Verwarring na proefrit met C70 2.5T automaat

Gestart door JeroenV70, 11-01-2020 18:26:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JeroenV70

Citaat van: Wouter1973 op 12-01-2020 19:51:37
Buiten de winterstand kan het ook nog een probleem zijn met de automaat. Oude ATF olie, peil te laag of juist veel te hoog, kanaaltjes verstopt o.i.d.

Dat klinkt een stuk waarschijnlijker. Het voelde allemaal wat zwaar aan. De auto heeft heel weinig kilometers gemaakt. Weinig is totaal, maar zeker het ook afgelopen jaar. Er zou dus heel goed oude olie op kunnen zitten. Moet de bak dan gespoeld worden om dat op te lossen, of is er meer nodig?
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

Wouter96

Toch denk ik ook dat flink warm stoken meer doet dan je denkt. Heb afgelopen maand veel korte stukjes gereden met mijn 850 t5, liep wat onrustig en wou niet mooi door z'n toeren heen. Had zelfs sludge aan mn peilstok. Na een ''italian tune up'' (lees: flink trappen) reed hij echt merkbaar fijner/sneller. 

t blijft toch gissen totdat je de auto hebt ;)

JeroenV70

Citaat van: Wouter96 op 13-01-2020 12:54:15
Toch denk ik ook dat flink warm stoken meer doet dan je denkt. Heb afgelopen maand veel korte stukjes gereden met mijn 850 t5, liep wat onrustig en wou niet mooi door z'n toeren heen. Had zelfs sludge aan mn peilstok. Na een ''italian tune up'' (lees: flink trappen) reed hij echt merkbaar fijner/sneller. 

t blijft toch gissen totdat je de auto hebt ;)

We gaan het zien. Aanstaande vrijdag nog met een kennis een keer ernaartoe en dan de knoop doorhakken.
Kan ook goed aan mij liggen hoor, lang geleden dat ik met zo'n oude automaat gereden heb. Als ik er niet aan kan wennen, kan er altijd nog een hangeschakelde 5-bak in toch?  ;)
Is wel wat werk geloof ik  :eusa_think:
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

V70R^2

is die wagen ook niet waard, zoals gezegd, koop een T5 ;D Ik haat die 2.5t's, vanwege die bekende reputatie, ik heb slechts 1x een T5 stuk gezien op de 5e cilinder (die had te weinig kvs in het systeem en bleef door rijden) en al honderden 2.5t's die gewoon de geest gaven en doorscheurden.

Het is een kwestie van tijd, stuk zal het gaan, maar wanneer is de vraag, sommigen halen 200.000km, andere zonder problemen 400.000km.

Ries van de Zilverschuit

Honderden, daar bij de Diefdijk ??? En allemaal kaput, gescheurd? Niet te geloven...
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

JeroenV70

Citaat van: V70R^2 op 13-01-2020 15:27:21
is die wagen ook niet waard, zoals gezegd, koop een T5 ;D Ik haat die 2.5t's, vanwege die bekende reputatie, ik heb slechts 1x een T5 stuk gezien op de 5e cilinder (die had te weinig kvs in het systeem en bleef door rijden) en al honderden 2.5t's die gewoon de geest gaven en doorscheurden.

Het is een kwestie van tijd, stuk zal het gaan, maar wanneer is de vraag, sommigen halen 200.000km, andere zonder problemen 400.000km.

Ik waardeer je enthousiasme voor de T5 motoren, maar weet niet of deze bemoedigende woorden me verder gaan helpen.  :eusa_think: ;)
Alles kan kapot volgens mij. Het hangt er toch ook van af hoe goed de motor onderhouden wordt en hoeveel vermogen je uit die motor wil halen?

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 13-01-2020 15:55:10
Honderden, daar bij de Diefdijk ??? En allemaal kaput, gescheurd? Niet te geloven...

Lijkt mij ook wat overdreven. Wat moet je er dan voor doen om een blok te laten scheuren? Of liever gezegd: wat kun je doen om het blok niet te laten scheuren? (behalve het niet te gebruiken)
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

Als je 800pk uit dat blok wil halen moet je het eerst wat verstevigen:  ;D
https://www.youtube.com/watch?v=qhzjKWaRf4k
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

V70R^2

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 13-01-2020 15:55:10
Honderden, daar bij de Diefdijk ??? En allemaal kaput, gescheurd? Niet te geloven...

Nou, niet allemaal thuis aan de dijk, maar ik heb er zelf 9 of 10 gehad waarvan 1 niet gescheurd.

Daarnaast ken ik +/- 20? 30? mensen met een ooit gescheurde 2.5t.

En dan nog een hoop op de vele fora tegen gekomen, dus dat maakt wel 100 + toch?

Daarnaast heb ik slechts 1 t5 blok in handen gehad en gezien met een zelfde scheurtje..

V70R^2

Want laten we wel wezen, de 2.5t tot 2000 heeft gewoon veel problemen, dan kan niemand hier ontkennen.

Simpelweg een inferieur koeltraject en daarbij een te grote boring wat te weinig metaal overhoud om de cilinder sterk genoeg te houden en scheuren te voorkomen.

JeroenV70

#25
Citaat van: V70R^2 op 13-01-2020 18:44:02
Want laten we wel wezen, de 2.5t tot 2000 heeft gewoon veel problemen, dan kan niemand hier ontkennen.

Simpelweg een inferieur koeltraject en daarbij een te grote boring wat te weinig metaal overhoud om de cilinder sterk genoeg te houden en scheuren te voorkomen.

Dat klinkt allemaal wel zodanig serieus, dat ik een auto met die motor nooit zou moeten kopen.
Wel jammer, want verder écht een goede auto.
Dus al die auto's die met die motor 3 à 4 ton gelopen hebben, hebben gewoon geluk gehad?
Of loop je alleen tegen deze problemen aan als je meer vermogen uit het blok probeert te halen, via tuning en hogere turbodruk?

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

Ries van de Zilverschuit

#26
Schijnt ook gewoon met de standaardsetups te gebeuren. Hoe er dan mee omgesprongen is, weet ik ook niet. Als ze gereden worden als een T5 of een R op de Nürburgring, dan kan ik me wel voorstellen dat door koelproblemen er iets gaat scheuren. Maar als je keurig bij de 5000 toeren overschakelt en verder lekker schakellui rijd...

Getuned is er niet veel met deze blokken, zover ik weet. Zeker niet met grotere turbo's en zo. Hoogstens wat gerommeld met de mappen, zoals bij mij.

Schiet met nu nog te binnen dat er een 2.5T is (of geweest) met 500pk. Volgens mij had die een MTE-kuur bij European Tuning gehad.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

V70R^2

Tuning heeft niet direct invloed, maar vergroot sowieso de kans op allerlei gebreken natuurlijk.

Het is mijns inziens een probleem wat voorkomt bij gebrek aan koeling (simpelweg een defecte KVS dop en het kan zomaar einde verhaal zijn voor je motor), ook een te zware belasting zorgt ervoor. Zodra op de plek tussen cilinder 4 en 5 het te warm wordt, dan laat de cilinderbus los van het aluminium, en daarna scheurt het.

Ik zou nooit zo'n auto kopen, hoe fijn die ook rijd, zeker na wat tuning is zo'n 2.5t een stuk fijner qua koppel/comfort en souplesse onderin dan een T5, die je echt boven de 3000toeren moet houden.

Ries van de Zilverschuit

Misschien dat een lagetemperatuurthermostaat nog wat uithaalt en een eerder aanslaande fan...
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

JeroenV70

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 13-01-2020 19:32:09
Schijnt ook gewoon met de standaardsetups te gebeuren. Hoe er dan mee omgesprongen is, weet ik ook niet. Als ze gereden worden als een T5 of een R op de Nürburgring, dan kan ik me wel voorstellen dat door koelproblemen er iets gaat scheuren. Maar als je keurig bij de 5000 toeren overschakelt en verder lekker schakellui rijd...

Getuned is er niet veel met deze blokken, zover ik weet. Zeker niet met grotere turbo's en zo. Hoogstens wat gerommeld met de mappen, zoals bij mij.

Schiet met nu nog te binnen dat er een 2.5T is (of geweest) met 500pk. Volgens mij had die een MTE-kuur bij European Tuning gehad.

Citaat van: V70R^2 op 13-01-2020 19:33:43
Tuning heeft niet direct invloed, maar vergroot sowieso de kans op allerlei gebreken natuurlijk.

Het is mijns inziens een probleem wat voorkomt bij gebrek aan koeling (simpelweg een defecte KVS dop en het kan zomaar einde verhaal zijn voor je motor), ook een te zware belasting zorgt ervoor. Zodra op de plek tussen cilinder 4 en 5 het te warm wordt, dan laat de cilinderbus los van het aluminium, en daarna scheurt het.

Ik zou nooit zo'n auto kopen, hoe fijn die ook rijd, zeker na wat tuning is zo'n 2.5t een stuk fijner qua koppel/comfort en souplesse onderin dan een T5, die je echt boven de 3000toeren moet houden.

Natuurlijk baal ik wel een beetje, maar ben ook blij dat dit nu allemaal naar boven komt, en niet nadat ik die auto gekocht heb.
Dankjewel daarvoor.  :eusa_pray:

Vat ik het goed samen als ik zeg dat ik auto's met deze motoren beter kan vermijden en in plaats daarvan beter een auto met een 2.3 T-5 of 2.4T (vanaf MY2000) kan kopen? En als het om de karakteristiek van de motor gaat de 2.4T waarschijnlijk meer comfort biedt ivm hoger koppel bij lagere toerentallen?
Die motoren kunnen dan waarschijnlijk ook beter omgaan met chip tuning voor meer koppel en een beter verbruik. Klopt dat?
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)