Auteur Topic: Verwarring na proefrit met C70 2.5T automaat  (gelezen 1392 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JeroenV70

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 339
  • Geslacht: Man
  • Reaching for the stars
Verwarring na proefrit met C70 2.5T automaat
« Gepost op: 11-01-2020 18:26:08 »
Hallo allemaal,

Vanmiddag heb ik proefgereden met een C70 2.5T automaat. Mijn verwachting was dat die 193pk motor geen moeite zou hebben om de auto goed van zijn plek af te krijgen. Dat viel dus vies tegen en ik snap niet wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn. Na een kwartiertje de snelweg op gegaan en de versnelling van 120 naar 160 was wel ok, maar niet spectaculair.
De auto heeft nog geen 200.000 kilometers op de teller (aantoonbaar) en heeft al het onderhoud gehad. De auto is van oudere mensen geweest en waarschijnlijk altijd vrij lui gereden.

Maar ........ zou dat zó veel invloed kunnen hebben?  ???  Erg verwarrend :eusa_think:

Op zich zie ik die auto wel zitten vanwege de staat waarin de auto verkeerd, maar dan zou ik toch wel willen weten hoe ik die slapende paarden weer kan mobiliseren.
We rijden nu met een handgeschakelde 1999 V70 classic 10v en die is langzamer, maar de V70 classic 20v 140 pk van 2000 die we eerder proefreden voelde sneller dan deze C70
Een optie zou natuurlijk kunnen zijn om de auto te laten chip tunen. Maar dat kan natuurlijk pas na aankoop.

Wat zouden jullie doen?

Groetjes,
Jeroen.
« Laatst bewerkt op: 11-01-2020 18:34:57 door JeroenV70 »
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

Benny850

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 551
Re: Verwarring na proefrit met C70 2.5T automaat
« Reactie #1 Gepost op: 11-01-2020 22:23:58 »
Een 2.5T draait niet heel veel druk. Maar moet toch zeker wel meer een schop in de rug geven dan een NA20V.
855 T-5R 18T

Ries van de Zilverschuit

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2607
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5T lpi, 1997, mt, 426
Re: Verwarring na proefrit met C70 2.5T automaat
« Reactie #2 Gepost op: 11-01-2020 22:29:58 »
Hij zou toch echt wel serieus van zijn plaats moeten kunnen komen, iets van 8,5 seconden om de 100 te halen. De zet in de rug moet je tussen de 2500 en 5000 toeren echt wel voelen. Daarna is het over met de pret. Anders is er iets mis met de druk, misschien rotte vacuumslangen of lekke intercooler en de slangen daar rondom?

JeroenV70

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 339
  • Geslacht: Man
  • Reaching for the stars
Re: Verwarring na proefrit met C70 2.5T automaat
« Reactie #3 Gepost op: 12-01-2020 00:12:26 »
Een 2.5T draait niet heel veel druk. Maar moet toch zeker wel meer een schop in de rug geven dan een NA20V.

Dus dat ik dat verwachte is niet vreemd. Gelukkig maar.

Hij zou toch echt wel serieus van zijn plaats moeten kunnen komen, iets van 8,5 seconden om de 100 te halen. De zet in de rug moet je tussen de 2500 en 5000 toeren echt wel voelen. Daarna is het over met de pret. Anders is er iets mis met de druk, misschien rotte vacuumslangen of lekke intercooler en de slangen daar rondom?

Dat ga ik dus verder uitzoeken.

Morgen (of eigenlijk vandaag, zondag dus) ga ik nog proefrijden met een andere C70, een handgeschakelde 2.4T van 2000. Niet helemaal dezelfde motor misschien, maar zou hetzelfde motorvermogen en soortgelijk koppel moeten hebben lijkt me. Dan ben ik toch wel heel benieuwd hoe die presteert.

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

)()()sT

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 17313
  • Geslacht: Man
  • V70R | V60D | T-5R CY
    • www.joostvdveer.nl
Re: Verwarring na proefrit met C70 2.5T automaat
« Reactie #4 Gepost op: 12-01-2020 07:12:02 »
Wij hebben nu voor de Carbagerun een 2.5T, daar zijn ook al een hoop paarden op winterslaap.
Mij vader had een XC en ik heb een 2.4T cabrio gehad en ik vond het beide slome bakken ;D

Ik zou lekker naar een T5 zoeken, gezien ook de reputatie van een 2.5T ::)

JeroenV70

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 339
  • Geslacht: Man
  • Reaching for the stars
Re: Verwarring na proefrit met C70 2.5T automaat
« Reactie #5 Gepost op: 12-01-2020 07:52:20 »
Wij hebben nu voor de Carbagerun een 2.5T, daar zijn ook al een hoop paarden op winterslaap.
Mij vader had een XC en ik heb een 2.4T cabrio gehad en ik vond het beide slome bakken ;D

Ik zou lekker naar een T5 zoeken, gezien ook de reputatie van een 2.5T ::)

Wat is dan die reputatie?
Geldt dat zowel voor de 2.5T als de 2.4T?
Het is niet zo dat ik het maximale uit het blok wil halen.
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

)()()sT

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 17313
  • Geslacht: Man
  • V70R | V60D | T-5R CY
    • www.joostvdveer.nl
Re: Verwarring na proefrit met C70 2.5T automaat
« Reactie #6 Gepost op: 12-01-2020 09:38:32 »
Nou, sommigen deden erover alsof ze altijd sneuvelen, maar er zijn er genoeg te vinden met hoge kilometerstanden uiteraard.
Ding is dat de 2.5T een dunnere cilinderwand heeft door de grotere boring en dat ze relatief vaak scheuren in het onderblok tussen de cilinders.

Stelde jij nou laatst ook ergens anders de vraag over een open dak? Dan had ik het toch juist dat je een C70 classic zoekt ;D

NinaPaul

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4468
Re: Verwarring na proefrit met C70 2.5T automaat
« Reactie #7 Gepost op: 12-01-2020 10:39:19 »
"slome bakken" tja, ik vond de V40 D4 ook sloom, auto ervoor was de 123d. Mijn zusje vind haar 440i ook niet meer snel, na een weekje M550i (proef) te rijden.
Alles is relatief natuurlijk.

Als je gewoon met het verkeer mee wil kunnen met is een 2,5 T of 2,4T een prima keuze, enkel bovenin de toeren is de pret op. Ben je een launch 4000rpm verkeerslicht sprinter dan kan je beter een T5 nemen.

Ik vind de 2,4T met 5 traps automaat de lekkerste cruise keuze.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

JeroenV70

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 339
  • Geslacht: Man
  • Reaching for the stars
Re: Verwarring na proefrit met C70 2.5T automaat
« Reactie #8 Gepost op: 12-01-2020 11:05:18 »
Nou, sommigen deden erover alsof ze altijd sneuvelen, maar er zijn er genoeg te vinden met hoge kilometerstanden uiteraard.
Ding is dat de 2.5T een dunnere cilinderwand heeft door de grotere boring en dat ze relatief vaak scheuren in het onderblok tussen de cilinders.

Dat verhaal ken ik inderdaad, maar lijkt alleen een punt te zijn als je hoge vermogens uit zo'n blok wil halen (meer dan 350 pk of zo).

Stelde jij nou laatst ook ergens anders de vraag over een open dak? Dan had ik het toch juist dat je een C70 classic zoekt ;D

Ja, klopt. Blijkbaar had ik het beter meteen over een schuifdak in een C70 classic kunnen hebben.

"slome bakken" tja, ik vond de V40 D4 ook sloom, auto ervoor was de 123d. Mijn zusje vind haar 440i ook niet meer snel, na een weekje M550i (proef) te rijden.
Alles is relatief natuurlijk.

Als je gewoon met het verkeer mee wil kunnen met is een 2,5 T of 2,4T een prima keuze, enkel bovenin de toeren is de pret op. Ben je een launch 4000rpm verkeerslicht sprinter dan kan je beter een T5 nemen.

Ik vind de 2,4T met 5 traps automaat de lekkerste cruise keuze.

Helder, dat lijkt me dus ook de beste combinatie voor mij, want ik ben meer een cruiser dan een sprinter. Anderzijds vind ik zelf schakelen ook niet erg, behalve in de file.

Die auto van gisteren zag eruit om door een ringetje te halen, en staat toch al heel lang te koop. Dat draagt bij aan de verwarring. Het vermoeden ontstaat dan dat er iets mis moet zijn met die auto.
Nu ben ik wat meer onderzoek aan het doen via sites die kentekens checken en dan valt me op dat er heel veel C70's zijn die heel lang te koop staan. Als die auto's zo moeilijk te verkopen zijn, moet ik er dan überhaupt wel aan beginnen? Ik herken dat helemaal niet van de V70's, want die raak je altijd wel kwijt volgens mij.
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10943
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: Verwarring na proefrit met C70 2.5T automaat
« Reactie #9 Gepost op: 12-01-2020 11:56:03 »
Ik denk dat het vermogen ook gevoelsmatig tegenvalt omdat zo'n ding pakken beter geïsoleerd is dan een 850. Je "merkt" het minder zeg maar.

JeroenV70

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 339
  • Geslacht: Man
  • Reaching for the stars
Re: Verwarring na proefrit met C70 2.5T automaat
« Reactie #10 Gepost op: 12-01-2020 16:58:36 »
Ik denk dat het vermogen ook gevoelsmatig tegenvalt omdat zo'n ding pakken beter geïsoleerd is dan een 850. Je "merkt" het minder zeg maar.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het dat is, mede omdat ik vanmiddag nog een proefrit heb gemaakt met een handgeschakelde 2.4T uit 2000. Dat ding ging aanmerkelijk vlotter van zijn plek als die automaat van gisteren. Deze was duidelijk véél sneller dan onze 10v.

Er moet dus iets aan de hand zijn met die C70 2.5T automaat die we gisteren gereden hebben. Gezien de staat van onderhoud, zou het toch echt geen groot probleem mogen zijn. De garage/handelaar waar die auto te koop staat is geen Volvo specialist overigens. Hopelijk is het iets simpels met vacuümslangen of iets anders met de luchtvoorziening of de meting van de hoeveelheid lucht of zo.
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

NinaPaul

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4468
Re: Verwarring na proefrit met C70 2.5T automaat
« Reactie #11 Gepost op: 12-01-2020 17:00:44 »
Doet de automaat pijl op het dashboard? Winterstand zorgt ook voor een enorme slome auto.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

JeroenV70

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 339
  • Geslacht: Man
  • Reaching for the stars
Re: Verwarring na proefrit met C70 2.5T automaat
« Reactie #12 Gepost op: 12-01-2020 17:04:35 »
Doet de automaat pijl op het dashboard? Winterstand zorgt ook voor een enorme slome auto.

Ik heb alleen een pijl in het dashboard zien branden toen ik de automaat van drive naar 3 had doorgezet, om te kijken of ik de motor dan wat makkelijker toeren kon laten maken.
Gaat die Winterstand automatisch aan of uit? Ik ben er helemaal niet bekend mee, sorry.
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

NinaPaul

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4468
Re: Verwarring na proefrit met C70 2.5T automaat
« Reactie #13 Gepost op: 12-01-2020 18:47:58 »
Normaal niet, maar mensen willen nog wel eens "troep" op de schakelaar leggen :D vandaar.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Wouter1973

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1635
  • Geslacht: Man
  • 855 T5-AT-1994-G3
Re: Verwarring na proefrit met C70 2.5T automaat
« Reactie #14 Gepost op: 12-01-2020 19:51:37 »
Buiten de winterstand kan het ook nog een probleem zijn met de automaat. Oude ATF olie, peil te laag of juist veel te hoog, kanaaltjes verstopt o.i.d.