Aankopen v70r

Gestart door wesdv, 29-12-2019 12:23:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wesdv

Haha ja aanwezigheid van aandrijfas is vrij logisch.

Peultje

#16
https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=11246

Kijk voor het verifiëren van een AWD (visco) eens naar de tekst in bovenstaande link.

De homokineten kan je handmatig door de as (te proberen) te bewegen op speling verifiëren. Er mag geen speling (tikken) in zitten. De voorste is simpel te vervangen. Voor de achterste, die veel minder vaak kapot gaat want daarin wordt het vet door de nabijheid van een hete motor minder snel hard moet je de hele as vervangen. Speling in het steunlager kan je ook voelen.

Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

freefall

Citaat van: wesdv op 29-12-2019 20:29:40
Haha ja aanwezigheid van aandrijfas is vrij logisch.
Kijk er gerust onder ;D

Verder mag er tijdens korte bochten ook geen knappend of knikkend veluid te horen zijn, of zelfs te voelen.

Olie verversen van de haakse overbrenging kan een uitdaging zijn. Er zit geen aftapplug in. Die zul je zelf moeten maken. Daar zijn how to's voor te vinden.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

Peultje

#18
Olie uit de HO kan je vrij simpel door een slangetje dat je via de vulplugopening (wel eerst de plug eruit draaien...) erin gefrot hebt leegzuigen of leeghevelen (laatste duurt wel lang, afhankelijk van de slangdiameter en de olietemperatuur maar gaat best wel).

Vida schrijft voor ik dacht de middelste van de drie bouten aan de onderkant van de HO eruit te draaien en dan met een 8 mm boor de wand door te boren en zo een aftap opening te creëren. Het eruit gedraaide boutje wordt dan met een nette afdichtingsring de aftapplug. Heb je wel een heel korte haakse boormachine nodig want er is weinig ruimte. Of je moet de HO eronder weg halen. Is goed te doen maar met het slangetje gaat het toch net even wat simpeler.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

elianmars

#19
Citaat van: aloisdecroon op 29-12-2019 18:26:21
'05 r motor is 2.5 meen ik
De 2.4 b5244t5 motor is de sterkste van alle dus is moeilijk allemaal simpel te zeggen

Penbobines vind ik dan weer een verbetering, heb zelf een 850 naar penbobines omgebouwd.

Succes met de zoektocht naar een goede, heb vooral geduld en je moet een mooie kunnen vinden maar ze liggen niet voor het oprapen helaas :)

Ik heb een B5244T5 beschikbaar.
Zit wel een auto omheen  ;D

wesdv

Thnx voor de info , zeker die link met checken van de viscokoppeling is goud waard en vrij simpel zelf te doen.
Of ik zelf een aftapplug ga proberen te maken denk ik niet , met slangetje freubelen lukt me wel.
Krijg je daarmee wel goed leeg? En zoja wat moet er ongeveer voor volume uit komen en dus ook weer in.
Weet dat sommige olie gevulde onderdelen zelfs eerder kapot gaan als ze te vol zijn ipv iets onder peil vanwege opgebouwde druk.

Inmiddels weet ik nu 4 LPB te staan😛
Maakt voor mij het vergelijken wel steeds makkelijker.
Auto hoeft niet in concoursstaat te zijn , moet ook iets te hobbyen overblijven.
Koets en interieur moeten wel zeer netjes en zonder grove schades zijn. Kleine oneffenheden los ik zelf op.
Technisch moet ie wel solide zijn dus knappe motor, bak en awd.
Dingen als remmerij , lagers , ophanging , rubbers , slangen etc hoort simpelweg bij onderhoud en ga ik sowieso allemaal zelf lekker hobbyen en vernieuwen op het gemakje. Mooi als het nog goed functioneel is natuurlijk maar hoeft niet perse allemaal al gedaan te zijn. Zoals gezegd moet wel iets te hobbyen overblijven
Bij mijn c70 heb ik destijds ook erg veel zelf vervangen zoals bigbrakekit, turbo , intercooler en radiator, complete ophanging , compleet uitlaatsysteem  en nog een berg meer aan slangetjes rubbertjes etc..

ddvries04

Citaat van: RoelNL op 29-12-2019 19:53:30
Die blokken van de v70n zijn minder dan de classics. 2.4 heeft dacht ik 265pk (wel de goede dikte qua cilinderwanden) ipv 250pk van het 2.3 blok.

2.4 is meen ik boring 83, dat is dus niet de goede dikte qua cilinderwanden
1984 760 T5 (B5234T3, M4.4, Schutten chip)
̶1̶9̶9̶9̶ ̶V̶7̶0̶ ̶T̶5̶ ̶(̶B̶5̶2̶3̶4̶T̶3̶,̶ ̶L̶P̶I̶,̶ ̶M̶E̶7̶,̶ ̶S̶c̶h̶u̶t̶t̶e̶n̶ ̶c̶h̶i̶p̶)̶
̶2̶0̶0̶1̶ ̶V̶7̶0̶ ̶T̶5̶ ̶(̶B̶5̶2̶3̶4̶T̶3̶,̶ ̶L̶P̶I̶,̶ ̶S̶c̶h̶u̶t̶t̶e̶n̶ ̶c̶h̶i̶p̶)̶
2006 V70 2.4 T5 (B5244T5, LPG, Schutten chip)

KIM

Citaat van: Peultje op 29-12-2019 20:39:37
https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=11246

Kijk voor het verifiëren van een AWD (visco) eens naar de tekst in bovenstaande link.


Er is 1 klein nadeeltje aan deze test bij een onbekende auto: Je test ook de bus tussen de Haakse Overbrenging en de bak. Een test die een defect uitwijst hoeft niet per definitie naar de visco te wijzen.
Die bus is wel een duidelijk slijtage deel en moet ook wel eens vervangen worden. vervangen worden.
Een ander punt om naar te kijken op de visco is of de verf er niet af bladdert. Visco's gaan kapot vanwege het toerentalverschil tussen de voor- en achterwielen want daardoor worden ze heet en verbranden ze. Als gevolg daarvan bladdert de zwarte lak ook van de buitenzijde af.

Ik ben wel van mening, net als Peultje, dat regulier onderhoud aan de AWD een prima functionerend systeem kan opleveren. Ik rij alweer twee/drie jaar probleemloos met AWD rond op onze XC.

konniekip

Awd is leuk totdat je klusjes krijgt zoals kapotte benzinepomp, steeds nieuwe banden als er eentje vervangen moet worden. Als je t allemaal zelf kan doen.. anders zou ik een fwd nemen of een awd ombouwen naar fwd :P

KIM

True. Ik roep altijd: Koop geen AaWeeDee...
Je moet zelf kunnen sleutelen anders kan het best een moneypit worden. Zie mijn blog voor mijn ervaringen met Yeti.

RoelNL

Gewoon cardan er tussenuit halen en rijden, nieuwe onderdelen zoals visco zijn nieuwe niet meer te krijgen en gebruikt weet je niet wat je krijgt. Meerwaarde van AWD vind ik in nederland nihiel. Ik had ook een werkende awd en ja het is leuk als je boven 130 een scherpebocht kan pakken bij het invoegen voor de snelweg want dan heb je de meerwaarde te pakken. De schijnveiligheid die er zogenaamd is als het regent moet je niet willen opzoeken.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

KIM

En die cardanas er uit halen is ook een halfbakken oplossing. De achteras is een prima constructie maar als je de AWD niet gebruikt telt een HO, een diff achter en de visco best aan bij het dode gewicht van de auto. Je kunt er dan beter voor kiezen om een fatsoenlijke ombouw naar FWD uit te voeren.
Bovendien heb je nog steeds de nadelen van een zadeltank...

RoelNL

Teveel werk. Het dode gewicht geloof ik wel, visco valt wel mee qua gewicht, al vaak zat in mijn handen gehad. Cardanas is zwaarder.
De nadelen van de tank heb je alleen als er iets kapot is, anders niet.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

BBS

Bij een AWD moet je gewoon niet willen dat je de tank tot de laatste snik leeg rijd. De brandstof zelf is smering voor de pomp, en bij (te)weinig brandstof wordt de vloeistof warmer en koelt/smeert de pomp minder. En dus meer kans op stuk lopen.

Ik rijd zelf op LPG en ergens tussen de 35 en 30 liter nog in de tank mik ik hem alweer vol. Is ook dood gewicht, maar liever dat dan een pomp wisselen......
Volvoloos....

Sbv

Citaat van: RoelNL op 30-12-2019 17:38:46
Teveel werk. Het dode gewicht geloof ik wel, visco valt wel mee qua gewicht, al vaak zat in mijn handen gehad. Cardanas is zwaarder.
De nadelen van de tank heb je alleen als er iets kapot is, anders niet.
Je betaald wel extra wegenbelasting van 2 klassen hoger.  Bij mij werkt de awd gewoon en anders zou het gemaakt worden. Indien nee dan had ik wel een fwd gekocht