Af en toe inhouden en slecht lopen 2.5 10v zowel op LPG als Benzine (450k)

Gestart door Levi_r, 18-01-2020 18:23:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Levi_r

Mijn auto heeft net wat 'groot'  onderhoud gehad: vervangen klepseals, nieuwe distributie, nieuwe bougiekabels.

Al voor de koprevisie had ik af en toe dat de auto af en toe iets inhield of onregelmatig liep. Soms ook dat hij wel regelmatig loopt, maar met de verkeerde klank (is dat hoe het klinkt als een cilinder niet meedoet?). Nadat op een gegeven moment lambda ging dan ook het lamda lampje aan. Iets over een onjuiste verhouding. (Code 231   Long term fuel mixture too rich in part load stage)

Dat leek te komen door een scheur in het uitlaatspruitstuk. Deze is toen vervangen, en hiermee leek het probleem opgelost. Later kwamen de problemen toch weer terug. Toen viel me op dat een van de uitlaatspruitstuk bouten niet goed vast wilde. Bleek dat de originele bout was geknapt en dat de vervangende, veel kortere bout net te weinig vlees had om grip te hebben. Bij de koprevisie is dit meegenomen nu zit het uitlaatspruitstuk in ieder geval weer goed vast. Echter zijn de problemen nog niet weg.

Het rare is: doorgaans als ik de auto koud pak, loopt hij mooi en soepel. Soms gaat alles goed tijdens het rijden, trekt hij lekker, geen hikjes of schokken. Dan na een tijd rijden, ga ik de snelweg af bijv en gaat hij ineens slechter lopen, de motor klinkt wat lager (haast of 1 cilinder niet mee doet, beetje V8 achtig.) en hij trekt dan slecht. Na een tijdje is dit weer weg, soms houdt dit best lang aan. Vaak als ik de auto later weer koud start is er niets aan de hand.

Als na enige tijd ook het lambda lampje weer aangaat, lijkt het slechte lopen te blijven. (231   Long term fuel mixture too rich in part load stage)

Toen ik op aanraden van een kennis de bouigiekabels verving, dacht ik na het starten dat ie gelijk al mooier liep. Hij startte snel en leek minder te schommelen. Ik vrees dat omdat ik toen de accu ook los heb gehad ik iets gereset heb. Na een tijdje kwam het weer terug. Weer code 231. (ik heb zo'n kastje gemaakt om op de odb stekker de knipper code uit te kunnen lezen)

Zover ik kan nagaan zijn alle vacuum verbindingen goed. De slangetjes lijken niet te lekken De meeste knietjes / verbindingen zijn de afgelopen 12 maanden vervangen. Er waren er best een paar slecht.

Voor de duidelijkheid, de problemen treden op, op zowel benzine als op gas. Waar nu verder te zoeken? Een aantal onderdelen die nog kan vervangen, maar wat is wijsheid?


  • MAP Sensor - kan die slecht zijn? Voor dit soort storingen zorgen?
  • Lambda sensor, kan die de storingen veroorzaken? Ik kreeg eerder de reactie dat deze slecht kon functioneren van een tijd rijden met verkeerde verhoudingen.
  • De 4 mm slangetjes alle vervangen?
  • Rotor, rotorkap, kunnen die dit veroorzaken?

Ik had het idee dat toen ik deze problemen eerder had met mijn vorige 850 10 v, deze permanent waren verholpen nadat ik mijn inlaatspruitstuk goed had vastgezet, hier zat een boutje los. Echter heb ik dat nu nog niet kunnen vaststellen.

Eigenlijk zit ik dus met een paar vragen:


  • Kunnen de problemen door een vacuumlek worden veroorzaakt (gek wel dat ze er soms wel zijn en soms niet)
  • Is er een handige manier om een vacuumlek op te sporen?
  • Of wat kunnen andere mogelijke oorzaken zijn en hoe spoor ik ze op?
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Levi_r

Ik denk het wel. Ik heb hem in ieder geval nooit vervangen de afgelopen 70k km. Zou die het soms wel goed en soms minder goed kunnen doen?
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

BBS

Jazeker! Bobines kunnen voor hele rare dingen zorgen. Als dat ding +15 jaar oud is zou ik hem sowieso eerst gaan vervangen.
Als je de bobine aankijkt, zie je in de spoel wat witte uitslag zitten? Dan is het echt tijd voor een vers exemplaar....

Ik zou sowieso eerst de gehele ontsteking aan pakken. Bougiekabels heb je vervangen, maar ook de bobine kabel zelf dan? Die van de bobine naar de verdeler? En de verdeler met rotor zelf, heb je die al vervangen? Bougies?
Als je dat allemaal op orde hebt is de kans groot dat het inhouden ook over is. Juist omdat hij het op beide brandstoffen doet is het geen specifiek LPG probleem....
Volvoloos....

KIM

Een probleem in de ontsteking rijmt niet met "Fuel mixture too rich": Een ontstekingsmisser leidt tot meer lucht in de uitlaat en dus de noodzaak tot verrijken. In de basis is dan de "Fuel mixture too lean".
In Vida staat bij de foutcode een complete lijst met verdachte componenten voor de afzonderlijke foutcodes. Ik kan er helaas nu even niet bij...

Levi_r

Citaat van: BBS op 19-01-2020 08:33:54
Jazeker! Bobines kunnen voor hele rare dingen zorgen. Als dat ding +15 jaar oud is zou ik hem sowieso eerst gaan vervangen.
Als je de bobine aankijkt, zie je in de spoel wat witte uitslag zitten? Dan is het echt tijd voor een vers exemplaar....

Ik zou sowieso eerst de gehele ontsteking aan pakken. Bougiekabels heb je vervangen, maar ook de bobine kabel zelf dan? Die van de bobine naar de verdeler? En de verdeler met rotor zelf, heb je die al vervangen? Bougies?
Als je dat allemaal op orde hebt is de kans groot dat het inhouden ook over is. Juist omdat hij het op beide brandstoffen doet is het geen specifiek LPG probleem....

De bobinekabel ook, deze was onderdeel van de set (bougiecord, blauwe. dat is origineel voor de 10 v toch?)

De rotor en verdeler kap heb ik in juni 2018 vervangen, door 'bougiecord' Dat was ongever 45k km geleden.

De bougies zijn voor het laatst vervangen maart 2019, ong 25k km geleden, door origineel Volvo.

Citaat van: KIM op 19-01-2020 10:20:57
Een probleem in de ontsteking rijmt niet met "Fuel mixture too rich": Een ontstekingsmisser leidt tot meer lucht in de uitlaat en dus de noodzaak tot verrijken. In de basis is dan de "Fuel mixture too lean".
In Vida staat bij de foutcode een complete lijst met verdachte componenten voor de afzonderlijke foutcodes. Ik kan er helaas nu even niet bij...

Als jij (of iemand anders) daar toegang toe heeft, hoor ik het graag! Ik ga zelf ook even op zoek. Wist niet dat dit ook in VIDA stond. Hoop alleen dat ik die VM nog heb.
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

Levi_r

Heb het zelf een werkende vm met VIDA kunnen vinden:

2-3-1 Long term fuel trim part load, lower limit, B5252FS

Condition(s) for DTC
If the HO2S tells Fenix 5.2 that the fuel/air mixture is too rich, the short-term fuel trim compensates for this by reducing the injection time to keep lambda equal to 1. If the short-term fuel trim mid-position varies from its normal mid-position at part loads, the long-term fuel trim makes up for this. If the part load long-term fuel trim moves towards lean nearly to its minimum (lower limit), the system sets DTC 2-3-1

Substitute value
None.

Possible source

  • High fuel pressure.
  • Leaking injector.
  • Dirty engine oil.
  • Oil level too high.
  • Leaking EVAP valve.
  • Faulty sensor signals.

Fault symptom(s)
May cause high fuel consumption and driving problems.

Ok even de mogelijke oorzaken 1 voor 1 door:

High fuel pressure.
Hoe kan ik dit makkelijk nagaan. Lijkt me eerlijk gezegd onwaarschijnlijk. Het probleem is zowel op gas als benzine, en die hebben toch hun eigen circuit en druk.

Dirty engine oil.
Lijkt me ook onwaarschijnlijk. De auto heeft net nieuwe olie + filter en daarvoor ook steeds regelmatig vervangen.

Oil level too high.
oliepeil is netjes.

Leaking injector.
Hiermee wordt bedoeld dat hij niet goed afsluit en steeds brandstof blijft geven of dat hij valse lucht langslaat?

Leaking EVAP valve.
Hoe kan ik dit makkelijk controleren? Deze zit onder het inlaatspruitstuk toch? Of betekend dit ook alle overige lekken in het vacuumsysteem?

Faulty sensor signals.
Tel de MAP sensor hier ook voor mee? Ik had die alvast besteld, leek vooralsnog de goedkoopste om snel uit te sluiten.
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

henry classic v70

Zou ook je omschakelrelais kunnen zijn (van benzine naar LPG) je rijdt dan op beide brandstoffen
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

BBS

Volvoloos....

Levi_r

Citaat van: henry classic v70 op 19-01-2020 17:17:27
Zou ook je omschakelrelais kunnen zijn (van benzine naar LPG) je rijdt dan op beide brandstoffen

Dat deze af en toe benzine inschakelt terwijl ik op gas rijd? Ik denk dat ik er dan meer van zou moeten merken.

Net reed ik bijvoorbeeld 10 km naar tankstation, niets aan de hand. Start ik na t tanken, loopt hij even beroerd, rij een stukje naar de bandenpomp en laat hem tijdens oppompen banden ststionair lopen en toen ik wegreed, loopt hij weer normaal tot aan thuis.
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

BBS

Citaat van: Levi_r op 19-01-2020 20:17:40
Dat deze af en toe benzine inschakelt terwijl ik op gas rijd? Ik denk dat ik er dan meer van zou moeten merken.

Net reed ik bijvoorbeeld 10 km naar tankstation, niets aan de hand. Start ik na t tanken,(benzine bedrijf met LPG) loopt hij even beroerd, rij een stukje naar de bandenpomp en laat hem tijdens oppompen banden ststionair lopen (nog steeds benzine bedrijf met LPG wachtend op vrijgave van tijd/temperatuur voorwaarde LPG computer) en toen ik wegreed,(Schakelt om van benzine bedrijf naar LPG bij gas geven) loopt hij weer normaal tot aan thuis.

Dus ja, kan zeer zeker het omschakel relais zijn.... En die gaan echt wel vaker naar z'n haaien.

Doet die van mij ook wel eens zo heel af en toe, direct na het starten wil die om schakelen naar LPG bedrijf. Dan loopt hij op 2 brandstoffen en zeer beroerd. Handmatig omschakelen van LPG naar benzine (rood ledje brand dan) en weer terug verhelpt het probleem. Dan staat hij even weer op alleen benzine en dan duurt het minimaal 30 seconden aldoor hij weer omschakelt naar LPG bedrijf. (groen ledje brand dan.)

Probeer dat eens en als hij dan wel goed loopt dan weet je het.....
Volvoloos....

Levi_r

Ik verwacht dat hij bij twee brandstoffen tegelijk echt heel beroerd moet lopen. Maar misschien overschat ik dat? Ik heb eerder ook weleens gewisseld tussen lpg en benzine zodra het probleem optrad, om te vergelijken en dat leek niets uit te maken. Ik ga er eens op letten, misschien ontdek ik er nu wel een constante in.

Of heeft iedere injector zijn eigen relais en kan het zijn dat er maar eentje niet schakelt?

Is dit relais goed te verkrijgen / makkelijk te vervangen? Dan is het helemaal snel uit te sluiten natuurlijk.

Mijn probleem treed overigens meestal op nadat ik tijd heb gereden, tijdens het rijden, bijvoorbeeld naar mijn werk (ongeveer 45 km) als ik dan bij de afrit 5 km voor mijn werk eraf ga loopt ie slechter, houdt in, klinkt anders maar wel op een constante manier, v8-achtig geluid. Ook als ik soms file rijd, treed het ineens op. En houdt dan vaak aan tot ik bij bestemming ben.

Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

Ries van de Zilverschuit

Wel gassysteem heb je Lpi van Vialle? Of iets met dampgas?

Die van Vialle heb ik recent vervangen, omdat bij mij plotseling de fueltrim ook dramatisch begon te dalen en de uitlaat rotte-eierenlucht begon uit te braken tijdens stationair op lpg. Op benzine ging-ie stijgen. Ik had daar ook maar een verklaring voor: defect relais. De tijd zal het leren of dat het ook geweest is.



Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Levi_r

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 20-01-2020 10:19:32
Wel gassysteem heb je Lpi van Vialle? Of iets met dampgas?

Die van Vialle heb ik recent vervangen, omdat bij mij plotseling de fueltrim ook dramatisch begon te dalen en de uitlaat rotte-eierenlucht begon uit te braken tijdens stationair op lpg. Op benzine ging-ie stijgen. Ik had daar ook maar een verklaring voor: defect relais. De tijd zal het leren of dat het ook geweest is.

Ik heb een Vialle LPi systeem. Kan helaas niet live monitoren wat er met mijn fuel trim gebeurd. Waar heb je je vervangende relais vandaan?
Projector inbouw part I 
850 2.5i 10V Lpi '97 Dark Grey Metallic | 850 2.5i 10V Lpi '95 Dark Olive Pearl | V70 2.5i 20V Lpi '00 Nautic Blue

Ries van de Zilverschuit

Kun je iets vinden in het vooronder dat hierop lijkt? (Vanaf LPE 7 gebruikt Vialle geen extern relais meer).



Ik heb hem bij Verdampere.nl vandaan. Daar was hij nog normaal aan de prijs. Elders zijn ze duurder.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue