foutcodes 335 en 421

Gestart door Dazzle, 19-01-2020 07:52:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dazzle

Gisteren tijdens rijden motorstoringslampje aan.  Zwager heeft OBDII-reader dus hopelijk zou die iets kunnen vinden bij mijn OBD1,5 ( V70 2.5T uit 1997). Bij uitlezen kwam toch wat naar voren.
Code 335 en 421. 

Opgezocht hier op t forum en code 335 zou krukaspositiesensor (circuitstoring) zijn en 421 Efficientie van katalysatorsysteemopwarmingsfase onder limiet.

Wie kan me advies geven waar te starten met onderzoek? Wat eerst uitsluiten etc?
Auto rijdt verder prima, geen gestotter, inhouden of dergelijks.

Thx alvast.

KIM

Ik zou de foutcodes wissen en kijken welke teug komen.
Ik verwacht dat de eerste wellicht niet terug komt. De tweede is heel vervelend wat het betekent dat je kat is versleten. Alleen een andere (of wegschrijven bij een tuner) lost dit op.

Dazzle

Thx.
Codes zijn gewist.  Heb er ff een tiental km mee gereden, maar blijft stil nu.  Hopelijk loopt t met een sisser af.
Nieuwe kat mag wat kosten, zag ik snel..... 


KIM

De foutcode van de kat laat over het algemeen zo'n 100 km op zich wachten.
Nog even wachten met juichen dus

Wouter1973

Koop dat een sportkat, stuk goedkoper dan een originele en nog een leuker geluid ook ;)

Dazzle

Ja zat zelf ook te denken, als dadelijk blijkt dat t er toch aan zit te komen, om dan meteen iets van een upgrade te doen. Geen compleet systeem want dat is teveel vh goeie, maar idd een sportcat.....  nog zaken waarmee ik rekening moet houden daarmee? Rest is alles nog origineel dus aansluitingen 2.5". Zal ik verschil merken tov standaard (buiten t geluid )? Zal ns alvast gaan neuzen. Bij Voorwindenparts zie ik Simons voorbij komen. Kijk ook wel Ff bij ET..... 

Dazzle

Nou, na 120km verder te zijn, toch langszaam begonnen gaan juichen.  En jawel hoor,  vanmiddag kwam de melding terug.
Denk dat ik ga sparen voor 3" downpipe met sportcat. Heeft toch zo zijn voordelen tov nieuwe standaard kat ( de prijs alleen al).
Hoe lang kan ik zo nog even doorrijden, zonder problemen?
APK staat gepland voor mei......

Peultje

#7
Ik zou wel minimaal een 200CPSI (kanalen per vierkant inch, maat voor het reinigend vermogen) kat nemen. Een 100 CPSI kat levert je problemen bij de APK op. Bedenk wel dat een 200 CPSI kat je niet garandeert dat de alarmmelding weggaat maar voor de werking en de APK keur maakt dat niet uit.

Ik heb er ook een 200 CPSI sportkat onder laten lassen maar het alarm bleef. Ik heb het alarmlampje er maar uitgehaald. Was zo irritant fel aan de oogjes.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Wouter1973

Citaat van: Peultje op 22-01-2020 20:53:48
Ik zou wel minimaal een 200CPSI (kanalen per vierkant inch, maat voor het reinigend vermogen) kat nemen. Een 100 CPSI kat levert je problemen bij de APK op. Bedenk wel dat een 200 CPSI kat je niet garandeert dat de alarmmelding weggaat maar voor de werking en de APK keur maakt dat niet uit.

Ik heb er ook een 200 CPSI sportkat onder laten lassen maar het alarm bleef.
En neem dan een metaalkat, wat beter bestand tegen schokken en temperatuurwisselingen dan keramisch. En betere doorstroming. Ik heb ook een 200 cells, en dat voldoet prima voor APK.

Dazzle

Bij ET adviseerden ze een 3" downpipe met 100 CPSI kat. Deze zou prima kunnen voor de APK, stond er bij.
Is dat dan wel een risico?

KIM

Citaat van: Dazzle op 22-01-2020 18:31:04
Hoe lang kan ik zo nog even doorrijden, zonder problemen?
APK staat gepland voor mei......

Tot de APK  ;D

Een defecte kat heeft totaal geen invloed op de motor (tenzij de kat is dichtgesmolten maar dan zou je wel over andere dingen klagen)

KIM

Citaat van: Dazzle op 22-01-2020 21:15:02
Bij ET adviseerden ze een 3" downpipe met 100 CPSI kat. Deze zou prima kunnen voor de APK, stond er bij.
Is dat dan wel een risico?

Ik vind 100 CPSI een risico dat niet nodig is. Ik heb meegemaakt dat het lambdalampje dan gaat branden omdat de kat niet snel genoeg op de juiste temperatuur komt. Die 100 CPSI gaat je overigens ook niks meer opleveren dan een 200 CPSI.
Ik denk zelfs dat een 300 CPSI racekat nog niet eens minder oplevert.

cornelis-b

Of gewoon een gebruikte cat van een demontage wagen er onder?
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Dazzle

In januari storingslampje met code 335 en 421.
Beiden gereset.  Code 421 kwam terug na 120km, helaas.
Ben nog ff doorgereden en heb nogmaals, na 100/150km, de code gereset.
Ben intussen meer dan 1800km verder, maar geheel geen lampje of foutcode meer gehad.
Ben ik nu gevrijwaard van vervangen kat? 

Dan t volgende: Vanochtend ging lampje SRS branden ( gebeurt wel vaker ivm contactissue gordelverklikker), dus die uitgelezen en gereset.  Maar bij t uitlezen zag ik dat ook code 335 was opgeslagen. Auto rijdt gewoon prima.  Geen startproblemen, gestotter of anderzijds....  Moet ik hier verder iets mee?  Kan wel krukaspositiesensor gaan vervangen, maar als t niet noodzakelijk is..... Heb de code weer gereset. Anders over paar weken nogmaals uitlezen. Weet t anders ook niet..... ???

Wie kan me adviseren?

Michaell

Ik heb ooit van een monteur gehoord dat een kat vaak prima in orde is, maar toch een code geeft als er een paar kleine kanaaltjes verstopt zitten. Dit is schoon te maken!

Gezien een kat aardig wat geld kost zou je dit eerst kunnen proberen. Je hebt toch niks te verliezen.

Ik heb hier een kort filmpje over gevonden. Mss heb je er wat aan:
https://www.youtube.com/watch?v=5icTmYItwiE