter van een V855 2,5 10V uit 1995. Hij heeft nu zo'n 335K op de teller en is altijd bij Volvo in onderhoud geweest. De laatste jaren heb ik echter wat "waterproblemen" gehad, die ik nu wel weer onder de knie heb denk ik. Als er bladeren en ander vuil onder het vooraam zaten, liep via de zekeringkast water op m'n voeten en dus in de linkerkant van de auto. Terug van vakantie stond er zelfs enkele cm's water in de linkerkant, voor en achter ;-( Na alles droog gemaakt te hebben en de afvoerslangen onder de plastic kap onder de moterkap schoongemaakt te hebben, dacht ik het in orde te hebben. Echter, bij de eerste wasbeurt in de wasstraat, sloeg de motor af (terwijl er wat water op m'n voeten stroomde) en was heel moeilijk weer op te starten. Met veel horten en stoten, ploffen en gedoe uiteindelijk de zaak weer warm gereden en liep de motor weer "rond".
Daarna de zekeringkast schoongemaakt, en de afvoer daar onderin (!) doorgeprikt. Er stond nog water in. Ook de rubbers eromheen afgekit.
Nu blijft ie bij harde regen droog en start goed en loopt goed. Echter als ie warm is , gaat ie bij het opnieuw opstarten weer stotteren en ploffen.
de vragen:
Waar kan ik nog meer naar water of vocht zoeken?
Moet ik aan de rotor, verdelerkap of i d denken?
Zijn er andere oorzaken, bv LMM mogelijk?

Ik heb nog geen foutcodes uitgelezen, zou dat wat opleveren?

Met vr gr Tijmen

KIM

Vocht in de verdelerkap vindt geen enkele auto fijn. Maak die eens los en kijk eens naar de staat. Als de bloemkolen daar in zitten mag je die gerust vervangen.
Sowieso is investeren in een nieuwe rotor, verdeler en bougiekabels geen slechte investering als je op zoek bent naar een goede motorloop.

)()()sT

Warme start slecht: de alom bekende koelvloeistof-temperatuursensor?

boerdet

Citaat van: KIM op 22-12-2019 01:51:30
Vocht in de verdelerkap vindt geen enkele auto fijn. Maak die eens los en kijk eens naar de staat. Als de bloemkolen daar in zitten mag je die gerust vervangen.
Sowieso is investeren in een nieuwe rotor, verdeler en bougiekabels geen slechte investering als je op zoek bent naar een goede motorloop.
Ik ben nu een maand verder en heb nog geen tijd gehad te sleutelen aan mijn weinig gebruikte V850. (we gebruiken de V40 van mijn vrouw, die is nu met pensioen ;-) ) Wel heb ik mijn V850 de laatste weken een paar keer opgestart en dat moest steeds via startkabels en dus een andere auto. Hij blijkt dus nu ook binnen een week de accu leeg te trekken. De accu is nog vrij nieuw en wordt met een uur rijden goed opgeladen. Het stotteren, afslaan en ploffen blijft (!) ook en treedt na enkele minuten draaien op en verdwijnt pas na een half uur rijden/warmlopen. Dan is het over. Zou ik toch aan de relais of ander spul moeten denken, die onder de zekeringen zitten? Daar is water bij geweest, in ieder geval eenmaal. En kun je dat testen?
groet TB

boerdet

Vandaag mijn 850 maar weer even via startkabels opgestart: het zelfde liedje: Eerst goed lopen maar na een minuut of 10 stotteren, ploffen en afslaan. Trekt de accu snel leeg. Is er nog een forumlid met een elektrische knobbel in de zaal?   ;)
gr TB

cornelis-b

Als je hem start en hij loopt meet dan eens de laadspanning, het zou mij niets verbazen dat je dynamo de geest heeft gegeven en dat de accu niet geladen wordt. Juist als de spanning te laag wordt krijg je de verschijnselen van ploffen, hokken en stotteren. Multimeter op de accu en na de start kijken wat er gebeurt, zal mij niet verbazen als je de spanning ziet zakken tot onder de 9 volt en dan gaat hij heel raar doen.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

boerdet

Ok Dank, ga ik de komende dagen even doen. Ben benieuwd.

boerdet

Citaat van: cornelis-b op 22-02-2020 18:39:20
Als je hem start en hij loopt meet dan eens de laadspanning, het zou mij niets verbazen dat je dynamo de geest heeft gegeven en dat de accu niet geladen wordt. Juist als de spanning te laag wordt krijg je de verschijnselen van ploffen, hokken en stotteren. Multimeter op de accu en na de start kijken wat er gebeurt, zal mij niet verbazen als je de spanning ziet zakken tot onder de 9 volt en dan gaat hij heel raar doen.
Vandaag in het zonnetje maar weer wat geprobeerd. Hij was weer zo dood als een pier, de deuren wilden niet eens open. Via de sleutel in de achterklep de auto in en de motorkap open. gestart via de startkabels en meteen mooi en rond lopen. De andere auto weg gezet en laten lopen. Laadspanning gemeten, niks aan de hand, 13,9 volt.  Na ca 10 a 15 minuten begint ie te bokken, stotteren an afslaan. Heb hem nog een paar minuten langer aan de praat gehouden door het gas heel langzaam te laten opkomen. Dan hou ik het aflaan af. Na een klein poosje af laten slaan. Na enkele (ca 5) minuten weer geprobeerd te starten. Een kleine hik, maar de accu al weer leeg (of nooit vol geweest), terwijl de motor toch zeker 25 minuten of langer gelopen had.
Zou het kunnen dat een relais ergens, maar mogelijk onder in de bak waar de zekeringen zitten (daar heeft water ingestaan!), een soort "kortsluiting" geeft? En zijn die dingen door te meten? Of zijn foutmeldinge af te lezen?
Gaarne nog een keer jullie meedenken!
Bij voorbaat dank!
TB

cornelis-b

Toen hij begon te stotteren heb je toen ook de laadspanning nog gecontroleerd? Kan zijn dat de dynamo na een bepaalde tijd warm wordt en inkakt.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

boerdet

Nee, jammer genoeg niet gedaan! Zal dezelfde sessie de komende dagen nog eens doen. Zouden er foutcodes uit te lezen zijn?
gr TB

parts

Kijk eens ook de massa punten na ik had laatst de massa kabel van het motor blok compleet los gebroken.
Dit is een 16mm2 dit hebben de andere dunne massa draden niet leuk gevonden.

boerdet

Waarom denk je aan de massapunten/kabels? Kun je specifieker zijn. Wat voor kleur, waar zitten die?

Stefan

Even de onvolprezen zoekfunctie gebruiken levert oa. dit op:
Citaat van: UserID6342 op 16-10-2016 18:13:26
Het is allemaal geen rocket science.  Het makkelijkst gaat het als je zowel de koelfan als de accubak eruit haalt ivm de ruimte. Er loopt 1 massakabel van de pool naar de voorzijde van de accu (aan de carrosserie), de andere massakabel zit aan de voorzijde op de bak geschroefd met een M8 bout SW12 origineel.  Deze kabel zit met 1 klem op het subframe vast en met 1 klem tegen het binnenscherm onder de accubak.  Beide massa kabels compleet weghalen en op lengte namaken en terugplaatsen.  Dit zijn de makkelijkste.

Vanaf de + accupool loopt er 1 dikke kabel naar de startmotor toe, maar er zit ook een klem aan met daarin 4 dikke 4mm2 rode draden. Controleer deze klem goed want ze zijn vaak echt verrot.  Waar de pluskabel de isolatie ingaat onder de accubak knip je deze kabel door, vervolgens haal je het kapje van de startmotor af en knipt de rode + kabel in de isolatie weg.  Het restant van de kabel zit met een M8 moer SW13 vast op de startfiets, losdraaien en dat stuk kabel weggooien.  Hetzelfde doe je bij de dynamo, kabel wegknippen, losdraaien met SW13 en weggooien.

Nu maak je van de nieuwe rode kabel eentje op lengte tussen de startmotor en dynamo in met de pers M8 25mm2 ogen, de volgende kabel maak je netjes en wat ruimer op lengte van de startmotor (laat deze kabel langs de kabelgoot oplopen naar boven toe) naar de accu toe.  De juiste ogen eraan knijpen M8 op de startmotor en M10 voor de accupool. Zet de + kabel vast met tie-wraps aan de kabelgoot en bouw de rotzooi terug erin (koelfan en accubak), sluit vervolgens de beide polen opnieuw aan op de accu. Radiocode opnieuw invoeren en klaar ben je.

En nog meer nuttige tips  ;D
Doe er je voordeel mee  8)
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

boerdet

Hartelijk dank allemaal! het is opgelost! De belangrijkste oorzaak was dat de accu volledig dood was, en (dus) niet meer op te laden. Nog nooit meegemaakt! Daarbij was de verdelerkap en de rotor in zeer slechte staat. Zodra de motor warm draaide en meer stroomverbruikers aanzette (ventilator) liep het toerental terug en ging de laadspanning raar doen. Dat was het spoor naar de dode accu. Daarbij zat er een scheurtje in de verdelerkap en bij het natsproeien van de verdeler, stopte de motor. De verdeler, rotor en accu vernieuwd, en nu loopt en start ie weer perfect! geen klachten na warmdraaien.
Niogmaals dank!
gr TB